Inhoan äidinkielen opiskelua :( sain taas kuutosen
Olen siis lukiossa ja harmittaa vietävästi kun sain jo toisen kutosen äidinkielestä. Ja loput seiskoja
Viimekertainen kutonen oli omaa syytä kun en lukenut kokeeseen, mutta tällä kertaa luin. Opettelin kaikki termit yms.
Tehtäväksi laitettiin kirjoittaa runoanalyysi. Minä tiesin mitä on metafora yms. mutta pisteet jäi surkeiksi kun en ollut tajunnut että runo kertookin rakkaudesta, kun ei se kertonut.
Sain siis huonon arvosanan koska en ymmärtänyt runoa samalla tavalla kun muut :(
Minusta ei ole reilua että arvostelu ei ole eksaktia, koska tällaiset tulkinnanvaraiset jututhan on ihan tuuripeliä :/
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:37"]
Jonkun täytyy tehdä matematiikan numeroiden eteen enemmän töitä, jonkun taas äikän. Keskiarvo sitten kertoo, miten kokonaisuus on mennyt. -6
[/quote]Matematiikassa asiat ovat loogisia, toisin kuin äidinkielessä :( miksi teskstistä pitää vääntää jotain mitä siinä ei lue? Eikös tekstin pääasiallinen tehtävä ole saada viesti perille eikä piilottaa sitä mahdollisimman hyvin :/
[/quote]
Oman elämänsä Holopainen :D
[/quote]
Kuka on Holopainen? (Sori olen yleisivistymätön henkilö, ei ap)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:07"]
Ei se runoanalyysin arvioiminen varmaan ole tuuripeliä, mutta analyysin kirjoittaminen on. Minun yliopisto-opintoihini kuului pakollisena yksi runouden analysoinnin kurssi (1 ov), jonka aikana yritin kaikkeni, mutta en kertaakaan onnistunut laatimaan sellaista analyysia, jonka muut 15 opiskelijaa kirjoittivat kuin samasta kynästä. Opettaja sanoi, että onhan tämä tällainenkin tulkinta arvokasta, mutta saamani arvosanat pyörivät siellä ykkösen tienoilla.
[/quote]
En ota kantaa yliopiston arviointiin, kun en siellä opeta, mutta lukiossa suurin piirtein yleiskielisesti kirjoitettu, jonkin verran havaintoja, esimerkkejä ja päätelmiä sisältävä vastausteksti ei saa koskaan ykköstä. Tulkintojen ei tarvitse edes olla "arvokkaita", kunhan ne perustellaan tekstihavainnoilla. Jos teksti on luettu täysin väärin (esimerkiksi analysoidaan Voiman vastamainosta tajuamatta sen olevan parodiaa), pisteet voivat jäädä vähäisiksi, mutta kaunokirjallisuusanalyysistä on vaikea ottaa ykköstä, ellei kirjoita suorastaan tehtävänannon ohi.
Joskus on käynyt niin,että novellin aihe on suututtanut opiskelijan, ja hän on alkanut analyysin sijasta kirjoittaa vihaista vastinetta kirjailijalle tai koettanut perustella, miksi henkilöhahmot toimivat väärin. On hienoa, että kirjallisuus koskettaa, mutta tehtävänatoa kannattaa silti noudattaa. -6
[/quote]
Noinkin voisi luulla, mutta jos opiskelijat ovat erilaisia, niin ovat opettajatkin ja heidän periaatteensa (ainakin silloin, kun ei opseja ja valvontaa ole nimeksikään). Tottahan minä osaan tehtävänantoa noudattaa. Ongelma olikin siinä, että tulkintani olivat "liian kaukaa haettuja". Vaikkapa semantiikassa ja diskurssianalyysissä minulla ei ollut mitään vaikeuksia, mutta tämä pieni piipahdus runojen tulkintaan oli samanlaista kärsimystä kuin lukioaikaiset yritykseni saada selvää Tulenkantajien ajatusmaailmasta. Suuresti arvostamani äidinkielenopettajani halusi kaikesta huolimatta minustakin äikänopen, mutta onneksi ymmärsin ottaa suunnan piirun verran vinoon. :)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:49"]
Minun mielestäni matematiikassa ei ollut mitään logiikkaa. Jostain tupsahti vaan joitakin kaavoja, numeroille piti tehdä tietyt jutut. Koskaan en tajunnut, mihin mikään liittyi ja kuka keksi jotkin derivaatat kiusakseni. Runoutta ja taidetta olen aina pitänyt inhimmillisenä ja ymmärrettävänä.
[/quote]
Olet sitten täysin minun vastakohta. Matematiikassa se logiikka ja asioiden yhteydet toisiinsa hämmästyttää kerta toisensa jälkeen ainakin minut. Äidinkielessäkin pärjään ihan okei toisinaan, mutta noi runot sun muut on ihan ihmeellisiä kun en ainakaan itse koskaan älyä sitä ideaa, kun monesti olisi pitänyt ymmärtää runon kertovan esim. kuolemasta tai rakkaudesta vaikka se ei siitä suoraan kerrokaan. Harjoitteluaan ei tunnu auttavan tähän. Taide onkin sitten ihan oma lukunsa, en ole koskaan tajunnut. Muistan kun seiskalla koetin tajuta sitä taulua jossa oli aavikko ja sulaneita kelloja enkä löytänyt logiikkaa, katselin sitä jopa välitunneilla kännykästä :D
-AP joka juuri totesi kurssiarvosanaksi tulleen 6 :(
[/quote]
Taidat olla sen ikäinen, että sinut on jo kasvatettu curling-tekniikalla ajattelemaan, että voit olla kaikessa hyvä, ja se mitä et osaa, on määritelmällisesti turhaa ja tyhmää.
Tevetuloa elämään ja terveiset vanhemmillesi.
Kaikkein eniten lukiossa pidin runojen, novellien ym. analysoinnista. Minun mielestäni on kiinnostavaa, mitä ja miten sanomaa voidaan piilottaa rivien väliin. Pitäähän jopa asiatekstejä osata tulkita ja katsoa kriittisesti.
Tuossa on kyse nimenomaan siitä sivistyksestä, mitä lukiolaiselta odotetaan. Elämänkokemustakin odotetaan jo tietyllä tasolla.
Harjoitteluaan ei tunnu auttavan tähän.
[/quote]
Tätä lausumaa on vähän vaikea ottaa todesta, kun juuri myönsit jättäneesi kokonaan kertaamatta viime kokeeseen ja tätäkin koetta varten kerroit "opetelleesi termit". Aika moni opiskelija laskee matematiikan laskuja iltakaudet vain päästäkseen kurssit läpi. Ei äidinkielessäkään välttämättä pärjää ilman työntekoa. -6
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:54"]
Minun mielestäni matematiikassa ei ollut mitään logiikkaa. Jostain tupsahti vaan joitakin kaavoja, numeroille piti tehdä tietyt jutut. Koskaan en tajunnut, mihin mikään liittyi ja kuka keksi jotkin derivaatat kiusakseni. Runoutta ja taidetta olen aina pitänyt inhimmillisenä ja ymmärrettävänä.
[/quote]
Olet sitten täysin minun vastakohta. Matematiikassa se logiikka ja asioiden yhteydet toisiinsa hämmästyttää kerta toisensa jälkeen ainakin minut. Äidinkielessäkin pärjään ihan okei toisinaan, mutta noi runot sun muut on ihan ihmeellisiä kun en ainakaan itse koskaan älyä sitä ideaa, kun monesti olisi pitänyt ymmärtää runon kertovan esim. kuolemasta tai rakkaudesta vaikka se ei siitä suoraan kerrokaan. Harjoitteluaan ei tunnu auttavan tähän. Taide onkin sitten ihan oma lukunsa, en ole koskaan tajunnut. Muistan kun seiskalla koetin tajuta sitä taulua jossa oli aavikko ja sulaneita kelloja enkä löytänyt logiikkaa, katselin sitä jopa välitunneilla kännykästä :D
[/quote]
Taidat olla sen ikäinen, että sinut on jo kasvatettu curling-tekniikalla ajattelemaan, että voit olla kaikessa hyvä, ja se mitä et osaa, on määritelmällisesti turhaa ja tyhmää.
[/quote]
No en minä nyt niinkään ajattele. On vain niin pettynyt olo, koska panostin oikeasti tähän kokeeseen ja tulos on tämä.
Enhän minä väitä osaavani matematiikkaakaan vaikka siitä pidänkin. On niin valtava matematiikkaa mitä en vielä ymmärrä että olisi vale jos väittäisin osaavani sitä.
Äidinkieli on paras oppiaine koko lukiossa.
Jotenkin kuulostaa siltä, että olet vain lukenut termejä ulkoa ymmärtämättä niitä.
Mutta entä itse koe, onko teillä ollut kurssilla tämäntyyppisiä harjoituksia? On tietysti tavallaan ikävää, että et kurssilla ollessa ole saanut suuntaa siihen, mihin tähdätään.
Oliko teillä etukäteen puhetta siitä, millainen koe on? Entä auttaisiko, jos kävisit opettajan kanssa kokeen läpi ja sinulle tulisi parempi käsitys siitä, miten se olisi pitänyt tehdä?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:32"]-AP joka juuri totesi kurssiarvosanaksi tulleen 6 :( [/quote]
Miksi valitat? Miten voit kokea kutosen vääryydeksi, jos kerran myönnät itsekin, ettet tajua runoanalyysistä oikeasti mitään? Ole iloinen, että pääsit ikävän kurssin läpi etkä joudu enää koskaan elämässäsi analysoimaan runoa, jos et itse halua. Ei yksi kuutonen ihme taiteilijakurssista vaikuta elämääsi mitenkään, jos valitset muuten järkevästi. Ei kukaan psykiatrikaan käytä sitä perusteena diagnooseilleen.
T: Nörtti, joka sai kanssa runoanalyysin kurssista kutosen parikymmentä vuotta sitten, älysi jo silloin olla kiitollinen ettei opettaja ollut sen ankarampi ja jota se ei ajanut katuojaan.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:05"]
Jotenkin kuulostaa siltä, että olet vain lukenut termejä ulkoa ymmärtämättä niitä.
Mutta entä itse koe, onko teillä ollut kurssilla tämäntyyppisiä harjoituksia? On tietysti tavallaan ikävää, että et kurssilla ollessa ole saanut suuntaa siihen, mihin tähdätään.
Oliko teillä etukäteen puhetta siitä, millainen koe on? Entä auttaisiko, jos kävisit opettajan kanssa kokeen läpi ja sinulle tulisi parempi käsitys siitä, miten se olisi pitänyt tehdä?
[/quote]
Tämän aion tehdä, niin osaan parantaa ensi kerralla.
En ainoastaan lukenut termejä vaan myös tein kaikki annetut tehtävät huolella ja kirjoitin analyysin yhdestä runosta kotona (tosin kukaan ei kertonut onko se hyvä vai huono, koska luin sen vain itse)
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:59"]
Harjoitteluaan ei tunnu auttavan tähän.
[/quote]
Tätä lausumaa on vähän vaikea ottaa todesta, kun juuri myönsit jättäneesi kokonaan kertaamatta viime kokeeseen ja tätäkin koetta varten kerroit "opetelleesi termit". Aika moni opiskelija laskee matematiikan laskuja iltakaudet vain päästäkseen kurssit läpi. Ei äidinkielessäkään välttämättä pärjää ilman työntekoa. -6
[/quote]
Tuossa on vain se ero, että äidinkielessä oletetaan oppilaan ymmärtävät paljon asioita itse. Esimerkiksi se "rivien välistä lukeminen". Matematiikassa on tehty tuhansia vuosia töitä, että kaikki voidaan merkitä ja selittää täysin yksikäsitteisesti, mutta yritä laatia joku vastaava selvä ohje sille, milloin tekstissä on tarkoitus lukea jotain sanomaa rivien välistä ja miten se on koodattu. Ei sitä ainakaan lukiokirjoista löydy. Siinä oletetaan, että ihmisellä on hyvin kehittynyt kyky tulkita kaikenlaisia hienoja vivahteita, joiden merkitys on alati vaihteleva, ja jos sitä kykyä ei ole, kätketyt sanomat jäävät arvoituksiksi ikuisesti. Matematiikkaa sentään oppii pakolla tiettyyn rajaan asti (joka on paljon lukiotasolla korkeammalla), jos perse kestää harjoittelua.
''Joskus on käynyt niin,että novellin aihe on suututtanut opiskelijan, ja hän on alkanut analyysin sijasta kirjoittaa vihaista vastinetta kirjailijalle tai koettanut perustella, miksi henkilöhahmot toimivat väärin. On hienoa, että kirjallisuus koskettaa, mutta tehtävänatoa kannattaa silti noudattaa.''
Jollakin on mennyt kunnolla tunteisiin, varmaan hauskaa luettavaa tällaiset. :D
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:32"]-AP joka juuri totesi kurssiarvosanaksi tulleen 6 :( [/quote]
Miksi valitat? Miten voit kokea kutosen vääryydeksi, jos kerran myönnät itsekin, ettet tajua runoanalyysistä oikeasti mitään? Ole iloinen, että pääsit ikävän kurssin läpi etkä joudu enää koskaan elämässäsi analysoimaan runoa, jos et itse halua. Ei yksi kuutonen ihme taiteilijakurssista vaikuta elämääsi mitenkään, jos valitset muuten järkevästi. Ei kukaan psykiatrikaan käytä sitä perusteena diagnooseilleen.
T: Nörtti, joka sai kanssa runoanalyysin kurssista kutosen parikymmentä vuotta sitten, älysi jo silloin olla kiitollinen ettei opettaja ollut sen ankarampi ja jota se ei ajanut katuojaan.
[/quote]
Varmaan olen vain pohjimmiltaan pettynyt että en tajua vaikka kovasti yritän :( aloituksesta sai varmaan sen kuvan että koen arvostelun vääryydeksi ja aluksi koinkin. Nyt kun luin noita kommenteja, etenkin kommentin 6 selityksen arvostelusta harmittaa enemmän että omat taidot ei ole kehittynyt vaikka olen yrittänyt kehittyä :(
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:11"]
''Joskus on käynyt niin,että novellin aihe on suututtanut opiskelijan, ja hän on alkanut analyysin sijasta kirjoittaa vihaista vastinetta kirjailijalle tai koettanut perustella, miksi henkilöhahmot toimivat väärin. On hienoa, että kirjallisuus koskettaa, mutta tehtävänatoa kannattaa silti noudattaa.''
Jollakin on mennyt kunnolla tunteisiin, varmaan hauskaa luettavaa tällaiset. :D
[/quote]
Minä taas mietin voiko joku todella olla niin tyhmä, että kirjoittaa vastineen analyysin sijaan? Ilmeisesti kaikki eivät osaa edes lukea, hienoa tämä maamme äidinkielen osaamisen taso.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Onneksi sinut on opetettu lukemaan rivien välistä, myös asioita joita esim. minä en näe. En nähnyt ap:n sanovan äidinkieltä ja taidetta tyhmäksi ja turhaksi, hän ei vaan ymmärrä niitä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:02"]
Kaunokirjallisuuden lukutaito on osa yleissivistystä. Lukio on yleissivistävä oppilaitos. Integroinnin yleissivistävyys on minuusta huomattavasti kyseenalaisempaa.
[/quote]
Jos katsotaan mitä hyvää ovat runoanalyysi ja integrointi tuoneet ihmiskunnalle niin väitänpä että integrointi vie voiton.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:06"]
[/quote]
Varmaan olen vain pohjimmiltaan pettynyt että en tajua vaikka kovasti yritän :( aloituksesta sai varmaan sen kuvan että koen arvostelun vääryydeksi ja aluksi koinkin. Nyt kun luin noita kommenteja, etenkin kommentin 6 selityksen arvostelusta harmittaa enemmän että omat taidot ei ole kehittynyt vaikka olen yrittänyt kehittyä :(
-ap
[/quote]
Lohdutukseksi voin sanoa, että tekstitaidon vastaustekstien kirjoittaminen on pitkälti mekaanista. Jos ymmärrät, minkälaisista aineksista ja osista vastausteksti koostuu (havainnot, esimerkit, päätelmät), pystyt tekemään havaintojen pohalta päätelmiä, osaat käyttää aiheeseen liittyviä käsitteitä ja osaat kirjoittaa suhtkoht norminmukaista yleiskieltä, pärjäät aivan hyvin. Etenkin kaunokirjallisuusanalyyseissä oivaltavat tulkinnat ovat harvinaisia ilonaiheita. Perusjuttujen ymmärtämisellä pääsee pitkälle.Saat tässä vielä paljon harjoiusta ennen ylppäreitä. -6
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:02"]Kaunokirjallisuuden lukutaito on osa yleissivistystä. Lukio on yleissivistävä oppilaitos. Integroinnin yleissivistävyys on minuusta huomattavasti kyseenalaisempaa.[/quote]
Tämä on yleinen asenne, että tekninen ja luonnontieteellinen yleissivistys katsotaan jotenkin arvottomaksi ja rahvaanomaiseksi verrattuna esimerkiksi taiteelliseen, mutta en käsitä mistä niin typerä ajatus tulee. Integraali- ja differentiaalilaskenta on käytännön kannalta yksi matematiikan tärkeimmistä osa-alueista. Lähes kaikki tosielämän matemaattiset mallit ovat differentiaaliyhtälösysteemejä. Niiden ratkaiseminen on aripäivää miljoonille tuotekehittäjille kaikkialla maailmassa. Ilman sitä koko teknologinen sivilisaatio romahtaisi. Käytännössä kaikki teollisesti valmistetut tuotteet ja niiden valmistusprosessit nojaavat tuohon matematiikan osa-alueeseen.
Esimerkiksi runous on sen rinnalla äärimmäistä marginaalinäpertelyä. Runoilijoita on muutama sadasta tuhannesta, insinöörejä on ehkä yksi kymmenestä. Runojen harrastajia on muutama sadasta, teknisiä laitteita käyttävät käytännössä kaikki ihmiset ja heikot taidot syrjäyttävät ihmisen erittäin raa'alla tavalla yhteiskunnan normaaleista toiminnoista. Aika heppoisin perustein asetat runouden merkittävämmäksi sivistyksen osa-alueeksi kuin yhden tärkeimmistä matematiikan osa-alueista tai koko kaunokirjallisuuden tärkeämmäksi kuin teknistieteellisen yleissivistyksen.
[/quote]