Lääkäri määräsi syömään 50 mikrogrammaa d-vitamiinia, tekisitkö ilmoituksen?
Eli olen syönyt tähän asti 7,5 mikrogrammaa päivässä. Lääkärin mukaan d-vitamiinitasoni olivat hyvin alhaiset ja määräsi syömään 50 mikrogrammaa, mikä on lähes 8-kertainen määrä THL:n suositukseen verrattuna.
Totesin hänelle että en jaksa millään uskoa tähän, koska sen lisäksi että syön THL:n suositusten verran d-vitamiinia päivässä, juon maitoa pari lasillista päivässä sekä rasvaista kalaa.
Jos jotain tekisin on se niin päin että lopettaisin kokonaan d-lisän käytön, koska maidosta ja lohesta tulee jo suositusten verran.
Tekisitkö lääkäristä ilmoituksen?
Kommentit (92)
D-vitamiinissa on tärkeää, että on riittävän vahvaa ja mielellään myös laadukasta.
Kirjoituksia laadusta:
https://www.bodylab.fi/shop/onko-bcaa-si-1349c1.html
https://www.pispalanwoima.info/40850
https://thefeed.com/blogs/news/what-does-pharmaceutical-grade-mean
Miksi pitäisi tehdä ilmoitus lääkäristä?Kyllä ne suositukset 10 mikrogrammasta ovat suomalaisilta asiantun-
tijoilta niin syvältä pe..tä.Itse olen syönyt vuosia 50 mikrogrammaa,eikä ole 2,5 vuoteen ollut flunssia.
D-vitamiini pitää nauttia rasvan kanssa,imeytyy paremmin.
Lääkäri määräsi minulle lievään puutokseen 100 mkg päivässä.
Onko se suositus siis taas laskenut? Eikös se joku vuosi sitten ollut 20 ja ainakin 10 tähänkin mennessä.
Eikös Suomi ole siitä kuuluisa maa, että kun täällä ei saa auringonvaloakaan kuin satunnaisesti kesällä, niin suositukset on silti Euroopan alhaisimmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni käyttää tuota annosta eikä silti D vitamiinitaso nouse liian suureksi. Hyvä taso on n 100 paikkeilla. Mikä se sinun d vitamintaso oli mittauksessa?
Kuulemma 19 nmol/l.
Ap
Erittäin matala. Voit hyvinkin käyttää 50 mikrogrammaa/ päivä ja on hyvä käyttää. Noudata Lääkärin ohjetta.
Muuten hyvä, mutta seerumin d-vitamiinitasot eivät nouse 50 ug:n annoksella juurikaan, jos lähtötaso on alhainen. Sivistysmaissa ja yksityisillä klinikoilla ohjeistetaan syömään kuuriluontoisesti 250- 500 ug, jolloin tasot nousevat normaaleiksi 50-120 nmol/l tai mieluiten yli 100 nmol/l nopeasti. Muistattehan, että aina d-vitamiinia syödessä otetaan k2-vitamiinia. Tästä ei ole tieteessä tunnettuja poikkeuksia.
Se, että lääkäri määräsi 50 ug on ihan kiva pikkulisä, mutta luultavasti ehdit elää tämän elämäsi loppuun asti ennen kuin seerumin d-vitamiinin esiaste - S -D-vitamiini (kalsidioli) -, josta munuaiset aktiivisen kalsitriolin (S -D-1,25) eli bioaktiivinen d-vitamiinin muodostaa, nousee riittäväksi. 50-100 ug on ylläpitoannos jokaisessa maassa, jossa d-vitamiinista ymmärretään enemmän. Vaikean d-vitamiinipuutteen korjamiseen se on liian tehoton annos. Itse lääkäriksi opiskelevana tulen noudattamaan Käypä hoito-suositusten mukaisesti max. 50 ug annosta, mutta itse lääkitsen itseäni 200-250 ug talvisin ja 100 ug kesäisin 5 krt. viikossa aina rasvan ja k2:n kanssa otettuna.
Huom. Älkää ikinä ottako terveysneuvontaa tuntemattomilta ihmisiltä varsinkaan netissä, mikä luonnollisesri koskee viestiänikin, vaan keskustelkaa aina asiasta omalääkärinne kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni käyttää tuota annosta eikä silti D vitamiinitaso nouse liian suureksi. Hyvä taso on n 100 paikkeilla. Mikä se sinun d vitamintaso oli mittauksessa?
Kuulemma 19 nmol/l.
Ap
Erittäin matala. Voit hyvinkin käyttää 50 mikrogrammaa/ päivä ja on hyvä käyttää. Noudata Lääkärin ohjetta.
Muuten hyvä, mutta seerumin d-vitamiinitasot eivät nouse 50 ug:n annoksella juurikaan, jos lähtötaso on alhainen. Sivistysmaissa ja yksityisillä klinikoilla ohjeistetaan syömään kuuriluontoisesti 250- 500 ug, jolloin tasot nousevat normaaleiksi 50-120 nmol/l tai mieluiten yli 100 nmol/l nopeasti. Muistattehan, että aina d-vitamiinia syödessä otetaan k2-vitamiinia. Tästä ei ole tieteessä tunnettuja poikkeuksia.
Se, että lääkäri määräsi 50 ug on ihan kiva pikkulisä, mutta luultavasti ehdit elää tämän elämäsi loppuun asti ennen kuin seerumin d-vitamiinin esiaste - S -D-vitamiini (kalsidioli) -, josta munuaiset aktiivisen kalsitriolin (S -D-1,25) eli bioaktiivinen d-vitamiinin muodostaa, nousee riittäväksi. 50-100 ug on ylläpitoannos jokaisessa maassa, jossa d-vitamiinista ymmärretään enemmän. Vaikean d-vitamiinipuutteen korjamiseen se on liian tehoton annos. Itse lääkäriksi opiskelevana tulen noudattamaan Käypä hoito-suositusten mukaisesti max. 50 ug annosta, mutta itse lääkitsen itseäni 200-250 ug talvisin ja 100 ug kesäisin 5 krt. viikossa aina rasvan ja k2:n kanssa otettuna.
Huom. Älkää ikinä ottako terveysneuvontaa tuntemattomilta ihmisiltä varsinkaan netissä, mikä luonnollisesri koskee viestiänikin, vaan keskustelkaa aina asiasta omalääkärinne kanssa.
Ite otan d-vitamiinia 2 100 mikron tablettia viikossa ja nekin on jotain halpiksia. Eivät ole öljyssäkään. Mitään k-vitamiinia en ole ikinä syönyt. D-vitamiinitaso oli silti 119.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma 19 nmol/l.
Ap
Huom. Älkää ikinä ottako terveysneuvontaa tuntemattomilta ihmisiltä varsinkaan netissä, mikä luonnollisesri koskee viestiänikin, vaan keskustelkaa aina asiasta omalääkärinne kanssa.Ite otan d-vitamiinia 2 100 mikron tablettia viikossa ja nekin on jotain halpiksia. Eivät ole öljyssäkään. Mitään k-vitamiinia en ole ikinä syönyt. D-vitamiinitaso oli silti 119.
-sivusta
Siis selvennän vielä että 2 kpl 100 mikron tablettia. Näyttää tuossa aiemmassa viestissäni niin kuin lukis 2100, joten piti vielä selventää.
-sama sivusta
Syön 100mikrogrammaa ja d-vit veriarvo pysyy hyvänä
Vierailija kirjoitti:
Syön päivittäin 50mg, ei ongelmia
Tuo on todella iso annos, 50 milligrammaa on tuhatkertainen ap:n annokseen verrattuna.
Oletko ihan pöhkö? Kesällä keskipäivän auringonpaisteessa vaalea iho tuottaa 200mg d-vitamiinia puolessa tunnissa. Talvella ei aurinkoa näillä leveysasteilla näe, ja paksut vaatteet peittävät ihon. Itse syön talvisaikaan 100mg d-vitamiinia päivässä. Jos sulla on mittausten mukaan d-vitamiinitasot alhaalla niin syö nyt herraisä ne lääkärin määräämät annokset, mieluummin vielä enemmän.
THL:n suositus on erittäin konservatiivinen, lähinnä se riittää ehkäisemään pahimmat d-vitamiinin puutostilat KOKO VÄESTÖN tasolla. Mutta yksilötasolla d-vitamiinin saanti voi jäädä todella vajaaksi, varsinkin jos se ei esimerkiksi imeydy kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma 19 nmol/l.
Ap
Öööö. Tosi matala on. Mulla 126nmol/l
Syön satasta ympäri vuoden, myös talvella etelän asunnolla.
Oletko tummaihoinen? Se voisi selittää tuon matalan tason. Itse olen ihan valkoihoinen suomalainen.
Tummaihoiset tarvitsevat enemmän Dvitskua kuin me valkoihoiset. D-vitamiini on itse asiassa hormoni, jostain syystä siitä puhutaan vitamiinina.
Miksi kuvittelet, että tarjolla olisi D vitamiini valmisteita isommille määrille jos se ei olisi sallittua, suositeltua tai terveellistä? Ja ihan apteekeissakin.
Joo, kyllä ehdottomasti kannattaa tehdä ilmoitus! Itse syön 100-200 mcg/vrk vuoden ympäri.
Määräsikö hän myös verikokeet?
Jos ei, kannattaa käydä omatoimisesti esim. huslabissa.
Todennäköisesti se ei ole yhtään liian iso annos, mutta kannattaa varmistaa verikokeella tilanne..
Minä olen syönyt keskimäärin 125mcg/vrk viimeiset kymmenen vuotta ja d-vitamiinitasot ovat ihanteelliset. Eikä juuri flunssia ole ollut..
Verikoe on tärkeä, sekä ihmisen koon huomioon ottaminen. Pieni nainen ei tarvitse niin suurta annosta kuin isompi mies. Toisaalta jos on paljon rasvakudosta, niin iso osa d:stä on varastoituneena rasvakudokseen ja pienempi osa vapaana veressä.
Verikoe on kovin helppo ja vaivaton keino, jolla seurata annoksen tarvetta. Muuten se on ihan hakuammuntaa..
t. mies 185cm/85kg
Jos 10 mikrogramamaa riittää pienelle vauvalle, miten se sama annos voi riittää raavalle miehelle?
Ihan maallikon pitäisi ymmärtää, että ei se sama annos voi riittää!
Olen väittänyt asiasta yhden tiukkapäisen ravitsemusterapeutin kanssa, joka sanoo ettei saisi ottaa enempää kuin 10 mikrogrammaa per vuorokausi. Huh huh.. onneksi lääkärit ovat fiksumpia. Ja ottavat myös verikokeita..
Vierailija kirjoitti:
Jos 10 mikrogramamaa riittää pienelle vauvalle, miten se sama annos voi riittää raavalle miehelle?
Ihan maallikon pitäisi ymmärtää, että ei se sama annos voi riittää!
Olen väittänyt asiasta yhden tiukkapäisen ravitsemusterapeutin kanssa, joka sanoo ettei saisi ottaa enempää kuin 10 mikrogrammaa per vuorokausi. Huh huh.. onneksi lääkärit ovat fiksumpia. Ja ottavat myös verikokeita..
Vähän sama asia C-vitamiinin kanssa.
Lainaus netistä "Virallinen vitamiinien RDA suositus on ainoastaan suuntaa antava määritelmä, ja siihen ei kannata liikaa luottaa ainakaan noissa aiemmin mainituissa tapauksissa. RDA esim. määrittää päivän C-vitamiinin saantisuositukseksi 80mg, olitpa sitten 45 kiloinen toimistotyöntekijä tai 250 kiloinen sumopainija. Ei tarvitse olla Nikola Teslan kaltainen supernero ymmärtääkseen, että 80mg C-vitamiinia ei riitä 250 kiloiselle sumopainijalle, kuten ei myöskään riitä huippu-urheilijalle, tai kolmivuorotyötä tekevälle tupakoitsijalle, eikä työssään kemikaaleille altistuvalle."
Se on hormoni, eikä vitamiini!
Tää on vähän ohis, mutten ymmärrä miksi sanotaan vitamiiniksi.
Tuon THL:n johtajathan on valittu ei asiantuntijapätevyyden vaan poliittisesti hännystelevän selkärangan notkeuden perusteella.