Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan loppu näihin joulun valmisteluihin…

Vierailija
22.12.2021 |

Vaikka joulua vietetään vain perheen kesken. Lahjan hankinnat jääneet viime tippaan. Äsken laitoin lohen graaviin. Kaupassa juossut monta päivää. Eilen tein joulupullat. En ymmärrä miten te muut jaksatte vielä väsätä laatikot ja kaikki itse. Tänään siivosin. Mä oon ihan poikki. Mukavasti sujuu nämä ”lomapäivät”. Töissä pääsis helpommalla. Onko muita jouluun uupuneita?

Kommentit (306)

Vierailija
41/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti-imuri imuroi, kauppa toi ruuat oven taakse, netistä tilatut lahjat tuotiin myös oven taakse, muovikuusen peräti koristelimme itse. Olemme jouluna kahdestaan kotona, joten siivoamme vain tavallisesti ja ruokia yms. teemme sen mukaan miten viitsimme (joka tapauksessa on paljon kaikenlaista syötävää joten pienet puutteet eivät haittaa) ja esim. pullat leivomme vasta joulun jälkeen. Meille tärkeitä on mahdollisuus levätä ja vain nauttia olosta sekä toistemme seurasta todella rankan syksyn jälkeen.

Vierailija
42/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan että siivous maksaa noin 135-140euroa. Verotuksessa 100euron omavastuuosuuden jälkeen huomioidaan vielä kotitalousvähennyksessä ylimenevä osa. Kaupasta ruokien noutopalvelu maksaa 5euroa. Jos joka kuukausi vuoden aikana laittaa säästöön noin 12euroa, saa nuo palvelut. Tuon summamäärän pystyy suht helposti säästämään, mikäli ei ole aivan kamalan tiukka rahatilanne, esim niin että syö edullisemmin, jättää ostamatta herkkuja, jättää jotakin muuta ostamatta. Aika pitkälle kyse on valinnoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotti-imuri imuroi, kauppa toi ruuat oven taakse, netistä tilatut lahjat tuotiin myös oven taakse, muovikuusen peräti koristelimme itse. Olemme jouluna kahdestaan kotona, joten siivoamme vain tavallisesti ja ruokia yms. teemme sen mukaan miten viitsimme (joka tapauksessa on paljon kaikenlaista syötävää joten pienet puutteet eivät haittaa) ja esim. pullat leivomme vasta joulun jälkeen. Meille tärkeitä on mahdollisuus levätä ja vain nauttia olosta sekä toistemme seurasta todella rankan syksyn jälkeen.

Tämä kuulostaa hyvältä ja järkevältä. Kiva kun olette yhteistuumin ratkaiseet asian. Joissakin perheissä esim toinen osapuoli ei myönny että voisi löysätä ja rentoilla.

Vierailija
44/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat on ostettu jo pari kuukautta sitten / pikkuhiljaa, ne on samoin paketoitu. Joulun menu ollaan mietitty etukäteen ja tällä viikolla on käyty yhden kerran kaupassa aamulla viiden aikaan ja ostettu säilyvät ruoat, loput tulevat huomenna kotiovelle kaupan kuljetuspalvelusta. Ei olla kokattu mitään, syöty valmista tai tilattu iltaruoka tällä viikolla.  Siivousta on tehty samoin pikkuhiljaa, tänään imuroitiin ja pestiin lattiat ja nyt on kämppäkin tiptop. Huomenna odotellaan lähinnä ruokalähetystä, tehdään sinappi maustumaan ja laitetaan  jälkkärikakku jääkaappiin tekeytymään ja nautitaan rauhasta. Juoskaa te muut kaupoissa hakemassa jouluksi omikron ja stressi.

Vierailija
45/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm... Kun yksin istuu himassa toisen joulun putkeen, niin ei kovin läheiseltä tunnu otsikot pöydistä jotka on "taas täynnä ruokaa" tai huolet säätämisestä, juoksemisesta, kokkailujen ajoittamisesta, valmisteluista, Ei nää päivät ole yhtään sen kummempia kuin muutkaan vuoden päivät. Vapaata hetken, se on ihan kiva. Koittakaa nyt oikeesti nauttia siitä, että on joku jonka kanssa, tai jota varten valmistella. 

Ei kai sekään nyt ainut totuus ole. Jos mulla olisi pakko viettää joulu yksin niin se täyttyisi kaikista niistä asioista joista se nyt ei täyty. Musisoisin, kuuntelisin musaa, lukisin asiaa ja katsoisin viihdettä sekä toisinpäin. Saattaisin mualata jotain. Säveltäisin ainakin joulurallin. Härskin tai kainon ihan sama.

Mutta en kaipaa noita kun on se joulu mikä nyt on toteutumassa. Mutta jos ei olisi.

Sen tiedän, että pääsen joulutunnelmaan niin kauan kuin se on itsestäni kiinni.

Vierailija
46/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, enpä koe stressiä. Lahjat hankin jo marraskuussa, se on itsestä kiinni. Joulukuun alussa laitoin koristeet. Tällä viikolla kävin kaksi kertaa kaupassa hakemassa listan mukaan tavaraa. Tänään imuroin. Huomenna paistan laatikot (pakko tehdä itse kun asuu ulkomailla). Siinä se. Samalla siemailen viiniä ja kuuntelen podcasteja.

Vierailija
47/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä mulle on se rauhoittuminen. Lapset ja mies kun alkaa käydä kierroksilla mitä lähempänä joulu on. Se on stressaavaa, ei muu.

Vierailija
48/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullun hommaa. Lahjat hankittu osittain jo viime joulun alennusmyynneistä, osa kesällä ja loput voiko sitten, paketoitu myös. Piparit leivottiin valmistaikinasta, samoin tortut. Kaikki muut ruoat ostetaan valmiina, kauppalähetyksen varasin jo kuun alussa. Ollaan keskenämme, normaali siivous eikö mitään saumojen jynssäämisiä.

Vihasin lapsena sitä kireää tunnelmaa, kun marttyyriäiti laittoi joulua ja kaikilla oli paha mieli. Kaikki tehtiin prikulleen samalla tavalla vuodesta toiseen, joulumusiikiksi kelpasi vain joku harras kuorolaulu, tapakristityt pakottivat kuuntelemaan koko jouluevankeliumin ruokapöydässä ennen syömistä ja lopuksi vanhemmat vetivät perseet olalle.

Ei kiitos. Panostan siihen, että kukaan ei stressaa liikaa ja kaikki saavat olla, kuten haluavat. Kaikki muu on teennäistä p*skaa.

Vierailija
49/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten ihmiset jotka on esim vuorotöissä hoitaa joulun. Tai yh:t. Meillä vaikka on kaksi ihmistä ja pitkät lomat, silti ollaan tiukoilla..

Vierailija
50/306 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kai tuo 50 cm:n muovikuusi hakea varastosta mutta kun en oikein viitsisi.

Vierailija
51/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artsi ei sammu millään, Arto vetää jo toista vuorokautta putkeen.

Vierailija
52/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jouluksi pitää siivota sen enempää kuin normi arjessakaan saati tehdä jotain ammuvainaan aikaisia köyhäin laatikkoruokia. Mitään muuta ei ole tarvinut tehdä kuin ostaa lapselle muutama lahja nekin tilattu. On se elämä vaikeeta kun siitä sellaista tekee.

Vierailija
53/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen vain normaalin viikkosiivouksen ja siivoilen kaappeja ym. välipäivinä kun olen ensin levännyt ja jopa hieman tylsistynyt. Sitten on ihan mukavaakin ryhtyä vuoden rästihommiin. Näin myös lasten osalta. Ensin levätään väsy pois ja perusteellisemmat huoneiden siivoukset joulun jälkeen. Vanhoja pinttyneitä tapoja ei ole pakko noudattaa.

Minulle tuli tavaksi pitää siivous välipäivinä, kun olin aikuisopiskelija ja pienet lapset, ennen joulua oli tiukka tenttikausi ja sen jälkeen vain väsytti, välipäivinä lomaa. Jouluksi vain leivontaa ja itse tehdään mitä jaksetaan. Mies on kyllä meillä mukana, ei ole mun vastuulla kaikki ja nykyään toinen lapsi on apuna jos ehtii tulla ennen joulua ja tänä vuonna ehti, on aikuinen omillaan asuva, mutta perheetön. Ei me vaadita, mutta hän oma-alotteisesti koristelee ja osallistuu ruuanlaittoon. Lapsuudenkotini oli sellaista stressaamista, että itse päätin että ei ole pakko. Nykyinen firmani pistää välipäiviksi kiinni joten aina on lomaa silloin, pidän pari saldovapaata ja pari päivää saan joululahjaksi.

Vierailija
54/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sympatiani ap:lle. Minulla oli samanlaista kunnes ymmärsin lopettaa joulun suorittamisen. Suorittaminen oli periytynyt minulle lapsuudenkodista, jossa puolestaan toteutettiin jotain 50-luvun ihanteita putipuhtaasta kodista.

Yksi isoin juttu mikä itseä stressaa on asioiden jääminen viime tippaan ja kaupoissa juoksu. Nämä näköjään myös ap:n ongelmana.

Ensi vuonna tilaa lahjat ja koristeet netistä hyvissä ajoin, black friday on esimerkiksi hyvä päivä tilata lahjat. Toiseksi suunnittele jouluruuat viimeistään joulukuun alussa ja sitten tilaat ne kaupan kotiinkuljetuspalvelulla ovelle. Maksaa noin kympin.

Jos et halua tilata ihan kaikkia (kalat esim) niin tilaa ainakin suurin osa ja käy kaupassa vain nopea pyörähdys, jolloin ostat vain suunnitellut tarvikkeet. Muissa tapauksissa, älä mene kauppaan! Se ryysis ja vihaiset ihmuset imevät sinusta energian.

Siivoa vain tavallinen viikkosiivous tai jos haluat väkisin siivota perusteellisemmin niin siivoa pari viikkoa ennen joulua.

Näillä olen saanut oman jouluni rauhoitettua ja on huomattavasti kivempaa kuin ennen. Hyvää joulua!

Vierailija
55/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiliseen asti oli vielä suht hyvä fiilis. Nyt aamulla taas enää ei: puoliso otti vapaaksi tämän päivän ja ajattelin, ettei tarvitse yksin koko päivää hosua.

No, meni äsken nukkumaan, kun itse nousin ylös, oli sammuneena keittiön pöydän ääressä tähän asti.

Vierailija
56/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapset menee äidilleen tänään, joten ollaan kahdestaan. Vietetään boheemi joulu. Ihanaa. Ei olla erityisrmmin siivottu.

En jaksa stressata. Olen ostanut hyvissä ajoin itselleni alkoholittoman kuohuviinin ja muita herkkuja (graavilohta ja polkkakarkkeja), miehelle on pari olutta ja kinkkua. Täsmälahjat (kirjat) puolin ja toisin hankittuna. On hyasintti tuomassa joulun tuoksua ja kynttilöitä poltetaan.

Tänään ajattelin leipoa jotain gluteenitonta herkkua meille vielä, kun työtkin loppuu jo klo 14.

Relatkaa. Itse muistan lapsuudesta ikävimpinä ne vanhempien stressaamat joulut, jolloin meillä oli sukulaisia kylässä. Kun oltiin vaan oman perheen kesken, tunnelma oli rennompi ja niistä jäi hyviä muistoja.

Vierailija
57/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki ihmiset näyttävät sekoavan jouluna. Bisnesmies hyötyy, muut kärsivät. Kassakone laulaa. Luottokortti on ahkerassa käytössä. Joulun jälkeen palautellaan lahjoja kauppaan ja myydään kirpputorilla kaikenlaista.

Ei hyvä.

Vierailija
58/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!

Vierailija
59/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jouluna edes pitäisi tehdä megasiivous? Miksi normaalisiivous ei riitä?

Vierailija
60/306 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmeessä ihmisillä on varaa joihinkin siivoojiin ja kaupan kotiinkuljetus palveluihin..

Et ole koskaan kuullut että ihmisillä on erilaisia koulutuksia ja ammatteja, ja joillain jopa perittyä omaisuutta? 

Tai rahankäyttö hanskassa. Kauppa ottaa kaupunkialueella 9,95 kotiinkuljetuksesta, tuskin se ketään paremminkaan palkattua konkurssiin vie.

Siivoustyössä, käyttää kotiinkuljetuksia

Kaikkialla ei ole noin halpaa. Joulun alla pelkkä keräilypalvelu maksaisi 15-20 e vaikka kuinka hyvissä ajoin tilaisi, ja pitää tilatakin yli kuukausi etukäteen. Luulisi kyllä silti suurimmalla osalla olevan varaa siihen ainakin kerran vuodessa, jos sillä välttää ison stressin. Meillä mies hoitaa onneksi kauppareissut ihan mieluusti, ei ollut kuulemma tiistai-iltana paljoa ruuhkaa ja viimeiset jutut haetaan pikaisesti tänään.