Nielurisaleikkaus aikuisena: POSITIIVISIA kokemuksia?
Menossa pian nielurisaleikkaukseen ja keskustelupalstoja selaillessa vastaan tulee vain kauhukertomuksia toipumisesta.
Kerrotteko oman ei-niin-painajaismaisen kokemuksenne ko. toimenpiteestä, kiitos!
Kommentit (43)
Minkä vuoksi ap pääset leikkaukseen? Toivoisin itse leikkausta (isot röpelöiset risat, usein punottaa, proppuja jne) mutta mulle on sanottu etten pääse. :(
Sen voin sanoa, että kun leikkauksesta parantui niin olo oli ihan mahtava. Ei enää kamalaa kurkkukipua. Nykyään kurkkukivut ei tunnu missään.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:16"]Minkä vuoksi ap pääset leikkaukseen? Toivoisin itse leikkausta (isot röpelöiset risat, usein punottaa, proppuja jne) mutta mulle on sanottu etten pääse. :(
[/quote]
Mä sain yksityiseltä lähetteen sairaalaan.
Valitettavasti ei mitään positiivista kerrottavaa. Mutta kyllä sen kestää, ei loppupeleissä mikään iso operaatio. Ja ihanaa kun ei tarvitse kärsiä enää toistuvista angiinoista eikä pahanhajuisesta hengityksestä. Muistat vaan ottaa kipulääkettä tarpeeksi ja ajoissa leikkauksen jälkeen. Viikossa pahin on ohi. Tsemppiä!
Minulta leikattiin turvonneet nielurisat tasan kaksi vuotta sitten. Leikkaus itsessään on ohi hetkessä. Kurkku oli toki pari viikkoa hellänä, mutta ko leikkauksesta tulee automaattisesti 2 viikkoa sairaslomaa. Paljon jäätelöä/mehujäätä ja positiivinen asenne, niin ei tunnu missään.
Se tunne, kun kurkku on parantunut ja pääset syömään ensimmäistä kertaa kunnolla.<3
Vielä mainittakoon, että en ole ollut kertaakaan kipeänä tuon leikkauksen jälkeen.
Suosittelen lämpimästi!
No aikuisena leikkauksesta ei ole kokemusta, mutta 16-veenä leikattiin eikä ole mitään valittamista aiheesta. Sain nukutuksen kun pyysin ja kurkku parani hyvin. Leikkaus onnistui täydellisesti, mulla ei ole mitään jäljellä kurkussa, mihin voisi jäädä mitään bakteereja kiinni. Ei yhtään tulehdusta 24 vuoteen ja lääkärit ihastelee lopputulosta aina kun avaan suuni. :)
Höps,rutiinileikkaus ja kun huolehtii lääkityksen, mieluummin hiukan liikaa kuin liian vähän lääkettä, kaikki menee hyvin. Varaa jäätelöä ja perunasosekeittoa valmiiksi!
Hoidan nielurisapotilaita päivittäin ja itseltänikin ne on leikattu aikuisena. Toimenpide kestää n. tunnin verran (nukutuksineen ja herätyksineen) Kivun sietäminen on hyvin yksilöllistä. Toiset ovat erittäin kipeitä ja toisilla se ei taas tunnu juuri missään. Syöminen ja juominen tekee toki kipeää väh. viikon ajan. Säännöllinen kipulääkitys ja riittävä nesteensaanti ovat avainasemassa paranemisprosessissa. Kipulääkkeitä tulee ottaa aika tiheään tahtiin eli ei mitään 6-8 tunnin välejä. Muuten kipu pääse valloilleen ja sitä on entistä hankalampi hoitaa.
Siitä selviää kyllä, mutta koville voi ottaa ajoittain. Tsemppiä!
Minulta leikattiin nielurisat vuosi sitten. Luin jostain etukäteen, että kipu on pahinta, mitä voi kokea!!! No, ei ollut ainakaan minulla. Isoin kipukin tuli vasta paranemisvaiheessa ja pysyi aisoissa hyvin lääkkeillä. Ihan hyvin pystyin syömään vaikkakin jäätelöön kyllästyin muutamassa päivässä. Mehukeitot ja haaleat vihanneskeitot olivat aivan ihania syötäviä. Paranemisprosessi kesti itselläni kolme viikkoa enkä sinä aikana tehnyt mitään raskasta. Nielutulehduksia ei enää ole ollut, ei flunssaakaan. Ihanaa ettei henkeni enää haise eikä tarvitse ajatella sitä. Lisäksi tuntuu, etten enää kuorsaa :) Suosittelen lämpimästi.
Itse pääsin helpolla verrattuna tuttuihini. Leikkauksesta aikaa nyt noin 3vkoa, kurkku alkaa olemaan melko normaalin tuntuinen. Ohjeita että lääkkeitä maksimimäärä säännöllisesti, silloin olon saa siedettäväksi. Viikon kohdalla kipu yhtäkkiä lakkasi ja pystyin hitaasti syömään jo normaalia ruokaa. Peitteet alkoivat irtoilla ja pystyin lähes lopettamaan lääkkeet. Neuvoksi että osta kaikkea ruokaa mitä rakastat, erilaisia jäätelöitä ja normaalia pehmeää ruokaa (itse soseutin kaiken ja notkistin vedellä/kermalla). Suolaa alkaa kaipaamaan hyvin pian ja vauvanruoat ja jäätelö alkavat oksettaa parin päivän sisällä :X minulla ei edes verta vuotanut missään vaiheessa. Nukutus oli positiivinen kokemus, hassua taistella unta vastaan ja sekunnin päästä vaan herää ja leikkaus onkin ohi!
tuskaa tuskaa ja tuskaa. leikkauksen jälkeen ei pysty
nielemään edes lääkkeitä. lääkkeiksi sain panacodia ja jotain muuta, panacodi sai kropan sekasin ja oksentelin 10 mik välein 2 pv (oksentelu ja tuoreet haavat kurkussa, pyysin äitin tappamaan mut mielummin ku kärsisin siitä, niin kamalaa se oli:D) kun vaihdettiin panacodi muuhun, oksentelu loppui mutta kipu kurkussa paheni, oli jotain niin kamalaa. ja yöllä herätyskello parin tunnin välein soimaan ja lääkettä naamaan, kylmä pakastevihannespussi kaulalle niin kauan että lääke vaikuttaa ja pystyy nukkua sen tunnin ennen kun rumba alkaa alusta.
viikon päästä leikkauksesta heräsin yöllä kun tuntu että suu olo täynnä räkää, syljin paperiin, ja verta se oli ja sitä tuli törkeesti, olin niellyt sitä yön aikana niin että aloin oksentamaa mahassa olevaa verta seuraavaksi --> ambulanssilla sairaalaan. tämän kaiken lisäksi 2vk syömättömyys ja juomattomuus... joo ei ollenkaan paha leikkaus ei....
Ei ole ollut nielurisatulehduksia 15 vuoteen, inhoasin angiinaa! Suosittelen lämpimästi. Itsellä tehtiin leikkaus nukutuksessa ja sen jälkeen parannuin muistaakseni melko nopeasti, ei mitään negatiivista.
Auttaako leikkaus kuorsauksesta eroon pääsemiseen?
Ainoa positiivinen sanottava on, että leikkauksen ja heräämisen jälkeen sain toipua hetken huoneessa, jossa oli tosi mukava 17-v poitsu, joka oli sattumoisin poikani kaima. Kiva oli jutella, vaikka hoitsut kielsivät. Muuten sekä toipuminen että elämä leikkauksen jälkeen on ollut perseestä. Ruoat ja juomat menee henkeen koko ajan, leikkauksesta lähes 10 vuotta.
Mulle lääkäri kirjoitti kipulääkkeeksi panacodia tablettina, pyydä lääke ehdottomasti nestemäisenä, esim. poretablettina. 4 päivää yritin itkun kanssa syödä tabletteja ja kun lopulta sain poretablettina niin parannuin silmissä. Paljon lepoa ja mehujäätelöä/jääpaloja turruttamaan nielua. Tsemppiä!
Tuhdit lääkkeet! :D ja vain yksi angiina ollut sen koommin (reilun vuoden sisään, ennen kolmekin)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:16"]Minkä vuoksi ap pääset leikkaukseen? Toivoisin itse leikkausta (isot röpelöiset risat, usein punottaa, proppuja jne) mutta mulle on sanottu etten pääse. :(
[/quote]
No ei tietenkään jos ei ole toistuvia nielutlehduksia. Nuo mitä kuvailet on lähinnä kosmeettisia haittoja.
Suosittelen lämpimästi. Kaks viikkoa toipumista on aika tuskaa mutta se on sen arvoista jos muuten kärsii neljästi vuodessa nielutulehduksen... Puoltoista vuotta leikkauksesta muttei yhtäkään angiinaa :)
No, ei ole läheskään yhtä paha kokemus kuin kurkkupaise. Mitään muuta ei tarviikkkaan tietää.