Orivesi asuinpaikkana?
Olemme miettineet muuttoa Orivedelle perheemme kanssa, löytyykö täältä Orivesiläisiä?
Millainen paikka on asua alakouluikäisten kanssa?
Kommentit (75)
Asuin Orivedellä elämäni ensimmäiset 23 vuotta. Muutimme sitten Tampereelle. Kyllä varmaan alakoululaisen ja vielä yläaste-ikäisenkin lapsen kanssa ihan ok asuinpaikka. Mutta itse jouduin sitten yläasteen jälkeen käymään ammattikoulun Tampereella, Orivedellä on melko huonot vaihtoehdot. Eikä sitten ammattikoulusta valmistumisen jälkeen töitä löydy siitä kylästä. Eli omasta kokemuksesta voin sanoa että tulevaisuutta siellä ei ole. Onneksi sitten saimme tarpeeksemme ja lähdimme Tampereelle, kuten aika moni muukin tekee. Nyt meillä on kaksi lasta ja kyllä ollaan tyytyväisiä ettei tarvitse enää Orivedellä asua.
Minä olen tyytyväinen täällä. Olen kasvanut täällä, käynyt koulut muualla (niin kuin kai jokainen ymmärtää, että 10 000 asukkaan paikkakunnalla ei kauheasti voi olla korkeakouluja), ja palannut hiljattain perheen kanssa. Jos haluaa asua pikkupaikkakunnalla, tämä on ihan ok. Jos haluaa asua kaupungissa, niin eihän tämä kaupunki ole. Jos haluaa johonkin verrata, täytyy verrata toisiin samankokoisiin paikkakuntiin. Tällaisessa vertailussa Oriveden etuja ovat mm.
- Tampereen läheisyys (vrt. vaikka Mänttä)
- Hyvä toisen asteen koulutustarjonta (lukio, kirjoittajalukio/Oriveden opisto/Ahlman, ammattikoulu)
- Edullinen asuntojen hintataso (vrt. vaikka Ruutana)
- Tasaisena pysyvä asukasluku (vaikka joku tuossa esitti jonkinlaista joukkopakoa Tampereelle.. Tottakai opiskeluikäiset ovat muualla)
-hyvät junayhteydet (vrt. vaikka Kangasala)
Lisäksi työssäkäyntialue on mielestäni Orivedeltä käsin aika laaja: 50 km säteelle mahtuu aika monta kuntaa. Harrastusmahdollisuudet on aika normaalit.
Että ihan riippuu siitä, mitä elämältä haluaa. Tervetuloa minun puolestani, jos siihen päädytte! :)
Niin ja onhan täällä Herkkuhetki. ;)
Sitä hotellia ei enää ole valitettavasti, mutta ilmeisesti Opistolta voi vuokrata jonkinlaista majoitusta?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:19"]
Ei me ainakaan hotellia sieltä viime vuonna löydetty (onko siellä?) mentiin Tampereelle yöksi. Duunien takia oltiin siellä päin.
[/quote]
Oriveden hotelli lopetti hiljattain toimintansa. Tilalle on tulossa palveluasuntoja kunhan paperisota selviää: http://yle.fi/uutiset/hotelli_kunnostettiin_palveluasunnoiksi__kaupunki_kielsi_kayttoonoton/7735218. Kuvaa muuten hyvin kaupungin tilaa, kun ainoa mikä kaupungissa kukoistaa on vanhustenhoito ja pari kantabaaria. Oriveden opiston jatkosta väännettiin pitkään kättä, ja lopputulos on ilmeisesti se, että opisto toistaiseksi jatkaa toimintaansa - ja hyvä niin. Sinä päivänä kun opisto lopettaa toimintansa paikkakunta kuihtuu totaalisesti, harvat paikalliset ymmärtävätkään kuinka suuri merkitys sillä on ollut kaupunkikuvalle ja toimeentulolle.
Oriveden yksi harva vahvuus on se, että se on lähellä Tamperetta. Kaupunki on tyhmästi aikoinaan suunniteltu niin, että juna-asema on erillään keskustasta, joten sinne liikkuakseen tarvitsee autokyydin. Myöhemmin keskustaan on saatu junapysäkki, jota kautta muutama paikallisvuoro liikennöi.
En muuttaisi. Tampereen vierestä löytyy isompia ja elinvoimaisempia kaupunkeja, jos Pirkanmaan aluetta katselee. Kesämökkikaupunkina voi olla ihan mukava.
Tuskin tuo opisto nyt ihan äkkiä mihinkään lopettaa, kun toiminta juuri on ostettu? Iso merkitys sillä kyllä paikkakunnan imagolle on, mutta ei Orivesi opiston ympärille ole mitenkään rakentunut (ei ole ainakaan 20 suurimman työnantajan joukossa, enkä osaa sanoa, monentenako on). Ja mitä tulee "parin kantabaarin kukoistukseen", niin tuskin nekään nyt Oriveden suurimpia veronmaksajia kuitenkaan on...? Peruskuppiloita, joita on joka kylässä?
Omg, orvedeltä niko petti kanssani tyttöystäväänsä muutamaan otteeseen. ;D ikähaitarikin sopii. Uups.
Kiva, että teitä on muitakin orivesiläisiä täällä. Minkä ikäisiä olette?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:40"]Ei kannata. Paikalliset 23-27 vuotiaat miehet pettävät. Kaikki.
[/quote]
Niin ne kaikki 2
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:40"]Ei kannata. Paikalliset 23-27 vuotiaat miehet pettävät. Kaikki.
[/quote]
Niin ne kaikki 2
[/quote]
Miksei naisetkin
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:26"]En oikein ymmärrä miksi näin monta negatiivistä kommenttia. Orivesi on mukavan rauhallinen pikku kaupunki, jonka peruspalveluista löytyy kaikki tarvittava. On jäähalli, palloiluhalli, kirjasto, Kela, pankit, perusmarketit, pari urheilukauppaa, Alko, kirjakauppa, käsityökauppa, vaate- ja kenkäkauppakin ja jopa poliisi. Koulut ovat suht pieniä, maalaiskylän mitoissa. Tampereelle ajaa reilussa 25 minuutissa. En ole itse täältä kotoisin, mutta ihan hyvin täällä on jo viitisen vuotta asusteltu, paikallisiin tutustuttu, enkä ole mitään "sisäänpäinlämpiävyyttä" havainnut. Ehkä se on itsestä kiinni.
Ainoa miinuspuoli on kyllä tuo viihdepuolen tarjonta. Tampereella sitä viihdettä olisi, mutta kulkuyhteydet iltaisin/öisin ovat surkeat.
[/quote]
Paljon söit sieniä vai maksettiinko hyvin ?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:38"]
Olemme miettineet muuttoa Orivedelle perheemme kanssa, löytyykö täältä Orivesiläisiä? Millainen paikka on asua alakouluikäisten kanssa?
[/quote]
Tervetuloa vaan, ap! Täällä on ihan mukava asustella, varsinkin alakouluikäisten kanssa. Lapsiperheitä on paljon ja niitä tuntuukin muuttavan tänne juuri asuntojen edullisuuden vuoksi (vrt. Tampere). Upea luonto järvineen, paljon harrastusmahdollisuuksia varsinkin lapsiperheille, turvallista asua ja elää.
Tänne vaan!
[/quote]
Sponsored by Oriveden kunta?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:26"]En oikein ymmärrä miksi näin monta negatiivistä kommenttia. Orivesi on mukavan rauhallinen pikku kaupunki, jonka peruspalveluista löytyy kaikki tarvittava. On jäähalli, palloiluhalli, kirjasto, Kela, pankit, perusmarketit, pari urheilukauppaa, Alko, kirjakauppa, käsityökauppa, vaate- ja kenkäkauppakin ja jopa poliisi. Koulut ovat suht pieniä, maalaiskylän mitoissa. Tampereelle ajaa reilussa 25 minuutissa. En ole itse täältä kotoisin, mutta ihan hyvin täällä on jo viitisen vuotta asusteltu, paikallisiin tutustuttu, enkä ole mitään "sisäänpäinlämpiävyyttä" havainnut. Ehkä se on itsestä kiinni. Ainoa miinuspuoli on kyllä tuo viihdepuolen tarjonta. Tampereella sitä viihdettä olisi, mutta kulkuyhteydet iltaisin/öisin ovat surkeat. [/quote] Paljon söit sieniä vai maksettiinko hyvin ?
[/quote]
Aika paljon olen syönyt, on meinaan hyvät sienimaastotkin ympäristössä! :)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:26"]En oikein ymmärrä miksi näin monta negatiivistä kommenttia. Orivesi on mukavan rauhallinen pikku kaupunki, jonka peruspalveluista löytyy kaikki tarvittava. On jäähalli, palloiluhalli, kirjasto, Kela, pankit, perusmarketit, pari urheilukauppaa, Alko, kirjakauppa, käsityökauppa, vaate- ja kenkäkauppakin ja jopa poliisi. Koulut ovat suht pieniä, maalaiskylän mitoissa. Tampereelle ajaa reilussa 25 minuutissa. En ole itse täältä kotoisin, mutta ihan hyvin täällä on jo viitisen vuotta asusteltu, paikallisiin tutustuttu, enkä ole mitään "sisäänpäinlämpiävyyttä" havainnut. Ehkä se on itsestä kiinni. Ainoa miinuspuoli on kyllä tuo viihdepuolen tarjonta. Tampereella sitä viihdettä olisi, mutta kulkuyhteydet iltaisin/öisin ovat surkeat. [/quote] Paljon söit sieniä vai maksettiinko hyvin ?
[/quote]
Aika paljon olen syönyt, on meinaan hyvät sienimaastotkin ympäristössä! :)
[/quote]
Kärpässieniä?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:38"] Olemme miettineet muuttoa Orivedelle perheemme kanssa, löytyykö täältä Orivesiläisiä? Millainen paikka on asua alakouluikäisten kanssa? [/quote] Tervetuloa vaan, ap! Täällä on ihan mukava asustella, varsinkin alakouluikäisten kanssa. Lapsiperheitä on paljon ja niitä tuntuukin muuttavan tänne juuri asuntojen edullisuuden vuoksi (vrt. Tampere). Upea luonto järvineen, paljon harrastusmahdollisuuksia varsinkin lapsiperheille, turvallista asua ja elää. Tänne vaan! [/quote] Sponsored by Oriveden kunta?
[/quote]
No mikäs sua mättää? Ei kaikkien kokemukset ole samoja. Mulla on ihan hyvä lapsiperheenä täällä.
Ei me ainakaan hotellia sieltä viime vuonna löydetty (onko siellä?) mentiin Tampereelle yöksi. Duunien takia oltiin siellä päin.