Miten ihmeessä te oikein järjestätte lastenhoidon koulujen loma-aikoina?
Lapseton ihminen täällä ihmettelee. Koulusta on jatkuvasti lomia, ja osa pitkiä. Miten te työssäkäyvät vanhemmat oikein hoidatte nuo loma-ajat? Nytkin jos joululomaa PIDENNETTÄISIIN, niin miten ihmeessä saatte lastenhoidon hoidettua??
Kommentit (20)
Minä tein kotona töitä. Inhosin työtäni mutta sainpa lapset hoidettua.
Ja nyt ollaan sitten molemmat oltu kotona etätöissä kohta kaksi vuotta.
Vuorotyö, ei extralomia. Lapset vuorohoitokodissa. Muuta ratkaisua ei ole ja tämä särkee sydämeni. Etsin päivätyötä.
Olen pohtinut muuten ihan samaa, että mistä ihmeestä ne muut repii kesäloma, syysloma, joululoma, hiihtoloma yms lomat? Ei kai normaalistikkaan lomaa kerry, kuin 5vko/vuosi?
Mikä ongelma tuo on. Koululainen pärjää kyllä jonkun tunnin itsekseen.
Ekaluokkalainen opetetaan syyslomaan mennessä pärjäämään yksin kotona. Avain kaulaan ja aina mukana ulos mennessä jotta ei telkeä itseään ulos. Jääkaapissa syötävää ja ohjeet miten niillä pärjää päivän. Näin se on aina ollut ja on nyt paljon helpompaa kun joka naperolla on oma kännykkä jolla vanhemmat saa aina tarvittaessa välittömästi kiinni.
Lapsi pärjää kotona pari tuntia yksin tai mummo tulee hoitamaan, kun asuu lähellä.
Onneksi mun työssäni hektisimmät ajat ovat lokakuu-marraskuu ja helmikuu-maaliskuu. Silloin työaikapankkiin kertyy yleensä noin viikon verran ylityötunteja, jotka otan aina loma-aikaan pois. Työehtosopimuksen mukaisesti saan ensi vuodesta alkaen 38 lomapäivää vuodessa. Lisäksi teen joitain päiviä töitä kotoa käsin, tänäänkin 4 tuntia, lapsi katselee lastenohjelmia, syö aamiaista ja availee joulukalenterin luukkuja.
Mies tekee vuorotöitä ja toivoo aina lapsen loma-ajoille pekkasia ja lomapäiviä.
Näillä keinoilla plus kummitädin hoitoapu 2*2 vkr vuodessa ja isovanhempien yksi lomaviikko kesällä ollaan pärjätty.
Silloin, kun olivat eka- ja tokaluokalla, oli meillä lukiolainen naapuri heidän kanssaan muutaman tunnin. Itse tein muutenkin osapäiväistä(klo 8-13)vuosikausia.
Myöhemmin pärjäsivät itsekseen ja joulunaikaan ja hiihtolomalla oltiin itsekin lomalla. Kesällä vuoroteltiin lomia ja käytiin mökiltä töissä ja välillä kummankin siskot olivat mökillä lapsineen ja arkisilla oli seuraa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö, ei extralomia. Lapset vuorohoitokodissa. Muuta ratkaisua ei ole ja tämä särkee sydämeni. Etsin päivätyötä.
Olen pohtinut muuten ihan samaa, että mistä ihmeestä ne muut repii kesäloma, syysloma, joululoma, hiihtoloma yms lomat? Ei kai normaalistikkaan lomaa kerry, kuin 5vko/vuosi?
Ylityöt ja vuorolisät rahan sijaan vapaana. Ostovapaat, eli kun pitää 5 päivää palkatonta vapaata saa kuudennen päivän vapaata palkallisena, meillä näin saa kikkailtua max 12 päivää vapaata vuodessa. Lomarahat vapaana. Ja äärimmäisenä keinona "saikkua".
Me olemme molemmat opettajia, joten meillä ei ole ollut lomien kanssa ongelmia. Meidän lasten seurana on ollut monella lomalla ystävien lapsia ja sukulaislapsia. Olemme mielellämme auttaneet pienten koululaisten hoidossa.
Juuri tämän takia äitini aikoinaan luki opettajaksi! Fiksu äiti!
Yksi lapsi.
Kaksi lapsen eteen yhtä paljon tekevää vanhempaa riittää meillä, vaikka olemmekin eronneet.
(Ei vuoroviikkojen ”lapsettomat” viikot mitään sinkkuelämää ole, vaan paiskitaan töitä varastoon.)
Pikkukoululainen, varsinaisia tukiverkkoja ilman on alusta asti pärjätty, vähän pakon edessä. Avioliitto tosin ei selvinnyt.
Meilläkään ei tukiverkkoja, mutta olen ollut kaukaa viisas ja opiskellut opettajaksi. Yhteiset lomat ja pitkät lomat myös päiväkodista, kun siellä olivat. Sekä suht.lyhyet työpäivät ja vapaat viikonloput. Illalla kotona sitten olen jatkanut työpäivää&suunnitteluja, kun mies tullut töistä.
Olen kotiäiti ja hoidan omat lapset kotona. Meidän lapsilla on aina oma vanhempi kotona ja arki rullaa kevyesti! Seurakunta järjestää paikkakunnalla alle kouluikäisille lapsille päiväkerhoja, musiikkileikkikouluja ja perhekerhoja. Nämä kerhot ovat päiväsaikaan kouluvuoden aikana.
On hienoa, kun arki sujuu. Meillä ei tarvita hankalia ja monimutkaisia lastenhoitojärjestelyitä. Ei tarvita perhepäivähoitajaa, päiväkotia, koululaisten iltapäiväkerhoa tai sukulaisia lastenhoitajiksi. Ei tarvitse majoittaa sukulaisia eikä anoppia omaan kotiin eikä kuskata lapsia kenenkään kotiin hoitoon. Suosittelen muillekin!
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia äitini aikoinaan luki opettajaksi! Fiksu äiti!
Eräässä perheessä molemmat vanhemmat on opettajia, ja vielä molemmat mummotkin ja pari tätiä. Aika nerokasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotiäiti ja hoidan omat lapset kotona. Meidän lapsilla on aina oma vanhempi kotona ja arki rullaa kevyesti! Seurakunta järjestää paikkakunnalla alle kouluikäisille lapsille päiväkerhoja, musiikkileikkikouluja ja perhekerhoja. Nämä kerhot ovat päiväsaikaan kouluvuoden aikana.
On hienoa, kun arki sujuu. Meillä ei tarvita hankalia ja monimutkaisia lastenhoitojärjestelyitä. Ei tarvita perhepäivähoitajaa, päiväkotia, koululaisten iltapäiväkerhoa tai sukulaisia lastenhoitajiksi. Ei tarvitse majoittaa sukulaisia eikä anoppia omaan kotiin eikä kuskata lapsia kenenkään kotiin hoitoon. Suosittelen muillekin!
Kerääkö miehesi sulle säästöjä tulevaisuutta ja eläkettä varten?
Mulla on vuorotyö, lapset hoituu hyvin, ei ne olleet päiväkodissakaan ikinä ja koulujen loma-ajat menee joko niin että teen vain viikonloput töitä, tai olen yössä, tai toki otan lomaa, minulla on aina 8vko kesälomaa.
1. Lapsella on kaksi vanhempaa, jotka limittää lomat osittain
2. Lomarahojen vaihto vapaaksi tai palkaton vapaa
3. Leirit
4. Isovanhemmat, jotka haluaa osallistua lapsen elämään
5. Lapsettomat sisarukset, jotka haluaa auttaa
Meillä on nämä kaikki keinot käytössä, ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
1. Lapsella on kaksi vanhempaa, jotka limittää lomat osittain
2. Lomarahojen vaihto vapaaksi tai palkaton vapaa
3. Leirit
4. Isovanhemmat, jotka haluaa osallistua lapsen elämään
5. Lapsettomat sisarukset, jotka haluaa auttaa
Meillä on nämä kaikki keinot käytössä, ei ongelmaa.
Lisäksi jelpitään lasten kavereiden vanhempien kanssa puolin ja toisin jonkin verran yksittäisiä päiviä.
Lapset saa tulla mukaan työpaikalle (olen yrittäjä) tai olla kotona jos haluavat. Ovat ihan reippaita lapsia niin pärjäävät keskenäänkin, kaapeissa on ruokaa. Ja osaavat myös tulla bussilla työpaikalle jos on tarve. (Esim avain unohtunut kotiin tms).
Mulla jaksotyö. Neljä viikkoa kerrallaan. Toivon arkivapaita ja viikonloput töitä. Miehellä myös mahdollisuus arkivapaisiin. Työaikapankkiin kertyy mulla tunteja, joita voin muuttaa vapaapäiviksi. Ja kun ei kuitenkaan saa koko viikkoa näin sumplittua vapaaksi, niin onneksi mun työpäivä on kaksiosainen. Eli aamulla teen 3,5-4h ja illalla toinen samanmoinen työpäivän puolikas. Olen siis päivällä kotona 5-7 tuntia. Mies tekee klo 8-16 työtä.