Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 16-vuotias olla yksin öitä kotonaan?

Vierailija
05.04.2015 |

Tapailen miestä, jolla on yksinhuoltajuus 16-vuotiaasta tytöstä. Asumme noin 40 kilometrin päässä toisistamme. Tähän asti olemme viettäneet aikaa yhdessä iltaisin, mutta nyt mies on alkanut puhua, että haluaisi ainakin joskus jäädä yöksi. En haluaisi, että tyttö olisi yksin öitä, mutta mies sanoo, että tyttö kyllä pärjää. Mies ei vielä halua esitellä minua tytölle, joten siksi emme voi tavata miehen luona.

Eli kysymys: voiko 16-vuotias mielestänne olla yksin öitä, kun isä olisi puhelinsoiton päässä ja noin puolen tunnin ajomatkan jälkeen taas kotona? Jos 16-vuotias ei voi, niin minkä ikäisenä mielestänne lapsen voisi jättää yöksi kotiin? 18-vuotiaan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi jättää yksin yöksi. Vain vastuuton vanhempi jättäisi. Lapsesta pidetään huolta 18 vuotiaaksi saakka, jollei lapsi itse ennen sitä muuta yksin asumaan.

Vierailija
2/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, varsinkin jos kaveri tulee yökylään. Oma 15-vuotias on usein kaverin kanssa kaksistaan jopa kokoviikonlopun, meillä tai kaverin luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asuvat jo omillaan 16vuotiaina !! Herranjestas..

Vierailija
4/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 16:26"]

Ei voi jättää yksin yöksi. Vain vastuuton vanhempi jättäisi. Lapsesta pidetään huolta 18 vuotiaaksi saakka, jollei lapsi itse ennen sitä muuta yksin asumaan.

[/quote]

Niin että jos muuttaa omilleen niin sit vasta ok :D hyvä trolli, melkein uskoin ;) 

ps. Voi

Vierailija
5/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotias ei ole enää lapsi, vaan nuori jolle kannattaakin antaa vastuuta itsenäistymisestään.

Kyllä voi jättää.

Vierailija
6/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää, varsinkin jos tyttö luotettava:) ei tarvitse pelätä että tyttö kavereineen on järjestänyt suuret kotibileet...

Vierailija
7/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 16:26"]

[/quote]

Sarkasmi ei sovi av:lle, t. se ainoa joka antoi tähän viestiin yläpeukun. 

Vierailija
8/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, mutta se, että voiko jättää riippuu ihan siitä 16-vuotiaasta. Tosin tässä tapauksessa miehellä ei vaikuta olevan syytä epäillä, että lapsensa järjestäisi jotkut koko kaupungin kännäysriennot yksin jäädessään.

Vierailija
9/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei herrajumala... minun annettiin jo 7-vuotiaana olla iltapäivät yksin kotona. en kuollut tai tikahtunut henkiseen pahoinvointiini koska minulle oli jo opetettu itsenäisen elämän alkeet enkä tarvinnut jatkuvaa aikuisen läsnäoloa kyetäkseni hengittämään. nykyajan kersoille varmaan vaihdetaan vaipatkin teini-iässä. miten ihmeessä ne teidän kullannuppunne pärjäävät ikinä itse kun ensin 18 vuotta äitiliini istuu olkapäällä 24/7 ja sitten yhtäkkiä pitäisikin ihan itse pyyhkiä pyllynsä

n33

Vierailija
10/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olisi esittäytyä ensin. Itse 16v äidin kanssa asuessa äiti vietti iltoja jossain ja kyllä olin huolissani vaikka sai soittaa. Avauduin asiasta ja miehen tavattua oli mukavampi olla. Itsellä oli poikakaveri niin yksin ei onneksi tarvinnut olla.

Vierailija
11/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä voi jäädä. Paitsi jos ei missään nimessä itse uskalla. Anna miesystäväsi hoitaa asia tyttärensä kanssa, sinun ei tarvitse puuttua siihen.

Vierailija
12/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan tytöstä. Viime kesänä tuttavaperhe oli jättänyt "kiltit ja kunnolliset" 15- ja 17-vuotiaat tytöt kotiin, kun tulivat meidän mökille. Kello 02 yöllä ambulanssikuski soitti ja kertoi vievänsä molemmat vatsahuuhteluun - oli ollut "tyttöjen bileet". Lastensuojeluilmoitus tuli että napsahti.

Vierailija
13/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jättää, riippuen tietysti teinin luonteesta ja luotettavuudesta. 16- vuotias on kuitenkin jo kahden vuoden päästä täysi-ikäinen, kyllä yksinoloa on siinä vaiheessa jo kannattanut harjoitella ees jonkin verran.

Meillä sopimus, että jos jäävät kotiin, niin siitä ei kylillä eikä somessa huudella. Samoin naapurit on infottu yksinjäävistä teineistä. Hyvin on sopimukset pitäneet ainakin tähän asti.

Vierailija
14/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla trolli :D Oikeestiko joku miettii tollasta? Mä oon 15-vuotiaana muuttanut toiselle paikkakunnalle yksin asumaan! Voi hyvää päivää tätä holhousyhteiskuntaa!!!

Vierailija
15/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan jopa 10-11-vuotiaat asuivat viikot yksin kaupungissa tai kirkonkylässä, jos kävivät oppikoulua. Ovelta ovelle kuljetusta ei tuolloin tunnettu, ei muitakaan koulukyytejä.

Vierailija
16/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan kovin usein. 16-vuotias ei ole kypsä muuttamaan yksin asumaan eikä sen ikäisellä ole talouskaan sillä tolalla että olisi varaa. Miten vanhemmat antavat 16-vuotiaan "itsenäistyä" yhteiskunnan elätiksi.

Vierailija
17/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:41"]

No ei ainakaan kovin usein. 16-vuotias ei ole kypsä muuttamaan yksin asumaan eikä sen ikäisellä ole talouskaan sillä tolalla että olisi varaa. Miten vanhemmat antavat 16-vuotiaan "itsenäistyä" yhteiskunnan elätiksi.

[/quote]

Eli pitäisi siis olla 2 vuotta toimettomana peruskoulun jälkeen jos kotipaikkakunnalla ei ole sopivaa koulua mihin hakeutua opiskelemaan, sitten kun täyttää 18 niin saa vasta muuttaa vanhempien luota? selvä :D

Vai tarkoititko sittenkin että kun lapsi 15-16 vuotiaana haluaa opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle, niin vanhemmat muuttavat sinne lapsen seuraksi, ja sitten jos on vaikkapa 3 lasta niin toinen vanhemmista laitetaan kahtia ja yksi saa torson ja toinen koivet?

Vierailija
18/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minut on ainakin jätetty yksin viikonlopuksi kotiin 15-16 vuotiaana useastikin. En ikinä jaksanut edes mitään bileitä alkaa pitämään kun en olis jaksanut siivota ja asuin korvessa. Ruokaa jätettiin jääkaappiin tarpeeksi ja annettiin joku pari kymppiä rahaa niin ihan hyvin minä ainakin pärjäsin. Olin muutenkin tosi itsenäinen nuori niin vanhemmat kyllä tiesi että osaan pitää itsestä huolen.

Vierailija
19/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:41"]

[/quote]

Jos (sinä) et osaa kasvattaa lapsiasi niin, että olisivat 15+ ikäisinä kypsiä asumaan yksin, niin se on sitten sinun ongelma. Kyllä tuossa iässä osaa normaalilla järjellä varustettu jo asumaan yksin ja pitämään itsestään huolen. Tietty jos pentua on kasvatettu pumpulissa tai vapaalla kasvatuksella ilman koulimista elämää varten, niin voihan se mennä ranttaliksi. 

Itsekkin muutin 15 vuotiaana 200km päähän opiskelemaan, olihan se aluksi sitä oppimista, mutta kyllä sitä pärjäsi kun kysyi apua tai otti itse asioista selvää. Kyllähän tuossa iässä PITÄÄ osata jo maksaa laskut, tehdä ruokaa, pyykätä ja siivota. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän