Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nielurisaleikkaus aikuisena: POSITIIVISIA kokemuksia?

Vierailija
02.04.2015 |

Menossa pian nielurisaleikkaukseen ja keskustelupalstoja selaillessa vastaan tulee vain kauhukertomuksia toipumisesta.

Kerrotteko oman ei-niin-painajaismaisen kokemuksenne ko. toimenpiteestä, kiitos!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta(19v leikattiin nielurisat eilen n. 12 aikaan, 20 illalla pääsin kotia. Lääkkeitä syön panacodia ja ketorinia?(En nyt muista nimeä:D ) n. 8h välein molempia eri aikaan. Kurkku on kipeä, niinkuin olisi angiina päällä. Kipu ei kuitenkaan vielä ole ollenkaan niin paha kuin nielurisatulehdukset joita ollut 6 viime vuoden aikana. Nielutulehduksissa särkenyt kurkkua älyttömästi, 39 asteen kuume ja imusolmukkeet turposi aina niin paljon, että jopa pään kääntäminen sattui. Ainoat ongelmat ovat ne, että syöminen on todella hidasta, hankalaa ja kivuliasta. Lääkkeistä tulee huono olo ja olen oksennellut muutaman kerran vielä tänään. Jatkuva nuha ja kuiva yskä joista olen myös kärsinyt ovat ainakin tällä hetkellä kadonneet. leikkaukseen mennessä iski paniikki, että onko tämä nyt todella tarpeen,(pari kk ollut ilman tulehduksia) ongelmana sillä hetkellä olivat lähinnä proput ja jatkuva kurkkukipu. Leikkausraporttiin kuitenkin kirjoitettiin risojen olleen todella proppuiset ja kroonisesti tulehtuneen oloiset eli kyllä se kannatti. :) Itselläni leikkaukseen pääsy oli yhtä tappelua lääkäreiden kanssa(risat todella pienet, päällepäin eivät näytä onkaloisille, mutta kyllä niitä siellä oli aika hervottomasti.), viimein kävin yksityisellä joka antoi lähetteen julkiselle leikkaukseen. Leikkausta ei tarvi pelätä,ei siitä mitään tiedä kuitenkaan. :D

Vierailija
22/43 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin nielurisat kun olin 16 v ja todella tyytyväinen olen ollut. Sitä ennen mulla oli angiina muutaman kerran vuodessa, sen jälkeen on ollut vain kerran ja leikkauksesta on kuitenkin jo 20 vuotta. Kipeänä olin noin 1,5 viikkoa (käytännössä siis täysin sängyn pohjalla) mutta ei se itseäni haitannut kun tiesin että leikkaus parantaa elämänlaatua niin paljon. Kannattaa ottaa reilusti särkylääkettä, itsellä oli öisinkin kello herättämässä lääkkeen ottoa varten, muuten kivut sietämättömät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kurkkupaise noin 3vk sitten ja nielurisat ovat tooosi isot

Vierailija
24/43 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on leikattu aikuisena. Vaikka olin jonkin aikaa tosi kipeänä ja jouduin päivystykseenkin verenvuodon vuoksi, niin olen supertyytyväinen, että uskaltauduin leikkaukseen. Pahanhajuinen hengitys hävisi ja flunssat eivät ole enää niin tuskaisia kuin aikaisemmin.

Vierailija
25/43 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyvää sanottavaa. Paraneminen kesti 2 viikkoa ja oli todella tuskallista, kipulääkkeitä meni enemmän kuin sai syödä ja itkin kivusta monta kertaa.

Ja se lopputulos: muutama muu vaiva lähti, mutta nykyään ihan normaalit flunssat menee kurkkuun ja ääni on pois 2-3päivää, käheä vielä tätä ennen ja jälkeen.

En missään nimessä olisi mennyt jos olisin tämän tiennyt.

Vierailija
26/43 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ehdottomasti leikkausta! Se parin viikon kipu oli pientä verrattuna siihen jatkuvaan sairastamiseen ja kurkkukipuun. En ole ollut leikkauksen jälkeen kuin yhden ainoan kerran kipeänä 7 vuoden aikana. Sitä ennen sairastin jatkuvasti.

Kipu pysyi lääkityksen (burana ja panacod) ansiosta hyvin aisoissa, muista vaan ottaa lääke tasaisin väliajoin. Minulla joskus kipulääkkeen vaikutus loppui keskellä yötä ja heräsin hirveään kipuun, tuolloin jopa nieleminen oli tuskallista.

Kannattaa myöskin pysyä siinä pehmeässä ruuassa, vaikkei kipua tuntisikaan lääkityksen ansiosta. Itse söin ihan normaalia ruokaa, minkä seurauksena kurkku vuosi verta.

Leikkauksesta toivuin nopeasti, viikossa pahin oli jo ohi. Ei yhtään niin paha mitä olin etukäteen ajatellut.

Hyvin se leikkaus menee, tehokkaalla ja hyvin hoidetulla kipulääkityksellä toipuminenkin on siedettävää!

Vierailija
27/43 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tästä kommentista tulevan varmaan paljon alapeukkuja. En kuitenkaan ihan ymmärrä miksi tieten tahtoen halutaan kuulla vain hyviä kokemuksia. Hieman laput silmillä tyyppinen asenne. Ehdottomasti suurin osa toipuu ongelmitta ja siihen voi tuudittautua, mutta eikö olisi myös kiva tietää niistä riskeistä. Tämä kun on semmoinen leikkaus, että aikuisiällä tehtynä riskit ovat suuremmat ja jos asiat menevät oikein mönkään niin voi mennä henkikin.

Itse en edes jaksa muistella millaisia ne kivut olivat vuosia sitten tehdyn nielurisaleikkauksen seurauksena. Noh kovia ne oli mutta ei väliä. Väliä on sillä, että meinasin kuolla jälkivuotoon ja uusintaleikkaus tuli. Leikkauksessakin nippa nappa saatiin tyrehdytettyä. Harvoja asioita kadun, mutta tuota leikkausta kadun. Elämäni suurimman trauman sain koko goren täytteisestä läheltä piti tilanteestani.

Vierailija
28/43 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellou! Mä olin leikkauksessa kolme päivää sitten Helsingin kirrassa. Hoitajat oli tosi mukavia ja huolehtivat hyvin.

Jännitti todella paljon ja sain rauhoittavaa lääkettä ja sitten lähdettiin saliin. Unilääke ja seuraavaksi heräsin heräämöstä, kurkkukipu siedettävissä. Seuraavana aamuna puhuminen on haastavaa mutta ei mahdotonta. Jos olet sairastanut nielupaiseen ennen leikkausta, leikkauksen jälkikipu on lasten leikkiä, kuvailisin kipua heikommaksi kuin angiina, syön lääkkeitä säännöllisesti ja olo on hyvä. Hyvin Saan nukuttua ja syötyä, ruokahalua ei tunnu olevan lääkkeiden takia. Mutta kokemuksena ei todellakaan niin paha kun luulin. Tsemppiä kaikille jotka menevät leikkaukseen!

Vierailija
29/43 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ohjeita saa leikkaukseen valmistautumisesta? Onko niin että omega-rasvahappovalmisteet pitäis lopettaa ajoissa ennen leikkaukseen menoa koska ne saattaa estää/vaikeuttaa verenvuodon tyrehtymistä?

Vierailija
30/43 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään minut leikattiin. Olin varautunut ihan kaikkeen, jopa kuolenaan. Itkin pelosta ja jännityksestä leikkaussaliin mennessä. Ihan turhaan panikoin, leikkaus sujui hyvin. Olo on nyt hyvä, ei juurikaan kipuja johtuen roimasta kipulääkityksestä. Olen syönyt ja juonut joka välissä kinkkukiusauksesta lähtien. Jäin tarkkailuun uniapnean takia sairaalaan yön yli. Vaikka kurkku on turvonnut, henki kulkee kunnolla 20 vuoden piinan jälkeen. Tiedän, että kivuliaimmat päivät on vielä edessä. Silti en voi muuta, kun suositella varsinkin niille, joiden elämää liian isot risat rajoittavat! Olen saanut elämäni takaisin, voi kyynel!!! <3

Vierailija
31/43 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaan kurkkupaiseen kanssa ab-tipassa terveyskeskuksessa parhaillaan. Tähän asti olen pelännyt leikkausta, mutta tällä reissulla kurkku ollut ja on yhä niin infernaalisen kipeä, etten poistu täältä ilman lähetettä leikkuriin.

Vierailija
32/43 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös positiivinen kokemus. Kurkku on kipeä leikkauksen jälkeen, totta kai. Mutta ei sen tarvitse olla mitään sietämättömän kauheaa tuskaa, mistä täällä palstalla pelotellaan. Säännöllinen ja riittävä kipulääkitys on tärkeä. Itselläni ensimmäisen viikon ajan kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden Burana 800 mg ja Panacod pore vuorotellen. Jos Panacod ei sovi, pyydä heti toinen lääke, älä jää kärsimään. Jos voit pahoin, pyydä toinen lääke tai pahoinvointilääke. Täällä palstalla myös pelotellaan järkyttävillä kivuilla kun peitteet alkavat lähteä. No, lääkkeet auttavat siihenkin ja itse en kokenut mitään helvetin tuskia silloinkaan. Ota lääkkeet, pyydä tarvittaessa apua lääkäriltä, yritä juoda ja syödä. Selviät varmasti.

Vierailija
33/43 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulka leikattiin 19 vuotiaana ja kaikki oli aivan kauheaa. Ensinnäkin olivat päästäneet verta vatsaan niin paljon, että oksentelin pari vuorokautta jokaisesta pienestäkin liikkeestä. Leikattiin joulun alla enkä voinut syödä oikeastaa mitään edes kipulääkkeiden avulla. Marmelaadia söin noin kaksi viikkoa, kun ne oli pehmeitä ja suunnilleen sujahti itsestään kurkusta alas. Paino tippui kahdessa viikossa 8 kiloa, painoin loppujen lopuksi 46 kg. Positiivista oli se, että angiinat ja keuhkoputkentulehdukset loppui siihen.

Vierailija
34/43 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä leikkausta, jos tarvetta tuntuu olevan. Minulla jäi vuosien sairastelukierre sinne leikkauspöydälle.

Kyllähän se nielu on kipeä ensimmäiset päivät, mutta minulla oli heti leikkauspäivän iltana parempi olo kuin ennen leikkausta. Se saakelin tulehdus kiusasi minua ihan viimeiseen hetkeen, oli jotenkin viileä ja rauhallinen olo kun se vihdoin oli poissa. Ja minulla ainakin haavojen kipu oli pahimmillaankin siedettävämpää kuin se, mitä angiinasta aiheutui, kun se oli päällä. Kipulääkkeetkin olivat niin hyvät, että kun otti kellon mukaan, niin ei tarvinnut kokea kuin tasaista jomottelua.

Pahin vaihe oli peitteiden irtoaminen, se haju oli kuvottava. Mutta nyt jo 10 vuotta terveenä leikkauksen ansiosta.

Vierailija
35/43 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma leikkaus meni hienosti.

Pitää muistaa vaan ottaa lääkkeet ennen, toistan: ennen, kuin lääkkeen vaikutus lakkaa.

Lääkärin kirjoittamat määrät ei riittäneet, otin enemmän. En muista lääkkeitä tai määriä, mutta kello herättämään yölläkin lääkkeen ottoon. Otin vuoron perään eri lääkettä.

Tietenkin on vaikea niellä, jos kurkussa on avohaava ja lääkitys ei toimi. Pää oli lääkityksestä aivan pökkyrässä toipumisajan, ja ei siinä muuta jaksanut kuin nukkua ja löhötä.

Jäätelöä, jotain aivan sileää ruokaa joka ei polta kurkkua, banaani ei käy, se polttaa.

Söin muistaakseni perunasosekeittoa ja jäätelöä, vettä juomaksi.🤔

Hyvin se menee, itse leikkaus oli kivuton ja nopea. Upeat hoitajat!

Vierailija
36/43 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin myös risat kurkkupaiseiden takia 47v iässä.

Kipu toipuessa ajoittain samaa luokka kurkkupaiseen kanssa. Kivun kyllä kestää, mutta kitalakiturvotus ensimmäisen viikon ajan on helvettiä. Nukkumaan pystyy vain /parhaiten pää ylhäällä istuvassa asennossa. Sitkeää paksua limaa irtoaa ensimmäisen viikon ihan jatkuvasti ja sylkykuppi pitää olma vieressä. Keksin helpottamaan tilannetta että kaapii limaa lusikalla kielestä, niin saa edes vähän sitä irtoamaan. Toinen, millä limaa sai liikkeelle oli sulattaa pala suklaata suussa ja pyöritellä sitä hetken suussa. suklaa tuntui irrottavan limaa ja siiten sai sylkäistä aina suklaan makusen limapallon pois.

kolmantena yönä leikkauksen jälkeen heräsin yöllä siihen että kurlasin verta ja siitä sitten lanssilla sairaalaan poltettavaksi. Noin puoli litraa tuli ennenkuin pääsin sairaalaan.

Nyt menossa 10. päivä ja tuntuu että elämä taas voittaa. Edelleen kuitenkin jännittää mennä nukkumaan tämän verenvuotokohtauksen takia.

ruokana kylmää perunasoselaatikkoa yms ja löysäksi keitettyjä munia. jotain muutakin on blenderin kautta soseutettuna pystynyt syömään. Tärkein vinkki, jonka sain kaveriltani, joka koki saman... HUOLEHTIKAA ETTÄ VATSA PYSYY TOIMIVANA... Kun tämmöisen rajoittuneen ruokavalion takia ummetus iskee niin se on vielä helvetillinen lisä tähän kaikkeen. Tästä ei sairaalassa varoiteltu lainkaan. Olen ottanut ummetuksen esto lääkitystä joka päivä ja silti vatsa on kivikovalla.

Tsemppiä vaan muille leikkaukseen meneville. Jos tästä hengissä selviää, on parempi vaihtoehto kuin jatkuvat kurkkupaiseet ja antibioottikuurit.

Vierailija
37/43 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lukeeko joku vielä tätä ketjua mutta haluan kertoa omia kokemuksiani! Leikkauksesta on nyt 11pv. Koko operaatio oli helpompi kuin luulin! Herätessä kipua ei juuri ollut ja ainoastaan muutamana päivänä ajoittain kipu oli häiritsevää. 6pv jälkeen en ole syönyt lainkaan särkylääkettä, pehmeää ja viileää makaronia söin jo seuraavana päivänä leikkauksesta. Peitteistä suurin osa on lähtenyt, toivotaan että loputkin lähtevät siististi eikä vuoto ala. Kurkussa on ollut muutama hyvin pieni vuoto jotka ovat jääpaloilla heti tyrehtyneet. Suosittelen leikkausta kaikille joilla on risojen kanssa ongelmia! :)

Vierailija
38/43 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen positiivisesti yllättynyt leikkauksesta toipumiseen tähän asti. Nielurisat leikattiin viisi päivää sitten ja kaikki on mennyt hyvin. Leikkaus onnistui hyvin ja olen pystynyt syömään ja juomaan kylmää, nestemäistä ja pehmeää ruokaa. Paino ei ole tippunut. Buranaa ja parasetamolia otan vuorotellen ja säännöllisesti. Tramalia en ole tarvinnut edes. Kurkku on toki kipeä, mutta sen kanssa pärjää. Puhuminen on haastavaa, kirjoittaminen pelastaa. Nyt kun ei tulisi verenvuotoa, niin olen tyytyväinen. Pillillä juominen on muuten ehdoton, muuten neste menee nenään ja on vaikeampi hallita. Jäävettä kannattaa juoda ja paljon.

Vierailija
39/43 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin lokakuun alussa. Kaikki meni hyvin mutta päivien 5-10 kipu oli erittäin voimakasta. Silloin ei voinut nukkkua, syödä eikä juoda. Eri kipulääkkeitä vaan kolmen tunnin välein että pysyi järjissään. Sitten helpotti ja olen todella tyytyväinen nyt. Raikas hengitys aamulla heti. Ei proppuja, ei kurkkukipua. Kova on se viikko alun helppojen päivien jälkeen mutta kestää sen kun suunnittelee hyvin etukäteen rauhallisen sairausloman.

40/43 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iski yhtäkkiä kurkkupaise mikä oli aivan hirvittävää niin päädyttiin lekurien kanssa että leikataan nielurisat veks, nyt 11 päivää leikkauksesta eikä ongelmia ole ollut vielä, kurkkupaiseen kipu oli 9 mutta leikkauksen jälkeen suurin kipu ollut 7 asteikolla 1-10. Pahin juttu itsellä kotihoidossa oli seuraavan päivän herra kakkiainen, tsiisus että se oli kamalaa kun ei saanut ponnistella, jatkossa tölkki hernekeitto, kermajuusto ja kylmä vesi on toiminut vatsalle hyvin. Suuri kiitos Tyksin Korvaosasto MK8 hienosta hoidosta!

Kirjoittelin omalle sivustolle tarkemmin kokemuksia.

https://www.sammynsivut.top/2023/04/nielupaise-ja-nielurisaleikkaus.html

-Huonon journalismin tunnistaa siitä kun se sanoo mitä mieltä sinun on oltava-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi