Ahdistaa joulu anoppilassa: ei tehdä yhtään mitään kivaa ja kytätään olenko ”kova työihminen”
Nämä pösilöt eivät ymmärrä, että mulla on helkutin rankka syksy takana vastuullisessa työssä ja joulusiivous ei ole se tapa, jolla haluan lomani aloittaa.
Kommentit (69)
Tämä..Kyllä on rankkaa.Riitelyhän siitä seuraa kun kaikki istuu mällöttää.
Tiedän tunteen. Minua arvosteltiin ja arvostellaan vieläkin kun ei ole kuukausipalkkaista kokopäivätyötä. Arvostelijat ihan perus duunareita. Toiselta puolelta sitten arvosteltiin ja arvostellaan kun ei ole yliopisto tutkintoa ja kodit (vuokra/aso) sopimattomia lapselle. Kun en aikanaan sanonut lapselle että sinun on PAKKO mennä päiväkotiin koska äidin on PAKKO mennä töihin. Jää kuulemma ikätovereista jälkeen kun ekat vuodet kotona hoidetaan. Nykyään tuo ei-pakotettu, kotona osin hoidettu tenava kantaa yhdeksikköjä kotiin ja palkittiin juuri luokkansa kivoimpana oppilaana :)
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun kerrankin näkisi maalla joskus että miehet siivoaisi, hoitaisi lapset ja tekisi ruokaa ja naiset istuskelisi nojatuoleissa lukien kirjaa, syöden suklaata ja juoden viiniä.
Tervetuloa tänne maalle, jossa tehdään rinta rinnan kukin omia vahvuuksia käyttäen, jossa jokaisella on myös tilaa ja aikaa istuskella nojatuolissa ja kukaan ei uhriudu olevansa suurin marttyyri sitten jeesuksen.
Eipä tehnyt mies kertaakaan ruokaa, siivonnut tms. 25 v vuoden aikana. Piti olla itse leivottu leipäkin herralle. Minun kyllä piti osallistua ns. miesten töihin heti synnäriltä tultua
Voitit. Sinulla oli kaikkein kamalin mies ja hirvein elämä kaikista palstalaisista, vaikka itse olet aivan selvästi oikea helmi.
No ei kai teidän siellä anoppilassa tarvitse siivota? Toki voi auttaa joissain askareissa, mutta puunaamisen voivat hoitaa ennen tuloanne. Ja jos siellä ei ole tapana tehdä mitään kivaa, suunnittele kivoja juttuja joita voitte tehdä perheen kanssa ja olkaa vain muutama päivä.
Ja jos sinulla on ollut rankka syksy, käytä tilannetta hyväksi, lepäät, luet, striimaat ohjelmia omassa makuuhuoneessa ja annat isovanhempien hoitaa lapsia. Niiden lapsien takiahan teidän on sinne kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anopinko siellä pitäisi siivota ja laittaa, jotta sinä pääset valmiiseen pöytään? Toki ymmärrän, että joillain se siivoaminen ja vaatimukset lähtee lapasesta, mutta kai nyt jotenkin laittaisit joulua kotonakin? Jos et kerta kaikkiaan halua lähteä, et lähde. Jos lähdet, teet oman osuutesi jutuista ja ajattelet, että lapset nauttivat, se on sinun palkintosi.
Se joka kutsuu niin myös laittaa. Apua voi pyytää jos haluaa.
No ilmeisesti anoppi pyytää apua ja siitä ap ei nyt tykkää. Meilläkin anoppi laittaa suuren osan jouluruoista, mutta kyllä mekin osamme viemme. Minä taas sitten laitan uuden vuoden ja anoppi tuo sinne jotain. En noin ylipäänsä ymmärrä tätä valitusta joulun laittamisen kauheudesta. Ettekö te yleensä pidä mitään perussiisteyttä yllä kotona tai laita ruokaa? Perinteiset jouluruoat voi melkeinpä kaikki ostaa halutessaan valmiina. Sitten jos haluaa panostaa enemmän ja tehdä itse, niin voi tehdä, mutta ei kannata sitten heittäytyä marttyyriksi vaan se tehdään siksi, että se on kivaa.
No eikö se anoppi voi pitää kotinsa perussiistinä, niin ei miniän tarvitse tulla töistä suoraan puunaamaan? Voisi se anoppi ottaa tuon mainitsemasi rennon otteen eikä odota työvoimaa hoitamaan joulun kotiinsa.
Sinä päivänä kun vaadin jouluksi kutsuneita kotoa muuttaneita aikuisia lapsia tekemään joulusiivousta omassa kodissani, on aika muuttaa palvelutaloon.
Minä auttaisin mielelläni anoppia, jos olisi vielä elossa. Joskus tuntui rankalta matkustaa sinne lasten kanssa pitkä matka ja rahdata lahjat ja muut, mutta nyt kun anoppia ei enää ole, on välillä surullista, kun ei enää pääse viettämään niitä jouluja. En olisi koskaan kehdannut valittaa, jos piti osallistua hommiin, enkä käsitä, mistä tämä palstan omituinen anoppivalitus johtuu. En ollut "vieras" anoppilassa, enkä pidä omia miniöitäni "vieraina". Kaikkein mukavimmat muistot anoppilasta, mummoloista ym. ovat juuri sellaisia, missä on yhdessä tehty asioita ja sitten syöty hyvin, saunottu ja levätty. Kannattaa muistaa, että se anoppi on lastenne isoäiti ja haukkumalla häntä, haukut oman lapsesi verisukulaista. Onneksi omat miniät ovat normaaleja, eivätkä tällaisia ihmisvihaajia, kuin tällä palstalla.
Sanokaa appivanhemmille, että näin tautisena aikana me pysyttelemme visusti kotona emmekä lähde vierailuille ja mahdollisesti tiedostamattamme levittämään omikronia.
Kunpa ihmiset nyt malttaisivat pysytellä kotona ja vältellä turhia kontakteja, kuten tehtiin kevättalvella 2020. Virusta oli maassa hyvin vähän nykytilaan verrattuna, mutta ihmiset noudattivat uskollisesti ohjeita, ja niinpä kesään mennessä epidemia oli lähes hiipunut, roihahtaakseen sitten taas uuteen paloon, kun rajoitukset alkoivat osalla ihmisistä unohtua. Kun katselee kaupoissa asiakkaita, niin suojautuminen on liki unohtunut, joten ei ihme, että tauti jatkaa leviämistä.
Pysykää hyvät ihmiset kotona. Älkää lähtekö levittämään tartuntoja vanhoihin tai nuoriinkaan sukulaisiinne.
Siivoaisin vattuillessani koko ajan. En istuisi syömään. En maistasi mitään. Ei kiitos. Ei nyt ehdi. Ihmettelisin suureen ääneen joka ikistä pölyhiukkasta erikseen. Olisin hyvin hyvin hyvin huolissaan anopin terveyden tilasta. Päivittelisin ja itkisin millaisissa oloissa ihmiset joutuu elämään ja millaisen säästän keskelle pitää pienet lapset tuoda. En antaisi lasten tai kenenkään koskea mihinkään, ennen kuin olen huolella desinfioinut kohteen...ja sen esineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun kerrankin näkisi maalla joskus että miehet siivoaisi, hoitaisi lapset ja tekisi ruokaa ja naiset istuskelisi nojatuoleissa lukien kirjaa, syöden suklaata ja juoden viiniä.
Tervetuloa tänne maalle, jossa tehdään rinta rinnan kukin omia vahvuuksia käyttäen, jossa jokaisella on myös tilaa ja aikaa istuskella nojatuolissa ja kukaan ei uhriudu olevansa suurin marttyyri sitten jeesuksen.
Ratikassa istuin parin noin 20 vuotiaan omasta mielestäni kriminaali-jannun eteen ja uteliaana ja ennakkoluuloisena aloin kuunnella heidän keskusteluaan, toinen kertoi tuulettaneensa matot ja mopanneensa lattian ja toinen puhui jostain sifferöinnistö ilmeisesti joku moppi. Olin lievästi pettynyt, tai sitten kyseessä oli koodikieli ja salaliitto kaltaisiani salakuuntelioita vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anopinko siellä pitäisi siivota ja laittaa, jotta sinä pääset valmiiseen pöytään? Toki ymmärrän, että joillain se siivoaminen ja vaatimukset lähtee lapasesta, mutta kai nyt jotenkin laittaisit joulua kotonakin? Jos et kerta kaikkiaan halua lähteä, et lähde. Jos lähdet, teet oman osuutesi jutuista ja ajattelet, että lapset nauttivat, se on sinun palkintosi.
No ilmeisesti anoppi pyytää apua ja siitä ap ei nyt tykkää. Meilläkin anoppi laittaa suuren osan jouluruoista, mutta kyllä mekin osamme viemme. Minä taas sitten laitan uuden vuoden ja anoppi tuo sinne jotain. En noin ylipäänsä ymmärrä tätä valitusta joulun laittamisen kauheudesta. Ettekö te yleensä pidä mitään perussiisteyttä yllä kotona tai laita ruokaa? Perinteiset jouluruoat voi melkeinpä kaikki ostaa halutessaan valmiina. Sitten jos haluaa panostaa enemmän ja tehdä itse, niin voi tehdä, mutta ei kannata sitten heittäytyä marttyyriksi vaan se tehdään siksi, että se on kivaa.
No eikö se anoppi voi pitää kotinsa perussiistinä, niin ei miniän tarvitse tulla töistä suoraan puunaamaan? Voisi se anoppi ottaa tuon mainitsemasi rennon otteen eikä odota työvoimaa hoitamaan joulun kotiinsa.
Sinä päivänä kun vaadin jouluksi kutsuneita kotoa muuttaneita aikuisia lapsia tekemään joulusiivousta omassa kodissani, on aika muuttaa palvelutaloon.
No joo, joulusiivous tarkoittaa ihmisille niin eri asioita. Jos se ap:n tapauksessa tarkoittaa jotain vessan perusteellista jynssäystä tai sitten jotain ihan turhanpäiväistä työtä, niin ihmettelisin itsekin. Mutta monelle joku uuninpesu vaikka on melkeinpä kiva joulutraditio ja ikkunat pestään sisäpuolelta, jos laittaa koristeita tms. ja minusta olisi ihan ok tällaiseen osallistua. Ja tietysti sitten vaikuttaa sekin, että kytätäänkö siellä ahkeruutta jotenkin erikoisesti. Tässäkin voi olla, että ap:n anoppi ei omasta mielestään edes kyttää, mutta ap kokee sen niin. Näitä on tosi vaikea päätellä ulkopuolisena. Millekään työleirille ei tarvitse mennä, mutta muuten on ihan kiva ja kohteliasta jotenkin osallistua.
Muistathan Ap viedä omat lakanat ja pyyhkeet, ettei jää valtavaa pyykkivuorta vanhan anopin pestäväksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, joulusiivous tarkoittaa ihmisille niin eri asioita. Jos se ap:n tapauksessa tarkoittaa jotain vessan perusteellista jynssäystä tai sitten jotain ihan turhanpäiväistä työtä, niin ihmettelisin itsekin. Mutta monelle joku uuninpesu vaikka on melkeinpä kiva joulutraditio ja ikkunat pestään sisäpuolelta, jos laittaa koristeita tms. ja minusta olisi ihan ok tällaiseen osallistua. Ja tietysti sitten vaikuttaa sekin, että kytätäänkö siellä ahkeruutta jotenkin erikoisesti. Tässäkin voi olla, että ap:n anoppi ei omasta mielestään edes kyttää, mutta ap kokee sen niin. Näitä on tosi vaikea päätellä ulkopuolisena. Millekään työleirille ei tarvitse mennä, mutta muuten on ihan kiva ja kohteliasta jotenkin osallistua.
Uuninpesu kiva joulutraditio? Et voi olla tosissasi. Jos se anopille on sellainen, niin miksei hän itse pese uuniaan, kun se niin kivaa on?
Anteeksi, mutta vähän naurahdin kun luin tuon "kova työihminen". En olekaan pitkään aikaan kuullut tuota sanontaa. Meidän äiti viljeli juuri tuota sanontaa ja kaikki kylän juoruämmät kertoili miniöistään, että kuka on "kova työihminen" :D.
Mun veljien vaimoista toinen oli "kova työihminen" ja toinen ei niinkään (taiteilijahippi). Kuitenkin äiti tuli paremmin toimeen tuon taiteilijan kanssa. Kaikella rakkaudella äiti, RIP.
Sori meni vähän ohi.
Vierailija kirjoitti:
Siivoaisin vattuillessani koko ajan. En istuisi syömään. En maistasi mitään. Ei kiitos. Ei nyt ehdi. Ihmettelisin suureen ääneen joka ikistä pölyhiukkasta erikseen. Olisin hyvin hyvin hyvin huolissaan anopin terveyden tilasta. Päivittelisin ja itkisin millaisissa oloissa ihmiset joutuu elämään ja millaisen säästän keskelle pitää pienet lapset tuoda. En antaisi lasten tai kenenkään koskea mihinkään, ennen kuin olen huolella desinfioinut kohteen...ja sen esineen.
Oletko mielisairas?
Vierailija kirjoitti:
Minä auttaisin mielelläni anoppia, jos olisi vielä elossa. Joskus tuntui rankalta matkustaa sinne lasten kanssa pitkä matka ja rahdata lahjat ja muut, mutta nyt kun anoppia ei enää ole, on välillä surullista, kun ei enää pääse viettämään niitä jouluja. En olisi koskaan kehdannut valittaa, jos piti osallistua hommiin, enkä käsitä, mistä tämä palstan omituinen anoppivalitus johtuu. En ollut "vieras" anoppilassa, enkä pidä omia miniöitäni "vieraina". Kaikkein mukavimmat muistot anoppilasta, mummoloista ym. ovat juuri sellaisia, missä on yhdessä tehty asioita ja sitten syöty hyvin, saunottu ja levätty. Kannattaa muistaa, että se anoppi on lastenne isoäiti ja haukkumalla häntä, haukut oman lapsesi verisukulaista. Onneksi omat miniät ovat normaaleja, eivätkä tällaisia ihmisvihaajia, kuin tällä palstalla.
No ehkä ap:n anoppi on yksinkertaisesti vaikea ihminen. Muuten olen kanssasi aika samoilla linjoilla. Lähisuvustani on kuollut jo niin paljon ihmisiä, etten enää valita siitä, kun pitää olla yhdessä, eikä se toinen olekaan juuri sellainen kuin haluaisin. Omalla äidilläni oli tosi vaikeat välit omaan anoppiinsa, eikä hän millään meinaa sulattaa sitä, että minä koen mieheni vanhemmat läheisiksi. Asumme ihan naapureina ja monet juhlat on yhdessä järjestetty. Jotkut asiat anoppi tekee mielestäni "väärin" ja tunne on varmaan molemminpuolinen, mutta sopu sijaa antaa. Ei kaikkien tarvitsekaan olla samanlaisia. Mutta ap:n tapauksessa siellä voi olla vastassa aikamoinen justiina, jollainen oma anoppini ei ole! Se kannattaa kuitenkin aina muistaa, että lasten kuullen tai nähden ei mitään kohtauksia tarvitse järjestää, ei todellakaan ole heidän vikansa, jos äidillä ja mummolla ei synkkaa, heillä on oikeus nauttia kunnollisesta lapsuuden joulusta.
No nyt korona-aikana ei kannata eikä saa kyläillä - ei edes anoppilassa! Miksi sinne anoppilaan pitäisi mennä jouluna???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes menet anoppilaan?
Lasten takia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuninpesu kiva joulutraditio? Et voi olla tosissasi. Jos se anopille on sellainen, niin miksei hän itse pese uuniaan, kun se niin kivaa on?
No se oli esimerkki, ei se minullekaan mikään traditio ole, mutta joillekin on. Niin se vaan on, että ihmiset ovat erilaisia. Tietysti ap:n anoppikin voisi suoda ajatuksen sille, ettei ap:sta kaikki sellaiset jutut kivoja ole, joista hän itse nauttii. Suosittelisin joustoa puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Se on oma valinta millaista miestä alkaa katselemaan. Mun miehen vastuulla on meidän ruokahuolto, tekee kauppaostoksista lähtien kaikki. Saan suunnilleen aplodit kun kerran kuussa viitsin laittaa ruokaa. Itse enemmän huolehin siisteyspuolesta, mutta mieskin siivoaa. Minä taas huolehdin meidän autosta ja sen huolloista.. En passaisi enää päivääkään mieslasta, nuorempana tuli sekin testattua….
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut joulua anoppilassa.
Jos on ihan äärimmäinen pakko voin kyläillä 1,5 tuntia.
Sama. Enkä mene jouluksi muillekaan puolison sukulaisille nyt, kun hänen vanhempansa ovat kuolleet. Hän saa tottakai mennä halutessaan, mutta valitsee kuulemma olla mieluummin kanssani kotona.
Kuinkahan monta anoppila- ja äitiavausta vielä pitää avata ennen joulua ja kuinka moni niistä on aito eli aikuinen ihminen ei saa sanotuksi, ettei halua tulla joulunviettoon? Aika surullista ja ennen kaikkea hämmentävää, että niin moni pilaa elämänsä liiallisella muiden miellyttämisellä.
Tiedän tunteen. Miehen suku arvottaa ihmiset tekemisen mukaan. Ihan sama miten koitti olla, et tehnyt tarpeeksi tai sitten teit väärin ja sille naureskeltiin. Selkävaivainen anoppi pyytiinua kääntämään venettä, erehdyin sanomaan että taitaa olla liian painava (mietin anopin selkää) niin siitä saatiin naurun aihetta 20 vuodeksi.
Jos et tehnyt mitään, siitä kettuiltiin ja jos tein niin hämmästeltiin porukalla miten tein, naureskellen tietysti. Järkyttäviä ihmisiä, onneksi ole tarvinnut nähdä 10 vuoteen.