Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotiaat riidelleet. Voidaanko koulussa pakottaa kaveruuteen?

Vierailija
03.04.2015 |

Lapsilla on ollut riitaa vapaa-ajalla ja nyt lapseni ei ole puheväleissä kaverin kanssa. Ei kiusaa koulussa, ei vain ole tämän kaverin seurassa. Voiko opettaja pakottaa olemaan jonkun seurassa jos sitä ei itse tahdo?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kanssani ei oltu eka-eikä tokaluokalla, kunnes erään oppilaan äiti pakotti tyttärensä kutsumaan mutkin "bileisiin". Olin iloinen kutsusta, vaikka tiesin syyn (olimme 8-9 vuotiaita). Tämän jälkeen munkin kanssa oltiin enkä ollut enää yksinäinen.

Kiitos tälle äidille, joka mahdollisesti pelasti mut yksinäisyydeltä.

Vierailija
62/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:27"]

Lapseni ei ole viihtynyt tämän koulukaverin kanssa enää vähään aikaan. Joten ongelmat eivät ole uusia. Tämän kaverin vanhemmat haluaisivat että lapset olisivat bestikset kuten olivat pari vuotta sitten. Tällä kaverilla ei muita kavereita oikein ole ja takertuu voimakkaasti lapseeni. Tämä on aiheuttanut lapsessani väsymistä ja totaalikyllästymistä.

ostaa samanlaisia kenkiä, vaatteita, tulee harrastuksiin perässä, kirjoittaa koulun esitelmät samoista aiheista jne.

Ap.

[/quote]

Ehdota opettajalle sellaista järjestelyä, että omalta lapseltasi otettaisiin kaikki kaverit pois ja sitten tuo ärsyttävä tyttö olisi ainoa tarjolla oleva ja hänelle olisi sovittu sellainen rooli, että ärsyyntyy oman lapsesi roikkumisesta. Sitä voisi jatkaa muutaman viikon.

Ehkä tuon tytön silmät siitä aukeaisivat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:42"]

Onko sinun mielestäsi siis ihan ok, että kaveruus loppuu yhteen riitaan? Ja siis et yhtään kannusta lastasi olemaan taas kaveri, vaan päin vastoin? Varmaan sinulta oppinut tuollaisen asenteen.

[/quote]

Miten pajon te itse siedätte kusipäitä työkavereita? 
[/quote]

Kyllä meillä isoon taloon mahtuu kaikenlaisia mutta osaan olla asiallinen ja jopa iloinen oma itseni heidänkin seurassaan. Turhasta riitelystä ei ole mitään hyötyä.

- ei edellinen kirjoittaja.

Vierailija
64/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua. Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista). Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän. -13v tyttö [/quote] Miksi alkaisit dissaamaan? [/quote] Koska tää henkilö on dissannut mua mun selkäni takana. Kun sain kuulla tän niin meinasin oikeesti alkaa itkee ja teki mieli tappaa se. -13v tyttö

[/quote]

Tästä muuten näkee miksi aikuiset ovat aikuisia ja 13-v on 13-v. 
[/quote]
Ei se oikeasti ole edes 13 v, vaan tyypillinen avmamma. Kaikilla mausteilla. Revi siitä.
[/quote]

Mä olen ikäni täällä jo todistanut, en ala enää koskaan vänkäämään kanssanne.

-13v tyttö
[/quote]
Henkisesti 13 on keskiverto avmamma, joten hyvin sulaudut joukkoon!

Vierailija
65/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:34"]

Lapseni ei ole viihtynyt tämän koulukaverin kanssa enää vähään aikaan. Joten ongelmat eivät ole uusia. Tämän kaverin vanhemmat haluaisivat että lapset olisivat bestikset kuten olivat pari vuotta sitten. Tällä kaverilla ei muita kavereita oikein ole ja takertuu voimakkaasti lapseeni. Tämä on aiheuttanut lapsessani väsymistä ja totaalikyllästymistä.

ostaa samanlaisia kenkiä, vaatteita, tulee harrastuksiin perässä, kirjoittaa koulun esitelmät samoista aiheista jne.

Ap.

[/quote]

Ehdota opettajalle sellaista järjestelyä, että omalta lapseltasi otettaisiin kaikki kaverit pois ja sitten tuo ärsyttävä tyttö olisi ainoa tarjolla oleva ja hänelle olisi sovittu sellainen rooli, että ärsyyntyy oman lapsesi roikkumisesta. Sitä voisi jatkaa muutaman viikon.

[/quote]

eli ystävyyteen pakottamista.

koulussa on muitakin lapsia kuin omani. Tuttuja ja vaihtoehtoja kavereiksi siis riittää.

ap.

Vierailija
66/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:34"]

Ap.

[/quote]

[/quote]

eli ystävyyteen pakottamista.

koulussa on muitakin lapsia kuin omani. Tuttuja ja vaihtoehtoja kavereiksi siis riittää.

ap.

[/quote]

Ei vaan että kumpikin osapuoli oppisi hitusen asettumaan toisen asemaan.

Vierailija
67/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]No jos sun lapsesi haukkuu (ex-)kaveriaan päin naamaa, niin sitten siihen pitäisi varmaankin puuttua. Mutta jos se on vaan sellasta että vältellään ja pidetään mykkäkoulua sille kaverille, niin sitten ope ei saisi siihen puuttua.

Ja pakottaa tekemisiin ei siis kannata, mulla on nyt nimittäin sellainen tilanne, että sain kuulla yhdeltä mun kaverilta mitä yks toinen henkilö (jota olin pitäny vieläpä mukavana) oli sanonu musta (ja tää sanominen oli siis haukkumista).

Tällä hetkellä mä vaan välttelen tätä tyyppiä, mutta jos joku opettaja pakottaisi meidät tekemisiin niin luultavasti alkaisin vaan dissaamaan tätä tyyppiä päin sen naamaa. Eli se tulehduttaisi meidän välejä VIELÄ enemmän.

-13v tyttö
[/quote]

Miksi alkaisit dissaamaan?
[/quote]

Koska tää henkilö on dissannut mua mun selkäni takana. Kun sain kuulla tän niin meinasin oikeesti alkaa itkee ja teki mieli tappaa se.

-13v tyttö
[/quote]

Kannattaa vähän rauhoittua ja miettiä oikeasti mitä kirjoittaa...lisäksi jo yläasteella on hyvä oppia siihen, etteivät toisten sanat saa itkemään. Muuten ei elämässään muuta ehdikään kuin itkeä ja murehtia. Ymmärrän kyllä että suututtaa, jos hän vaikka sanoi että äitisi syöpään sairastuminen oli sinun syysi mutta jos hän sanoi että olet hutsu niin kannattaisi nauraa vain.
[/quote]

Joo, mä olenkin rauhoittunut ja kirjotinkin "KUN SAIN KUULLA TÄN..." :) Ja siis tää ei nyt vaan ollu mikään satunnainen haukkuminen, vaan tää tyyppi on käyttäytynyt mua kohtaan tosi mukavasti, ja PAM - yhtäkkiä se dissaakin mua mun selkäni takana.

Ja vuos sitten tää sama kaveri joka kerto mulle tästä dissaamisesta sanoi, että tää tyyppi on haukkunu mua. Mut mä en uskonut koska ajattelin, että eihän näin mukava tyyppi vois ikinä sanoo sellasta :) Ja jatkoin mukavasti käyttäytymistä sitä kohtaan ja se teki samoin mulle. Mut nyt sain sitten kuulla et se olisi taas haukkunut mua. Ei tee mieli enää ikinä ees nähdä sitä.

-13v tyttö
[/quote]
Voi kyynel.

Vierailija
68/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap kuullut huhuja, että tyttäresi ei ole kovin pidetty ja aika moni ystävä aikoo lähiaikoina karistaa hänet joukostaan. Eli jatkossa tyttäresi tuskin häiriintyy ollenkaan tarjolla olevista ystävistä ja hän saa viimein olla moisesta ahdistuksesta vapaa. Hyvää ja huojentunutta Pääsiäistä!

Vierailija
69/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeä kuvio. Opettaja tai toisen lapsen vanhemmat eivät voi pakottaa lapsia olemaan kavereita tai viettämään aikaa yhdessä. Heiltä voi kyllä edellyttää asiallisia välejä ja keskenään toimeen tulemista koulussa esimerkiksi pari- ja ryhmätöissä.

Vierailija
70/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tytöllesi terveisiä, että hän vaikuttaa ihanalta ja olisin mielelläni hänen kaverinsa!

Vierailija
71/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:48"]Olen ap kuullut huhuja, että tyttäresi ei ole kovin pidetty ja aika moni ystävä aikoo lähiaikoina karistaa hänet joukostaan. Eli jatkossa tyttäresi tuskin häiriintyy ollenkaan tarjolla olevista ystävistä ja hän saa viimein olla moisesta ahdistuksesta vapaa. Hyvää ja huojentunutta Pääsiäistä!
[/quote]

Täällä taitaa kirjoittaa aika moni sellainen, jolle on jäänyt katkeruutta omilta kouluajoilta. Muuten en keksi, mikä logiikka tällaisissa kommenteissa on. Ap, kerrot lapsellesi että aina pitää olla kohtelias eikä seläntakana saa puhua pahaa. Voit myös itse soittaa toisen tytön vanhemmille ja kysyä, mistä he ovat ilmoittaneet koululle (muutenki outoa minusta, että eivät ottaneet ensin yhteyttä sinuun).

Vierailija
72/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:48"]

Olen ap kuullut huhuja, että tyttäresi ei ole kovin pidetty ja aika moni ystävä aikoo lähiaikoina karistaa hänet joukostaan. Eli jatkossa tyttäresi tuskin häiriintyy ollenkaan tarjolla olevista ystävistä ja hän saa viimein olla moisesta ahdistuksesta vapaa. Hyvää ja huojentunutta Pääsiäistä!

[/quote]

Oletko Rovaniemeltä, vai mistä tunnet?

me ollaan.

t: Ap

Vierailija
73/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:55"]

[/quote]

me ollaan.

[/quote]

Rovaniemeläiset hoi! Nyt miettimään mistä koulusta ap kirjoittaa. Mistä koulusta 3C luokalta?

Vierailija
74/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:48"]Olen ap kuullut huhuja, että tyttäresi ei ole kovin pidetty ja aika moni ystävä aikoo lähiaikoina karistaa hänet joukostaan. Eli jatkossa tyttäresi tuskin häiriintyy ollenkaan tarjolla olevista ystävistä ja hän saa viimein olla moisesta ahdistuksesta vapaa. Hyvää ja huojentunutta Pääsiäistä!
[/quote]

Usko tai älä, on aika ahdistavaa jos joku josta et pidä roikkuu koko ajan kintereillä. Minulle on usein käynyt juuri näin, koska minulle on lapsena opetettu että kaikille ollaan ystävällisiä ja kohteliaita. Sellainen käytös ikävä kyllä vetää puoleensa sellaisia ihmisiä joiden sosiaaliset taidot ovat heikot: he luulevat, että olen heille jotenkin poikkeuksellisen kiva ja haluan olla heidän ystävänsä. Jouduin useammin kuin kerran selittämään peruskoulussa, etten ole "pistänyt välejä poikki", koska mitään välejä ei ole ollutkaan. Ap:lla tilanne on tietysti eri, koska tytöt ovat entisiä hyviä ystäviä mutta ongelma on sama. Ap:n tyttö ei halua loukata toista mutta tämä toinen ei ymmärrä hienovaraisempia vihjeitä. Ikävä tilanne molempien osapuolten kannalta.

Vierailija
75/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:55"]

[/quote]

me ollaan.

[/quote]

Rovaniemeläiset hoi! Nyt miettimään mistä koulusta ap kirjoittaa. Mistä koulusta 3C luokalta?
[/quote]

Huoh...

Vierailija
76/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:55"] [quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:48"] Olen ap kuullut huhuja, että tyttäresi ei ole kovin pidetty ja aika moni ystävä aikoo lähiaikoina karistaa hänet joukostaan. Eli jatkossa tyttäresi tuskin häiriintyy ollenkaan tarjolla olevista ystävistä ja hän saa viimein olla moisesta ahdistuksesta vapaa. Hyvää ja huojentunutta Pääsiäistä! [/quote] Oletko Rovaniemeltä, vai mistä tunnet? me ollaan.   t: Ap [/quote]   Rovaniemeläiset hoi! Nyt miettimään mistä koulusta ap kirjoittaa. Mistä koulusta 3C luokalta? [/quote] Huoh...

[/quote]

Vai oisko 4B?

Vierailija
77/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkäkoulu on aina vallankäyttöä. Lapsellani oli ysrtävä, joka pari kertaa vuodessa piti mykkäkoulua. Soitin psykolgille, joka sanoi, että mykkäkoulu on sairasta vallankäyttöä kun se kestää pitkään ja toistuu. Mitta voi tulla toki täyteen välillä. Nyt se mykkäkoululainen on yksin koulun pihalla ja on jo vuoden tuijotellut pahasti. Senkus seisoo. Ei sellaista kaveria jaksa vuositolkulla.

Kuten työelämässäkin, yhteistyön on sujuttava, ystäväksi ei voi pakottaa!

Vierailija
78/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kermapehvoja kun ahdistuu siitä, että joku ihailee ja haluaa olla kaveri. Koulun ulkopuolella ei tarvitse olla. Koulupäivän aikana on tasan välitunnit ja silloinkin ollaan yleensä osa isompaa joukkoa, joten ei pitäisi olla ongelma -  tavoitteenahan on, että koululaiset tulevat välitunnilla toimeen keskenään eikä ketään jätetä porukan ulkopuolelle. Jos kaveri roikkuu hihassa asti, voi mennä sanomaan välituntivalvojalle.

Vierailija
79/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

[/quote]

Olisiko samanlaisten asioiden haluaminen ongelma jos joku muu tyttö sortuisi siihen? Kysyhän tätä tyttäreltäsi. Ja saako tyttäresi haluta samoja asioita, mitä jollain toisella on?

Vierailija
80/88 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemeltä tosiaan ollaan, kekustan alueelta. Ei haittaa vaikka joku tunnistaisikin. Kiusattu ei olla. Lasten riita josta paisui iso juttu.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan