Miten teillä ratkaistaan joulunviettopaikka? Me ollaan oltu joka vuosi miehen vanhemmilla...
Niin kauan kuin olemme olleet yhdessä mieheni kanssa (lapseton pariskunta), ollaan oltu joulu miehen vanhempien luona. Jouluna tarkoitan siis jouluaattoa ja joulupäivää, usein myös tapaninpäivää kuten tänäkin vuonna. Sen jälkeen olemme käyneet omien vanhempieni luona kahvittelemassa tai yöpymässä pari yötä omien vanhempieni luona.
Miehelle joulu on todella tärkeä ja on sanonut haluavansa aina viettää sen vanhempiensa ja sisarustensa luona. Itselleni joulu on toki myös tärkeä ja olen halunnut viettää sitä ennen miehen tapaamista vanhempieni luona. Tänä vuonna suunnittelin jouluksi matkaa ystäväni kanssa, mutta hirveän riidan jälkeen päätin perua sen. Mieheni sanoi, että ei missään nimessä halua että lähden. Haluaa viettää joulun yhdessä hänen lapsuudenkodissaan kuten on viimeiset 30 vuotta tehnyt.
Olen ehdottanut, että joka toinen joulu vietettäisiin hänen tavallaan ja joka toinen minun tavallani (esim. minun vanhempieni luona). Ei käy. Olen ehdottanut, että voimme nyt vielä lapsettomana parina viettää joulua kuten kumpikin itse haluaa. Ei käy.
Joulu mieheni perheessä on toki ihana ja tunnelmallinen, mutta tuntuu ettei minun toiveillani joulun suhteen ole mitään väliä.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin viettää joulunsa haluamassaan paikassa. Minä vietin jouluja toisen vanhempani luona, kun hän oli vielä elossa, ja puoliso oli silloin omilla sukulaisillaan. Kun vanhempani kuoli, vietimme joulun ulkomailla. Viime joulun olimme kaksin kotona ja niin ilmeisesti olemme tänäkin vuonna, mutta puolisoni tietää kyllä, että halutessaan hän voi myös mennä sukulaisilleen. Tässä koronatilanteessa hän itse on sitä mieltä, ettei se ole järkevää.
Lisään vielä, että en ikimaailmassa hyväksyisi sitä, että minua kielletään lähtemästä reissuun. Oli sitten kyse joulusta tai jostain muusta ajankohdasta.
Älä anna kohdella itseäsi kuin kynnysmattoa. Tässä tautitilanteessa ei ehkä ole järkevää lähteä reissuun ja nyt voi olla turhan myöhäistäkin, mutta mene omille vanhemmillesi, jos mahdollista.
AP ei ole parisuhteessa vaan käskyläinen.
Joulu on ehdottomasti perhejuhla. Sukuloida ehtii muulloin. En yhtään ymmärrä kyläilyjä juuri joulun aikaan.
Meillä ollaan aattona kotona, jonne toiset vanhemmat tulevat, joulupäivänä mennään sitten sinne toisille. Hyvin on toiminut. Ei se ole aikuisilla yhdestä päivästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olemme myös lapseton pariskunta ja olemme vetäneet yhtä köyttä 7-vuotta ja joka joulu minä menen omien vanhempieni luokse ja hän omiensa eikä mitään ongelmaa. Miksi pitäisi olla joulu yhdessä, kun olemme muutenkin joka päivä?
Tämä. Kenellekään ei tule paha mieli.
Jos miehelle tulee siitä paha mieli, on se vallankäyttöä.
”Itsekkyyttä ei ole se, että tekee kuten itse haluaa, vaan se, että haluaa toisten tekevän kuten itse haluaa”.
En tee suunnittelua. Asutaan kaikki suht lähekkäin, ja joskus lähden moikkaamaan miehen perhettä, mutta yleensä jään kotiin lasten kanssa. Meillä siis uusperhe ja minulla ei ole isää tai äitiä. Olen jouluisin mielelläni omassa kotona, mutta anoppi tai appi ei jaksa ikinä tulla itse kyläilemään. En siis ota stressiä, menen fiiliksen mukaan :) Mies saa itse päättää mitä tekee!
Joulunviettokeskustelut on hyvä käydä jo suhteen alkuaikoina, ettei pääse syntymään tilannetta, jossa ollaan jo monta vuotta putkeen vietetty joulu toisen halujen mukaan ja toinen on vain myötäillyt eikä ole sanonut mitään. Kannattaa puhua asiasta mahdollisimman pian, jos haluat vaihtelua ja tasapuolisuutta järjestelyihin. Järkevän aikuisen on kyllä pystyttävä kompromisseihin, kun asia hänelle selitetään ja perustellaan.
Minä en jaksaisi yhtään tuollaista määräilyä. Mies siis kieltää sinulta reissut ja määrää miten vietätte joulun? Eikö nyt olisi sitten korkea aika sinunkin naisistua ja sanoa, että nyt pitää tehdä joku kompromissi. Mies menkööt sitten yksin koko jouluksi vanhemmilleen ja sinä omillesi (tai sinne reissuun), jos ei kompromissia synny.
Miksi miehesi "kielsi" sinua lähtemästä matkalle, liittyikö koronatilanteeseen vai muuten vain?
Vierailija kirjoitti:
Joulunviettokeskustelut on hyvä käydä jo suhteen alkuaikoina, ettei pääse syntymään tilannetta, jossa ollaan jo monta vuotta putkeen vietetty joulu toisen halujen mukaan ja toinen on vain myötäillyt eikä ole sanonut mitään. Kannattaa puhua asiasta mahdollisimman pian, jos haluat vaihtelua ja tasapuolisuutta järjestelyihin. Järkevän aikuisen on kyllä pystyttävä kompromisseihin, kun asia hänelle selitetään ja perustellaan.
Näin juuri. Paras ratkaisu on meillä ollut se, että käydään joulukahveilla kummankin vanhemmilla aattona tai joulupäivänä ja muuten ollaan kotona. En minä ainakaan edes nykyään halua viettää joulua missään muualla, kuin kotona. On ihan ok ollut muutama tunti viettää sukuloimassa aattona tai joulupäivänä, mutta sitten kotona ruokailut, saunomiset ym.
Alkuunsa minunkin äiti alkoi jotain marisemaan miksi vaan ollaan niin vähän aikaa, mutta kysyin häneltä sitten, että miksi te ette itse käy missään jouluisin ja haluatte olla vaan kotona, niin ei enää marissut.
Onko miehesi joku mammanpoika? Jos hän niin kovin haluaa aina sinne äidin helmoihin, niin anna mennä. Miksi sinun pitäisi sinne mennä? Pidä pääsi ja tee omia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi "kielsi" sinua lähtemästä matkalle, liittyikö koronatilanteeseen vai muuten vain?
Kielsi sen takia, koska haluaa viettää joulun kanssani siellä hänen vanhempiensa luona. Voin kuulemma reissata mikä tahansa muu viikko, mutta joulu on hänelle niin tärkeä että silloin ei halua olla missään muualla.
Ja siis totta kai joulu on minullekin tärkeä juhla vuodessa, mutta en ole siltikään fanaattinen sen suhteen. Siksi olen varmaan tähän asti myötäillyt miehen tahtoa sen suhteen.
-ap
Miettisin, että onko se itselle oikeasti niin tärkeää viettää joulu toisin, kun se selvästi toiselle on ihan supertärkeää, että vietätte juuri noin. Jos on todella tärkeää, niin sitten se vaan täytyy sanoa miehelle ja todeta, että nyt on x vuotta menty sinun tavallasi, nyt haluan yhden joulun niinkuin minä haluan. Kyllä miehen täytyy sekin ymmärtää.
Me ollaan osattu keskustella asiasta ja ottaa molempien mielipiteet huomioon, joten ei ole ollut ongelmaa.
Eikö aikuiset ihmiset osaa tehdä joulua omaan kotiinsa? Meillä on siitä asti kun yhteen muutettiin vietetty joulu pääasiassa omassa kodissamme. Mehän olemme nyt perhe! Kummankin sukulaisilla ollaan toki kahvilla ja syömässä käyty, miten nyt milloinkin kaikille sopii. Kyläillä voi muulloinkin kuin juuri jouluaattona/pyhinä.
Tätä minäkin ihmettelen, kun kerrotaan että meidän suvulla on tapana kokoontua jouluna jonnekin. Siis perheen kumman vanhemman suvun, molempien suvut samassa paikassa, vuorotellen eri sukujen kokoontumiset ??
Me ollaan yleensä vuorotellen aatto ja puolet joulupäivästä toisen vanhemmilla, ja loput puolet ja tapaninpäivä toisen vanhemmilla. Minä haluaisin joka joulu olla vanhemmillani koko joulun, ja niin tehtiinkin alkuun, mutta mies sanoi että hän haluaa olla yhdessä jouluna. Oltiin siis suhteen alkuvuodet omilla vanhemmillaan kumpikin.
Vieläkin ärsyttää mennä miehen vanhemmille jouluna mutta pakko se on joku kompromissi hyväksyä. Kyllä sielläkin kivaa on, mutta minun, äitini ja siskoni laittamat jouluruoat ovat paljon parempia ja tunnelma on jouluisa kun saa olla perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielsi sen takia, koska haluaa viettää joulun kanssani siellä hänen vanhempiensa luona. Voin kuulemma reissata mikä tahansa muu viikko, mutta joulu on hänelle niin tärkeä että silloin ei halua olla missään muualla.
Ja siis totta kai joulu on minullekin tärkeä juhla vuodessa, mutta en ole siltikään fanaattinen sen suhteen. Siksi olen varmaan tähän asti myötäillyt miehen tahtoa sen suhteen.
-ap
Missä asioissa mies myötäilee sinun toiveita?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? 30 vuotta yhdessä ja mies kieltää sinua lähtemästä reissuun? Luulisi, että tuossa ajassa ei yksi erilainen joulu muuta mitään...
Tuskin nuo sentään syntymästään asti on ollut yhdessä. 😄
Juu tollasta elämää tuli katsottu aika monta vuotta missä ex-mies veti hepuleita kun lapsuuden joulu sitä tätä etc ja aina siellä vietetty ja lisäksi toki miehen sukulaiset jotka otti henk.koht. loukkauksena kun ei siellä joka joulua oltu..eli aika montaa joulua tuli mentyä muiden ehdoilla. Nyt on ihana nauttia vapaudesta ja toi henkisesti 5v saa istua samassa pöydässä sukulaistensa kanssa varmaan vieläkin :D
Mies menee vanhemmilleen, minä jään yksin kotiin. Ei ole ongelma kenellekään, jokainen saa haluamansa joulun!