Harrastusryhmässä eräs tyttö oli kutsunut kaikki muut
ryhmäläiset kotiinsa meidän tyttöä lukuunottamatta:( Ja kuulemma oli haukkunut kotonaan tyttöämme. Luonnollisesti tämä ei tuntunut kovinkaan kivalta, mutta voiko tällaiselle jutulle mitään? Ennen kuin joku sanoo, tyttömme ei ole mikään kiusaaja tmv vaan ujo ja kiltti. Kyse jo 7-luokkalasisita tytöistä eli ei ihan pienistä enää. Onko tuollainen kiusaamista, mistä voisi jopa mainita harrastuksen vetäjälle vai kuuluuko asia lainkaan hänelle?
Kommentit (52)
Harrastuksen vetäjälle ilmoittaisin ehdottomasti.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:45"]
ryhmäläiset kotiinsa meidän tyttöä lukuunottamatta:( Ja kuulemma oli haukkunut kotonaan tyttöämme. Luonnollisesti tämä ei tuntunut kovinkaan kivalta, mutta voiko tällaiselle jutulle mitään? Ennen kuin joku sanoo, tyttömme ei ole mikään kiusaaja tmv vaan ujo ja kiltti. Kyse jo 7-luokkalasisita tytöistä eli ei ihan pienistä enää. Onko tuollainen kiusaamista, mistä voisi jopa mainita harrastuksen vetäjälle vai kuuluuko asia lainkaan hänelle?
[/quote]
Tastä se kuule valitettavasti alkaa. Ujoja ja hiljaisia pidetään pohjasakkana ja heitä saa ilmeisesti kohdella niin tylysti kuin vaan kehtaa. Ja sitä pidetään oikeutettuna, koska ovat sellaisia kuin ovat. Perustellaan vaan että syyttäkö itseään, katsokoon peiliin ja olkoon ite toisenlainen. Mun tyttöä kohdellaan yhä vieläkin joskus noin, pahinta oli kouluaikaan. Nyt 19v.
Kiusaamiseen kuuluu puuttua.
Ohjaajan täytyy tietää mitä sen ryhmässä tapahtuu, vaikka olisi seläntakana niin vois puuttua ja ohjata ryhmää kun tietää mitä tekeillä.
Vanhempana tahtoisin tietää jos oma noin kiusaa! Ei voi ajatella ettei kiusaa jos ei ole asiaa kukaan kertonut: kukapa tietää onko tytön kuulunut kutsua kaikki mutta tyttö ei ole antanut kutsua? Kiusaamisen kuuluu päätyttyä myös kotiin tiedoksi.
"Kiusatut liian tosikoita
- Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle.
Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria.
- Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.
Harrastusryhmän vetäjä ei ole opettaja, eikä asia kuulu hänelle pätkääkään. Vedän taitoluistelupiiriä itse. Tehtäväni on keskittyä opettamiseen, ei lasten nahisteluun kotona tai sorsimiseen vapaa-ajalla.
Lopettakaa rakkaat vanhemmat se curlaaminen.
Valitettavaa mutta ei kuulu harrastuksen vetäjälle mitenkään. Tyttö saa kutsua/jättää kutsumatta kotiinsa kenet haluaa.
Montako henkeä harrastusryhmään kuuluu? Jos kutsuttuja on 19/20 se on aika törkeää, jos 4/5 voi ihan hyvin kyse olla vaan kaverusryhmästä ja viattomammista henkilökemiajutuista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:10"]"Kiusatut liian tosikoita
- Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle.
Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria.
- Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.
Harrastusryhmän vetäjä ei ole opettaja, eikä asia kuulu hänelle pätkääkään. Vedän taitoluistelupiiriä itse. Tehtäväni on keskittyä opettamiseen, ei lasten nahisteluun kotona tai sorsimiseen vapaa-ajalla.
[/quote]
On olemassa niitä harrastusohjaajia, jotka jäävät mieleen. Niitä, jotka haluavat tukea lapsen ja nuoren kasvua, kulkea rinnalla. Niitä, joille jokainen nuori on arvokas omana itsenään.
Ja sitten on niitä, jotka vähät välittävät. Pääasia että oppivat luistelemaan. Niiden ryhmissä kiusataan, on huono henki ja opitaan syrjimisen kulttuuri.
Jokainen nuoren kohtaama hyvä aikuinen jättää jäljen - ja jokainen välinpitämätön.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:13"]
Valitettavaa mutta ei kuulu harrastuksen vetäjälle mitenkään. Tyttö saa kutsua/jättää kutsumatta kotiinsa kenet haluaa.
[/quote]
Onko joukkuelaji? Jos on, todellakin kuuluu valmentajalle.
Ei todellakaan kuulu valmentajalle millään muotoa, mitä tyttö tekee vapaa-ajalla. Hän saa kutsua tai olla kutsumatta OMAAN KOTIINSA kenet hän haluaa. Ei kaikkien kanssa tarvitse olla kaveria, jos harrastuksessa kuitenkin kaikki sujuu ja yhteistyö, se riittää. Valmentaja ei voi määrätä muiden ihmisten vieraista tai vapaa-ajasta lainkaan, niin kuin ei kukaan muukaan perheen ulkopuolinen ihminen, oma koti on oma koti.
Ette te aikuisetkaa kutsu kotiinne ihmistä, kenestä ette pidä lainkaan.
Taikinaterapiakerhon ohjaajaa saattaa kiinnostaa, mutta jos kyseessä on joku taitolaji, siinä ei taikinaterapiat paljon auta.
"Ujona ja kilttinä" olen tullut siihen tulokseen, ettei tämä ole mikään normaalin ihmisen tila vaan useimmiten oikea termi on "epävarma ja huonoitsetuntoinen". Siksi ujo ja kiltit ei saa sanaa suusta koska mietimme koko ajan mitä muut meistä ajattelee, ja sehän on tietenkin äärimmäisen ikävystyttävää niistä muista. Tosi moni ujo ja kiltti on sitten omissa oloissaan vihainen ja pahansuopa. Ei päde kaikkiin blaa blaa mutta olen siis tuon opettajan kanssa osittain samaa mieltä, miellyttämisenhalu (eli ns kiltteys) on vastenmielistä ja antaa ihmisestä tyhmän vaikutelman: pliiis tykätkää kaikki musta kun en itse tykkää itsestäni..
Olisiko hyvä juttu, että oman työpaikan se kaikkein ilkein ja kamalin akka tulee teille iltaan viettämään SINUN muiden kavereiden kanssa jotka ovat muutkin samassa työpaikassa, kun POMO NIIN KÄSKEE: kuuluuko se siis sinun pomollesi, ketä kutsut kotiisii? Tai sinun oman harrastusryhmän vaikka jumppaohjaajalle, hän päättää että joo, kyllä pitää tuo ujo Irmakin pyytää teille.... hohhoijaa. oma koti on oma koti, ja kenenkään ei edes lapsen ole pakko pyytää omaan kotiinsa ihmisistä, ketä ei halua sinne pyytää.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:42"]
"Ujona ja kilttinä" olen tullut siihen tulokseen, ettei tämä ole mikään normaalin ihmisen tila vaan useimmiten oikea termi on "epävarma ja huonoitsetuntoinen". Siksi ujo ja kiltit ei saa sanaa suusta koska mietimme koko ajan mitä muut meistä ajattelee, ja sehän on tietenkin äärimmäisen ikävystyttävää niistä muista. Tosi moni ujo ja kiltti on sitten omissa oloissaan vihainen ja pahansuopa. Ei päde kaikkiin blaa blaa mutta olen siis tuon opettajan kanssa osittain samaa mieltä, miellyttämisenhalu (eli ns kiltteys) on vastenmielistä ja antaa ihmisestä tyhmän vaikutelman: pliiis tykätkää kaikki musta kun en itse tykkää itsestäni..
[/quote]
Tämä on totta minunkin kohdallani. Olen arka ja vetäytyvä ryhmässä ja haluaisin huomiota muilta ja tulla tasavertaisesti hyväksytyksi. Haluaisin olla nokkela ja sanavalmis ja hauska. Mutta en saa sanaa suustani, kun kaikki energia menee siihen, kun mietin, etten vaan sanoisi mitää tyhmää, jolle joku sitten nauraisi pilkallisesti. Sitten tyydyn vaan hymyilemään nurkassa, vaikka sisimmässäni minua ottaa päähän ja olen loukkaantunut, kun minua ei huomata.
Siis valmentajalle/vetäjälle kertomisen pointti ei musta oo kutsumattomuus vaan se haukkuminen. Kyllä sen kanssa voi ihan hyvin keskustella onko huomannu jotain syrjimiseen/kiusaamiseen viittaavaa.
Jos haukkumista ei tapahdu harrastusaikana, ja tytöt pystyy kuitenkin ryhmässä hyvin toimimaan syrjimättä ketään, niin tuskinpa tuo haukku haavaa tekee? Ei silleen, että se olisi hyväksyttävää, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan ollut tarkoitettu tytön korviin.
Tämä on aika hankala tilanne. Itse haluaisin opettaa lapsilleni suvaitsevaisuutta ja muiden huomioimista. Toisaalta, jos lapseni ei halua kutsua meille kotiin jotakin lasta, joka on naapurustossa, niin pitäisikö minun pakottaa? Meillä on esimerkiksi naapurissa 3 vuotta nuorempi Aspergerpoika, joka tunkee meidän pihaan jatkuvasti. Hän ei osaa pelisääntöjä eikä minun lapseni ole hänen ystävänsä, sillä pelkkä ikäero on liian suuri. Silti tämä As-poika haluaa olla hirveästi oman lapseni kaveri, käyttää hänen lelujaan pihalla ja tulee meidän omakotitalon pihaan kuin omaansa. Hän lyö ja uhkailee ja on hyvin omaehtoinen. Jollain tapaa ajattelen, että pitäisi varmaan ymmärtää tätä erityislasta. Toisaalta en voi sietää tuota lasta, koska hän käyttäytyy erittäin epämiellyttävästi. Olenko siis paha ihminen, kun olen sanonut pojalle, että hän ei saa tulla meidän pihallemme?
Kysymys on laaja ja vaikea ja oikea vastaus vaihtelee riippuen katsojan kuvakulmasta. Minä ajattelen, että meillä on oma koti ja oma lupa. Ei meidän ole pakko kutsua tänne kaikkia, jotka haluavat tulla. No, ne, jotka haluavat tulla, kokevat sen kiusaamisena tai eristämisenä, että eivät saa tulla ja sehän on suuri vääryys.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:10"]"Kiusatut liian tosikoita
[/quote]
Suosittelen vaihtamaan alaa.
No joo kyllähän tuo on selvää kiusaamista jos ryhmästä yksi jätetään kustumatta. Ja tietysti tuo kutsuminen tapahtuu tahallaan tuon syrjityn kuullen. Tuollainen eristäminen näkyy aivoissa samassa kohtaa kuin kiduttaminen. Harrastuksenohjaaja voisi sanoa, että meidän rynmässä on hyvät käytöstavat kunniassa jne.
20, edelleen..... jos ryhmässä kaikki sujuu, mitä hittoa vapaa aika kuuluu valmentajalle, ja oma koti, oma vieraat omat kaverit... .
Tosi kurjaa, tulee melkein itku tyttösi puolesta.
Juuri tuollaisia tytöt ja naiset on :(
Varmaan kyselisin valmentajalta onko harkoissa ollut jotain kränää näkyvissä ja kertoisin tästä episodista.