Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan synttärilahjat, voi itku

Vierailija
05.04.2015 |

Pojalla oli tasan yksi lahjatoive,leikkihella ja astioita. Ostettiin itse hella ja isovanhempien piti tuoda astioita. Yllättäen isovanhempien paketista paljastuikin autoja, "aateltiin että nää on enemmän mieleen". No jes, nyt pojalla on sitten hella ilman astioita ja lisää autoja entisten jatkoksi. Kiva.

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan siinä menikin, että isovanhempien kupru saatiin käännettyä aloittajan syyksi. Kas kun ettet ole vääntäneet tästä mitään miniä-anoppi -taistelua.

Vierailija
42/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, isovanhemmat (olivat lapsen isän vanhemmat, eikö?) toimivat ajattelemattomasti, mutta kyllä ap:n suhteellisuudentaju on nyt vähän hukassa. Se on kuitenkin vain synttärilahja. Joka tällä kertaa opetti ap:lle monta opetusta:

1. Älä lupaa lapselle mitään sellaista, jonka toteutumisesta et voi olla vastuussa, vrt. toisten lahjat.

2. Jos on jotain elämää suurempaa lahjatoivetta joka on pakko saada, toteuta se itse.

3. Opettele sitä suhteellisuudentajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse olekaan "kaatamisesta" kenenkään niskaan, vaan asiallisesta keskustelusta. Opettele sitä jos et vielä osaa. Ja taas löytyi oppimisen paikka! Eikö elämä ole ihanaa kun se tarjoaa näitä;))

Vierailija
44/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:48"]

Kai teillä jotain muoviastioita ja jogurttipurkkeja löytyy leikkeihin? Oikeat kauhat ja pikkukattilat?

[/quote]

Löytyy jotain näin ensihätään ja ensi viikolla käydään ostamassa sitten niitä varsinaisia leikkiastioita. Onneksi toiset isovanhemmat toivat lahjan rahana. Isovanhempien ajatteelmattomuus tässä enemmän ärsyttää.

[/quote]

Niin, onhan pienelle lapselle se raha parempi kuin mitkään autot... Eli kuka teillä nyt sitten pettyi lahjoihin?

[/quote]

Ööh... Lapsi pettyi kun ei saanut sitä mitä eniten toivoi. Eikö se nyt ole itsestäänselvää?

ap

[/quote]

anna niitä kippoja omasta kaapista. Hella on hyvä.

lapsi kyllä kestää niillä sinun kipoillasi, kun vaan annat niitä.., mutta kestätkö sinä omaa pettymystäsi?

[/quote]

Kuten sanottu, kippoja löytyi ensihätään että lapsi pääsee leikkimään. Olennaista oli, että miksi isovanhemmat eivät voineet tuoda sitä mitä lupasivat? Miksi lupasivat jos halusivat antaa mieluummin autoja? miksi kysyivät toivomuksia, jos eivät aikoneetkaan toteuttaa niitä? Minun pettymykseni tässä ehkä kumminkin on sivuseikka, älkää takertuko siihen.

ap

[/quote]

Koska kasvatusohjeiden mukaan lapsille tulee tuottaa pettymyksiä! Siten he karaistuvat kovaa maailmaa vastaan. Tavallinen lapsi ottaa leikkeihinsä kattilat keittiöstä, ei niiden tarvitse olla erikseen leikkiin tarkoitettuja. Meillä oli pitkään pahvilaatikko uunivuokana ja nokkamuki kahvikuppina.
[/quote]
Lupausten pettäminen ei aikuisten kesken ole ok, niin miksi se on ok lapselle? Pettymysten tuottaminen ei ole sitä, että lapselle luvattu asia perutaan, se on sitä että sitä ei edes luvata ja lapsi tietää ettei sitä tule saamaan.
[/quote]Tässä tapauksessa lapsen vanhemmat tuottivat lapselle pettymyksen kertomalla lapselle että isovanhemmat tuovat astioita. Tätä eivät varmasti isovanhemmat tienneet ja olivat ostaneet lapselle jotain muuta. Ja se jokin muu on ihan yhtä hyvä lahja. He sentään tulivat syntymäpäiville ja toivat lahjan. Ei olisi ollut mikään pakko.

Vierailija
45/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lapsi pettyi isovanhempien nähden! Tajusivat sitten varmaan että astiat oli ihan pojan oma toive.

Vierailija
46/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset osta astioita omista rahoistasi ja laita lapsen rahoja säästöön? Sinä ikäänkuin täydrntäisit vaillinaista lahjakokonaisuutta ja raha menisi pikkumiehen tilille erillisenä muuna lahjana.
Miksi nuukailet käyttää omia rahojasi astioihin?

Vierailija
47/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:44"]Pojalla oli tasan yksi lahjatoive,leikkihella ja astioita. Ostettiin itse hella ja isovanhempien piti tuoda astioita. Yllättäen isovanhempien paketista paljastuikin autoja, "aateltiin että nää on enemmän mieleen". No jes, nyt pojalla on sitten hella ilman astioita ja lisää autoja entisten jatkoksi. Kiva.
[/quote]
Miksi isovanhemmat eivät saa antaa haluamaansa lahjaa, vaan teidän tulee saada sanella se?

Vierailija
48/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on pikkulapselle aivan tylsä lahja. Kuin ei mitään. Lapsi odottaa, että paketista tulisi heti jotain mukavaa.

Vierailija
49/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "lahjakummin" asemassa ja tosi kyllästynyt lahjomisiin.

Joskus olisi kiva tavata kummilasta ja lapsen perhettä sellaisessakin tilanteessa, ettei aina pitäisi olla jotain tiettyä asiaa tuomassa.

Nyt tuntuu, että lapsen vanhempi aloittaa jo marraskuussa vihjailemaan lahjatoivelistaa joululahjoille ja muun vuoden sitten kuulee synttärilahjoihin liittyen "meidän Iitu rakastaa kaikenlaisia kauniita asioita ja Osku taas tykkää kaikenlaisesta tekniikkaan liittyvästä".

Vierailija
50/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:44"]Pojalla oli tasan yksi lahjatoive,leikkihella ja astioita. Ostettiin itse hella ja isovanhempien piti tuoda astioita. Yllättäen isovanhempien paketista paljastuikin autoja, "aateltiin että nää on enemmän mieleen". No jes, nyt pojalla on sitten hella ilman astioita ja lisää autoja entisten jatkoksi. Kiva. [/quote] Miksi isovanhemmat eivät saa antaa haluamaansa lahjaa, vaan teidän tulee saada sanella se?

[/quote]

No vaikka siksi, että olivat SOPINEET, että niitä astioita tuodaan. Jos isovanhemmat eivät halunneet tuoda niitä, niin olisivat sanoneet, että eivät halua. Sen sijaan nyt lupasivat tuoda astioita, ja kun eivät tuoneet, niin pettivät lupauksensa.

Mikä tässä voi olla niin vaikea ymmärtää??? En ole ap, mutta rasittaa, kun ihmiset vänkäävät eivätkä ymmärrä selvästikään lukemaansa.

Vierailija
51/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:46"]

Olen "lahjakummin" asemassa ja tosi kyllästynyt lahjomisiin. Joskus olisi kiva tavata kummilasta ja lapsen perhettä sellaisessakin tilanteessa, ettei aina pitäisi olla jotain tiettyä asiaa tuomassa. Nyt tuntuu, että lapsen vanhempi aloittaa jo marraskuussa vihjailemaan lahjatoivelistaa joululahjoille ja muun vuoden sitten kuulee synttärilahjoihin liittyen "meidän Iitu rakastaa kaikenlaisia kauniita asioita ja Osku taas tykkää kaikenlaisesta tekniikkaan liittyvästä".

[/quote]

Jos tapaisitte useammin kuin syntymäpäivinä ja jouluna, niin tulisi niitäkin tilanteita, joissa tapaatte ilman lahjan viemistä.

Vierailija
52/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:44"]Pojalla oli tasan yksi lahjatoive,leikkihella ja astioita. Ostettiin itse hella ja isovanhempien piti tuoda astioita. Yllättäen isovanhempien paketista paljastuikin autoja, "aateltiin että nää on enemmän mieleen". No jes, nyt pojalla on sitten hella ilman astioita ja lisää autoja entisten jatkoksi. Kiva. [/quote] Miksi isovanhemmat eivät saa antaa haluamaansa lahjaa, vaan teidän tulee saada sanella se?

[/quote]

Olettaisin, että tässä isovanhemmat on kysynyt lahjatoivetta vanhemmilta, kun haluavat ostaa mieleisen lahjan, mutta sitten leikkiastiat on alkanut tuntua liian tyttömäiseltä lahjalta ja ovat ostaneet autoja, koska "pojat leikkii vain autoilla". Nykyään ruoanlaitto ei vain ole vain naistenjuttu, mutta isovanhemmat varmaan elää vielä aikaa, että naiset laittavat ruoan. Tästä näkökulmasta leikkikeittiön ostaminen pojalle on vähän outo juttu ja vähintäänkin lahja, josta lapsi ei tykkää...

Samanlainen juttu voisi olla, jos pikkutyttö toivoo autoja tai leikkityökaluja. ;)

Vierailija
53/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:43"]

[/quote]

No vaikka siksi, että olivat SOPINEET, että niitä astioita tuodaan. Jos isovanhemmat eivät halunneet tuoda niitä, niin olisivat sanoneet, että eivät halua. Sen sijaan nyt lupasivat tuoda astioita, ja kun eivät tuoneet, niin pettivät lupauksensa.

Mikä tässä voi olla niin vaikea ymmärtää??? En ole ap, mutta rasittaa, kun ihmiset vänkäävät eivätkä ymmärrä selvästikään lukemaansa.
[/quote]Pettivät lupauksensa jonka olivat antaneet vanhemmille ja josta lapsi ei olisi tiennyt mitään ellei vanhemmat itse olisi sitä lapselle paljastaneet.

Vierailija
54/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen lahjatoiveita voi kertoa sukulaisille, muttei voida olettaa tai saati luvata, että toisivat niitä.

Jos lapsi saa lahjaksi rahaa, niin kyllä sillä rahalla ollaan ostettu niitä lahjoja mitä lapsi toivoo. Loput säästöön.

Aiakin mun 87-vuotias mummo aina antaa lapsenlapsilleen lahjaksi rahaa ja toivoo että niillä ostettaisiin jotain heille sopivaa ja mitä toivovat.

Vierailija
55/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaus vanhemmille tuoda jotain tiettyä synttärilahjaksi?!?
Jo on pussycontrol!

Vierailija
56/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:46"]

Olen "lahjakummin" asemassa ja tosi kyllästynyt lahjomisiin. Joskus olisi kiva tavata kummilasta ja lapsen perhettä sellaisessakin tilanteessa, ettei aina pitäisi olla jotain tiettyä asiaa tuomassa. Nyt tuntuu, että lapsen vanhempi aloittaa jo marraskuussa vihjailemaan lahjatoivelistaa joululahjoille ja muun vuoden sitten kuulee synttärilahjoihin liittyen "meidän Iitu rakastaa kaikenlaisia kauniita asioita ja Osku taas tykkää kaikenlaisesta tekniikkaan liittyvästä".

[/quote]

Ei liity tähän tapaukseen, jossa lapsella on ollut kohtuullinen toive ja isovanhemmille jäänyt todennäköisesti edullisempi osuus eli ne astiat. Järkevää kuitenkin ostaa mieleinen lahja, nyt kasvatettiin vain lapsen leluautojen mräärää.

Vierailija
57/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aivan käsittämätön ketju... Ymmärrän täysin ap:ta - tässä ei ole kysymys lapsen kasvattamisesta rahankäyttöön tai pettymyksiin, kysymys ainoastaan siitä voiko toiseen aikuiseen luottaa. Mun appivanhemmat ovat ihan samanlaisia ja aika nopeasti opin (kuten ap sinäkin nyt). He kysyvät joka kerta innokkaasti lasten toivelahjoja "koska on kivempi ostaa mieluisia lahjoja" ja joka kerta paketista tulee jotain muuta. Motiivia emme ymmärrä ja emmekä ole tosin kysyneet. Dementia ei kumpaakaan vaivaa. Lapset ovat jo niin isoja että kysyvät suoraan lapsilta mutta lapsetkin ovatvjo oppineet että paketista tulee aina yllätys (murrosikäisen ironialla suhtautuvat), esim. ennen joulua anoppi haastatteli tarkkaan lapsemme jotka lukevat fantasiakirjoja ja mangaa, kirjoitti muistiin mitä on toiveissa ja paketista löytyi Tiina-kirja (sellainen uudelleenpainos)! Totta kai lahjasta kiitettiin mutta ei se nyt ihan riemunkiljahduksia saanut aikaan.

Vierailija
58/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:43"]

[/quote]

[/quote]Pettivät lupauksensa jonka olivat antaneet vanhemmille ja josta lapsi ei olisi tiennyt mitään ellei vanhemmat itse olisi sitä lapselle paljastaneet.
[/quote]Yritäppä ap kumota tämä. Niin. Et pysty.

Vierailija
59/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä pyytää isovanhempia tuomaan tiettyä lahjaa? Varsinkin jos ovat ennenkin tuoneet jotain muuta? Meillä jokanen saa tuoda synttärilahjaksi mitä haluaa ja ongelmilta on vältytty. Jos lapsi haluaa jotain tiettyä, ole hankkinut sen itse. Korostat täällä, että onneksi toiset isovanhemmat antoivat rahaa eli sinun vanhempasi vai? Raha on maailma helpoin lahja, ei tarvitse miettiä lahjan saajan toiveita ollenkaan, varsinkaan pieni lapsi ei ymmärrä rahan arvoa. Toiset isovanhemma ovat sentään miettineet, mistä pieni poika tykkää, vaikka eivät ole lahjatoivetta huomioineet. Leikkiastioita/kattiloita on muuten vaikea löytää. Itse etsin kattiloita joka paikasta ja lopuilta ostin Ikeasta. Tämän jälkeen niitä näkyi joka paikassa eli ovat ilmeisesti enemmän kesäsesonkileluja.

Vierailija
60/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:46"]

[/quote]

Jos tapaisitte useammin kuin syntymäpäivinä ja jouluna, niin tulisi niitäkin tilanteita, joissa tapaatte ilman lahjan viemistä.
[/quote]

Nimenomaan. Vaan eipä tänä kummilapsen perhettä kiinnosta tavata kuin vain "lahja-aikaan".

Kolmelle eri kummilapselle olen ostanut aina äitinsä ilmoittaman lahjatoiveen mukaisen lahjan. Taitaa vaan olla, että välillä ovat äitien "omia" lahjatoiveita, sillä niinkin on käynyt, ettei lapsi ole pitänytkään siitä tietystä tavarasta yhtään, vaikka se nimenomaan oli toivottu.

Taidan itse lopettaa lahjomiset, sillä en pidä siitäkään, että lapsi opetetaan siihen, että aina on joku aikuinen lahjapakettien kanssa tulossa. Varsinkin kun muuta yhteydenpitoa ei juuri ole.

-48-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi