Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotiaat riidelleet. Voidaanko koulussa pakottaa kaveruuteen?

Vierailija
03.04.2015 |

Lapsilla on ollut riitaa vapaa-ajalla ja nyt lapseni ei ole puheväleissä kaverin kanssa. Ei kiusaa koulussa, ei vain ole tämän kaverin seurassa. Voiko opettaja pakottaa olemaan jonkun seurassa jos sitä ei itse tahdo?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun mielestäsi siis ihan ok, että kaveruus loppuu yhteen riitaan? Ja siis et yhtään kannusta lastasi olemaan taas kaveri, vaan päin vastoin? Varmaan sinulta oppinut tuollaisen asenteen.

Vierailija
22/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:42"]

Onko sinun mielestäsi siis ihan ok, että kaveruus loppuu yhteen riitaan? Ja siis et yhtään kannusta lastasi olemaan taas kaveri, vaan päin vastoin? Varmaan sinulta oppinut tuollaisen asenteen.

[/quote]

Eihän se hyvä ole. Mutta jos lapsi ei tällä hetkellä koe haluavansa olla kaveri, niin pakko on huono kannustin. Uskon asioiden ratkeavan aikanaan, kun asioihin tulee vähän etäisyyttä.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa asiallisen käytöksen. Toista ei voi sulkea pois eikä missään nimessä niin että kerätään lauma muita sulkemaan myös pois leikeistä. Sen sijaan itse voi vetäytyää omaan ylhäiseen yksinäisyyteen, se on ihan ok. Silti pitää käyttäytyä nätisti, tervehtiä ja puhua, jos on tarvettta esim. koulutehtävien suhteen ja sietää samoissa leikeissä ja peleissä, ei vain itse hakeudu seuraan.

Usein vanhempi, jonka mielestä on ok kiukutella riidasta pidempään, on myös sitä mieltä, että sen riitakumppanin saa sulkea pois leikeistä ja leikeistä poissulkeminen on kiusaamista. En ymmärrä, miksi lapsille opetetaan kiusaamista ihan jo kotien toimesta. Minä korostan lapselleni aina, että toimeen pitää tulla ja että itse voi vetäytyä pois leikeistä mutta ketään muuta ei mukaan saa ottaa. Riidat ovat yksityisiä ja niitä ei puida ulkopuolisten kanssa eikä kerätä muita jatkamaan riitaa.

Vierailija
24/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:51"]

Kannattaa opettaa asiallisen käytöksen. Toista ei voi sulkea pois eikä missään nimessä niin että kerätään lauma muita sulkemaan myös pois leikeistä. Sen sijaan itse voi vetäytyää omaan ylhäiseen yksinäisyyteen, se on ihan ok. Silti pitää käyttäytyä nätisti, tervehtiä ja puhua, jos on tarvettta esim. koulutehtävien suhteen ja sietää samoissa leikeissä ja peleissä, ei vain itse hakeudu seuraan.

Usein vanhempi, jonka mielestä on ok kiukutella riidasta pidempään, on myös sitä mieltä, että sen riitakumppanin saa sulkea pois leikeistä ja leikeistä poissulkeminen on kiusaamista. En ymmärrä, miksi lapsille opetetaan kiusaamista ihan jo kotien toimesta. Minä korostan lapselleni aina, että toimeen pitää tulla ja että itse voi vetäytyä pois leikeistä mutta ketään muuta ei mukaan saa ottaa. Riidat ovat yksityisiä ja niitä ei puida ulkopuolisten kanssa eikä kerätä muita jatkamaan riitaa.

[/quote]

Samaa mieltä. Ja jos opettaja on puuttunut asiaan, niin uskon että tapaukseen on liittynyt juuri jotain tällaista muutakin, ei pelkästään sitä että en vaan nyt enää halua olla kaveri. Ei opettajat ketään kaveruuteen pakota, mutta leikeistä pois sulkemiseen ja kiusaamiseen puuttuvat kyllä. Tuskin ap:n lapsi on kaikkea kotona kertonut.

Vierailija
25/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä ihan normi riita ja ollaan hiljaa muutama päivä niin mitä tuohon puuttumaan sen enempää. Voin kyllä myöntää, että itsellänikin meni hermot yhteen tyyppiin eilen enkä kyllä liioin jaksa toisen seuraa nyt muutamaan päivään. Eikä kenenkään "kylläMINÄtiedän"-tapauksen tarvitse tulla mussuttamaan mitään, että mun pitäisi nyt sen kummemmin tämän tapauksen kanssa aikaani viettää.

Vierailija
26/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:51"]

[/quote]

Samaa mieltä. Ja jos opettaja on puuttunut asiaan, niin uskon että tapaukseen on liittynyt juuri jotain tällaista muutakin, ei pelkästään sitä että en vaan nyt enää halua olla kaveri. Ei opettajat ketään kaveruuteen pakota, mutta leikeistä pois sulkemiseen ja kiusaamiseen puuttuvat kyllä. Tuskin ap:n lapsi on kaikkea kotona kertonut.

[/quote]

Välituntipeleistä ei ole ketään suljettu ulos. Kaveruus nyt on vaan kortilla juuri nyt.

ap

Vierailija
27/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän aikuisetkaan vietä aikaa ikävien ihmiseeten kanssa. Parastahan olisi, että tyttö oppisi pitämään korrektit välit kaikkiin. Myös niihin joiden läheinen kaveri ei halua olla.

Vierailija
28/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu opettajasta. Käsket lapsesi kieltäytyä sopimasta kaverin kanssa, vaikka ope käskisi, jos se on teidän linjanne. Mene reilusti mukaan jos mieli tekee äläkä häärää takapiruna.

Itsellä on monesti se vika, että haastan lisää, riita riidellään loppuun asti. Ja kun se on lopussa katsotaan voiko sopia vai menikö siihen, että välit ei enää korjaannu. Eli kunnon riita pystyyn kerralla, eikä mitään kyräilyä ja sitten sopimista edestakaisin, se on joko tai.

Vierailija
29/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:09"]

Se riippuu opettajasta. Käsket lapsesi kieltäytyä sopimasta kaverin kanssa, vaikka ope käskisi, jos se on teidän linjanne. Mene reilusti mukaan jos mieli tekee äläkä häärää takapiruna.

Itsellä on monesti se vika, että haastan lisää, riita riidellään loppuun asti. Ja kun se on lopussa katsotaan voiko sopia vai menikö siihen, että välit ei enää korjaannu. Eli kunnon riita pystyyn kerralla, eikä mitään kyräilyä ja sitten sopimista edestakaisin, se on joko tai.

[/quote]

:D mä en kans ymmärrä. Kiusata ei saa, mutta jos välit on tulehtuneet niin paljonko siinä pakottaminen auttaa?

Vierailija
30/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole viihtynyt tämän koulukaverin kanssa enää vähään aikaan. Joten ongelmat eivät ole uusia. Tämän kaverin vanhemmat haluaisivat että lapset olisivat bestikset kuten olivat pari vuotta sitten. Tällä kaverilla ei muita kavereita oikein ole ja takertuu voimakkaasti lapseeni. Tämä on aiheuttanut lapsessani väsymistä ja totaalikyllästymistä.

ostaa samanlaisia kenkiä, vaatteita, tulee harrastuksiin perässä, kirjoittaa koulun esitelmät samoista aiheista jne.

Ap.

Vierailija
31/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:27"]Lapseni ei ole viihtynyt tämän koulukaverin kanssa enää vähään aikaan. Joten ongelmat eivät ole uusia. Tämän kaverin vanhemmat haluaisivat että lapset olisivat bestikset kuten olivat pari vuotta sitten. Tällä kaverilla ei muita kavereita oikein ole ja takertuu voimakkaasti lapseeni. Tämä on aiheuttanut lapsessani väsymistä ja totaalikyllästymistä.

ostaa samanlaisia kenkiä, vaatteita, tulee harrastuksiin perässä, kirjoittaa koulun esitelmät samoista aiheista jne.

Ap.
[/quote]

Lapsesi tekisi luultavasti sitten vain lisää vahinkoa olemalla kylmä ja epäystävällinen. Asiallinen käytös, kohteliaisuus ja leikkeihin mukaan ottaminen auttaisi tätä toista lasta saamaan muitakin kavereita ja kohentamaan hänen itsetuntoaan.

Vierailija
32/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi 10 vuotiaan pakottaa. Turha kasvattaa ylimielisiä paskoja jo tuon ikäisistä.

Vierailija
33/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua.

Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista).

Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän.

-13v tyttö

Vierailija
34/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:42"]

[/quote]

Miten pajon te itse siedätte kusipäitä työkavereita? 

Vierailija
35/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, tulee vaan molemmille paha mieli ja oikea kaveruus saattaa jäädä iäksi. Paras olisi jos antaa lasten itse päästä asiasta yli. Ulkopuolelle ei silti saa jättää

Vierailija
36/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla ystävä tai edes kaveri mutta asiallisesti pitää tulla toimeen jos on samassa koulussa/luokassa.

Välitunnit saa olla kenen kanssa haluaa mutta ei saa kiusata tai sulkea ketään ulkopuolelle. Välitunnilla saa olla vaikka yksin jos itse haluaa.

Ryhmä-tai parityöskentelyyn pitää pystyä kaikkien kanssa jos ope niin määrää ja esim. pitää mahtua samaan joukkueeseen liikuntatunnilla.

Pidä huoli ettei tyttösi vedä muita mukaan riitaan tai soppa on valmis.

Vierailija
37/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua.

Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista).

Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän.

-13v tyttö
[/quote]

Miksi alkaisit dissaamaan?

Vierailija
38/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa mielestäni pätee samat säännöt kuin työelämässä, ja ne voi kyllä lapselle opettaa. Toimeen on tultava, ystävällisesti on käyttäydyttävä, ei kiusaamista, ei porukasta ulos savustamista, ei rumasti puhumista, MUTTA ystävä ei ole tietenkään pakko olla kenenkään kanssa ellei tahdo.
Koulussa siis käyttäydytään asiallisesti kaikkia kohtaan, mutta sen saa valita kenen kanssa vapaa-aikansa viettää.

Vierailija
39/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:45"]Koulussa mielestäni pätee samat säännöt kuin työelämässä, ja ne voi kyllä lapselle opettaa. Toimeen on tultava, ystävällisesti on käyttäydyttävä, ei kiusaamista, ei porukasta ulos savustamista, ei rumasti puhumista, MUTTA ystävä ei ole tietenkään pakko olla kenenkään kanssa ellei tahdo.
Koulussa siis käyttäydytään asiallisesti kaikkia kohtaan, mutta sen saa valita kenen kanssa vapaa-aikansa viettää.
[/quote]
Onko välitunti vapaa-aikaa?

Vierailija
40/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:45"]Koulussa mielestäni pätee samat säännöt kuin työelämässä, ja ne voi kyllä lapselle opettaa. Toimeen on tultava, ystävällisesti on käyttäydyttävä, ei kiusaamista, ei porukasta ulos savustamista, ei rumasti puhumista, MUTTA ystävä ei ole tietenkään pakko olla kenenkään kanssa ellei tahdo.
[/quote]
Onko välitunti vapaa-aikaa?
[/quote]

Ei, se on kouluaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi