Miksi tämän päivän vanhemmat eivät anna teineille vastuuta?
Kyllä 13-15-vuotias voi jo ryhtyä opettelemaan esim. ruoan laittoa. Sujuu omilleen muuttaminen sitten kivuttomammin.
Kommentit (37)
Teinin vastuuksi riittää koulun huolehtiminen.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:12"]
Kyllä tuossa toisessa ketjussa ainakin alunperin kritisoitiin heti sitä, että teini joutuu kaksi kertaa viikossa tekemään perheelle ruoan. Myöhemmin vasta ruvettiin vetämään muita lapsia mukaan ja kehittelemään kaikkia sisarpuoiteorioita. Toisissa ketjuissa ollaan sitä mieltä, että kaikkien täytyy osallistua kotitöihin, ettei äiti kuormitu liikaa ja tuossa huudetaan vanhempien vastuunpakoilua kun ovat kotona vasta puoli kuusi ja olisi arkea helpottavaa jos teini olisi tuolloin tehnyt ruoan. Siis kotsantunnit käynyt kohta 16-vuotias pilaa elämänsä ja vapaa-aikansa tekemällä pari kertaa viikossa vaikka jonkun simppelin pastan ja salaatin? En oikeasti ymmärrä miten tuo eroaa muihin kotitöihin osallistumisesta.
[/quote]
Itselle alunalkaen särähti se, että kirjoittaja ei kertonut mitä työtä nämä muut tekevät kun vanhin sitä ruokaa. Aivan eri sävy puhuttaeessa vanhemmasta kuin näistä muista hellanteltuista.
[/quote]
Mulle ei oikein koskaan auennut, miten muiden lasten kotityöt liittyivät siihen että teini halusi luistaa omistaan.
[/quote]
Liittyy siten että halusimme ymmärtää miksi teini on vastahakoinen, jos tätä vaikkaselittää epätasapuolisuus lasten välillä ja ap ei suostunut kertomaan näiden muiden töistä
Nuoremmat alakoululaiset ehtivät tehdä mielestäni noita ruokia enemmän koska koulupäivät lyhyitä ja helppoja (läksyjä ei alakoulussa pahemmin)ja harrastukset ehkä vähemmän vaativia
tietenkin joidenkin mielestä lasten kuuluu vain riekkua eikä osallistua
Mainitussa ketjussa on monissa kommenteissa tehty teinistä kotiorjaksi pakotettu herranterttu, vaikka todellisuus voi olla myös se että teini on monien ikätovereidensa tapaan laiska ja itsekäs joka ei näe juuri omaa napaansa pidemmälle. Pakottaminen on tietysti vaikea yhtälö, mutta ei se nyt ihan niinkään mene että teini saisi itse valita mitä kotitöitä haluaa tehdä ja mitä ei. Perhe on yhteinen yksikkö, jonka töihin kaikki osallistuvat ikänsä ja kykyjensä mukaan, ja jos se ei ole teinille ok niin teini voi tietysti hankkiutua omaan kotiin tekemään omia kotitöitään juuri silloin kun huvittaa.
Laiskuuden takia kai. En kyllä ymmärrä. Oma äitini ainakin opetti kaiken jo ollessani ala-asteella (johtui kyllä ehkä omasta kiinnostuksesta myös) ja köksän tunneilla yläasteella ärsytti, kun muut eivät tajunneet edes miten tiskataan tai laitetaan pyykkiä?!?!?!
Tuon ikäisten kuuluu saada viettää aikaa ikätovereidensa kanssa. Ehkä tyyliin sunnuntai-iltaisin voisi vaikka just laittaa ruokaa teinin kanssa, mutta ai saakeli minkä teet jos käsket teinin perjantai-iltana kuorimaan perunoita ja kaikki kaverit (ja ehkä ihastus tai jopa tyttö- tai poikaystävä) ovat jossain nuokkarilla tmv.
Mut miksi sen puhelimen tai netin piuhan pois ottaminen teiniltä on niin mahdotonta?
Minä olen aina olettanut että normaalit vanhemmat nimenomaan kasvattavat sillä tavalla lapsiaan aikuisuuteen. Ei kai curling-vanhemmuus ole mikään yleinen ilmiö? Olen aina pitänyt itseäni epänormaaleista oloista tulleena, koska omani eivät opettaneet mitään.
Aika moni opettaa lapsilleen noita. Meilläkin lasten kanssa leivottu ihan pienestä pitäen. Jo sen ikäisenä, kun leipoessa lähinnä vai syötiin sitä taikinaa ja pöllytettiin jauhoja.
Silti en velvoittaisi edes 17 vuotiasta lukiolaistani tekemään ruokaa monta kertaa päivässä vain sen takia, että mä saan ruokaa viimeistään puoli kuudelta illalla.
Koska lapsen pitää saada olla lapsi. Kuulemma.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:20"]Tuon ikäisten kuuluu saada viettää aikaa ikätovereidensa kanssa. Ehkä tyyliin sunnuntai-iltaisin voisi vaikka just laittaa ruokaa teinin kanssa, mutta ai saakeli minkä teet jos käsket teinin perjantai-iltana kuorimaan perunoita ja kaikki kaverit (ja ehkä ihastus tai jopa tyttö- tai poikaystävä) ovat jossain nuokkarilla tmv.
[/quote]
tottakai pitää, mutta et sä voi päästää teiniä joka päivä koko päiväksi pyörimään sinne sun tänne kun kaveritkin pääsee. Jossain vaiheessa täytyy olla kotona vaikka olisikin tylsää
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:20"]Tuon ikäisten kuuluu saada viettää aikaa ikätovereidensa kanssa. Ehkä tyyliin sunnuntai-iltaisin voisi vaikka just laittaa ruokaa teinin kanssa, mutta ai saakeli minkä teet jos käsket teinin perjantai-iltana kuorimaan perunoita ja kaikki kaverit (ja ehkä ihastus tai jopa tyttö- tai poikaystävä) ovat jossain nuokkarilla tmv.
[/quote]
tottakai pitää, mutta et sä voi päästää teiniä joka päivä koko päiväksi pyörimään sinne sun tänne kun kaveritkin pääsee. Jossain vaiheessa täytyy olla kotona vaikka olisikin tylsää
[/quote]
Ei kai ketään ilman syytä kotiin pakoteta koko päiväksi jos on sopinut omia menoja?
Toki pitää antaakin, mutta sopivasti ja aluksi siten, että voi helposti kysyä ti pyytää apua. Just tehtiin 14 v pojan kanssa ruokaa, mä olin apukokkina avuksi pilkkomisessa yms, teini kattoi myös pöydän. Mies siiten rivadi pöydän. Teini myös siivoaa, muutakin kun huoneensa, mutta toki pitää välillä neuvoa. Viimeksi teinin imuroidessa ihmettelin ääntä, niin pölypussi oli ihan täynnä. Mies yleensä imuroi, niin ei sekään ollut tajunnut vaihtaa pölypussia. Paljastui, ettei mieskään ollut muistaakseen koskaan vaihtanut pussia... Joten nyt osaavat...
Siksi, että nykyään tiedetään miten musertavaa teinille on, jos hänen vastuu vuorollaan sattuu jotain. Miettikää millaista on ollut elää entisajan teininä, jonka vastuuvuorolla pienempi sisarus hukkui tms. Syyllistäminen on ollut kauheaa. Vaikka huoltaja nykypäivänä ehkä ymmärtäisi olla syyllistämättä, osaa vastuussa ollut teini syyllistää itse itseään.
Vastuu kuuluu siksi vain ja ainoastaan huoltajille.
Koska vanhemmuus on hukassa ja nyt kasvatetaan todellista, ylipainoista pullamössösukupolvea. Näitä tyyppejä, joita jo bb:t ja muut tositv-ohjelmat on täynnä. Ei osata tehdä mitään, lämmitetään eineksiä, otetaan vähän eeässää ja vietetään vapaaajat ruutujen äärellä.
Ei todellakaan ole liikaa laittaa lapset osallistumaan kodin yhteisiin töihin. Kukin iän ja kehitystasonsa mukaan. Teiniltä VOI ja PITÄÄ odottaa kotitöihin osallistumista. Pitää opettaa, ettei asiat tule kuin Manulle illallinenja että ruuan yms eteen on tehtävä töitä. Elämässä on osallistuttava. Teininkin. Oman itsensä takia.
Vastuu ja osallistuminen ovat täysin eri asioita ja kuormittavat aivan eri mittakaavassa!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:12"]
Kyllä tuossa toisessa ketjussa ainakin alunperin kritisoitiin heti sitä, että teini joutuu kaksi kertaa viikossa tekemään perheelle ruoan. Myöhemmin vasta ruvettiin vetämään muita lapsia mukaan ja kehittelemään kaikkia sisarpuoiteorioita. Toisissa ketjuissa ollaan sitä mieltä, että kaikkien täytyy osallistua kotitöihin, ettei äiti kuormitu liikaa ja tuossa huudetaan vanhempien vastuunpakoilua kun ovat kotona vasta puoli kuusi ja olisi arkea helpottavaa jos teini olisi tuolloin tehnyt ruoan. Siis kotsantunnit käynyt kohta 16-vuotias pilaa elämänsä ja vapaa-aikansa tekemällä pari kertaa viikossa vaikka jonkun simppelin pastan ja salaatin? En oikeasti ymmärrä miten tuo eroaa muihin kotitöihin osallistumisesta.
[/quote]
Itselle alunalkaen särähti se, että kirjoittaja ei kertonut mitä työtä nämä muut tekevät kun vanhin sitä ruokaa. Aivan eri sävy puhuttaeessa vanhemmasta kuin näistä muista hellanteltuista.
[/quote]
Mulle ei oikein koskaan auennut, miten muiden lasten kotityöt liittyivät siihen että teini halusi luistaa omistaan.