Käyttääkö kukaan kuukautissientä?
eli ns. luonnontamponia? Ajattelin hankkia sellaisen, mutta mietityttää onko vaikeaa saada se pois sisältä kun siinä ei kai ole narua?
Kommentit (23)
En oo koittanut, mutta voithan sä kiinnittää siihen narun, jos haluat.
Mulla on kuukuppi, ja niille ajoille, kun se tuntuu hankalalta, kestositeitä.
Netissä lukee näin:
"Sieneen voi laittaa narun poistamista helpottamaan (neulalla läpi sienestä), hygieenisin vaihtoehto tähän on hammaslanka (valitse kuitenkin hammaslanka, joka ei ole mintun tai muun vastaavan makuinen)."
http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut
Omia kokemuksia ei ole, kuukuppi ehkä se mun juttu kuitenkin. Noi sienet kuulostaa kuitenkin jänniltä, en ole edes tiennyt että jotkut käyttää niitäkin.
En käytä enkä tule ikinä käyttämään, paitsi jos joudun asumaan jonnekkin jumalan selän taakse alkuasukasheimoon eikä Tampaxia ja alwaysia ole saatavilla. Saatan silloin harkita jotain tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:21"]
En käytä enkä tule ikinä käyttämään, paitsi jos joudun asumaan jonnekkin jumalan selän taakse alkuasukasheimoon eikä Tampaxia ja alwaysia ole saatavilla. Saatan silloin harkita jotain tuollaista.
[/quote]
Mä taas en käytä noita mainitsemiasi tuotteita kuin pakon edessä. Kuukuppia käytän, ja sieni olisi varmasti mukavampi, mutta mulla on sen verran runsas vuoto, etten uskalla. Tamponit ärsyttää mulla emättimen suuakkoa tosi paljon, vaikka viimeiset vuodet leikkasinkin sen narun pois, ja kertakäyttösiteistä tulee ihottumaa. Ja yäk miten inhottavaa on vetää sellainen kuiva tamponi pois emättimestä viimeisinä vuotopäivinä :/ Onneksi ei enää tarvitse käyttää noita!
Minulla on niitä. Olen laittanut langan ihan keskelle sieneä. En käytä runsainpinä vuotopäivinä sillä ne täyttyvät todella nopeasti.
Putsaus välin pidän lyhyenä.
Tavallinen tampooni on paljon helpompi ja vaivattomampi kuin tuo sienen peseminen. Minulla on niitä aina kaksi käytössä eli toinen sisällä ja toinen purkissa ilmavasti kuivumassa.
Kokeilin kuukuppia mutta parit menkat sitä epäonnistuneesti käytettyäni luovutin. Käytän sieniä niukkoina vuotopäivinä koska se laitetaan sisään kosteana ja on miellyttävämpi kuin kuivaksi jäävä tamppooni.
Ja runsaina päivinä (ja mökillä) käytän tamppoonia. Lisäksi aina kestositeitä. -8-
Hyi helvetti, luulin ap:n viestiä iljettäväksi provoksi
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:25"]
[/quote]
Mä taas en käytä noita mainitsemiasi tuotteita kuin pakon edessä. Kuukuppia käytän, ja sieni olisi varmasti mukavampi, mutta mulla on sen verran runsas vuoto, etten uskalla. Tamponit ärsyttää mulla emättimen suuakkoa tosi paljon, vaikka viimeiset vuodet leikkasinkin sen narun pois, ja kertakäyttösiteistä tulee ihottumaa. Ja yäk miten inhottavaa on vetää sellainen kuiva tamponi pois emättimestä viimeisinä vuotopäivinä :/ Onneksi ei enää tarvitse käyttää noita!
[/quote]
Jokainen tyylillään. Olen superhygieeninen enkä voisi kuvitella peseväni jotain sientä, huh huh... Tampax laitetaan niin syvälle kuin menee ja narun voi laittaa myös sisään, ei se mitään hierrä... mini tampax viimeisinä päivinä...
En ihmettele yhtään kun naisilla on vuoto- ja hajuongelmia ja valuu kamalaa kökköä emättimestä ja hiivat sun muut jyllää... kun käytetään tämmöisiä orgaanisia sieniä joissa pöpöt jyllää.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:44"]
[/quote]
[/quote]
Jokainen tyylillään. Olen superhygieeninen enkä voisi kuvitella peseväni jotain sientä, huh huh... Tampax laitetaan niin syvälle kuin menee ja narun voi laittaa myös sisään, ei se mitään hierrä... mini tampax viimeisinä päivinä...
En ihmettele yhtään kun naisilla on vuoto- ja hajuongelmia ja valuu kamalaa kökköä emättimestä ja hiivat sun muut jyllää... kun käytetään tämmöisiä orgaanisia sieniä joissa pöpöt jyllää.
[/quote]
Olen myös todella hygieeninen ja tietoinen että nämä kesto kuukautissuojat ovat todella otollisia bakteerien kasvualustoja. Sen takia huollan niitä hyvin, vaihtovälit ovat lyhyitä ja heti jos esim. sieni menee yhtään haperoksi nakkaan sen pois ja otan uuden käyttöön.
Aluksi tuntuivat hankalilta juuri pesujen, etikassa lilluttelujen ja kuivatuksien takia mutta niihin tottuu. Yksikään tuttuni ei tiedä että käytän kestotuotteita. Samalla tavoin ne ovat huomaamattomia kuin kertakäyttöisetkin.
Minulla oli paha hiiva kierre kun käytin kertakäyttöisiä siteitä. Googlailin ja tutkin erilaisia toiminta tapoja. Koin nämä minulla parhaimmaksi vaihtoehdoksi ja pääsin eroon jatkuvista hiiva kuureista ja valkovuotokin vähentyi huomattavasti.
Mutta tosiaan, jokainen tyylillään. Onneksi vaihtoehtoja on mistä valita :) -8-
Nuo vois olla käteviä verikammoisen miehen kanssa nussiessa. Tuskin edes huomaisi koko sientä.
Mä käytän ainoastaan hopi-intiaanien hiuksista punottuja luomutamponeja.
Vierailija kirjoitti:
Äläpäs nyt lietso. Pöpöt jyllää kuule ihan yhtä lailla siinä tamponissa (joka on muuten ihan yhtä orgaanisesta materiaalista tehty kuin sienikin). TSS aka tamponisyndrooma on bakteerin aiheuttama tauti.
Käytti sitten sientä tai tamponia, oleellista on ettei se ole liian imukykyinen, jotta se tulee vaihdettua riittävän usein ja näin bakteerit eivät ehdi vaihtovälillä kasvaa.
hyi kuulostaa ällöltä senkin hiivasienet
Sientä ei aseteta yhtä syvälle kuin tamponi, eikä se tunnu samalla tavalla hiertävältä jos jää liian alas :) Ei siis tarvitse narua kun jättää sellaiseen kohtaan että sormet ylettää. Tykkään enemmän sienestä kuin tamponista, mutta se ei tosiaan käy kovin runsaan vuodon kanssa. Paras ekoina tai vikoina päivinä, kun kaipaa jotakin suojaa mutta ei halua liian kuivattavaa oloa.
En tiennytkään tämmöisestä. Käytän kuukautisalushousuja jotka on loistavia ja säästyy pitkä penni ja ostin Temusta ja pesin ennen käyttöä 90 kympissä. Tuo ettei ole narua tuossa sienessä ei ehkä kiva ja ymmärrän etteivät viitsi asentaakaan jos sitten ovatkin susia ja kauheat oikeudenkäyntikulut sitten.
Mä pesen vessan kaakelit niillä ne on tosi hyviä!