Miten teillä säilytetään voirasiaa ja -veistä?
Herätti niin paljon keskustelua tuolla tapaketjussa, että tein oman. Miten teillä säilytetään käyttörasva, esim. leivän päälle laitettava? Entäs veitsi, jolla rasvaa levitetään?
Meillä otetaan yleensä metallikansi välistä pois, leikkaan kanteen kolmion muotoisen aukon, ja veitsi mahtuu olemaan rasiassa, vaikka kansi on päällä. Rasva käytetään niin nopeasti, ettei haittaa, vaikka säilytys ei ole täysin tiivis.
Kommentit (46)
Minä laitan voiveitsen aina jääkaappiin voipaketin päälle, ennen leikkasin kanteen aukon, mutten enää, koska se voi hapettui helpommin. Asun yksin ja voipaketti kestää melko kauan. Muistan joskus lukeneeni, ettei bakteerit viihdy voissa/margariinissa kovin hyvin. Tätä tapaa olen noudatttanut vuosia ja ihan hyvin toimii, uuden veitsen vaihdan aina kun ostan uuden paketin, tai jos veitsi tippuu vaikka lattialle. Suuremmassa taloudessa en välttämättä enää näin toimisi, mutta yksin se toimii hyvin, ei tarvitse olla koko ajan veitsiä tiskaamassa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:51"]
Minä pidin veistä ennen rasian päällä jääkaapissa, mutta kerran veitsi tippui rasiaa ottaessani suoraan jalkapöydälle ja upposi siihen terä edellä aika syvälle. Sen jälkeen en ole enää luottanut rähmäkäpäliini vaan huuhtelen veitsen käytön jälkeen ja pistän kuivauskaappiin :D
[/quote]
Voiveitsi upposi jalkaan? =O
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:51"]
Minä pidin veistä ennen rasian päällä jääkaapissa, mutta kerran veitsi tippui rasiaa ottaessani suoraan jalkapöydälle ja upposi siihen terä edellä aika syvälle. Sen jälkeen en ole enää luottanut rähmäkäpäliini vaan huuhtelen veitsen käytön jälkeen ja pistän kuivauskaappiin :D
[/quote]
Voiveitsi upposi jalkaan? =O
[/quote]
Joo. Käytän siis tavallista veistä ja tämä oli aika terävä tapaus. En olis kyllä uskonut että niin voisi käydä :D
Voi säilytetään sellaisenaan miten se kaupasta ostetaankin foliopaperiin käärittynä. Voiveitsi on laatikossa muiden keittiövälineiden seassa. Tulee tosin harvoin käytettyä koska tavallinenkin veitsi ajaa saman asian.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:40"]
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1420877996171.html
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/listeriabakteeri-viihtyy-myos-jaakaapissa/#.VR58DuHQjV8
[/quote] Nämäkään linkit eivät liittyneet mitenkään voiveitsiin.