Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotiaat riidelleet. Voidaanko koulussa pakottaa kaveruuteen?

Vierailija
03.04.2015 |

Lapsilla on ollut riitaa vapaa-ajalla ja nyt lapseni ei ole puheväleissä kaverin kanssa. Ei kiusaa koulussa, ei vain ole tämän kaverin seurassa. Voiko opettaja pakottaa olemaan jonkun seurassa jos sitä ei itse tahdo?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua.

Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista).

Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän.

-13v tyttö
[/quote]

Miksi alkaisit dissaamaan?
[/quote]

Koska tää henkilö on dissannut mua mun selkäni takana. Kun sain kuulla tän niin meinasin oikeesti alkaa itkee ja teki mieli tappaa se.

-13v tyttö

Vierailija
42/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua.

Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista).

Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän.

-13v tyttö
[/quote]

[/quote]

Koska tää henkilö on dissannut mua mun selkäni takana. Kun sain kuulla tän niin meinasin oikeesti alkaa itkee ja teki mieli tappaa se.

-13v tyttö
[/quote]

Kaikki huhut eivät ole totta mutta ymmärrän kyllä että noin nuorena voi monet asiat usein tuntua vakavammalta kuin on :) Mutta jos se totta on niin ajattele positiivisesti, tuskin häntäkään kiinnostaa sinun kanssa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan 10-vuotiaat ei osaa selvittää itse edes pikkuriitoja, johon ei liity kiusaamista? Anna mun kaikki kestää. Miltä tuntuu olla curling-mamma? Ap:lla tuntuu onneksi olevan ihan järkevä asenne. Anna olla, voit ohjeistaa omaa lastasi käyttäytymään korrektisti ja viileän etäisesti, jos hän tosiaan haluaa eroon tästä toisesta lapsesta. Lapset eivät opi koskaan selvittämään omia asioitaan, jos mamma pinkoo joka väliin päätä silittelemään

Vierailija
44/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitäis antaa itse sopia riitojaan. Kun aikuiset sekaantuu kaikkeen, pilataan vain lasten välit lopullisesti.

Vierailija
45/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin kaveruus katkesi 13-vuotiaana riitaan, eikä palannut enää koskaan. Ei kukaan pakottanut kaveriksi, eikä siitä mitään hyötyä olisi ollutkaan koska kaveruuden tunne ei olisi palannut. Vähän sama kuin sanoa aikuiselle, että "Olette nyt aviopari vaikka ette enää tahdo. Kyllä se ajan mittaan lutviutuu..."

Vierailija
46/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua.

-13v tyttö
[/quote]

[/quote]

-13v tyttö
[/quote]

Kaikki huhut eivät ole totta mutta ymmärrän kyllä että noin nuorena voi monet asiat usein tuntua vakavammalta kuin on :) Mutta jos se totta on niin ajattele positiivisesti, tuskin häntäkään kiinnostaa sinun kanssa olla.
[/quote]

No ainakin kuvittelisin, että totta on. Enkä aio kysyä, en halua mennä lähellekkään koko ihmistä.

-13v tyttö

Vierailija
47/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:55"]

Nykyajan 10-vuotiaat ei osaa selvittää itse edes pikkuriitoja, johon ei liity kiusaamista? Anna mun kaikki kestää. Miltä tuntuu olla curling-mamma? Ap:lla tuntuu onneksi olevan ihan järkevä asenne. Anna olla, voit ohjeistaa omaa lastasi käyttäytymään korrektisti ja viileän etäisesti, jos hän tosiaan haluaa eroon tästä toisesta lapsesta. Lapset eivät opi koskaan selvittämään omia asioitaan, jos mamma pinkoo joka väliin päätä silittelemään

[/quote]

Tämän lapsen vanhemmat soittivat koululle lasten vapaa-ajan riidasta. Opettaja puhutteli lapseni ja syytti riidasta yksin häntä. Opettaja otti selvästi kannan siihen kenen vika riita on. Tai se ettei lapseni viihdy tämän nyt kai entisen kaverinsa kanssa, on myös lapseni syytä. Hänen on viihdyttävä, koska luokkakaverin vanhemmat sanovat niin. Nykyajan lasten riidat viedään eu:n ihmisoikeustuomioistuimeen asti. Ennen lapset selvisi niistä itse.

Vierailija
48/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua.

-13v tyttö
[/quote]

[/quote]

-13v tyttö
[/quote]

Kannattaa vähän rauhoittua ja miettiä oikeasti mitä kirjoittaa...lisäksi jo yläasteella on hyvä oppia siihen, etteivät toisten sanat saa itkemään. Muuten ei elämässään muuta ehdikään kuin itkeä ja murehtia. Ymmärrän kyllä että suututtaa, jos hän vaikka sanoi että äitisi syöpään sairastuminen oli sinun syysi mutta jos hän sanoi että olet hutsu niin kannattaisi nauraa vain.

Vierailija
49/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:45"]Koulussa mielestäni pätee samat säännöt kuin työelämässä, ja ne voi kyllä lapselle opettaa. Toimeen on tultava, ystävällisesti on käyttäydyttävä, ei kiusaamista, ei porukasta ulos savustamista, ei rumasti puhumista, MUTTA ystävä ei ole tietenkään pakko olla kenenkään kanssa ellei tahdo.
Koulussa siis käyttäydytään asiallisesti kaikkia kohtaan, mutta sen saa valita kenen kanssa vapaa-aikansa viettää.
[/quote]
Onko välitunti vapaa-aikaa?
[/quote]

Välitunti ei ole vapaa-aikaa, vaan kouluaikaa, silloinkin pätevät koulun säännöt ja valvonta

Vierailija
50/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:45"]Koulussa mielestäni pätee samat säännöt kuin työelämässä, ja ne voi kyllä lapselle opettaa. Toimeen on tultava, ystävällisesti on käyttäydyttävä, ei kiusaamista, ei porukasta ulos savustamista, ei rumasti puhumista, MUTTA ystävä ei ole tietenkään pakko olla kenenkään kanssa ellei tahdo.
Koulussa siis käyttäydytään asiallisesti kaikkia kohtaan, mutta sen saa valita kenen kanssa vapaa-aikansa viettää.
[/quote]
Onko välitunti vapaa-aikaa?
[/quote]

Välitunti ei ole vapaa-aikaa, vaan kouluaikaa, silloinkin pätevät koulun säännöt ja valvonta
[/quote]
Nimenomaan, Sherlock!

Vierailija
51/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:56"]Lasten pitäis antaa itse sopia riitojaan. Kun aikuiset sekaantuu kaikkeen, pilataan vain lasten välit lopullisesti.
[/quote]

Niinpä. Kaikki ihmiset riitelevät joskus. Harvalla varmasti on lapsuusajan ystäviä joiden kanssa ei olisi kertaakaan riidellyt. Juoksitteko muka joka kerta äidin luokse, ette varmasti. Viikon pari oli viileät välit ja sitten sovittiin ja kaikki jatkui kuin ennenkin. Lapsilla myös kaverit vaihtelee, epäreilua olettaa että he olisivat aina hyvää pataa juuri sen parhaan kaverin kanssa.

Vierailija
52/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:38"]Kyllä voi 10 vuotiaan pakottaa. Turha kasvattaa ylimielisiä paskoja jo tuon ikäisistä.
[/quote]

Olen aina ihmetellyt, miten joidenkin mielestä maailma on täynnä kiusaajia ja kusipäitä. Niiden määritelmä onkin siis se, ettei halua olla kaikkien paras ystävä. Ok.

Vierailija
53/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua.

-13v tyttö
[/quote]

[/quote]

-13v tyttö
[/quote]

Kannattaa vähän rauhoittua ja miettiä oikeasti mitä kirjoittaa...lisäksi jo yläasteella on hyvä oppia siihen, etteivät toisten sanat saa itkemään. Muuten ei elämässään muuta ehdikään kuin itkeä ja murehtia. Ymmärrän kyllä että suututtaa, jos hän vaikka sanoi että äitisi syöpään sairastuminen oli sinun syysi mutta jos hän sanoi että olet hutsu niin kannattaisi nauraa vain.
[/quote]

Joo, mä olenkin rauhoittunut ja kirjotinkin "KUN SAIN KUULLA TÄN..." :) Ja siis tää ei nyt vaan ollu mikään satunnainen haukkuminen, vaan tää tyyppi on käyttäytynyt mua kohtaan tosi mukavasti, ja PAM - yhtäkkiä se dissaakin mua mun selkäni takana.

Ja vuos sitten tää sama kaveri joka kerto mulle tästä dissaamisesta sanoi, että tää tyyppi on haukkunu mua. Mut mä en uskonut koska ajattelin, että eihän näin mukava tyyppi vois ikinä sanoo sellasta :) Ja jatkoin mukavasti käyttäytymistä sitä kohtaan ja se teki samoin mulle. Mut nyt sain sitten kuulla et se olisi taas haukkunut mua. Ei tee mieli enää ikinä ees nähdä sitä.

-13v tyttö

Vierailija
54/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:56"]Lasten pitäis antaa itse sopia riitojaan. Kun aikuiset sekaantuu kaikkeen, pilataan vain lasten välit lopullisesti. [/quote] Niinpä. Kaikki ihmiset riitelevät joskus. Harvalla varmasti on lapsuusajan ystäviä joiden kanssa ei olisi kertaakaan riidellyt. Juoksitteko muka joka kerta äidin luokse, ette varmasti. Viikon pari oli viileät välit ja sitten sovittiin ja kaikki jatkui kuin ennenkin. Lapsilla myös kaverit vaihtelee, epäreilua olettaa että he olisivat aina hyvää pataa juuri sen parhaan kaverin kanssa.

[/quote]

Niinpä, nämä vanhemmat ovat ennenkin soitelleet koululle kun jonkun kaveri on sanonut jotain. Asiat pitäisi myös lasten kesken mennä tämän perheen vanhempien käsikirjoituksen mukaan. Lähettelevät myös ihme viestejä ja soittaa rinkuttavat heti pienistäkin asioista. 

Ap.

Vierailija
55/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kohtelevat toisiaan, niinkuin näkevät ympärillään olevien aikuisten kohtelevan toisiaan. Lasten välinen riita on ohimenevä, kehitysvaiheisiin kuuluva kahakka. Ei siitä pidä mitään johtopäätöksiä ja seuraamuksia vedellä. Töissäni luokanopettajana selvittelen useita nahinoita päivässä. Toiset vanhemmat ovat hyvin herkillä sen suhteen, mitä heidän lapsillensa sanotaan koulussa. Lapset voivat olla jo sopineet riitansa ja jatkaneet yhteiseloa, mutta vanhemmat ylläpitävät ja jatkavat kyräilyä! Tarve mollata toista ja korostaa omaa erinomaisuuttaan tulee siis VANHEMMILTA. Ei niinkään oppilailta.

Vierailija
56/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua. Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista). Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän. -13v tyttö [/quote] Miksi alkaisit dissaamaan? [/quote] Koska tää henkilö on dissannut mua mun selkäni takana. Kun sain kuulla tän niin meinasin oikeesti alkaa itkee ja teki mieli tappaa se. -13v tyttö

[/quote]

Tästä muuten näkee miksi aikuiset ovat aikuisia ja 13-v on 13-v. 

Vierailija
57/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua. Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista). Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän. -13v tyttö [/quote] Miksi alkaisit dissaamaan? [/quote] Koska tää henkilö on dissannut mua mun selkäni takana. Kun sain kuulla tän niin meinasin oikeesti alkaa itkee ja teki mieli tappaa se. -13v tyttö

[/quote]

[/quote]

Jokainen meistä oli 13-vuotiaana omasta mielestään lähes aikuinen

Vierailija
58/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"]

[/quote]

[/quote]
Ei se oikeasti ole edes 13 v, vaan tyypillinen avmamma. Kaikilla mausteilla. Revi siitä.

Vierailija
59/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"]

[/quote]

[/quote]
Ei se oikeasti ole edes 13 v, vaan tyypillinen avmamma. Kaikilla mausteilla. Revi siitä.
[/quote]

Mä olen ikäni täällä jo todistanut, en ala enää koskaan vänkäämään kanssanne.

-13v tyttö

Vierailija
60/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä pakottaa ystäväksi mutta voi silti opettaa olemaan korrekteissa väleissä ja sietämään toista. Kaksi eri asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä