Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri määräsi syömään 50 mikrogrammaa d-vitamiinia, tekisitkö ilmoituksen?

Vierailija
21.12.2021 |

Eli olen syönyt tähän asti 7,5 mikrogrammaa päivässä. Lääkärin mukaan d-vitamiinitasoni olivat hyvin alhaiset ja määräsi syömään 50 mikrogrammaa, mikä on lähes 8-kertainen määrä THL:n suositukseen verrattuna.

Totesin hänelle että en jaksa millään uskoa tähän, koska sen lisäksi että syön THL:n suositusten verran d-vitamiinia päivässä, juon maitoa pari lasillista päivässä sekä rasvaista kalaa.

Jos jotain tekisin on se niin päin että lopettaisin kokonaan d-lisän käytön, koska maidosta ja lohesta tulee jo suositusten verran.

Tekisitkö lääkäristä ilmoituksen?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä lukemaan muutama aihealuetta käsittelevä lääkäriopintojen opus. Tipahdat kärryiltä jo ensimmäisen lauseen aikana kuin lumiukko. Tyhmien ei kannata leikkiä viisasta.

Vierailija
42/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä ollut kyse alhaisen tason nostamisesta korkeammalle, ei se THL suositetulla tasolla nouse

Vierailija
44/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo suosituksethan kertovat vain sen että millaisella annoksella suurimmalla osalla pysyy pahin puutos poissa. Optimitasot on ihan jotain muuta ja ihmiset yksilöitä. Fiksu lääkäri, että edes kiinnostunut D-vitamiinitasoistasi.

Vierailija
45/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä naurattaa nuo thl:n suositukset. suomi on ku mikäki takapajula. oikeesti vieläki suosittelevat 2021 vuonna pikkuvauvojen annosta aikuiselle ihmiselle?? ei oo ihmekkää ku suomessa on paljon sairaita ja mt-ongelmaisia, ja masentuneita ihmisiä, koska iso puute deestä, sekä muista rasvoista mitä aivot tarvii, esim kalaöljy.

hehe... mullaki yks kollega töissä joka kivenkovaan väittää että vaarallista syödä 100mikrogr (minä syön 125mikrogr) , että pitäisi kuunnella thl suositusta. hän itse napsii pikkulasten pureskeltavia d-vitskuja purkista jotka on 10-20 mikrogr. kuulemma tuhoan munuaiset kun popsin tuota 125mikrog annosta. olen popsinut tuota annosta jo 10 vuotta ja ei oo vielä munuaiset menny.

sairaat ihmiset tarvii vähintään sen 100mikrogrammaa. mitä enemmän sairauksia, sitä enemmän kuluttaa deetä. myös tupakoitsijoilla puute deestä, koska tupakka kuluttaa deetä (ja ceetä) verestä ja soluista. 

saksassa ollu isot d-vit suositukset jo aikoja, ovat muutenki siellä edellä lääketieteessä ja ravintotieteessä. suomi laahaa järkyttävästi perässä. lääkkeitä kyllä suosistaan täällä mutta ei ravinteita. lääkefirmojen pomot sikari suussa taputtavat käsiänsä yhteen pöytänsä ääressä meille junteille suomalaisille.

Vierailija
46/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri on tutkinut, ettei sinulla ole lisäkilpirauhasen liikatoimintaa (hyperparatyreoosi), tai muuta sairautta mihin liika D:n syönti vaikuttaa huonontavasti, niin kyllä silloin riskit ovat pienemmät.

D:tä saa ihon kautta parhaiten kämmenien kautta, jossa ei ole rusketusta. Auringon kulman on oltava vähintään 45°. Netistä löytyy tähän selventävä kuva, nimellä ” auringon kulma kuukauden ja kellonajan mukaan. ”

https://sites.google.com/site/eiverkkosahkoa/auringonkulma

Onkohan nyt ihan näin? Itseltäni löytyi osteopenia ja sen jälkeen hyperparatyreoosi ja samalla tutkittu D-vitamiiniarvo 33, jonka jälkeen aloin syödä D-vitamiinia 50+ mikrogrammaa/vrk. D-vitamiiniarvon alhaisuus oli yhteydessä noihin kahteen vaivaan. Viimeksi mitattu D-vit. oli 125 ja aion syödä tuota 50 mikrogrammaa hamaan tappiin saakka. Niin ja aina olen syönyt juustoa, juonut maitoa ja syönyt kalaa min. 2 krt/vk.

Vierailija
47/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön 125ug päivässä, iherbistä olen tilannut. Kaamosmasennus ja -väsymys ovat kadonneet ja flunssia eikä koronoita ole näkynyt...

Voihan sitä uskotella itselleen mitä tahansa kun asuu jossain tiettömien taipaleiden takana..

Vierailija
48/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta lääkäri kielsi suuremmat D3 hormonit, kuin 10 / vrk, koska minulla on huperparatyreoosi. Yliannostus oli jo ehtinyt aiheuttaa vahinkoa.

Vierailija
49/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää🤭😅😅😂😂

Vierailija
50/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni käyttää tuota annosta eikä silti D vitamiinitaso nouse liian suureksi. Hyvä taso on n 100 paikkeilla. Mikä se sinun d vitamintaso oli mittauksessa?

Kuulemma 19 nmol/l.

Ap

Kumpi teistä on asiantuntija?

Niillä, joilla oli alhainen (<20 ng/ml) D-vitamiinitaso ennen koronaan sairastumista, oli 14 kertainen ns. logistisella mallilla vakioitu (em. muuttujat) tilastollisesti erittäin merkittävä riski kuolla verrattuna niihin, joilla oli yli 40 ng/ml D-vitamiinitaso. Kuolemanriski oli D-vitamiinipuutoksen omaavilla 25% ja 3% niillä, joilla oli hyvä D-vitamiinitaso  (texti on asiantuntijalääkärin  MP)

Laitapa linkki.

Häneltä on useita julkaisuja ,tämä on eri .

Vierailija
51/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni käyttää tuota annosta eikä silti D vitamiinitaso nouse liian suureksi. Hyvä taso on n 100 paikkeilla. Mikä se sinun d vitamintaso oli mittauksessa?

Kuulemma 19 nmol/l.

Ap

Kumpi teistä on asiantuntija?

Niillä, joilla oli alhainen (<20 ng/ml) D-vitamiinitaso ennen koronaan sairastumista, oli 14 kertainen ns. logistisella mallilla vakioitu (em. muuttujat) tilastollisesti erittäin merkittävä riski kuolla verrattuna niihin, joilla oli yli 40 ng/ml D-vitamiinitaso. Kuolemanriski oli D-vitamiinipuutoksen omaavilla 25% ja 3% niillä, joilla oli hyvä D-vitamiinitaso  (texti on asiantuntijalääkärin  MP)

Laitapa linkki.

Häneltä on useita julkaisuja ,tämä on eri .

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/author/mikkopaunio/

Vierailija
52/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHmisen psykologia on sellainen, etät jos sille sanotaan: "eräässä tutkimuksessa kerran arveltiin jos syöt näitä yhdeksäätoista pilleriä yliannoksen niin siitä saattaa olla hyöhtyä" " niin sehän syö.

Mutta jos sille sanoo että "on 100% varmaa että tupakointi ja roima ylipaino ovat suuri vaara terveydellesi, jopa hengellesi" niin niin se keksii oman teorian miksi niin ei kannata tehdä.

Vierailija
53/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lääkäriparat. Yrittävät hoitaa ihmisiä ja ne vaan "ilmoittelee" kun itse luulevat tietävänsä paremmin.

Vierailija
54/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
55/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

O

Vierailija
56/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, 100 mikrogrammaa on minimi, mitä päivässä pitäisi vetää

t. viimeksi edes pienessä nuhaflunssassa 8 vuotta sitten

Vierailija
57/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, oletko tosissasi? Minulle lääkäri määräsi 100 mikrogrammaa päivässä. Sillä on pysynyt d-vitamiiniarvot kohdillaan nyt jo vuosia.

Vierailija
58/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli arvot alle suositusten eikä ole nousseet edes 50, niin tk lääkäri sanoi,että syö 100 ug.

Vierailija
59/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus on keskiverto ihmiselle.

Jos aurinko ei auta yhtään, joko ihotyypin tai seinien vuoksi, eikä suolistosta imeydy, niin annosta on hyvä nostaa.

Sulla on ap parempi lääkäri kuin mitä ansaitset.

Vierailija
60/92 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n näkemys on todella outo. Olen tutkinut aika monia artikkeleita vuosikymmenien aikana ja kyllä lähden siitä että 50 mikrogrammaa on minimi VRK-annos. Itse mennyt satasella jo ties kuinka pitkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä