Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan loppu näihin joulun valmisteluihin…

Vierailija
22.12.2021 |

Vaikka joulua vietetään vain perheen kesken. Lahjan hankinnat jääneet viime tippaan. Äsken laitoin lohen graaviin. Kaupassa juossut monta päivää. Eilen tein joulupullat. En ymmärrä miten te muut jaksatte vielä väsätä laatikot ja kaikki itse. Tänään siivosin. Mä oon ihan poikki. Mukavasti sujuu nämä ”lomapäivät”. Töissä pääsis helpommalla. Onko muita jouluun uupuneita?

Kommentit (306)

Vierailija
61/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jouluksi pitää siivota sen enempää kuin normi arjessakaan saati tehdä jotain ammuvainaan aikaisia köyhäin laatikkoruokia. Mitään muuta ei ole tarvinut tehdä kuin ostaa lapselle muutama lahja nekin tilattu. On se elämä vaikeeta kun siitä sellaista tekee.

Juuri näin! Kaikki on itsestä kiinni, ihan kaikki. Jos jouluna on aivan nääntynyt, niin pitää katsoa peiliin. Sieltä näkyy se henkilö, joka pakottaa tekemään valtavan työn. Lapset saisi iloisemman joulun paljon vähemmälläkin. Heitä ei kiinnosta, onko komerot jynssätty puhtaaksi.

Vierailija
62/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alf Rehn sanoi hyvin Facessa: "nyt, kun vanhempani ovat kuolleita, voin sanoa, että laatikot on perseestä" :D :D

Hajotkaa siihen ja jotkuthan jouluna jynssäävät jopa katon. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just rakastan tätä joulunalusaikaa...! Tämä on joulussa vähintään yhtä kivaa kuin varsinaiset joulupyhät!

Koko kuukausi (tai ainakin viimeiset viikot) menee siinä juhlan odottamisen humussa, joka poikkeaa normaaliarjesta. Täydellistä!

Vierailija
64/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä kaiken itse, niin nykyaikana kun on jääkaapit, pakastimet, kaupoissa rajattomat valikoimat, niin ei niitä kaikkia ruokia tarvi tehdä paria päivää ennen joulua. Joulupullat joudut kuitenkin laittamaan pakkaseen, koska ei pulla säily tuoreena edes seuraavaan päivään, ne olisi voinut hyvin jo tehdä vaikka kuukautta aikaisemmin. Samoin kalan voi graavata pakastimessa. Tuore kala vaan suolaan, pakataan tiiviisti kelmuun ja muovipussiin, pakastetaan ja otetaan päivää ennen käyttöä jääkaappiin sulamaan. Tämänkin voi tehdä jo hyvissä ajoin. Ennakoimalla voi joulun ruokaostoksetkin ostaa jo aikaisemmin, ostan jouluviikolla enää vain tuoretuotteet, vihannekset, hedelmät, leivät ja mitä nyt arkena syödään ennen joulua. Maitotuotteissakin on nykyään niin pitkät päiväykset, että nekin voi ostaa etukäteen.

Vierailija
65/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin "lohduttaa" omalla tilanteellani: tänään piti käydä ostamassa kinkku, lohet, laatikot ja muut herkut.

No, aamu alkoi rajulla vatsataudilla, jonka loppua ei sitten varmaan näy ennen tapaninpäivää 🤗

Että hyvää joulua 🎄

Onko vatsatautia nyt liikkeellä? Sisko perheineen kanssa kovassa taudissa ja suree puhelimessa kun kaikki jää tekemättä.

Ainakin Turun seudulla on Noroa liikkeellä.

Vierailija
66/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!

Olen monelta osin samaa mieltä. Mutta jos on oikeasti perheessä lapsia ja vanhemmat eivät tee yhtään mitään, (kuten sanot: "minkä vuoksi teet yhtään mitään"), niin on sekin todella ankeeta. Nimimerkillä kokemusta on. Meillä ei stressattu, mutta eipä se joulu eronnut sitten myöskään muusta arjesta ja vuodenajasta sitten millään tavalla. Kuusi saattoi tulla ja sitäkin jouduttiin kerjäämään. Sekin oli ylivoimaista hankkia... joskus leivottiin pipareita. Jälkeenpäin ajatellen tuo oli vanhemmilta todella itsekästä. Itse haluan antaa lapsilleni jotain muuta.

Jos haluaa juhlan, niin kyllä se vaatii vaivannäköäkin. Mutta toki olisi hyvä tehdä yhdessä ja sopia yhdessä niistä toiveista ja työnjaosta hyvissä ajoin. Mitä halutaan ja mihin resursseja halutaan käyttää. Ja olisi ehdottomasti tarpeen monille naisille etenkin tarkastella, mistä ne omat sisäiset vaatimukset todella tulee ja mikä sitä joulutunnelmaa oikeasti luo.

Vierailija
67/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää en ymmärrä näitä joulusta valittajia. 

Joulu on lähinnä lasten juhla. Aikusten sekoilu on iah turhaa. 

Joulu ei todellakaan ole lasten juhla. Vietän se aina aikuksseurassa, hyvästä ruuasta nauttien

Vierailija
68/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi tehdä mitään?" "Miksi vaivautua mihinkään" "onks pakko jos ei taho" "en mää ainakaan!!!"

Tuo on sit se joulumarttyroinnin toinen ääripää.

Vierailija
69/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan oikein hyvin. Suunnittelen hyvin ja toteutan pienissä erissä. Tänään käyn kaupassa. Ostan valmiina lähes kaiken. Lohi on graavaantumassa. Kinkku uuniin iltapäivällä. Illalla laitan silitetyt liinat pöytiin. Aamulla keitän riisipuuroa ja ensimmäiset juhlavieraat tulevat jo kymmeneltä aamulla.

Hyvää Joulua kaikille.

Vierailija
70/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!

Olen monelta osin samaa mieltä. Mutta jos on oikeasti perheessä lapsia ja vanhemmat eivät tee yhtään mitään, (kuten sanot: "minkä vuoksi teet yhtään mitään"), niin on sekin todella ankeeta. Nimimerkillä kokemusta on. Meillä ei stressattu, mutta eipä se joulu eronnut sitten myöskään muusta arjesta ja vuodenajasta sitten millään tavalla. Kuusi saattoi tulla ja sitäkin jouduttiin kerjäämään. Sekin oli ylivoimaista hankkia... joskus leivottiin pipareita. Jälkeenpäin ajatellen tuo oli vanhemmilta todella itsekästä. Itse haluan antaa lapsilleni jotain muuta.

Jos haluaa juhlan, niin kyllä se vaatii vaivannäköäkin. Mutta toki olisi hyvä tehdä yhdessä ja sopia yhdessä niistä toiveista ja työnjaosta hyvissä ajoin. Mitä halutaan ja mihin resursseja halutaan käyttää. Ja olisi ehdottomasti tarpeen monille naisille etenkin tarkastella, mistä ne omat sisäiset vaatimukset todella tulee ja mikä sitä joulutunnelmaa oikeasti luo.

Juuri näin. Mä olen myös ollut parisuhteessa miehen kanssa, joka ei osallistunut mihinkään jouluvalmisteluihin, koska "joulu tulee itsestään, stressi on turha".

Mä sitten päätin hyväksyä sen, että vietetään joulu päivänä muiden joukossa. Arvatkaapas oliko mies jouluna harmissaan, kun mikään ei ollut juhlavammin kuin arkena? No oli. Oli vain kasvanut siihen, että joku muu laittaa joulun ja hän valittaa turhasta hössötyksestä.

Vierailija
71/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Mä olen myös ollut parisuhteessa miehen kanssa, joka ei osallistunut mihinkään jouluvalmisteluihin, koska "joulu tulee itsestään, stressi on turha".

Mä sitten päätin hyväksyä sen, että vietetään joulu päivänä muiden joukossa. Arvatkaapas oliko mies jouluna harmissaan, kun mikään ei ollut juhlavammin kuin arkena? No oli. Oli vain kasvanut siihen, että joku muu laittaa joulun ja hän valittaa turhasta hössötyksestä.

Sepä se. Monet "emmäää ainakaaa viitti hössöttää..." menee monesti sit toisten valmiisiin pöytiin. Eihän sitä osaa arvostaa sitä työtä, jos ei ole koskaan pistänyt tikkua ristiin.

Kyllä se olisi hyvä löytää joku yhteinen kompromissi. Ei se mun mielestä ole ihan niinkään et jos toinen ei halua mitään ja toiselle asia on tärkeä, niin sit vaan se toinen tekee kaiken itse. Varsinkin jos perheessä on lapsia.

Miksihän tämä kansa on sellaista, ettei toisen eteen mielellään tehdä mitään? Aina hirvee nurina ja murina ja kaikki on vaikeeta ja vaivalloista?

Vierailija
72/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ollessa pieniä tein joulun eteen valtavan työn. Pesin täkit ja matot, siivosin kodin lattiasta kattoon, koristelin kodin kauniiksi, tein lassten kanssa jouluaskarteluja, leivoin vaikka mitä ja tein kaikki jouluruuat lanttu- ja porkkanalaatikkoa lukuun ottamatta. Minulle joulu tuli tekemällä ja jouluaattoiltana sitten nukahdin aina istualtani. Vuosi vuodelta teen vähemmän ja kyllä se vähän harmittaa.

Vierailija
73/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artsi ei sammu millään, Arto vetää jo toista vuorokautta putkeen.

Samoilla silmillä? No aattona ja joulupäivänä varmaan uni maistuu.

Vierailija
74/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmeessä ihmisillä on varaa joihinkin siivoojiin ja kaupan kotiinkuljetus palveluihin..

Et ole koskaan kuullut että ihmisillä on erilaisia koulutuksia ja ammatteja, ja joillain jopa perittyä omaisuutta? 

Tai rahankäyttö hanskassa. Kauppa ottaa kaupunkialueella 9,95 kotiinkuljetuksesta, tuskin se ketään paremminkaan palkattua konkurssiin vie.

Siivoustyössä, käyttää kotiinkuljetuksia

Kaikkialla ei ole noin halpaa. Joulun alla pelkkä keräilypalvelu maksaisi 15-20 e vaikka kuinka hyvissä ajoin tilaisi, ja pitää tilatakin yli kuukausi etukäteen. Luulisi kyllä silti suurimmalla osalla olevan varaa siihen ainakin kerran vuodessa, jos sillä välttää ison stressin. Meillä mies hoitaa onneksi kauppareissut ihan mieluusti, ei ollut kuulemma tiistai-iltana paljoa ruuhkaa ja viimeiset jutut haetaan pikaisesti tänään.

Täällä on useampikin kauppa auki ympäri vuorokauden, joten todella helppo tapa välttää ryysis on mennä erikoisempaan aikaan kauppaan. Itse hain jouluruuat maanantaina klo 6 aamulla ja yksin sain olla.

Vierailija
75/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut ihan samaa joskun toisenkin miehen suusta, mutta silti hän tuntui tykkäävän joulusta. Teki mieli kysyä, että mitä tykkäät, jos vaimosi ihan oikeasti alkaa noudattaa sinun neuvoja. Kun aattona miehelle tulee nälkä, niin vaimo sanoo, että siellä kaapissa on pikapuuripusseja, tee itse sellaien ruuaksesi.

Vierailija
76/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ollessa pieniä tein joulun eteen valtavan työn. Pesin täkit ja matot, siivosin kodin lattiasta kattoon, koristelin kodin kauniiksi, tein lassten kanssa jouluaskarteluja, leivoin vaikka mitä ja tein kaikki jouluruuat lanttu- ja porkkanalaatikkoa lukuun ottamatta. Minulle joulu tuli tekemällä ja jouluaattoiltana sitten nukahdin aina istualtani. Vuosi vuodelta teen vähemmän ja kyllä se vähän harmittaa.

Mikä harmittaa? Että nykyään teet vähemmän? Vai että joulut meni nukkuessa?

Vierailija
77/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupullat kiireessä itse tehden? Mikset osta kaupan paistopisteeltä? Ihan yhtä hyviä kuin itse leivotut. 

Vierailija
78/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä harmittaa? Että nykyään teet vähemmän? Vai että joulut meni nukkuessa?

Se fiilis, kun kaikki oli kunnossa, sitä ei enää ole. Kyllä oma silmä näkee ne kohdat, mitkä olisi pitänyt siivota. Ei minulla joulut menneet nukkuessa vaan aattoiltana iski väsy. Meillä aattona oli vielä kyläiltävä kahdessa mummolassa.

Vierailija
79/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupullat kiireessä itse tehden? Mikset osta kaupan paistopisteeltä? Ihan yhtä hyviä kuin itse leivotut. 

Ootko tosissas? Kaupan pullathan maistuu aina samoilta. Itse tehdyissä on se juju, että voit tehdä pieniä muutoksia ainesosiin/suhteisiin ja pullan maku ei ole koskaan täysin sama.

Vierailija
80/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artsi ei sammu millään, Arto vetää jo toista vuorokautta putkeen.

Samoilla silmillä? No aattona ja joulupäivänä varmaan uni maistuu.

Minä tahdon vain hirsiä vetää kun karsia rapula on.