10-vuotiaat riidelleet. Voidaanko koulussa pakottaa kaveruuteen?
Lapsilla on ollut riitaa vapaa-ajalla ja nyt lapseni ei ole puheväleissä kaverin kanssa. Ei kiusaa koulussa, ei vain ole tämän kaverin seurassa. Voiko opettaja pakottaa olemaan jonkun seurassa jos sitä ei itse tahdo?
Kommentit (88)
Muista sanoa lapsellesi, että hän ei ole tehnyt mitään väärää ja tuollaisen tanopään kanssa ei todellakaan tarvitse olla missään tekemisissä. Hyi olkoon kuinka iljettää tuollaiset iilimadot! Varmasti vastenmielinen kakara muutenkin tuo entinen kaveri. Räkää näkyy nenänpielessä ja kävelee jalkaterät sisäänpäin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:12"]
Pitääkö tyttösi mykkäkoulua?
[/quote]
Ei pidä. Puhuu kyllä, ei vain jaksa olla bestis vain tämän yhden kaverin kanssa.
Ap
Omasta lapsuudestani muistan, että se jota haluttiin matkia, oli yleensä se joka kovaan ääneen toitotti että on vain yksi oikea malli kenkiä, yksi oikea väri vaatetta ja yksi oikea harrastus jne. Ja se halu olla tällaisen kaveri johtui jollain tapaa valta-asetelmista. Uskoisin, että koko luokan valta-asetelmia voisi vähän tarkastella ja jokainen osapuoli tehdä työskentelyä asian parissa vanhempiensa aikuisella tuella. Voisitko sinä, ap, ehdottaa sitä lastenne opettajalle?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua. Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista). Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän. -13v tyttö [/quote] Miksi alkaisit dissaamaan? [/quote]
Koska tää henkilö on dissannut mua mun selkäni takana. Kun sain kuulla tän niin meinasin oikeesti alkaa itkee ja teki mieli tappaa se. -13v tyttö"
Näin et voi kuitenkaan toimia oikeassa elämässä tai se sulkee sinulta monia ovia.
Kaikkien kanssa on tultava toimeen ja olla ystävällinen, oli kysymyksessä koulukaveri, naapuri, viranomainen, työkaveri tai kuka hyvänsä. Se kuuluu jo hyviin käytöstapoihin ja hyvät käytöstavat ja hienotunteisuus avaa elämässä ovia paljon enemmän, kuin parhaatkaan arvosanat koulusta.
Ja ehkä kaverin huonoon käytökseen voi olla jokin syy, ehkä väsymys, huonot kotiolot, turvattomuus jne. ja jokaisella meillä on hyvät ja huonot puolensa, myös sinulla, eikä kukaan ole parempi toista.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua. Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista). Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän. -13v tyttö [/quote] Miksi alkaisit dissaamaan? [/quote]
Koska tää henkilö on dissannut mua mun selkäni takana. Kun sain kuulla tän niin meinasin oikeesti alkaa itkee ja teki mieli tappaa se. -13v tyttö"
Näin et voi kuitenkaan toimia oikeassa elämässä tai se sulkee sinulta monia ovia.
Kaikkien kanssa on tultava toimeen ja olla ystävällinen, oli kysymyksessä koulukaveri, naapuri, viranomainen, työkaveri tai kuka hyvänsä. Se kuuluu jo hyviin käytöstapoihin ja hyvät käytöstavat ja hienotunteisuus avaa elämässä ovia paljon enemmän, kuin parhaatkaan arvosanat koulusta.
Ja ehkä kaverin huonoon käytökseen voi olla jokin syy, ehkä väsymys, huonot kotiolot, turvattomuus jne. ja jokaisella meillä on hyvät ja huonot puolensa, myös sinulla, eikä kukaan ole parempi toista.
[/quote]
ja se oikeuttaa sitte selkäänpuukottamiseen?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:10"]
Rovaniemeltä tosiaan ollaan, kekustan alueelta. Ei haittaa vaikka joku tunnistaisikin. Kiusattu ei olla. Lasten riita josta paisui iso juttu.
ap.
[/quote]
Nelosluokan tytöt kyseessä, kun joku sitä arvuutteli, lapseni täyttää marraskuussa 11v.
Ap.
Onko asiat todellakin tasan tarkkaan niin kuin ap uskoo?! Vai onko jotain esim. Kiusaamista. Usein tuonikäiset eivät uskalla tai osaa kertoa kaikkea.