Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjäisitkö yksinasuvana 300 eurolla per kk?

Vierailija
04.04.2015 |

Vuokra/yhtiövastike tms. olisi siis jo maksettu ja tuohon 300e sisältyisi kaikki muut menot kuten sähkö, ruoka, hygieniatarvikkeet, julkinen liikenne, mahdolliset lääkkeet yms yms.

Itse täs nimittäin pohdin että koittaisiko elää tuolleen puoli vuotta, olisiko ihan mahdottoman tiukkaa. Nyt jää palkasta käteen vuokran jälkeen 600e/kk eli haluaisin laittaa 300e/kk säästöön.

Alan tekeen laskelmia paljonko menee pakollisiin menoihin kuukaudessa:)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitääkö aikuisen ostaa vatteita?" - Minusta tämä oli asiallinen kommentti, tai siis otin sen kärjitettynä. Parempi kysymys olisi ollut siten tarviiko joka, tai edes joka toinen kuukausi ostaa vaatteita. Minun mielestäni ei tarvitse luullakseni useimmankaan meistä. Ja mitä tähän itse Ap:n kysymykseen pärjäisinkö lolmellasadalla eurolla kuussa, niin oikein hyvin pärjäiisin. - Tietysti siitä lähtöjohdasta, että mitään erinomaisen odottamatonta minulle ei tapahtuisi. Koputtaa puuta, mutta vuoden vaihteen jälkeen ainoa lääke, minkä olen ostanut on parin euroun ibumax-paketti. - - Muuten tuo 300€:n riittävyys saattaa, myös hieman vaihdella kuukausittainkin. Esimerkiksi itse opiskelijana tein useammankin pyöröretken viime syksynä kerätäkseni talteen metsän antimia... Kehoittaisin kaikkia pitämään kirjaa menoistaan, vaikkei mitään erityistä säästäsikään, niinpähän näkee mihin oikeasti rahansa käyttää. Ja samalla voi hahmottaa, että mistä tarvittaessa voi säästää. Kulunut sanonta, mutta pienistä puroista muodostuu isompi joki. Esimerkki ei yksi parin euron pikakahvi / päivässä paljoa ole, mutta viitenäpäivänä viikossa se on jo kymppi ja, siten kuukaudessa  40€...  

Vierailija
22/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin itse tuolla helposti ainakin tuon puolen vuoden ajan. Jos pitäisi ostaa säännöllisesti lääkkeitä niin sitten tekisi varmasti tiukempaa, mutta kyllä puoli vuotta pystyy olemaan esimerkiksi ilman isompia vaatehankintoja.

Omat laskelmani: Ruokaan minulla menee kuukaudessa hiukan yli 100 euroa (olen opiskelija), mutta jos haluaa syödä monipuolisemmin niin siihen voisi budjetoida noin 200 euroa / kk. Puhelinlasku noin 10 euroa. Julkisen liikenteen kuukausikortti noin 23 euroa. Vielä parempi jos kulkee pyörällä. Sähkö kuuluu tällä hetkellä vuokraan, mutta jos se pitäisi maksaa erikseen niin maksu olisi noin 25 euroa / kk. Yhteensä pakolliset menot olisivat siis 258 euroa, eli ylimääräistä rahaakin jäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, jos et matkusta mihinkään etkä käy missään huvituksissa. Et saa sairastua mihinkään johon tulee tavallista kalliimpi lääkitys. Mitään yllätysmenoja ei saa tulla. Et osta vaatteita etkä lahjoja kenellekään. No niin onko ihmisarvoista elämää?

Vierailija
24/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:18"]

Riittää, jos et matkusta mihinkään etkä käy missään huvituksissa. Et saa sairastua mihinkään johon tulee tavallista kalliimpi lääkitys. Mitään yllätysmenoja ei saa tulla. Et osta vaatteita etkä lahjoja kenellekään. No niin onko ihmisarvoista elämää?

[/quote]

AP puhui aloituksessa puolen vuoden kokeilusta. Ja kyllähän ne käyttämättömät rahat jäävät säästöön, mistä niitä voi käyttää yllättävien menojen kohdalla.

Vierailija
25/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä, yksinasuvana minulla menee jo 100 - 150 euroa per viikko elämiseen. Olen kovasti koittanut säästää, vuokran jälkeen palkasta jää noin 1200 euroa yli. Harmittaa varsinkin kauppalaskujen hinta.

Vierailija
26/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei riitä, yksinasuvana minulla menee jo 100 - 150 euroa per viikko elämiseen. Olen kovasti koittanut säästää, vuokran jälkeen palkasta jää noin 1200 euroa yli. Harmittaa varsinkin kauppalaskujen hinta." - Ei tuo nyt sinunkaan kohdalla mahdottomalta kerskakulutukselta vaikuta, mutta ehkä kannattaisi tarkemmin katsoa siellä laupassa mitä ostaa... Miten olisi vaikka yrittäisit säästää niin, että säisit esimerkiksi aamupalaksi vaihteeksi vain puuroa, jota voit piristää edulllsella hillolla tai vaikka voisilmällä ja teelusikallisella sokeria... Kuinka paljon sulla meni ruokaa hukkaan? - - Sori nää kysymykset on hyvä miettiä aika monen, eikä vain sinun.

Vierailija
27/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:18"]

[/quote]

AP puhui aloituksessa puolen vuoden kokeilusta. Ja kyllähän ne käyttämättömät rahat jäävät säästöön, mistä niitä voi käyttää yllättävien menojen kohdalla.
[/quote]Sitä vaikeampi juttu, puoleksi vuodeksi eläminen tauolle. Ei onnistuisi mulla! Olen elämän huvituksiin ja nautintoihin taipuvainen. En jaksaisi kyhjöttää kämpässä tai etsiä ilmaisia juttuja. Täällä niitä ei edes paljon ole,

Vierailija
28/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 18:17"]Erittäin helposti. Kympillä saa 40 litarn kiljutkin jos tekee mieli ryypätä ja piereskellä kurapaskaa seinään. Mutta onko se sen arvoista?
[/quote]

:DD Pasin kiljuvideoita olet katsonut?

Vierailija
29/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi.

Vierailija
30/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan puolesta pärjäisin niin kauan, kunnes tulisi joku yllättävä meno, esim hammaslääkärissä käynti, tietokone menisi rikki, ystävän häälahja tms. Sen jälkeen joutuisin jo lainaamaan jostakin. Pelkkä bussikortti, sähkölaskut, opintolainan takaisinmaksu, puhelin- ja nettilaskut söisivät tuosta jo varmasti vähintään 200e/kk. Ruokamenoista osaisin venyttää penniä pitkällekin. Onneksi tällä hetkellä ei tarvitse, sillä rakastan hyvää ruokaa, viiniä ja ravintoloita.

Vierailija
31/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään nytkin

Vierailija
32/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni sinkkuna ruokaan kuussa n. 170€. N 50€ oli työpaikalla aamupaloja ja lounaita, loput kotiin ostettua. Söin kyllä kotona oikeastaan vaan leipää, puuroa, rahkaa ja joskus salaatteja.

Vierailija
33/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee aikalailla noin, ja vielä niin et se 300e on mennyt alle viikossa. Sit yli 3 viikkoa ilman rahaa.... mitään en saa siis säästöön.

Vierailija
34/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi tuolla summalla, ellen karsisi harrastuksistani ja työpaikkaruokailusta. 

Menoni ovat bussikortti 50e/kk, työpaikkalounas 6,2e/pv (eli kuussa yhteensä noin 130e), kauppaostokset vajaa 200e ja harrastukset noin 200e. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä