Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tämän päivän vanhemmat eivät anna teineille vastuuta?

Vierailija
02.04.2015 |

Kyllä 13-15-vuotias voi jo ryhtyä opettelemaan esim. ruoan laittoa. Sujuu omilleen muuttaminen sitten kivuttomammin. 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:19"]No minusta teini voi olla vastuussa ainakin oman huoneen siivoamisessa.
Ja välillä voi olla keittiössä APUNA, minusta olisi ehkä liioittelua jos teinin pitäisi kokata koko perheelle.
Rangaistuksena voisi olla hyödyllinen WC:n pesu, varmasti teinille inhottavaa mutta oppiipahan senkin :D
[/quote]

Pitääkö siivoamisesta tehdä tahallaan epämiellyttävää? Rangaistus?? Meillä alko lauantai-aamut vanhempien huudolla ku yrittivät siivota. Isää ei kiinnostanu ja äiti ei ois jaksanu. Siivosin lapsesta asti jo koko taloa. Vasta kotoa muutettuani huomasin, ettei siivoaminen olekaan niin ahdistavaa! Tietty vain omat jäljet siivottavana, mutta kyllä se asenne tarttui kotona.

Vierailija
2/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:20"]

Tuon ikäisten kuuluu saada viettää aikaa ikätovereidensa kanssa. Ehkä tyyliin sunnuntai-iltaisin voisi vaikka just laittaa ruokaa teinin kanssa, mutta ai saakeli minkä teet jos käsket teinin perjantai-iltana kuorimaan perunoita ja kaikki kaverit (ja ehkä ihastus tai jopa tyttö- tai poikaystävä) ovat jossain nuokkarilla tmv.

[/quote]

Mikä pakko on just perjantaita valita siihen opetteluun. Viikossa on kuusi muutakin päivää.

Vierailija
4/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:41"]Toki pitää antaakin, mutta sopivasti ja aluksi siten, että voi helposti kysyä ti pyytää apua. Just tehtiin 14 v pojan kanssa ruokaa, mä olin apukokkina avuksi pilkkomisessa yms, teini kattoi myös pöydän. Mies siiten rivadi pöydän. Teini myös siivoaa, muutakin kun huoneensa, mutta toki pitää välillä neuvoa. Viimeksi teinin imuroidessa ihmettelin ääntä, niin pölypussi oli ihan täynnä. Mies yleensä imuroi, niin ei sekään ollut tajunnut vaihtaa pölypussia. Paljastui, ettei mieskään ollut muistaakseen koskaan vaihtanut pussia... Joten nyt osaavat...
[/quote] luuletko että vihannesten pilkkomisella oppii kokkaamaan. Hahahahahshha

Vierailija
5/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:41"]Toki pitää antaakin, mutta sopivasti ja aluksi siten, että voi helposti kysyä ti pyytää apua. Just tehtiin 14 v pojan kanssa ruokaa, mä olin apukokkina avuksi pilkkomisessa yms, teini kattoi myös pöydän. Mies siiten rivadi pöydän. Teini myös siivoaa, muutakin kun huoneensa, mutta toki pitää välillä neuvoa. Viimeksi teinin imuroidessa ihmettelin ääntä, niin pölypussi oli ihan täynnä. Mies yleensä imuroi, niin ei sekään ollut tajunnut vaihtaa pölypussia. Paljastui, ettei mieskään ollut muistaakseen koskaan vaihtanut pussia... Joten nyt osaavat... [/quote] luuletko että vihannesten pilkkomisella oppii kokkaamaan. Hahahahahshha

[/quote]

siis mitä? Minä siis pilkoin, lapsi teki ruuan muuten.  Maistoin myös tuokaa lapsen toiveesta, kun kysyi moelipidettä lisächilin laittamisesta.Tiedätkö mitä sana apukokki tarkoittaa? 

Vierailija
6/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkistanut koulutehtäviä ja en istunut vieressä että läksyt on tehtävä. Annoin vastuuta. Koulutodistus kertoi että koulu sujuu loistavasti. Poika sai itse valita mihin menee yläasteella. Halusi painotetulle luokalle. Ei kelvannut lähilukio. Valitsi itse että ottaa pitkän matikan ja syventävät fysiikka.kemia ja biologia. En kertaakaan kirjoittanut opolle wilman viestiä. Vastuuta on annettu.

Vierailija
7/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:41"]Toki pitää antaakin, mutta sopivasti ja aluksi siten, että voi helposti kysyä ti pyytää apua. Just tehtiin 14 v pojan kanssa ruokaa, mä olin apukokkina avuksi pilkkomisessa yms, teini kattoi myös pöydän. Mies siiten rivadi pöydän. Teini myös siivoaa, muutakin kun huoneensa, mutta toki pitää välillä neuvoa. Viimeksi teinin imuroidessa ihmettelin ääntä, niin pölypussi oli ihan täynnä. Mies yleensä imuroi, niin ei sekään ollut tajunnut vaihtaa pölypussia. Paljastui, ettei mieskään ollut muistaakseen koskaan vaihtanut pussia... Joten nyt osaavat... [/quote] luuletko että vihannesten pilkkomisella oppii kokkaamaan. Hahahahahshha

[/quote]

siis mitä? Minä siis pilkoin, lapsi teki ruuan muuten.  Maistoin myös tuokaa lapsen toiveesta, kun kysyi moelipidettä lisächilin laittamisesta.Tiedätkö mitä sana apukokki tarkoittaa? 

[/quote]Apukokki on siis se, jolta varsinainen kokki pyytää mielipidettä ja maistelee ruokia? Hienoa, minä tahdon heti apukokiksi! Mukavan helppoa hommaa. Etenkin kun makuasioista ei sovi kiistellä.

Vierailija
8/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään asiat yhdessä: kokataan, leivotaan, siivotaan, ja sitten toki tehdään yhdessä myös ns mukavia asioita. Näin on tehty pienestä saakka, ja edelleen teininä lapset tuntuvat kokevan tuon hyvänä asiana. Ovat edelleen innoissaan kun istutaan nauttimaan yhdessä tehtyjä herkkuja, ja toki myös osallistuvat sen valintaan mitä tehdään. Oppivat samalla taitoja elämään, kun muuttavat omilleen. Olen yh, ja jos näin ei toimittaisi, kuormittuisin kotitöiden alle, eikä meille jäisi juurikaan aikaa olla yhdessä.

Lasten pääasiallinen vastuu on hoitaa koulunsa ja siihen osallistun myös mm kyselemällä kokeisiin, ja auttamalla tarvittaessa läksyissä.

Vierailija
9/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:14"]

[/quote]

[/quote]
sori. My bad. Luin väärin. Myönnän idioottimaisuuteni

Vierailija
10/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin jo lapsena, kun piti leipoa ja laittaa ruokaa. Muka kivaa yhdessäoloa. Tykkäsin laittaa ruokaa yksin, rauhassa. Paljon mukavampaa oli istua äitin kanssa rauhassa ja jutella niitä näitä, keittää taas lisää kahvia. Tai ajaa isän kanssa ruokaostoksille 30 km ja jutella siinä syntejä syviä.

Lapseni osaa tehdä ruokaa kyllä, mutta ei ole mikään yhteinen juttu meilläkään.

Vierailija
11/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti opetella ruuanlaittoa, pyykkäämistä ja siivoamista mennessäni ylä-asteelle.
Veljieni ei tarvinnut, sanomattakin selvää että nyt parikymppisinä vievät pyykkinsä kotiin pestäväksi eivätkä osaa kuin imuroida, ruuaksi einestä/makaronia elleivät mene kotiin syömään..

Vierailija
12/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä aloitus perustuu?

Tutkimusten mukaan teinit ovat fiiksumpia kuin aiemmin, mm tupakointi ja alkonkäyttö vähentynyt ja mitä nyt omaa nuoruutta muistelen niin minusta pintapuolisesti fiksun näköistä teininuorisoa nykyään, kukaan ei ole häirinnyt mitenkään liikkuessani.

Jos tämä viittaa aiempaan aloitukseen, jossa lapsia kohdelaan perheessä eriarvoisesti, niin siinä ei kysymys ollut kotityön määrästä vaan aloittjan asenteesta, jossa yhdeltä vaaditaan ja muut isot koululaiset ovat äidin pikkuapureita, koska ovat poikia. Asenne lapsiin oli ihan erilainen.

Vierailija
13/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa toisessa ketjussa ainakin alunperin kritisoitiin heti sitä, että teini joutuu kaksi kertaa viikossa tekemään perheelle ruoan. Myöhemmin vasta ruvettiin vetämään muita lapsia mukaan ja kehittelemään kaikkia sisarpuoiteorioita. Toisissa ketjuissa ollaan sitä mieltä, että kaikkien täytyy osallistua kotitöihin, ettei äiti kuormitu liikaa ja tuossa huudetaan vanhempien vastuunpakoilua kun ovat kotona vasta puoli kuusi ja olisi arkea helpottavaa jos teini olisi tuolloin tehnyt ruoan. Siis kotsantunnit käynyt kohta 16-vuotias pilaa elämänsä ja vapaa-aikansa tekemällä pari kertaa viikossa vaikka jonkun simppelin pastan ja salaatin? En oikeasti ymmärrä miten tuo eroaa muihin kotitöihin osallistumisesta.

Vierailija
14/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta teini voi olla vastuussa ainakin oman huoneen siivoamisessa.
Ja välillä voi olla keittiössä APUNA, minusta olisi ehkä liioittelua jos teinin pitäisi kokata koko perheelle.
Rangaistuksena voisi olla hyödyllinen WC:n pesu, varmasti teinille inhottavaa mutta oppiipahan senkin :D

Vierailija
15/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:28"]

Aika moni opettaa lapsilleen noita. Meilläkin lasten kanssa leivottu ihan pienestä pitäen. Jo sen ikäisenä, kun leipoessa lähinnä vai syötiin sitä taikinaa ja pöllytettiin jauhoja. Silti en velvoittaisi edes 17 vuotiasta lukiolaistani tekemään ruokaa monta kertaa päivässä vain sen takia, että mä saan ruokaa viimeistään puoli kuudelta illalla.

[/quote]

Mikä ihmeen onni ja autuus se leipominen on :)

Itse olen aina inhonnut leipomista ja kodin hengettärenä oloa. En ymmärrä, mikä ihmeen vaatimus se on naiselle, että joka helvetin naisen pitää osata omin pikku kätösin pääsiäiseksi rahkapullat leipaista.

Olen ostanut kaupasta. Ja kyllä, en ole opettanut omia lapsiakaan leipaisemaan hanna-täsin kakkuja ja ässiä ja rasvaisia voitaikinapiirakoita fetakuorrutuksella. 

Anteeksi purkaus. Inhottaa vain, että vielä tänä päivänäkin oletetaan naisten viihtyvän keittössä leipaisemassa pikkuperheelleen söpöjä piirakoita ja jyvälimppuja.

Vierailija
16/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:13"]

Inhosin jo lapsena, kun piti leipoa ja laittaa ruokaa. Muka kivaa yhdessäoloa. Tykkäsin laittaa ruokaa yksin, rauhassa. Paljon mukavampaa oli istua äitin kanssa rauhassa ja jutella niitä näitä, keittää taas lisää kahvia. Tai ajaa isän kanssa ruokaostoksille 30 km ja jutella siinä syntejä syviä. Lapseni osaa tehdä ruokaa kyllä, mutta ei ole mikään yhteinen juttu meilläkään.

[/quote]

Oi, kohtalotoveri. Juuri tätä tarkoitan.

t. äiti, joka on aina ihmetellyt, miksi naisten pitää kökkiä keittössä tekemässä perheelle herkkuruokia ja sitten teennäisesti yhdessä vietetään aikaa leipomalla piirakoita ja pullaa ja naisen oletetaan puuhastelevan perheelle herkkuruokia.

Itsekin olen teinien kanssa viettänyt tuntikausia lojuen sohvalla ja juoden kahvia ja pohtien syntyjä syviä mieluummin. Kotityöt on hujautettu siinä sivussa, kun on ehditty

Vierailija
17/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]

Aika moni opettaa lapsilleen noita. Meilläkin lasten kanssa leivottu ihan pienestä pitäen. Jo sen ikäisenä, kun leipoessa lähinnä vai syötiin sitä taikinaa ja pöllytettiin jauhoja. Silti en velvoittaisi edes 17 vuotiasta lukiolaistani tekemään ruokaa monta kertaa päivässä vain sen takia, että mä saan ruokaa viimeistään puoli kuudelta illalla.

[/quote]

Itse olen aina inhonnut leipomista ja kodin hengettärenä oloa. En ymmärrä, mikä ihmeen vaatimus se on naiselle, että joka helvetin naisen pitää osata omin pikku kätösin pääsiäiseksi rahkapullat leipaista.

Olen ostanut kaupasta. Ja kyllä, en ole opettanut omia lapsiakaan leipaisemaan hanna-täsin kakkuja ja ässiä ja rasvaisia voitaikinapiirakoita fetakuorrutuksella. 

Anteeksi purkaus. Inhottaa vain, että vielä tänä päivänäkin oletetaan naisten viihtyvän keittössä leipaisemassa pikkuperheelleen söpöjä piirakoita ja jyvälimppuja.

[/quote]

:D

Ymmärrän tuskasi.

Minä tykkäsin leipoa ja laittaa ruokkaa parikymppisenä sinkkuna, nykyään inhoan sitä. Kuulen välillä näitä "no täytyyhän lapsille leipoa". Ai niinkö? 

Vierailija
18/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:39"]

[/quote]

[/quote]

:D

Ymmärrän tuskasi.

Minä tykkäsin leipoa ja laittaa ruokkaa parikymppisenä sinkkuna, nykyään inhoan sitä. Kuulen välillä näitä "no täytyyhän lapsille leipoa". Ai niinkö? 

[/quote]

'Oi vastaan vielä sinulle :)

Olen ihmetellyt naisena oloa. Elin boheemina sinkkuna kolmikymppiseksi. Se tuntui olevan kaikkien mielestä hienoa silloin. Soittelin kitaraa ja luin kirjoja ja matkustelin ja siivosin kotini sen verran, että oli hyvä. Mutta kun "otin miehen ja tein lapsia", alettiin odottaa uuteen rooliin muuttumista. Kädet kyynärpäitä myöten taikinaan ja karjalanpaistin tekoa ja viihtymistä kotitöissä ja lapsille hiivapullataikinan tekoa.

Joulupiparit saa ostettua kaupasta ja laskiaispullatkin sieltä löytyy. Jos on pakko sitä hiivapullaa saada, niin onhan siellä pakastealtaassa niitä pullia, jotka lämmitetään uunissa.

Vaikeinta parisuhteessa ja äitiydessä on ollut ne odotukset, että nyt on jo aika aikuistua ja lopettaa kitaran rämpyttäminen ja ottaa rätti käteen ja alkaa pyyhkiä pölyjä ja lajittelemaan pyykkiä taaperon kanssa, että se oppii kotitöihin.

Onneksi nykyajan äidin ei tarvitse osata enää nylkeä jänistä ja tehdä sianverestä itse makkaroita :)

Vierailija
19/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi lopettaa kitaran rämpytys ja miten se liittyy aikuistumiseen? Kenenkään tuskin tarvitsee opettaa lapsilleen mitään jos sekä lapsi että vanhempi ovat sitä vastaan. Sinä voisit opettaa lapselle kitaransoittoa jos lasta kiinnostaa.

Teineillekään ei voi vastuuta sysätä määrättömästi mutta itse en katselisi lukiolaista joka olettaa että ruoka on aina jonkun muun tekemää ja valmiina pöydässä ruoka-aikaan.

Vierailija
20/37 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:12"]

Kyllä tuossa toisessa ketjussa ainakin alunperin kritisoitiin heti sitä, että teini joutuu kaksi kertaa viikossa tekemään perheelle ruoan. Myöhemmin vasta ruvettiin vetämään muita lapsia mukaan ja kehittelemään kaikkia sisarpuoiteorioita. Toisissa ketjuissa ollaan sitä mieltä, että kaikkien täytyy osallistua kotitöihin, ettei äiti kuormitu liikaa ja tuossa huudetaan vanhempien vastuunpakoilua kun ovat kotona vasta puoli kuusi ja olisi arkea helpottavaa jos teini olisi tuolloin tehnyt ruoan. Siis kotsantunnit käynyt kohta 16-vuotias pilaa elämänsä ja vapaa-aikansa tekemällä pari kertaa viikossa vaikka jonkun simppelin pastan ja salaatin? En oikeasti ymmärrä miten tuo eroaa muihin kotitöihin osallistumisesta.

[/quote]

Itselle alunalkaen särähti se, että kirjoittaja ei kertonut mitä työtä nämä muut tekevät kun vanhin sitä ruokaa. Aivan eri sävy puhuttaeessa vanhemmasta kuin näistä muista hellanteltuista.