Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin opiskella historiaa, mutta työllistyminen pelottaa

Vierailija
05.04.2015 |

Historia on siis oikeastaan ainoa asia, joka minua kunnolla kiinnostaa. Haluaisin opiskella historian opettajaksi. Toiseksi aineeksi yhteiskuntaoppi ja vielä ehkä uskonto tai filosofia.

Olenko tyhmä, jos toteutan suunnitelmani? Kannattaisiko vain säilyttää historia harrastuksena ja miettiä muita ammatteja?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/67 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele mitä opiskelet mutta maksa itse harrastuksesi. Ammatti on asia jolla elätät itsesi. Historia ei ole mikään elinkeino.

Vierailija
4/67 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:05"]

Opiskele mitä opiskelet mutta maksa itse harrastuksesi. Ammatti on asia jolla elätät itsesi. Historia ei ole mikään elinkeino.

[/quote]

Kyllä se yllättävän monelle ihmiselle on elinkeino.

Minä sanoisin, että anna mennä vain ap! Kerran täällä vain eletään. Mutta suorittaisin ehkä myös opettajan opintoja samalla, että voit opettaa "mitä vain" jos niikseen tulee. 

Vierailija
5/67 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä ole huolissasi. Ei siltä alalta työllisty joten saat rauhassa nostella tukia.

Vierailija
6/67 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:05"]

[/quote]

Kyllä se yllättävän monelle ihmiselle on elinkeino.

Minä sanoisin, että anna mennä vain ap! Kerran täällä vain eletään. Mutta suorittaisin ehkä myös opettajan opintoja samalla, että voit opettaa "mitä vain" jos niikseen tulee. 
[/quote]

Tarkoitatko luokanopettajan monialaisia opintoja?

Vierailija
7/67 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:05"] Opiskele mitä opiskelet mutta maksa itse harrastuksesi. Ammatti on asia jolla elätät itsesi. Historia ei ole mikään elinkeino. [/quote] Kyllä se yllättävän monelle ihmiselle on elinkeino. Minä sanoisin, että anna mennä vain ap! Kerran täällä vain eletään. Mutta suorittaisin ehkä myös opettajan opintoja samalla, että voit opettaa "mitä vain" jos niikseen tulee.  [/quote] Tarkoitatko luokanopettajan monialaisia opintoja?

[/quote]

Äh, juu, tarkoitan :) 

Olen itse aivan toisen alan ihmisenä sitä mieltä, että historioitsijoitakin tarvitaan (joskus aika kipeästikin kun katsoo millä tolalla ihmisten tieto vaikka ihan oman maan vaiheista on). 

Vierailija
8/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymisen kannalta kaikkein tärkeintä: Onko sinulla jotakin sellaisia taitoja tai erikoiskykyjä, joilla tulet vastavalmistuneena ohittamaan ne kymmenet samaan paikkaan hakeneet pitkän työkokemuksen omaavat historian opettajat. Jos ei ole, niin unohda koko homma.

Vierailija
9/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä työttömyyttä on aivan kaikilla aloilla (paitsi sote, mikä taas ei sovellu kaikille). Jos haluat historianopettajaksi, opiskele, mutta käytä vähintään yhtä paljon aikaa hankkiaksesi verkoston jonkun kaupungin tai kunnan koulutuspuolen päättäjiin, jotta saat työn suhteilla. Nykyisin on myytävä itseään että sa työn.

terv. työtön fyysikko

Vierailija
10/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:08"]

Miten olisi lähihoitaja, siivooja, jonkun alan myyjä. Miksi työn pitäisi olla kivaa? Mene amikseen sen jälkeen saa tod.näk töitä. Harrastus erikseen.

[/quote]

On aika olennaista, että työssä viihtyy. Joskus ennen muinoin ajateltiin, että työ voi olla vastenmielistä. Niin ei kuitenkaan pidä ajatella, koska työ on niin iso osa elämää.

[/quote]

Niinpä. Tämän lisäksi myös korkeakoulutettujen työllisyys on huomattavasti parempi kuin ammattikoulujen, siis tilastojen valossa. Esim humanistisilla aloilla työllistytään paremmin kuin ammattikoulusta valmistuneet keskimäärin. Tuo että ammatikoululla työllistyy paremmin, on ehkäpä yksin suurimpia harhaluuloja mitä on. Terkuin välillä työtön ja välillä pätkätyössä oleva lähäri, joka onneksi kävi lukion ja aikoo nyt pyrkiä amkiin ja yliopistoon.

Vierailija
11/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitäisi suosiolla lopettaa nämä "Opiskele mikä itseäsi kiinnostaa"-puheet joita on toistakymmentä vuotta toitotettu nuorille. Niin karulta kuin se kuulostaakin. Tuloksena on jatkuvasti kasvava määrä maistereita, jotka eivät pääse alansa töihin valmistuttuaan ja joutuvat opiskelemaan lopulta toisen tutkinnon saadakseen edes jotain työtä. Ei elämä voi aina olla kivaa, helppoa ja hauskaa eikä oma kiinnostus aina vastaa sitä, mikä on kannattavaa. Voihan sitä maisterintutkinnon opiskella vaikka pilvistäennustajaksi, mutta sitten täytyy olla valmiina kohtaamaan se tosiasia ettei pilvistäennustajalle ole töitä ja luultavasti joudut hankkimaan toisen tutkinnon tai tekemään mekaanista liukuhihnatyötä joka ei liity koulutukseesi. 

Olisin itsekin kaivannut ihan realistista maahanpalautusta nuorena enkä vasta koulua käydessä. Onneksi tulin viime hetkillä järkiini ja vaihdoin alaa kannattavammalle. 

Vierailija
12/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:54"]Tällä hetkellä työttömyyttä on aivan kaikilla aloilla (paitsi sote, mikä taas ei sovellu kaikille). Jos haluat historianopettajaksi, opiskele, mutta käytä vähintään yhtä paljon aikaa hankkiaksesi verkoston jonkun kaupungin tai kunnan koulutuspuolen päättäjiin, jotta saat työn suhteilla. Nykyisin on myytävä itseään että sa työn.

terv. työtön fyysikko
[/quote]Näin, pitää olla esittää juuri siihen kuntaan sopivia projekti ym.humpuukikoulutustodistuksia, tyyliin Pro Koulu, Nepsy, Liikkuva koulu jne. Opettelet kaikki kehityskeskusteluun sopivat jargonit ja huim! Rehtoreilla on päätösvalta viranhaussa, joten sen suosioin on pakko päästä, esim. tunnet sen lapsen tai opiskekukaverin.Jos olet kova ateisti, älä mainosta sitä. Hanki koulusta ja rehtorista runsaasti tietoa etukäteisgooglaamalla.

Vierailija
13/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi lähihoitaja, siivooja, jonkun alan myyjä. Miksi työn pitäisi olla kivaa? Mene amikseen sen jälkeen saa tod.näk töitä. Harrastus erikseen.

Vierailija
15/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran mitä oon itse kuullut tutuilta, niin ainakin pääkaupunkiseudulla on historianopettajia paljon työttömänä tai opettaa jotain muuta kuin juuri historiaa. Museoala ei ole sen varmempi työllistäjä, koska sinne yrittää muidenkin alojen maistereita (kulttuuri, kielet yms.) ja paikkoja on sen verran vähän.

Näin jälkiviisaana olen itse tyytyväinen siihen, etten aikanaan päässyt historiaa opiskelemaan.

Vierailija
16/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 22:05"] Opiskele mitä opiskelet mutta maksa itse harrastuksesi. Ammatti on asia jolla elätät itsesi. Historia ei ole mikään elinkeino. [/quote] Kyllä se yllättävän monelle ihmiselle on elinkeino. Minä sanoisin, että anna mennä vain ap! Kerran täällä vain eletään. Mutta suorittaisin ehkä myös opettajan opintoja samalla, että voit opettaa "mitä vain" jos niikseen tulee.  [/quote] Tarkoitatko luokanopettajan monialaisia opintoja?

[/quote]

Äh, juu, tarkoitan :) 

Olen itse aivan toisen alan ihmisenä sitä mieltä, että historioitsijoitakin tarvitaan (joskus aika kipeästikin kun katsoo millä tolalla ihmisten tieto vaikka ihan oman maan vaiheista on). 

[/quote]Historiaa opiskelleet eivät yleensä valmistu luokan- vaan aineenopettajiksi. Pieni osa heistä työllistyy myös järjestöihin, arkistoihin, toimittajiksi, tutkijoiksi jne. Historianopettajien työllisyystilanne on tällä hetkellä monilla paikkakunnilla todella huono. Itse olen historiantutkija, mutta en voi suositella tätä "ammattia" kovinkaan monelle. Tutkimusrahoitusta on nimittäin todella vaikea saada ja usein tohtorintutkinnon jälkeen tilanne vielä vaikeutuu, mikäli koskaan niin pitkälle edes pääsee. Lisäksi historian alalla väitöskirjaa tehdään yleensä todella pitkään eli joutuu kitkuttamaan pienillä tuloilla hyvinkin pitkään aikaan, ja väittelemisen jälkeen on ylikoulutettu moniin työtehtäviin. Suosittelen historianopiskelua niille, joille se on todellinen "kutsumus" ja pitkäaikainen kiinnostuksen kohde ja jotka ovat valmiita muuttamaan työn perässä kauaskin.

Vierailija
17/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla jo 21 luetteli erilaisia ammatteja, joihin historian asiantuntija voisi työllistyä. Niitä saattaa olla enemmänkin, eli ei kannata juuttua siihen ilmeisimpään vaihtoehtoon, jollet sitten todella tunne syvää kutsumusta nimenomaan opettajaksi. (Ja siinä tapauksessa on syytä opiskella pätevyys pariin muuhunkin oppiaineeseen, kuten täällä on jo todettu.)

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos tuntee jonkin alan itselleen omaksi, niin sitä kannattaa sitten opiskella. Kun on motivoitunut, innostunut alastaan ja menestyy opinnoissa, se antaa paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin puolihaluton väkisinopiskellut hakemassa alalle, joka ei oikeasti kiinnosta pätkääkään.

Vierailija
18/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisin, että opiskelet vain rohkeasti sitä mistä tykkäät. Kun olet yliopistossa sisällä, saat enemmän näkemystä siitä, mitä ala todellisuudessa on, ja saat myös vihjeitä siitä, mihin voisi suuntautua tai olisiko sittenkin jokin muu ala sopivampi. Sinulla on mahdollisuus ottaa sivuaineita, jotka tukevat valitsemaasi suuntautumista (ja sitä ei todellakaan tarvitse tietää heti opintojen alussa). On myös mahdollista vaihtaa pääainetta, jos siltä alkaa tuntumaan. Kun olet opiskellut vuoden tai pari, asiat näyttävät paljon selkeämmiltä. Siitä vain pyrkimään, ja kun sitten olet sisällä, asiat alkavat pikkuhiljaa loksahdella kohdilleen.

Vierailija
19/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opiskella mikä kiinnostaa. Itse historian maisteri, joka ministeriössä asiantuntijana vakivirassa.

Vierailija
20/67 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:31"]

Ei historia niitä huonoiten työllistäviä aloja ole, joten hae sinne vain. Opiskele opetettavien aineiden lisäksi museologiaa, taidehistoriaa tai folkloristiikkaa, niin pidät työllistymismahdollisuudet myös museoalalle. 

[/quote]

Mutta eikö museoala ole myös aivan toivoton tai melkein toivoton?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan