Syötkö pelkällä haarukalla?
Työpaikkaruokalassa olen huomannut, että monet vetävät ruuan pelkällä haarukalla (keitot yms sitten tietenkin lusikalla). Olenko itse jotenkin rajoittunut kun minusta se on hankalaa ja ehkä myös vähän junttia? Yleensä haarukalla syöjät vielä makaavat pöydässä leuka lähellä lautasta ja kännykkä toisessa kädessä.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:10"]
Ohh ihmiseilla on ongelmia!!! Sivistymättömyyttä on syödä ilman veista :)))))???? Onpi naurettava!!! Sivistys on sisäänrakennettu jalomieli. Eli jos syön Hamburilainen olen sivistymätönkö??? Sivistys on mielintila. Onko sarjamurhaja siis sivistynyt ihminen jos syö haarukalla ja veitsella. Ok. Loistava juttu. Minä itse syön käsin jos huvittaa enkä käytä veista ees ravintolassa....leikkan kasvismakkara haarukalla ja mättään kunnolla!!! Ja pointisi??? Niin siis en viitta vuottaa koskenut lihaa. Niin voit ihmetella että leikkan haarukalla ruoka enkä käytä veista. Sinun maailmaa nähtävästi onkiin niin pieni.
[/quote]
Vaikutat erikoiselle. Onko äidinkielesi autocorrect?
Syön yleensä aina veittellä ja haarukalla, mutta kun oon iskällä kylässä ja se kattoi pelkän haarukan pöytään niin en kehdannut kyseenalaistaa ja käydä hakeen veittä keittiöstä. Vähän junttia syödä pelkällä haarukalla mun mielestä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:21"]
Ohh ihmiseilla on ongelmia!!! Sivistymättömyyttä on syödä ilman veista :)))))???? Onpi naurettava!!! Sivistys on sisäänrakennettu jalomieli. Eli jos syön Hamburilainen olen sivistymätönkö??? Sivistys on mielintila. Onko sarjamurhaja siis sivistynyt ihminen jos syö haarukalla ja veitsella. Ok. Loistava juttu. Minä itse syön käsin jos huvittaa enkä käytä veista ees ravintolassa....leikkan kasvismakkara haarukalla ja mättään kunnolla!!! Ja pointisi??? Niin siis en viitta vuottaa koskenut lihaa. Niin voit ihmetella että leikkan haarukalla ruoka enkä käytä veista. Sinun maailmaa nähtävästi onkiin niin pieni.
[/quote]
[/quote]
TUon kirjoittajan äidinkieli on varmaankin jokin muu kieli kuin suomi. Ei kai se nyt niin kauhean erikoista ole?
Kotona pelkällä haarukalla, kun ruoat ovat haarukalla syötäviä. Silloin harvoin kun paistetaan pihvejä, veitset tietysti käyttöön.
Ravintolassa ja vieraisilla syödään niillä vermeillä mitä pöytään on katettu.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:21"]
[/quote]
[/quote]
TUon kirjoittajan äidinkieli on varmaankin jokin muu kieli kuin suomi. Ei kai se nyt niin kauhean erikoista ole?
[/quote]
Ei missään muissakaan kielissä käytetä välimerkkejä noin villisti. Lisäksi on aika erikoista että kasvisruokavalion noudattaminen pitää ympätä tähän keskusteluun. Sitäpaitsi erikoisuudella viitattiin mielestäni tässä tuohon kirjoittajan voihkaamiseen.
Säästän luontoa. Syön pelkällä haarukalla, tulee paljon vähemmän tiskiä. Tiskien tiskaamisen tarvii vähemmän vettä (tai siis kone tarvii täyttää puolet harvemmin) ja näin käytän paljon vähemmän myrkyllisiä vesistöön joutuvia konetiskiaineita ja vähemmän sähköä. On luonnon tuhlausta käyttää veistä!
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:55"]
Säästän luontoa. Syön pelkällä haarukalla, tulee paljon vähemmän tiskiä. Tiskien tiskaamisen tarvii vähemmän vettä (tai siis kone tarvii täyttää puolet harvemmin) ja näin käytän paljon vähemmän myrkyllisiä vesistöön joutuvia konetiskiaineita ja vähemmän sähköä. On luonnon tuhlausta käyttää veistä!
[/quote]
Syöt siis aina ruuan pöydältä kun tiskaat vaan aterimia?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 21:55"]
[/quote]
Syöt siis aina ruuan pöydältä kun tiskaat vaan aterimia?
[/quote]
En, mutta tiskikone on pakko laittaa päälle silloin kun veitset loppuu. Lautaset ei lopu ihan heti.
Enimmäkseen kyllä, siis syön pelkällä haarukalla. Ja tiedostan, että se on junttia, mutta teen silti niin.
N37
99% pelkällä haarukalla.
Opiskelen yliopistolla ja monesti huvittaa&ärsyttää kun joku kanapissis/lukihipsteri syö esim perunamuusi&uunimakkara komboa veitsellä&haarukalla uskomattoman "hienosti"
Eli kihnutetaan millintarkasti ja asetellaan väärin päin olevalle haarukalle kaikkea mahdollista oikein helvetin tarkasti ja syödään ainakin 40minuuttia pientä annosta tällä tyylillä.
Suoraan sanottuna jostain syystä tekisi mieli vetää turpaan noita hienostelijoita, että palaisivat maan pinnalle.
Sen vielä teoriassa ymmärrän, että jossain oikein hienoilla illallisilla pukuineen kaikkineen pitää esittää roolia. Mutta koulun meluisa ruokala jossa kihnutetaan jotain perusruokaa noin, niin aika helvetin typerän/ylimielisen/hienostelevan kuvan kyllä antaa itsestään.
Joku joskus sanoi, että ne jotka eivät osaa syödä yhdellä kädellä, joutuvat käyttämään molempia :)
Monesti nämä vielä "kilauttaa" sitä haarukkaa hampaitaan vasten, yksikin tyyppi joka suupalalla teki todella nopean liikkeen missä ruoka huitaistiin suuhun ikäänkuin se olisi jotenkin vaarassa kadota matkalle jos liikettä ei tee ylinopeasti ja samalla haarukka hankasi hampaita joita ei voinut avata edes kunnolla auki. Ääni kuului varmaankin 10m päähän.
Mikä lie neuroottinen pakkoliike olikaan.
Tämä luonnonsäästäjä päätti tiivistää teille vielä pointtinsa ymmärrettävämpään muotoon, koska ei tullut äsken oikein ymmärretyksi: Teillä on esim. keskimääräinen nelihenkinen perhe, syötte kaksi lämmintä ateriaa päivässä, alatte syömään ruokanne haarukan lisäksi veitsellä. Teillä sotkeutuu siis päivittäin 8 ylimääräistä veistä turhaan. Viikossa se tekee 56 veistä, vuodessa 2912 veistä. Sen 2912 veitsen pesemiseen menee vuodessa aika paljon turhaan vettä ja pesuaineita.
Mä syön aina haarukalla ja veitsellä tottumuksesta. Haarukkaa pidän kuitenkin aina oikein päin, enkä koskaan sillai vammasesti mukahienosti nurinpäin.
Siis salaatti kuuluu syödä pelkällä haarukalla ja pitsa sormin, noin niinkuin esimerkkinä. Muu on naurettavaa itsensä ylentämistä ja tietämättömyyttä.
Minusta käytännön perusteinen amerikkalainen veitsen ja haarukan käyttö kodin ulkopuolisessa arkiruokailussa viestii rohkeutta, oman arvon tuntoa, asioiden tervettä haastamista omaa elämää elävällä tavalla, ja vahvaa itsenäistä ajattelua, mikäli henkilö muuten olemukseltaan vahvistaa tätä, eikä asia mene ns. juntteuden piikkiin.
Toki opittu tapa voi olla helpompi ja luontevampi, vaikka se itsessään olisikin epäkäytännöllisempi.
Ja joku voi nauttia itsessään siitä mahdollisesti taiteellisesta lisäarvosta, minkä sulavavirtaisen esteettisen ja seksikkään näyn suuhun piikit elegantisti alaspäin sujahtava haarukka antaa, toisen välineen samalla juhlavasti osoittaen toisessa kädessä valmiina kuin kapelimestarin sauva.
Joku tekee niin lopulta siksi, että on niin aikoinaan oppinut tai opetettu, ei sen kummempaa.
Monelle ohjaava tekijä asiaa oppiessa on ollut tunne sosiaalisesta tai identiteetillisestä uhasta, jos toimisi toisin.
Joku kokee olevan arvoa sillä, että epäkäytännöllisempi tapa ohjaa hitaampaan ruokailuun.
Joissakin hienoissa ravintoloissa taas painetta luova asiaankuuluvuus tulee eritavalla perustellusti kuvaan, kun tyylilliset seikat on asiaan kuuluen toisessa prioriteetissa, kuten vaikka pukeutumiseenkin voi olla tiukkoja tyylisyillä perusteluja ja mahdollisesti viimekädessä sisäänpääsyynkin vaikuttavia etikettejä. Mutta tällöinkin voi olla ns. juntti toiste päin, eli käyttämällä veistä silloin kun se ei tyylillisestikkään etikettiin kuulu.
Äitini opetti mulle lapsena, että salaattia syödessä käytetään vain haarukkaa.
Pelkällä haarukalla syödessä on hankala joskus metsästää hernettä tai vastaavaa. Täytyy olla veitsi apuna.( jos lautasessa ei ole reunoja, on paha hätistää hernettä nurkkaankaan , putoaa pöydälle)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:40"]
Etiketin mukaan veistä ei käytetä, ellei ruoassa ole mitään leikattavaa. Tuo yleinen tapa, että ruokaa kasataan veitsellä haarukan päälle on todella naurettava ja junttimainen.
Joo, en käsitä, ja ne pitäisi vielä kasata siihen väärälle puolelle, miksi kaikki pitää tehdä mahdollisimman vaikeasti että se olisi hienoa?
Ja kaikenlisäksi haarukka on vielä vasemmassa kädessä. Mulla olisi kaikki ruoka rinnuksilla jos tuollaista akrobatiaa yrittäisin. Siksi syön normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
99% pelkällä haarukalla.
Opiskelen yliopistolla ja monesti huvittaa&ärsyttää kun joku kanapissis/lukihipsteri syö esim perunamuusi&uunimakkara komboa veitsellä&haarukalla uskomattoman "hienosti"
Eli kihnutetaan millintarkasti ja asetellaan väärin päin olevalle haarukalle kaikkea mahdollista oikein helvetin tarkasti ja syödään ainakin 40minuuttia pientä annosta tällä tyylillä.
Suoraan sanottuna jostain syystä tekisi mieli vetää turpaan noita hienostelijoita, että palaisivat maan pinnalle.
Sen vielä teoriassa ymmärrän, että jossain oikein hienoilla illallisilla pukuineen kaikkineen pitää esittää roolia. Mutta koulun meluisa ruokala jossa kihnutetaan jotain perusruokaa noin, niin aika helvetin typerän/ylimielisen/hienostelevan kuvan kyllä antaa itsestään.
Joku joskus sanoi, että ne jotka eivät osaa syödä yhdellä kädellä, joutuvat käyttämään molempia :)
Monesti nämä vielä "kilauttaa" sitä haarukkaa hampaitaan vasten, yksikin tyyppi joka suupalalla teki todella nopean liikkeen missä ruoka huitaistiin suuhun ikäänkuin se olisi jotenkin vaarassa kadota matkalle jos liikettä ei tee ylinopeasti ja samalla haarukka hankasi hampaita joita ei voinut avata edes kunnolla auki. Ääni kuului varmaankin 10m päähän.
Mikä lie neuroottinen pakkoliike olikaan.
Ei se tuo makkara vielä mitään, mutta on nähty kun on yritetty syödä spagettia ja jauhelihakastiketta noin, eli sahaten niitä spaguja ja kahveli tietenkin ylösalaisin. Paikkana oli Porthanian ravintola, olisikohan syöjätär ollut ekan vuoden opiskelija oikiksessa.
Kotona en sotke turhaan veitsiä. Niin, ja pidän haarukkaa aina oikeassa kädessä.