Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjäisitkö yksinasuvana 300 eurolla per kk?

Vierailija
04.04.2015 |

Vuokra/yhtiövastike tms. olisi siis jo maksettu ja tuohon 300e sisältyisi kaikki muut menot kuten sähkö, ruoka, hygieniatarvikkeet, julkinen liikenne, mahdolliset lääkkeet yms yms.

Itse täs nimittäin pohdin että koittaisiko elää tuolleen puoli vuotta, olisiko ihan mahdottoman tiukkaa. Nyt jää palkasta käteen vuokran jälkeen 600e/kk eli haluaisin laittaa 300e/kk säästöön.

Alan tekeen laskelmia paljonko menee pakollisiin menoihin kuukaudessa:)

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä sen puoli vuotta pärjää kun on säästeliäs :)

Vierailija
2/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nippa nappa. Olen tainnut opiskeluaikoina joskus selvitä vähemmälläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuokran jälkeen jäisi 300 käteen? Kyllä pärjäisin.

Vierailija
4/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi onnistua, tosin en nyt yhtään muista sähkölaskuni suuruutta. Bussilippu on noin 50 eur/kk, lääkkeitä en juuri tarvitse ja syön jo nyt vaatimattomasti.

Vierailija
5/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkaa tekisi,  pienellä avulla voi selviytyä.  400 e kk vuokranmaksun jälkeen, oli tilanne 6 vuotta sitten, lättyjä ym. edullista ruokaa.   Rahat menivät tarkasti, ja aina olen elänyt nuukasti.  Nyt on korkeammat kustannukset.

Vierailija
6/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi. Minulla menee jo puolessa vuodessa lääkkeisiin 600 euroa ja siihen pari kolme polikäyntiä eli satasen verran.

Mutta tuohan on helppo sinun testata. Pistät aina tilipäivänä 300 euroa toiselle tilille ja jos ei riitä, ota siitä tarvittava määrä. Seuraavana tilipäivänä laitat säästöön taas 300 euroa sekä aiemmin ottamasi summan. Tsemppiä!

Vierailija
7/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikut kävellen/pyörällä etkä ole laiska ja autoile/busseile(olettaen että päivittäiset matkat on alle 10-15km) ja et juo tai polta, niin kyllähän tuolla pärjää.

Opiskelijoilla jää yleensä 50-150e/kk rahaa vuokran jälkeen(jos ei ota lainaa) ja näin itsekkin kituutellut joskus. 

Laitat tuosta 300 eurosta 200e ruokaan ja 100e muihin pakollisiin menoihin.

Vierailija
8/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu, itse selviän 200 eurolla kuukaudessa, tosin bussilippua en voi hankkia.

Vierailija
9/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osta mitään vaatteita, ei muutakaan, eikä tarvitse käydä hammaslääkärissä.

Vierailija
10/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin :)

Vierailija
11/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Olen joutunut monta vuotta pärjäämään vähemmällä

Vierailija
12/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin helposti. Kympillä saa 40 litarn kiljutkin jos tekee mieli ryypätä ja piereskellä kurapaskaa seinään. Mutta onko se sen arvoista?

Vierailija
13/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mä joskus pärjännyt. Vai mitä se opintotuki nyt joskus olikaan, lisäksi sain lapsilisän, minimielatusmaksun ja yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään. Mutta oli tosiaan se lapsikin. Muistan, ettei koskaan ollut tili tyhjä ja usein jäi jotain säästöönkin isompia hankintoja varten.

Jos nyt putoaisi tilaan, jossa esim. meidän perheelle olisi 300e/naama/kk asumiskulujen jälkeen, kyllä itku tirahtais kun 1200 euroa alettaisiin venyttelemään.

Vierailija
14/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen teillä menee rahaa, jos 300€ ei riitä normaaleihin elinkustanuksiin kuukaudeksi yhdelle(!), kun asumiskustanukset on jo maksettu? Toki jos polttaa tupakkaa askin päivässä niin siihen menee yli puolet rahoista.

Vierailija
15/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan riittää hyvin 150 jo on pakkasessa

Vierailija
16/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää:) kaksikin ihmistä pärjää tuolla summalla

Vierailija
17/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 18:13"]

Jos ei osta mitään vaatteita, ei muutakaan, eikä tarvitse käydä hammaslääkärissä.

[/quote]Pitääkö aikuisen ostaa vatteita?

Vierailija
18/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta summasta jäi säästöön vielä yli 100e keskimäärin kuussa. Valintakysymyksiä nuo ovat onko jostain luopuminen tiukkaa vai ei. Pystytkö elämään ilman meikkejä, hiusvärejä, hiusmuotoilutuotteita? Entä tarvitsetko kilon karkkipussin viikonlopuksi, sipsipussin ja limsojen tai alkoholin kanssa? Käytkö baareissa vai kirjastossa? Kuntosalilla vai menetkö naapurin lasten kanssa potkimaan pihalle jalkapalloa? Puhutko puhelimessa kaverisi kanssa vai käyttekö yhdessä kävelemässä? Ostatko ruokaa vain sen mitä syöt ja mitä tarvitset? Ostatko valmiita aterioita vai samalla rahalla viikon ruuat ja teet alusta asti itse? Syötkö joka päivä lihaa vai kerran viikossa punaista lihaa ja pari kertaa kalaa? Onko sinulla sähkölaitteet valmiustilassa aina vai sammutatko ne kokonaan? Onko asunnossasi turhaan valoja päällä?

Ja monta muuta joissa voi miettiä haluaako maksaa elämän helppoudesta vai tehdä itse vähän enemmän joloin maksat "palkkaa" itsellesi ajastasi mitä käytät kotitöiden tekoon.

Vierailija
19/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon voisit ostaa kaikkia noita varastoon sitä puolikasvuotta varten, esim. ladata lippua, ostaa lääkkeitä ym.?

Vierailija
20/34 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin täs nyt olen laskeskellut. Realistisemmalta näyttää se et laittaisin säästöön 200e/kk, hyvänä kuukautena 250e.Minulla on nimittäin kissoja jotka tietysti tuovat ns lisäkuluja ja joille en ala syöttään huonolaatuista halpaa ruokaa. Eläinlääkärikulut on sitten asia erikseen mut niille on jo olemassa "kissatili" missä on hyvä summa rahaa. Mut tää idea pienestä kuukausibudjetista on lähinnä kokeilu et kuinka vaatimattomasti voisi elää, jättää turhahkot menot pois, kuitenkin niin ettei tarvitsis kitua.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän