Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan synttärilahjat, voi itku

Vierailija
05.04.2015 |

Pojalla oli tasan yksi lahjatoive,leikkihella ja astioita. Ostettiin itse hella ja isovanhempien piti tuoda astioita. Yllättäen isovanhempien paketista paljastuikin autoja, "aateltiin että nää on enemmän mieleen". No jes, nyt pojalla on sitten hella ilman astioita ja lisää autoja entisten jatkoksi. Kiva.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:00"]

Siis toiset isovanhemmat toivat lahjan rahana? Ihan hyvä juttu sinänsä, mutta lapselle ei. Se on kuin tyhjän tois pienen lapsen mielestä. Isommilla ihan eri juttu!

[/quote]

Kyllä, toivat rahana. Mielestäni ihan hyvästä syystä.

ap

[/quote]

Mikä oli se hyvä syy?

[/quote]

Se ei kuulu tähän.

ap

Vierailija
22/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:12"] Kai te teitte tästä lapsen kuullen hirveän haloon ja korostitte lapsen pettymystä? [/quote] Emme. Lapsi osasi pettyä ihan itse. ap [/quote]Kerrottiinko siis lapselle etukäteen että isovanhemmat tuovat astioita vai miten osasi pettyä?

[/quote]

Tätä mäkin ihmettelen, miksi tiesi etukäteen? Miksi ei pettynyt rahasta? Eihän se sitäkään ollut toivonut, kuten niitä autojakaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:12"] Kai te teitte tästä lapsen kuullen hirveän haloon ja korostitte lapsen pettymystä? [/quote] Emme. Lapsi osasi pettyä ihan itse. ap [/quote]Kerrottiinko siis lapselle etukäteen että isovanhemmat tuovat astioita vai miten osasi pettyä?

[/quote]

Lapsi sai heti aamulla hellan ja silloin sanottiin, että mummu ja pappa lupasivat tuoda astioita.

ap

Vierailija
24/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkai sä nyt lapsen rahoista niitä leluastioita osta?! O.o säästöön ja omista rahoistanne ostat!

Vierailija
25/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:48"]

Kai teillä jotain muoviastioita ja jogurttipurkkeja löytyy leikkeihin? Oikeat kauhat ja pikkukattilat?

[/quote]

Löytyy jotain näin ensihätään ja ensi viikolla käydään ostamassa sitten niitä varsinaisia leikkiastioita. Onneksi toiset isovanhemmat toivat lahjan rahana. Isovanhempien ajatteelmattomuus tässä enemmän ärsyttää.

[/quote]

Niin, onhan pienelle lapselle se raha parempi kuin mitkään autot... Eli kuka teillä nyt sitten pettyi lahjoihin?

[/quote]

Ööh... Lapsi pettyi kun ei saanut sitä mitä eniten toivoi. Eikö se nyt ole itsestäänselvää?

ap

[/quote]

anna niitä kippoja omasta kaapista. Hella on hyvä.

lapsi kyllä kestää niillä sinun kipoillasi, kun vaan annat niitä.., mutta kestätkö sinä omaa pettymystäsi?

[/quote]

Kuten sanottu, kippoja löytyi ensihätään että lapsi pääsee leikkimään. Olennaista oli, että miksi isovanhemmat eivät voineet tuoda sitä mitä lupasivat? Miksi lupasivat jos halusivat antaa mieluummin autoja? miksi kysyivät toivomuksia, jos eivät aikoneetkaan toteuttaa niitä? Minun pettymykseni tässä ehkä kumminkin on sivuseikka, älkää takertuko siihen.

ap

[/quote]

Koska kasvatusohjeiden mukaan lapsille tulee tuottaa pettymyksiä! Siten he karaistuvat kovaa maailmaa vastaan. Tavallinen lapsi ottaa leikkeihinsä kattilat keittiöstä, ei niiden tarvitse olla erikseen leikkiin tarkoitettuja. Meillä oli pitkään pahvilaatikko uunivuokana ja nokkamuki kahvikuppina.

Vierailija
26/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsi ei yleensä osaa ilahtua rahalahjoista tai muustakaan järkevästä (vuodevaatteet, pyyhkeet tms.) Jos lapsi toivonut leikkihellaa ja leikkiastioita niin ei ole kohtuuton toive ja erikoista, että astioita sitten ei lupauksista huolimatta ole ostettu. Ja leikkiautoja lapsella jo on; jos ei olisi niin sitten ymmärtäisin tämän autolahjan.

Nykyään ruoanlaitto ei ole samanlainen "naisten työ" kuten isovanhempien lapsuudessa ja aikuisuudenkin aikaan. Itse seuraan Australian MasterChefiä innokkaasti ja oma pieni poikanikin välillä leikkii jaloissa ohjelman aikana. Lisäksi teemme viikonloppuisin miehen kanssa yhdessä ruokaa ja toki lapsikin saa osallistua kykyjensä mukaan, joten voisin kuvitella, että hän saattaisi toivoa tällaista keittiösettiä lahjaksi ja olisihan se kurjaa, jos puolet lahjasta jää tulematta... Kokkaus ei siis nykyisten pikkulasten silmissä ole vain naisten hommaa, nämä isovanhemmat eivät ole ehkä sitä ymmärtäneet.

Vierailija
27/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa on 2 toivetta.

Vierailija
28/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:26"]

[/quote]

Lapsi sai heti aamulla hellan ja silloin sanottiin, että mummu ja pappa lupasivat tuoda astioita.

ap

[/quote]

Vitun typerät...

Vierailija
29/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:27"]

Etkai sä nyt lapsen rahoista niitä leluastioita osta?! O.o säästöön ja omista rahoistanne ostat!

[/quote]

Tietysti lapsen rahoista. Lapsi sai ne siksi, että voisi itse valita jotain mieleistä, osa menee kyllä säästöön. Mehän annoimme jo lahjan.

ap

Vierailija
30/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsi ei yleensä osaa ilahtua rahalahjoista tai muustakaan järkevästä (vuodevaatteet, pyyhkeet tms.) Jos lapsi toivonut leikkihellaa ja leikkiastioita niin ei ole kohtuuton toive ja erikoista, että astioita sitten ei lupauksista huolimatta ole ostettu. Ja leikkiautoja lapsella jo on; jos ei olisi niin sitten ymmärtäisin tämän autolahjan.

Nykyään ruoanlaitto ei ole samanlainen "naisten työ" kuten isovanhempien lapsuudessa ja aikuisuudenkin aikaan. Itse seuraan Australian MasterChefiä innokkaasti ja oma pieni poikanikin välillä leikkii jaloissa ohjelman aikana. Lisäksi teemme viikonloppuisin miehen kanssa yhdessä ruokaa ja toki lapsikin saa osallistua kykyjensä mukaan, joten voisin kuvitella, että hän saattaisi toivoa tällaista keittiösettiä lahjaksi ja olisihan se kurjaa, jos puolet lahjasta jää tulematta... Kokkaus ei siis nykyisten pikkulasten silmissä ole vain naisten hommaa, nämä isovanhemmat eivät ole ehkä sitä ymmärtäneet.

Vierailija
31/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä ap tolkutat ja väännät pettymyksestä. Eikö parasta olisi keskustella näiden isovanhempien kanssa luvatunpettämisestä ettei jatkossa kävisi näin. 

Itse en jaksaisi nostaa suurtakaan haloota, suhteellisuuden taju nääs. Tämä tapaus käy hyvin elämän ja ymmärryksen oppimiseen, ota se lahjana.

Vierailija
32/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vois lapsen rahoja käyttää. Säästöön menee meillä aina ja omista ostetaan.

Vierailija
33/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:21"]

Kai teillä jotain muoviastioita ja jogurttipurkkeja löytyy leikkeihin? Oikeat kauhat ja pikkukattilat?

[/quote]

Löytyy jotain näin ensihätään ja ensi viikolla käydään ostamassa sitten niitä varsinaisia leikkiastioita. Onneksi toiset isovanhemmat toivat lahjan rahana. Isovanhempien ajatteelmattomuus tässä enemmän ärsyttää.

[/quote]

Niin, onhan pienelle lapselle se raha parempi kuin mitkään autot... Eli kuka teillä nyt sitten pettyi lahjoihin?

[/quote]

Ööh... Lapsi pettyi kun ei saanut sitä mitä eniten toivoi. Eikö se nyt ole itsestäänselvää?

ap

[/quote]

lapsi kyllä kestää niillä sinun kipoillasi, kun vaan annat niitä.., mutta kestätkö sinä omaa pettymystäsi?

[/quote]

Kuten sanottu, kippoja löytyi ensihätään että lapsi pääsee leikkimään. Olennaista oli, että miksi isovanhemmat eivät voineet tuoda sitä mitä lupasivat? Miksi lupasivat jos halusivat antaa mieluummin autoja? miksi kysyivät toivomuksia, jos eivät aikoneetkaan toteuttaa niitä? Minun pettymykseni tässä ehkä kumminkin on sivuseikka, älkää takertuko siihen.

ap

[/quote]

Koska kasvatusohjeiden mukaan lapsille tulee tuottaa pettymyksiä! Siten he karaistuvat kovaa maailmaa vastaan. Tavallinen lapsi ottaa leikkeihinsä kattilat keittiöstä, ei niiden tarvitse olla erikseen leikkiin tarkoitettuja. Meillä oli pitkään pahvilaatikko uunivuokana ja nokkamuki kahvikuppina.

[/quote]

Ehkäpäse kasvattaminen ja pettymysten tuottaminen on meidän vanhempien tehtävä, ja tapahtuu arjessa. EI isovanhempien taholta synttäripäivänä.

ap

Vierailija
34/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuossa on takana osittain tuotakin, että pojalle ostetaan ennemmin autoja kuin astioita. Olisiko tytölle tuotu ne astiat?

Tuo ärsyttäisi minua suunnattomasti.

Vierailija
35/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]
Lupausten pettäminen ei aikuisten kesken ole ok, niin miksi se on ok lapselle? Pettymysten tuottaminen ei ole sitä, että lapselle luvattu asia perutaan, se on sitä että sitä ei edes luvata ja lapsi tietää ettei sitä tule saamaan.

Vierailija
36/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää hakemassa Ikeasta astiat, halvat ja tosi hienot!

Vierailija
37/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:30"]

Miksi täällä ap tolkutat ja väännät pettymyksestä. Eikö parasta olisi keskustella näiden isovanhempien kanssa luvatunpettämisestä ettei jatkossa kävisi näin. 

Itse en jaksaisi nostaa suurtakaan haloota, suhteellisuuden taju nääs. Tämä tapaus käy hyvin elämän ja ymmärryksen oppimiseen, ota se lahjana.

[/quote]

Eikö muka ole kaikkien kannalta parempi, että puran enimmän ärsytykseni tänne nekä kaada sitä isovanhempien niskaan?

ap

Vierailija
38/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:40"]

Jos lapsi saa rahaa lahjaksi, voi jo esim 3 vuotiaalle opettaa rahan käyttöä. Lapsi voi itse ostaa kaupasta jonkun tuotteen mihin rahat riittävät...

Me kerättiin jo alle 5 vuotiaana nuorena pulloja, jotka vietiin kauppaan ja saatiin rahaa. Ostettiin sitten kiskalta pikkurahoilla muutamia karkkeja.

Kun lapsi oppii käyttämään rahaa, ei hän pidä rahalahjaa tyhjänä. Mitä pienempänä rahan käytön oppii, sitä paremmin sitä osaa vanhempana käyttää. Lapsi ymmärtää myös ettei aina saa mitä haluaa ja oppii säästämään.

[/quote]

Juuri noin meillä tehdään, eli opetetaan lapsille rahankäyttöä. Toisten isovanhempien lahjaraha laitettiin lapsen omaan lompakkoon, ja sitten kauppareissulla katsotaan yhdessä mitä lapsi haluaa ostaa ja riittävätkö rahat siihen.

ap

Vierailija
39/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin ymmärrän pettymyksen. Mä pienenä toivoin monta joulua peräkkäin eniten microskooppia, ikinä en saanut.
Mun oman lapsen synttäreille ei saapunut isosta lähisuvusta kuin kolme... Olin itse loukkaantunut. Syyt kun olivat liian pitkä matka(40km ja kyllä me aina ollaan muiden syntymäpäivissä mukana!!) ja vähän nuhainen olo ym .. Onneksi naapurit tuli tunnin varoitusajalla :) tylsää kun tottuneet 15-20päiseen juhlajoukkoon ja sitten saapuukin vain 3 surkeilla syillä

Vierailija
40/124 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 11:31"]

En mä vois lapsen rahoja käyttää. Säästöön menee meillä aina ja omista ostetaan.

[/quote]

No eikö ap tässä juuri kertonut, että lapselle annettiin rahaa, jotta voi ostaa mieleisen lahjan. Tosin minusta rahaa ei pidä antaa kuin sen ikäiselle, joka voi itse kävellä kauppaan ja ostaa sen lahjan. Rahaa voi toki antaa vaikka vauvalle, mutta sitten ne menee tilille tulevaisuutta varten ja tietenkin pienille voi antaa kolikoita karkkia varten... Minusta pikkulasten lahjat vain pitää tulla paketissa, jonka saa avata ja jännittää mitä siellä mahtaa olla. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän