Miten teillä ratkaistaan joulunviettopaikka? Me ollaan oltu joka vuosi miehen vanhemmilla...
Niin kauan kuin olemme olleet yhdessä mieheni kanssa (lapseton pariskunta), ollaan oltu joulu miehen vanhempien luona. Jouluna tarkoitan siis jouluaattoa ja joulupäivää, usein myös tapaninpäivää kuten tänäkin vuonna. Sen jälkeen olemme käyneet omien vanhempieni luona kahvittelemassa tai yöpymässä pari yötä omien vanhempieni luona.
Miehelle joulu on todella tärkeä ja on sanonut haluavansa aina viettää sen vanhempiensa ja sisarustensa luona. Itselleni joulu on toki myös tärkeä ja olen halunnut viettää sitä ennen miehen tapaamista vanhempieni luona. Tänä vuonna suunnittelin jouluksi matkaa ystäväni kanssa, mutta hirveän riidan jälkeen päätin perua sen. Mieheni sanoi, että ei missään nimessä halua että lähden. Haluaa viettää joulun yhdessä hänen lapsuudenkodissaan kuten on viimeiset 30 vuotta tehnyt.
Olen ehdottanut, että joka toinen joulu vietettäisiin hänen tavallaan ja joka toinen minun tavallani (esim. minun vanhempieni luona). Ei käy. Olen ehdottanut, että voimme nyt vielä lapsettomana parina viettää joulua kuten kumpikin itse haluaa. Ei käy.
Joulu mieheni perheessä on toki ihana ja tunnelmallinen, mutta tuntuu ettei minun toiveillani joulun suhteen ole mitään väliä.
Kommentit (54)
Millainen parisuhde teillä on? Olit lähdössä ystäväsi kanssa jouluksi matkoille?
Olette ikääkuin kaksi sinkkuystävää, jotka sopivat menojaan ystävien kanssa?
Meillä joulut sovittiin tilanteen mukaan, miten muut sisarukset olivat liikkeellä.
Nykyään olemme joulut omassa kodissa.
Olemme usein miehen vanhemmilla, koska heillä on paremmat tilat ja enemmän myös omaa rauhaa vierailun aikana. Ennen olimme useampia öitä kylässä, nykyään minä haluan maksimissaan yhden yön jälkeen jo kotiin, ja se sopii miehelleni hyvin. Tänä vuonna olemme aaton yhdessä kotona ja joulupäivänä menemme viettämään perhejoulua, palaamme sitten tapanina kotiin. Omia vanhempiani näen joskus sen jälkeen, asuvat kauempana.
Minulle joulu ei ole mahdottoman tärkeä, mutta kuitenkin sen verran merkittävä, että haluan silloin olla kyllä rauhassa ilman höösäämistä. Haluan tehdä omat aikataulut, suunnitella omat menut ja tehdä mitä yhdessä tahdomme. Joskus muutama vuosi sitten tuli totaalinen kyllästyminen noihin "muiden jouluihin", siis sekä appivanhempieni että omieni rakentamaan jouluun, joka aina mennään järjestäjän (= vanhempien) ehdoilla. Aloin todella kaivata omia perinteitä ja omanlaista joulua, ja sitäpä olen tässä nyt toteuttanut parisen vuotta.
Mies saisi toki halutessaan olla omilla vanhemmillaan vaikka koko lomansa, mutta itse olen mieluummin yksin koiran kanssa aaton tai joulupäivän kuin pakotettuna kyläilemässä. Kannattaa miettiä sitäkin, että ainakin omalla kohdallani minun ikäisinäni (31v) omat vanhempani ovat olleet jo parin pienen lapsen vanhempia, eivätkä näin ollen ole todellakaan lähteneet viettämään mitään "lapsuuden joulua", vaan luoneet omia jouluperinteitään omassa kodissaan. Haluan tehdä samalla tavalla, vaikka lapsia ei olekaan, ja tämä käy hyvänä perusteena, jos jotain kitinää aiheesta kuuluu.
Montako joulua olette olleet yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö aikuiset ihmiset osaa tehdä joulua omaan kotiinsa? Meillä on siitä asti kun yhteen muutettiin vietetty joulu pääasiassa omassa kodissamme. Mehän olemme nyt perhe! Kummankin sukulaisilla ollaan toki kahvilla ja syömässä käyty, miten nyt milloinkin kaikille sopii. Kyläillä voi muulloinkin kuin juuri jouluaattona/pyhinä.
Ei kaikkien sukulaiset ole kahvittelumatkan päässä! Ap:n viestistäkin voi päätellä, että välimatkaa on, kerta yövytäänkin perillä.
Meillä menee sukulaisiin ajaessa yhteen suuntaan noin 7 h, voit varmaan ihan itse päätellä, onko järkeä ajella samaa päivänä kotiin. Tai että onko mahdollista kyläillä muulloin kuin lomilla.
Ihan ihme päättelyä, että aikuiset ihmiset eivät osaisi tehdä joulua omaan kotiin. Itse ihmettelen, miten jotkut eivät kykene ajattelemaan oman kuplansa ulkopuolelle.
Meillä on mennyt niin että useimmiten olemme miehen tädin luona jouluna. Se on ollut heillä tapana. Ja vaikka mieheni vanhemmat ovat eronneet, mieheni äiti on silti siellä uuden miehensä kanssa sulassa sovussa ex miehensä suvun kanssa :D
Tällöin on siis iso joukko ihmisiä ja siinä on omat puolensa. Meillä kotonani taas ollaan juhlittu aina vai oman perheen voimin. Välillä olisi kiva jos mieheni pääsisi minun mukaani vanhempieni luokse toisenlaiseen joulunviettoon (mihin on siis tottunut tädillään) mutta miehelläni on lähes aina joulupyhinä töitä ja vanhempani asuvat eri paikkakunnalla.
Toisinaan olemme joulut omien vanhempiemme /perheidemme luona. Olemme siiis nuori lapseton pari, joten näin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi "kielsi" sinua lähtemästä matkalle, liittyikö koronatilanteeseen vai muuten vain?
Kielsi sen takia, koska haluaa viettää joulun kanssani siellä hänen vanhempiensa luona. Voin kuulemma reissata mikä tahansa muu viikko, mutta joulu on hänelle niin tärkeä että silloin ei halua olla missään muualla.
Ja siis totta kai joulu on minullekin tärkeä juhla vuodessa, mutta en ole siltikään fanaattinen sen suhteen. Siksi olen varmaan tähän asti myötäillyt miehen tahtoa sen suhteen.
-ap
Kysy siltä mieheltä, että miksi pitää aina tehdä, kuten hän haluaa? Miksi HÄN saisi päättää yksin teidän joulunvietosta?
Miehesi on aikuinen lapsi. Hän mäöröilee sinua liikaa. Ei sinun ole pakko hänen mukanaan mennä.
Me vietettiin aluksi joulut kumpikin omilla vanhemmillaan, sittemmin jouluaatot kaksin.
Tapanina tosin anopilla syömässä kinkkua 🍖 ja kehumassa laatikoita 🤭. Mutta eipä heilläkään mitään erityistä tunnelmaa, perinteitä tms. ollut.
Joukkoruokailu vaan.
Jouduin aikoinaan töiden vuoksi viettämään muutaman joulun yksin ulkomailla, mikä tavallaan "pilasi" jouluttamisen eli vei jouluaatosta sen parhaan hohdon ja terän.
Sen jälkeen onkin joulu ollut helpompi. Joulun taika voi kuitenkin löytyä, ei sitä koskaan tiedä. Auvoisaa joulua!
Voi luoja. Tuo kuulostaa ihan minun ex-mieheltä. Heillä siis tiivis suku, monta sisarusta. Hän halusi aina vaan olla omien sukulaistensa kanssa ja minun sukuani hän jopa haukkui, ettei ole yhtä tunnelmallista joulua, kuin hänen vanhemmillaan... Se oli sellaista teennäistä hienostelua koko joulu... Se alkoi jo ensimmäisenä adventtina, kun koko suvun piti mennä sinne leipomaan pipareita ja torttuja.
Sinne miehen siskot ja veljet raahasivat vastentahtoiset kumppaninsa (se näkyi kyllä ilmeestä ja olemuksesta ja osa heistäkin on jo eronnut) joka joulu ja meno oli, kuin jostain jenkkileffasta... Kaikki tarkkaan aikataulutettua, ylimitoitettua ja tietyllä tavalla piti olla ja pukeutua. Ex-anoppi oli, kuin armeijan komentaja, joka määräsi kaikille omat työnjaot ja nyt tehdään niin ja näin. Huhhuh. Ja valitusta tuli, jos sinne ei menty. Ihmeteltiin jopa yhden veljen tyttöystävän jouluaaton iltavuoroa sairaalassa, kun sinne nyt piti mennä.
Minun vanhemmilla oli/on paljon vaatimattomampaa, mutta rennompaa, mutta se ei exälle sopinut, kun ei ole niin tunnelmallista... Olin siellä 3 joulua ja se riitti. Ei tietenkään joulun takia erottu, mutta se hänen liimautuminen sukuunsa (etenkin äitiinsä) oli kyllä yksi syy miksi en halunnut enää jatkaa suhdetta...
Jos minä saisin päättää, olisimme keskenämme kotona, ulkoilisimme ja pitäisimme hauskaa, sellaista leppoisaa yhdessä oloa.
Mutta koska "kaikki muut" haluavat pönötysjoulun niin minä joustan ja vietämme aaton anoppilassa ja joulupäivän minun vanhemmillani. Ajomatkaa on onneksi molempiin vain tunti/pari joten yöksi ei tarvitse jäädä, se olisi jo liikaa.
Joulu ei ole minulle niin tärkeä joten menkööt.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme kotona. Iso talo, jonne voi tulla kyläilemään. Kolme lasta ja kolme koiraa, me emme liikahda mihinkään.
Meillä sama mutta silti joka toinen joulu mennään minun vanhempieni luo (2h ajomatka) ja joka toinen joulu kyläillään aatto+pukkitouhut anoppilassa (0,5h ajomatka). Yöksi tullaan siis kotiin.
Olen järjestänyt vanhempieni kotiinkin koirille juoksuaitauksen, erilliset häkit ja kopit, joten ei sielläkään mitään ongelmaa. Kyläillään varsin usein kun minulla mahdollista tehdä etätöitä.
En antaisi periksi - kyllä miehenkin pitää joustaa.
Nämä vierailujärjestelyt on helpompi kyllä sumplia, jos kaikki kohteet on lähellä toisiaan. Jos välimatkaa on se +400km suuntaansa, niin siinäpä sitten rakennellaan jouluhimmeliä, kuka menee minnekin ja milloin.
Minä menen käymään sukulaisillani, mies joko jää kotiin tai käy omilla sukulaisillaan. Kumpikaan ei jää yöksi, joten loppujoulu vietetään yhdessä kotona.
Epäreilua sinua kohtaan,jos aina pitäisi mennä miehen vanhemmille.Vuorovuosina olisi reilu peli.Miehesi täytyisi ymmärtää myös sinun vanhempiesi pahoittavan mielensä,jos heille ei koskaan mennä jouluna,samoin kuin sinun toiveesi.Pidä puolesi,älä anna periksi.
Ihan ensimmäinen joulu naimisiinmenon jälkeen oltiin minun vanhemmillani.
Siitä asti on vietetty omassa kodissa. Minun vanhempani asuivat 500 km päässä, joten tulivat silloin tällöin jouluksi meille, miehen vanhemmat asuivat naapurustossa, käytiin siellä yleensä aattona lounaalla ja he tulivat tapanina kahveille. Lasten synnyttyä kävivät vielä aattoiltana, kun joulupukkikin tuli.
En ymmärrä sitä, että vanhemmat tappelevat ja painostavat nuorta paria joulunviettoon kanssaan. Jokaisen pitää saada itse päättää sopiva ja mukava tapa.
Se on tietysti hankalaa, jos mieltymykset eroavat noin radikaalisti, silloin oikeudenmukainen tapa on varmaan tuo että vuorovuosin päätetään, tai sitten vietetään erillään.