Kukaan laittanut vauvaa HETI omaan huoneeseen?
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:17"] Se on jännä juttu, että tietyissä asioissa ihmistä voi ja pitää verrata eläimeen. Teette siis varmasti kaikki muutkin asiat samoin kuin eläimet? Mua ainakin oksettaa tuollainen vertaaminen johonkin nyt vaikka koiraan. Nuolette varmaankin vauvojenne pyllytkin puhtaaksi koska eläimetkin näin tekevät ja se on luonnollista? Turhaa sitten porata kun mies lähtee nuoremman ja hedelmällisemmän perään koska eläimet! Koska luonto! [/quote] Nykynaiset on niin vieraantuneita luonnosta; imetys ällöttää ja koska ei imetetä, vauva on helppoa sysätä toiseen huoneeseen nukkumaankin. Kysymys kuuluu: miksi edes tehdä lapsia kun mikään ei saa muuttua? Ei oma vartalo, seksielämä, nukkumisrauha... voi voi... maailma on miesten ja miehetkö ne määrää missä vauva nukkuu ja kenelle naisen vartalo kuuluu? Hyi että, nakkaisin semmoisen ukon pihalle joka ei antaisi minun hoitaa vauvaani tai elää vastasyntyneen tahtiin. Väitän että nainen joka ei koskaan nuku lapsi vieressään, ei rakasta lastaan. [/quote] aika hurja väite. Se missä lapsi nukkuu on toissijainen juttu kun ajattee kokonaisuutta. Sitä kasvatustyötä ja hoivaa mitä annat ne parikymmentä vuotta [/quote] Aika hurja väite tosiaan. Kuten aiemmin kirjoitin, meillä lapset ovat nukkuneet omissa huoneissaan taatakseni heille unirauhan, en itselleni. Mulla on niin hyvät unenlahjat, etten todellakaan heräisi vauvan ähinään ja puhumaan, mutta vauvapa herää minun kyljenkääntöön. En halunnut suotta herätellä vauvaa. Ja olihan se minulle raskaampaa nousta toiseen huoneeseen imettämään. Helpompaa olisi ollut lykätä siinä omassa sängyssä rinta vauvalle suuhun. Mutta koin, että vauvan unirauha on tärkeämpää kuin minun "helpolla pääseminen". Kaikki kuitenkin tyylillään. Toisille sopii samassa huoneessa tai sängyssä nukkuminen, toisille omissa huoneissaan nukkuminen.
[/quote]
Vastasyntynyt vauva nukkuu kuin tukki, se mihinkään kyljenkääntöön herää... seli seli seli...
[/quote]
Kiva, että sulla on ollut hyvinnukkuva vauva. Onneks kaikki lapset ovat samasta puusta veistettyjä. ;)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:53"]Ihan oikeasti, ettekö te harrasta seksiä yhtään
[/quote]En ole se keneltä kysyit, mutta meillä nukkuu 2v samassa huoneessa ja seksiä harrastetaan 3-4 kertaa viiossa. Meillä tosin on muitakin huoneita kun makkari, toisin kun ilmeisesti teillä... sauna on yleisin (saunotaan kahdesti viikossa, ensin perheen kanssa ja sen jälkeen lapset nukkumaan ja kahdestaan) ja olohuone on toisiksi yleisin. Yleensä telkkaria katsellaan ja homma menee seksiksi :) Meillä on myös muita lapsia, jotka ovat nukkuneet samassa huoneessa 1-3v lapsesta riippuen ja silti seksielämä on ollut aktiivista, ehkä lasten ekaa puolta vuotta lukuunottamatta, jolloin olin aika väsynyt.
[/quote]
Seksiä saunassa? Melko surkeeta.
[/quote]Ei muuten ole, vaan äärettömän kiihkeää ja kiimaista ;) Jos teillä on surkeaa seksiä, niin se ei tarkoita että muillakin on...
[/quote] Eikö kuumassa saunassa kaikenlainen yli 5 minuuttia kestävä urheilusuoritus tunnu hirveältä? Uskon kyllä touhun kiihkeyteen jne, mutta ajatus kovista lauteista pyllyn alla ja korventavan kuumasta ilmasta keuhkoissa tuntuu kamalalta. Sen takia voi olla vaikeaa ajatella saunaa ensisijaisena seksipaikkana.
[/quote]Meillä on aivan ihana puusauna, jonka ilma ei ollenkaan korvenna keuhkoja ja saadaan sitä lämpötilaa ihan säädeltyä siellä ;) Paras seksiin on n. 60-70-astetta, ei ollenkaan liian kuuma. Ja saunaseksissä harvemmin ne lauteet on pyllyn alla, noin muuten asentoihin sen kummemmin menemättä...:D ja on meillä se kylpyhuonekin, lasken sen tässä tapauksessa myös saunaan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:53"]Ihan oikeasti, ettekö te harrasta seksiä yhtään
[/quote]En ole se keneltä kysyit, mutta meillä nukkuu 2v samassa huoneessa ja seksiä harrastetaan 3-4 kertaa viiossa. Meillä tosin on muitakin huoneita kun makkari, toisin kun ilmeisesti teillä... sauna on yleisin (saunotaan kahdesti viikossa, ensin perheen kanssa ja sen jälkeen lapset nukkumaan ja kahdestaan) ja olohuone on toisiksi yleisin. Yleensä telkkaria katsellaan ja homma menee seksiksi :) Meillä on myös muita lapsia, jotka ovat nukkuneet samassa huoneessa 1-3v lapsesta riippuen ja silti seksielämä on ollut aktiivista, ehkä lasten ekaa puolta vuotta lukuunottamatta, jolloin olin aika väsynyt.
[/quote]
[/quote]Ei muuten ole, vaan äärettömän kiihkeää ja kiimaista ;) Jos teillä on surkeaa seksiä, niin se ei tarkoita että muillakin on...
[/quote]
Missä kohti kirjoitin, että meillä on surkeaa seksiä? Ja onhan se nyt vain niin, että saunaseksi ei todellakaan voi olla sitä parasta mahdollista. Tai ehkä sun mielestä mutta kysyppä mieheltäsi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:09"]Meillä 2 viimeisintä vauvaa heti toisesta yöstä lähtien omassa huoneessa. Pakko tilanne. Itse niin herkkäunisena en nukkuisi sekuntiakaan vauvan kanssa samassa huoneessa. Ja koettu on. Ensimmäisen kanssa valvoin 3kk istuen ja kuunnellen hengitystä vauvan sängyn vierellä. Siinä meinasi kuolema tulla äidille. Tuosta jäänyt päälle se, etten kertakaikkiaan ole pystynyt nukkumaan vauvojen kanssa. Ja niin herkkä olen, että vaikka vauva nukkuu viereisessä huoneessa herään silti joka ähinään ja kyljenkääntöön.
[/quote]
Te alapeukuttajat voitte kokeilla itse valvoa 3kk hengityskatkoisen pikkukeskosen kanssa ja saada vaikea-asteisen unihäiriön moneksi vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen kokeilla nukkua vauvan kanssa vieretysten. Siitä ei kertakaikkiaan tule mitään. Siinä on mielenterveys koetuksella. Kokeilin 2 viimeisimmän kanssa sen yhden yön ja en nukkunut silmäystäkään. Alitajunta alkaa vahtimaan sitä hengitystä automaattisesti eikä unta saa.
[/quote]
Urpå, osta KORVATULPAT...? Heräät kyllä kunnon itkuun, mutta hengitystä et kuule!
[/quote]
Luuletko tosissasi, että kun valvoo 3kk ja monta vuotta vielä eteenpäin nukkuu erittäin huonosti ei olisi kokeillut jo niitä korvatulppia? Kuule kokeiltu on vaikka ja mitä. En nuku sitäkään vähää. Ja on turhaa urpotella kun ei asiasta ole omakohtaista kokemusta. Vai oletko valvonut kilon painoisen keskosen kaapin vierellä ensin 1,5kk ja sama jatkunut kotona seuraavat 1,5kk jonka jälkeen vielä monta vuotta nukkunut hyvin huonosti. Tiedätkö, että tuollainen valvominen saa ihmisen menemään psykoosiin? Sitäkö te haluatte? Vauvoja pakastimeen jne kun kyllähän sen äidin nyt tarttee nukkua sen pienen kanssa senkin uhalla että pää sekoaa!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:53"]Ihan oikeasti, ettekö te harrasta seksiä yhtään [/quote]En ole se keneltä kysyit, mutta meillä nukkuu 2v samassa huoneessa ja seksiä harrastetaan 3-4 kertaa viiossa. Meillä tosin on muitakin huoneita kun makkari, toisin kun ilmeisesti teillä... sauna on yleisin (saunotaan kahdesti viikossa, ensin perheen kanssa ja sen jälkeen lapset nukkumaan ja kahdestaan) ja olohuone on toisiksi yleisin. Yleensä telkkaria katsellaan ja homma menee seksiksi :) Meillä on myös muita lapsia, jotka ovat nukkuneet samassa huoneessa 1-3v lapsesta riippuen ja silti seksielämä on ollut aktiivista, ehkä lasten ekaa puolta vuotta lukuunottamatta, jolloin olin aika väsynyt. [/quote] Seksiä saunassa? Melko surkeeta. [/quote]Ei muuten ole, vaan äärettömän kiihkeää ja kiimaista ;) Jos teillä on surkeaa seksiä, niin se ei tarkoita että muillakin on... [/quote] Eikö kuumassa saunassa kaikenlainen yli 5 minuuttia kestävä urheilusuoritus tunnu hirveältä? Uskon kyllä touhun kiihkeyteen jne, mutta ajatus kovista lauteista pyllyn alla ja korventavan kuumasta ilmasta keuhkoissa tuntuu kamalalta. Sen takia voi olla vaikeaa ajatella saunaa ensisijaisena seksipaikkana. [/quote]Meillä on aivan ihana puusauna, jonka ilma ei ollenkaan korvenna keuhkoja ja saadaan sitä lämpötilaa ihan säädeltyä siellä ;) Paras seksiin on n. 60-70-astetta, ei ollenkaan liian kuuma. Ja saunaseksissä harvemmin ne lauteet on pyllyn alla, noin muuten asentoihin sen kummemmin menemättä...:D ja on meillä se kylpyhuonekin, lasken sen tässä tapauksessa myös saunaan mukaan.
[/quote]
On kokeiltu saunaseksiä ja ei ollut kyllä kovin hääppöistä olla kontillaan kovalla kylppärin lattialla ja panna. Ei kuumassa saunassa lauteilla kiemurtelukaan kontillaan tai kumarassa tai selällään mitään suurta intohimoa tuottanut.
-ohis
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:53"]Ihan oikeasti, ettekö te harrasta seksiä yhtään
[/quote]
[/quote]
Missä kohti kirjoitin, että meillä on surkeaa seksiä? Ja onhan se nyt vain niin, että saunaseksi ei todellakaan voi olla sitä parasta mahdollista. Tai ehkä sun mielestä mutta kysyppä mieheltäsi.
[/quote]Mieheni rakastaa saunaseksiä, se on ihan kummankin valinta nro 1 ;) Voittaa sohvan kirkkaasti. Jutellaan asioista ihan kyllä avoimesti ja meillä on oikein värikäs ja mielikuvituksellinen seksielämä. :D
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:53"]Ihan oikeasti, ettekö te harrasta seksiä yhtään [/quote]En ole se keneltä kysyit, mutta meillä nukkuu 2v samassa huoneessa ja seksiä harrastetaan 3-4 kertaa viiossa. Meillä tosin on muitakin huoneita kun makkari, toisin kun ilmeisesti teillä... sauna on yleisin (saunotaan kahdesti viikossa, ensin perheen kanssa ja sen jälkeen lapset nukkumaan ja kahdestaan) ja olohuone on toisiksi yleisin. Yleensä telkkaria katsellaan ja homma menee seksiksi :) Meillä on myös muita lapsia, jotka ovat nukkuneet samassa huoneessa 1-3v lapsesta riippuen ja silti seksielämä on ollut aktiivista, ehkä lasten ekaa puolta vuotta lukuunottamatta, jolloin olin aika väsynyt. [/quote] Seksiä saunassa? Melko surkeeta. [/quote]Ei muuten ole, vaan äärettömän kiihkeää ja kiimaista ;) Jos teillä on surkeaa seksiä, niin se ei tarkoita että muillakin on... [/quote] Eikö kuumassa saunassa kaikenlainen yli 5 minuuttia kestävä urheilusuoritus tunnu hirveältä? Uskon kyllä touhun kiihkeyteen jne, mutta ajatus kovista lauteista pyllyn alla ja korventavan kuumasta ilmasta keuhkoissa tuntuu kamalalta. Sen takia voi olla vaikeaa ajatella saunaa ensisijaisena seksipaikkana. [/quote]Meillä on aivan ihana puusauna, jonka ilma ei ollenkaan korvenna keuhkoja ja saadaan sitä lämpötilaa ihan säädeltyä siellä ;) Paras seksiin on n. 60-70-astetta, ei ollenkaan liian kuuma. Ja saunaseksissä harvemmin ne lauteet on pyllyn alla, noin muuten asentoihin sen kummemmin menemättä...:D ja on meillä se kylpyhuonekin, lasken sen tässä tapauksessa myös saunaan mukaan.
[/quote]
On kokeiltu saunaseksiä ja ei ollut kyllä kovin hääppöistä olla kontillaan kovalla kylppärin lattialla ja panna. Ei kuumassa saunassa lauteilla kiemurtelukaan kontillaan tai kumarassa tai selällään mitään suurta intohimoa tuottanut.
-ohis
[/quote]Jaa, ei onneksi kuullosta meidän saunaseksiltä lainkaan :D Kertaakaan en ole ollut kontillaan kylppärin lattialla, vaikka kylppärissä harrastellaan usein... saatika selällään yhtään missään. Mutta tapansa kullakin :)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:09"]Meillä 4v vauva nukkuu yhä mun ja mieheni välissä samassa sängyssä. Haluan lapseni viereeni nukkumaan. Näin olen toiminut kaikkien lasteni kanssa. Tulee se päivä kun lapsi ei enää halua viereen. Tosin mellä vielä 10v haluaa joskus viereen nukkumaan ja se on ihan ok jos vaan sänkyyn mahtuu..:) Olen kyllä muutenkin kova pitämään lapsiani lähellä niin päivin kuin öin. Eli ei mitään mahdollisuuttakaan että olisi vauva ollut eri huoneessa jo vauvana kun ei edes juurikaan omassa sängyssä samassahuoneessakaan. [/quote] Ääliö
[/quote]Sinun mielestäsi ehkä. mutta luulen että olet vain kade.
[/quote]
En ole ylempi, mutta mistäköhän syystä ylempi olisi kateellinen. Siitä että äiti on noin läheisriippuvainen lapsistaan, ettei osaa päästää näitä yksin mihinkään?
[/quote]
älähän yleistä. Tässä puhuttiin vain nukkuma järjestelyistä. Ja kyllä, itse äitinä olen riippuvainen lapsistani. Perheestäni. Kummallista se että kaikki menisivät omillaan eikä yhteistä olisi
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:43"]Niin paljon tutkimuksia kuinka vauvan paras olla öisin äidin lähellä. Suomalaiset ämmät niin skitsoja ettei kestä omaa lastansa. Korvatulpat korviin ja huutokoulu...
[/quote]
no keksitpäs tähän vetäistä unikoulunkin. Vauva voi aivan rauhallisesti nukkua myös omassa sängyssä, vanhempien vieressä.
Taidat olla niitä ääri kiintymysvanhempia jotka näkevät toisessa tavassa vain ääripään.
No, mä olen nukkunut aina yksin pinniksessä, en tiedä oliko edes sama huone. Hoitoon menin 2 kk iässä. Muistan ne pinnasängyn kalterit kuinka tuijottelin yksin aina niitä. Minkäänlaista kiintymyssuhdetta ei ole äitiini muodostunut, oman lapsen kanssa tein kaiken toisin.
Keskosten kenguruhoitomenetelmän kehittänyt Nils Bergman on tutkinut vauvojen sydämen reagoimista yksin nukkumiseen. Tutkimustuloksien mukaan lasten sydämet olivat jopa kolminkertaisella koetuksella, jos lapsi nukkui yksin.
Tohtori Bergman suositteleekin, että lapset nukkuisivat äidin vieressä jopa kolmevuotiaaksi saakka. Hänen mukaansa vieressä nukkuminen tukee lapsen ja äidin välisen siteen syntymistä.
Yksin nukkuminen voi puolestaan jopa vaurioittaa aivoja. Liian varhainen yksin oleminen saattaa myös tuottaa käyttäytymishäiriöitä lapsen myöhemmissä ikävaiheissa.
Kun vauvalla on nälkä, se aloittaa ilmoittamaan siitä liikehtimällä ja hamuamalla ennen itkua. Samassa huoneessa nukkuvan vauvan tarpeisiin on helpompi reagoida ajoissa. Itku on vasta viimeinen keino ja vauva käyttää sitä vasta, kun huomaa, ettei saa tarvitsemaansa hoivaa.
Vauva sopeuttaa hengityksensä äidin hengityksen rytmiin; tämä on erittäin tärkeää, koska pienellä vauvalla hengityskatkot ovat yleisiä. Äidin hengityksen kuullessaan vauva muistaa taas hengittää.
Vauva ei koskaan nuku öitä putkeen ja herää vain syömään. Vauvan nukkuminen on pätkittäistä, eikä vauvalla ole rytmiä erottamaan edes päivää ja yötä toisistaan. Yksin pimeässä heräilevä vauva huomaa olevansa totaalisen yksin, kun ei kuule vanhempien hengityksiä, liikehdintää ja ääntelyä.Täysin äänetön huone on vauvalle pelottava ja kielii hylkäämisestä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:54"]Keskosten kenguruhoitomenetelmän kehittänyt Nils Bergman on tutkinut vauvojen sydämen reagoimista yksin nukkumiseen. Tutkimustuloksien mukaan lasten sydämet olivat jopa kolminkertaisella koetuksella, jos lapsi nukkui yksin.
Tohtori Bergman suositteleekin, että lapset nukkuisivat äidin vieressä jopa kolmevuotiaaksi saakka. Hänen mukaansa vieressä nukkuminen tukee lapsen ja äidin välisen siteen syntymistä.
Yksin nukkuminen voi puolestaan jopa vaurioittaa aivoja. Liian varhainen yksin oleminen saattaa myös tuottaa käyttäytymishäiriöitä lapsen myöhemmissä ikävaiheissa.
Kun vauvalla on nälkä, se aloittaa ilmoittamaan siitä liikehtimällä ja hamuamalla ennen itkua. Samassa huoneessa nukkuvan vauvan tarpeisiin on helpompi reagoida ajoissa. Itku on vasta viimeinen keino ja vauva käyttää sitä vasta, kun huomaa, ettei saa tarvitsemaansa hoivaa.
Vauva sopeuttaa hengityksensä äidin hengityksen rytmiin; tämä on erittäin tärkeää, koska pienellä vauvalla hengityskatkot ovat yleisiä. Äidin hengityksen kuullessaan vauva muistaa taas hengittää.
Vauva ei koskaan nuku öitä putkeen ja herää vain syömään. Vauvan nukkuminen on pätkittäistä, eikä vauvalla ole rytmiä erottamaan edes päivää ja yötä toisistaan. Yksin pimeässä heräilevä vauva huomaa olevansa totaalisen yksin, kun ei kuule vanhempien hengityksiä, liikehdintää ja ääntelyä.Täysin äänetön huone on vauvalle pelottava ja kielii hylkäämisestä.
[/quote]
Täyttä soopaa!
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:54"]No, mä olen nukkunut aina yksin pinniksessä, en tiedä oliko edes sama huone. Hoitoon menin 2 kk iässä. Muistan ne pinnasängyn kalterit kuinka tuijottelin yksin aina niitä. Minkäänlaista kiintymyssuhdetta ei ole äitiini muodostunut, oman lapsen kanssa tein kaiken toisin.
[/quote]
No et taatusti muista. En yleensä käytä kirosanoja mutta nyt täytyy kyllä sanoa: voi vittu mitä paskaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:53"]Ihan oikeasti, ettekö te harrasta seksiä yhtään [/quote]En ole se keneltä kysyit, mutta meillä nukkuu 2v samassa huoneessa ja seksiä harrastetaan 3-4 kertaa viiossa. Meillä tosin on muitakin huoneita kun makkari, toisin kun ilmeisesti teillä... sauna on yleisin (saunotaan kahdesti viikossa, ensin perheen kanssa ja sen jälkeen lapset nukkumaan ja kahdestaan) ja olohuone on toisiksi yleisin. Yleensä telkkaria katsellaan ja homma menee seksiksi :) Meillä on myös muita lapsia, jotka ovat nukkuneet samassa huoneessa 1-3v lapsesta riippuen ja silti seksielämä on ollut aktiivista, ehkä lasten ekaa puolta vuotta lukuunottamatta, jolloin olin aika väsynyt.
[/quote]
Minusta on oikeasti kauheaa, että vauva pannaan nukkumaan makkariin pinnikseen ja vanhemmat menee saunaan nussimaan. Lisäksi saatetaan katsoa telkkaria tuntikausia. Vauva tuntee yksinäisyyttä siellä makkarissa yksin.
Äidin pitäisi voida irroittautua muusta elämästä siksi pieneksi hetkeksi, kun vauva on pieni ja mennä vauvan kanssa yhtäaikaa nukkumaan perhepetiin, eikä jättää vauvaa yksin makkariin tuntikausiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:54"]Keskosten kenguruhoitomenetelmän kehittänyt Nils Bergman on tutkinut vauvojen sydämen reagoimista yksin nukkumiseen. Tutkimustuloksien mukaan lasten sydämet olivat jopa kolminkertaisella koetuksella, jos lapsi nukkui yksin.
Yksin nukkuminen voi puolestaan jopa vaurioittaa aivoja. Liian varhainen yksin oleminen saattaa myös tuottaa käyttäytymishäiriöitä lapsen myöhemmissä ikävaiheissa. Kun vauvalla on nälkä, se aloittaa ilmoittamaan siitä liikehtimällä ja hamuamalla ennen itkua. Samassa huoneessa nukkuvan vauvan tarpeisiin on helpompi reagoida ajoissa. Itku on vasta viimeinen keino ja vauva käyttää sitä vasta, kun huomaa, ettei saa tarvitsemaansa hoivaa. Vauva sopeuttaa hengityksensä äidin hengityksen rytmiin; tämä on erittäin tärkeää, koska pienellä vauvalla hengityskatkot ovat yleisiä. Äidin hengityksen kuullessaan vauva muistaa taas hengittää. Vauva ei koskaan nuku öitä putkeen ja herää vain syömään. Vauvan nukkuminen on pätkittäistä, eikä vauvalla ole rytmiä erottamaan edes päivää ja yötä toisistaan. Yksin pimeässä heräilevä vauva huomaa olevansa totaalisen yksin, kun ei kuule vanhempien hengityksiä, liikehdintää ja ääntelyä.Täysin äänetön huone on vauvalle pelottava ja kielii hylkäämisestä. [/quote] Täyttä soopaa!
[/quote]
Miten perustelet soopaa? Tuo yllämainittu on ainakin minulle täyttä faktaa.
Nimimerkki alalla työskentelevä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:17"]
Se on jännä juttu, että tietyissä asioissa ihmistä voi ja pitää verrata eläimeen. Teette siis varmasti kaikki muutkin asiat samoin kuin eläimet? Mua ainakin oksettaa tuollainen vertaaminen johonkin nyt vaikka koiraan. Nuolette varmaankin vauvojenne pyllytkin puhtaaksi koska eläimetkin näin tekevät ja se on luonnollista? Turhaa sitten porata kun mies lähtee nuoremman ja hedelmällisemmän perään koska eläimet! Koska luonto!
[/quote]
Nykynaiset on niin vieraantuneita luonnosta; imetys ällöttää ja koska ei imetetä, vauva on helppoa sysätä toiseen huoneeseen nukkumaankin.
Kysymys kuuluu: miksi edes tehdä lapsia kun mikään ei saa muuttua? Ei oma vartalo, seksielämä, nukkumisrauha... voi voi... maailma on miesten ja miehetkö ne määrää missä vauva nukkuu ja kenelle naisen vartalo kuuluu? Hyi että, nakkaisin semmoisen ukon pihalle joka ei antaisi minun hoitaa vauvaani tai elää vastasyntyneen tahtiin.
Väitän että nainen joka ei koskaan nuku lapsi vieressään, ei rakasta lastaan.
[/quote]
Minä väitän, että sinä et rakasta lastasi.
Luonnonkansat, kuten Maya-intiaanit, ovat aina pitäneet pienokaisensa lähellään, varsinkin vastasyntyneinä. He järkyttyivät suuresti kuullessaan länsimaalaisten ihmisten tavasta hylätä vauva nukkumaan yksin omaan huoneeseen. Se on heistä käsittämättömän luonnotonta, ja niinhän se onkin; sama kuin vaikkapa intiaani veisi vauvansa nukkumaan yksin jonnekin 20 metrin päähän näkymättömiin.
Esim. Maya -intiaaneilla tai muilla luonnonkansojen heimoilla ei esiinny kätkytkuolemia oikeastaan ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:17"]
Se on jännä juttu, että tietyissä asioissa ihmistä voi ja pitää verrata eläimeen. Teette siis varmasti kaikki muutkin asiat samoin kuin eläimet? Mua ainakin oksettaa tuollainen vertaaminen johonkin nyt vaikka koiraan. Nuolette varmaankin vauvojenne pyllytkin puhtaaksi koska eläimetkin näin tekevät ja se on luonnollista? Turhaa sitten porata kun mies lähtee nuoremman ja hedelmällisemmän perään koska eläimet! Koska luonto!
[/quote]
Nykynaiset on niin vieraantuneita luonnosta; imetys ällöttää ja koska ei imetetä, vauva on helppoa sysätä toiseen huoneeseen nukkumaankin.
Kysymys kuuluu: miksi edes tehdä lapsia kun mikään ei saa muuttua? Ei oma vartalo, seksielämä, nukkumisrauha... voi voi... maailma on miesten ja miehetkö ne määrää missä vauva nukkuu ja kenelle naisen vartalo kuuluu? Hyi että, nakkaisin semmoisen ukon pihalle joka ei antaisi minun hoitaa vauvaani tai elää vastasyntyneen tahtiin.
Väitän että nainen joka ei koskaan nuku lapsi vieressään, ei rakasta lastaan.
[/quote]
Minä luulen, että se on sinun miehesi joka nakkaa sinut ennenpitkää pihalle. Ei tuollaista kauan kukaan selväjärkinen mies katsele. Sinähän olet ihan mielenvikainen.
Meillä eka siirtyi n.5vko iässä, toka suoraan laitokselta ekan kaveriksi, kolmas n.2vko iässä isompien huoneeseen. Plussana rauhallisemmat unet kaikille. Miinuksena yöimetysten raskaus, kun 2-3 kertaa yössä oli noustava eri huoneeseen syöttämään. Toisaalta, kun heräsin vain vauvojen todelliseen itkuun (johon muu perhe ei vielä havahtunut) syötin vain nälkään, en pieneen levottomuuteen, jolloin heräämisen määrä oli hallittua. Kaikki lapset myös vieroittuivat yöpumaidosta n.6kk ikään. Oma herkkyyteni vauvan viesteille oli syy, miksi esikoinen muutti, ja muiden kohdalla jatkoin hyväksi havaittua tapaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:17"] Se on jännä juttu, että tietyissä asioissa ihmistä voi ja pitää verrata eläimeen. Teette siis varmasti kaikki muutkin asiat samoin kuin eläimet? Mua ainakin oksettaa tuollainen vertaaminen johonkin nyt vaikka koiraan. Nuolette varmaankin vauvojenne pyllytkin puhtaaksi koska eläimetkin näin tekevät ja se on luonnollista? Turhaa sitten porata kun mies lähtee nuoremman ja hedelmällisemmän perään koska eläimet! Koska luonto! [/quote] Nykynaiset on niin vieraantuneita luonnosta; imetys ällöttää ja koska ei imetetä, vauva on helppoa sysätä toiseen huoneeseen nukkumaankin. Kysymys kuuluu: miksi edes tehdä lapsia kun mikään ei saa muuttua? Ei oma vartalo, seksielämä, nukkumisrauha... voi voi... maailma on miesten ja miehetkö ne määrää missä vauva nukkuu ja kenelle naisen vartalo kuuluu? Hyi että, nakkaisin semmoisen ukon pihalle joka ei antaisi minun hoitaa vauvaani tai elää vastasyntyneen tahtiin. Väitän että nainen joka ei koskaan nuku lapsi vieressään, ei rakasta lastaan. [/quote] aika hurja väite. Se missä lapsi nukkuu on toissijainen juttu kun ajattee kokonaisuutta. Sitä kasvatustyötä ja hoivaa mitä annat ne parikymmentä vuotta [/quote] Aika hurja väite tosiaan. Kuten aiemmin kirjoitin, meillä lapset ovat nukkuneet omissa huoneissaan taatakseni heille unirauhan, en itselleni. Mulla on niin hyvät unenlahjat, etten todellakaan heräisi vauvan ähinään ja puhumaan, mutta vauvapa herää minun kyljenkääntöön. En halunnut suotta herätellä vauvaa. Ja olihan se minulle raskaampaa nousta toiseen huoneeseen imettämään. Helpompaa olisi ollut lykätä siinä omassa sängyssä rinta vauvalle suuhun. Mutta koin, että vauvan unirauha on tärkeämpää kuin minun "helpolla pääseminen". Kaikki kuitenkin tyylillään. Toisille sopii samassa huoneessa tai sängyssä nukkuminen, toisille omissa huoneissaan nukkuminen.
[/quote]
Vastasyntynyt vauva nukkuu kuin tukki, se mihinkään kyljenkääntöön herää... seli seli seli...