Plääh..Teen todella pahaa ruokaa. Auttakaa :-/
haluaisin kiinnostua ja innostua ruuanlaitosta, nykyisellään se on mulle pakkopullaa. en ole edes ihan nuorimmasta päästä, 40+, ja lapsiakin on kolme koululaista. lähes kaikki ruuat epäonnistuu. lapset kyllä myös valittaa aika paljon ruuasta, että ei maistu. ymmärrän, koska usein itsellenikään ei maistu. lisäksi inhoan sitä, miettimistä, että mitä laittaisin ruuaksi. lapset on vielä siinä iässä, etteivät halua mitäön uutta ruokaa, vaan mieluiten aina niitä samoja.
kertokaa mulle joku nettisivu, josta saa hyviä, vaihtelevia ruokaohjeita tai vaikka jotain valmiiksi suunniteltuja viikon ruokalistoja. ja tietääkö joku jonkun ihan idioottivarman keittokirjan?
hyvät ruuanlaittajat, paljastakaa salaisuutenne ja auttakaa mua :,-/
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:12"]
Kiitos ojennuksesta. Väärää termiä käytin, kun yritin tähdentää, että valitaan viisi makua antavaa ainetta; mausteyrttiä, pippuria tai vaikka sitrusen kuorta. Tiedän toki nuo perusmaut. Ei siis viittä mausteseosta alkaen kalamausteesta ja grillimausteesta.
[/quote]
Mausteseokset saisi muutenkin jättää pois kaupan hyllyltä. Garam masala, ras el hanout yms. "oikeat" mausteseokset ovat hyviä eikä niihin ole yleensä lisätty suolaa. Muutoin grillimausteissa ja muissa vastaavissa on yleensä tolkuton määrä suolaa, lisänä sokeria, aromivahventeita ja paakkuuntumisenestoaineita. Nam.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:32"] tässä minun luottoresepti: Osta kanapihvejä hunajamarinadissa ja ota ne huoneenlämpöön ennen paistamista. Pilko sipuli pieneksi Laita paistinpannulle öljyä lämpiämään ja lisää öljyyn pari terlusikallista currya Kuullota sipulit curryöljyssä ja lisää kanapihvit Tarkkaile lämpötilaa ettei pala ja lisää hieman öljyä jos curry tönkkööntyy :) käännä pihvit Kun ovat pinnalta ruskeita kaada päälle purkki ruokakermaa ja lisää vaikla vielä tilkka vettä Anna pihvien muhia kastikkeessaan vielä 30 min Vaihtoehtoisesti voit siirtää hauduttamisen uuniin 175 asteeseen.. Maistele vielä suolaisuutta ennen tarjoamista, itse en lisää suolaa koska se valmismarinadi on jo aika suolainen.. Haudutuksen aikana kerkeät keittämään riisin ja tekemään salaatin ja kattamaan pöydän Nam! [/quote] Miksi ostat valmiiksi marinoituja pihvejä jos kuitenkin maustat ne vielä currylla? Osta maustamattomia. [/quote] Joskus ostankin - ja maustan sitten muilla mausteilla. Ajattelin vinkata ap:lle helppoa tapaa saada makua ruokaan. Ja joo lisäainematmattavat av tantat alapeukuttavat nyt varmasti :D
[/quote]
Ei kyse ole lisäaineista, mutta ei ruokaa kuitenkaan tartte pilata.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:32"] tässä minun luottoresepti: Osta kanapihvejä hunajamarinadissa ja ota ne huoneenlämpöön ennen paistamista. Pilko sipuli pieneksi Laita paistinpannulle öljyä lämpiämään ja lisää öljyyn pari terlusikallista currya Kuullota sipulit curryöljyssä ja lisää kanapihvit Tarkkaile lämpötilaa ettei pala ja lisää hieman öljyä jos curry tönkkööntyy :) käännä pihvit Kun ovat pinnalta ruskeita kaada päälle purkki ruokakermaa ja lisää vaikla vielä tilkka vettä Anna pihvien muhia kastikkeessaan vielä 30 min Vaihtoehtoisesti voit siirtää hauduttamisen uuniin 175 asteeseen.. Maistele vielä suolaisuutta ennen tarjoamista, itse en lisää suolaa koska se valmismarinadi on jo aika suolainen.. Haudutuksen aikana kerkeät keittämään riisin ja tekemään salaatin ja kattamaan pöydän Nam! [/quote] Miksi ostat valmiiksi marinoituja pihvejä jos kuitenkin maustat ne vielä currylla? Osta maustamattomia. [/quote] Joskus ostankin - ja maustan sitten muilla mausteilla. Ajattelin vinkata ap:lle helppoa tapaa saada makua ruokaan. Ja joo lisäainematmattavat av tantat alapeukuttavat nyt varmasti :D
[/quote]
Makuahan niissä oransseissa marinadeissa toki on, siitä voi sitten olla montaa mieltä että onko se hyvää vai pahaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 01:17"]
Minä teen hyvää ruokaa ilman ohjeita. Silmämääräisesti kaikkea sekaan vaan ja hyvää tulee, mös muiden mielestä. Mutta minulla se onkin luontainen vahvuus. Lihoja kun muistaa vetreyttää huoneenlämmössä puoli tuntia-tunnin ja kypsentää miedolla lämmöllä niin hyvä tulee.
[/quote]Ja tämä itsekehu ja luontainen vahvuutesihan juurikin auttaa ap:tä oppimaan tekemään hyvää ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 01:14"]
Minusta esim. kotikokki.net sivusto on paljon parempi kuin hienot keittokirjat, siellä on paljon perusreseptejä, joita on tosi helppo muokata omaan makuun (ainakin sit kun taidot vähän paranee :)
[/quote]
En koskisi Kotikokkiin pitkällä paistolastallakaan. Ihminen joka ei osaa kokata, ei osaa myöskään siivilöidä tuolta roskan seasta toimivia reseptejä. Tämä taito kehittyy vasta, kun on tehnyt paljon ruokaa ja ymmärtää reseptiä lukemalla, minkälainen lopputuloksesta tulee. Ja siinä vaiheessa todennäköisesti on löytänyt jo paljon parempia lähteitä resepteille.
Joten ap, unohda suunnitelmasi kokata Kotikokin reseptejä mahdollisimman tarkasti. Osta sen sijaan jokin kotiruokakeittokirja kirjakaupasta. Ammattilaisten kirjoittamat reseptit ovat sentään yleensä testattuja ja toimivia.
[/quote]
Otavan Kotiruoka on hyvä peruskeittokirjs
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:32"]tässä minun luottoresepti:
Osta kanapihvejä hunajamarinadissa ja ota ne huoneenlämpöön ennen paistamista.
Pilko sipuli pieneksi
Laita paistinpannulle öljyä lämpiämään ja lisää öljyyn pari terlusikallista currya
Kuullota sipulit curryöljyssä ja lisää kanapihvit
Tarkkaile lämpötilaa ettei pala ja lisää hieman öljyä jos curry tönkkööntyy :) käännä pihvit
Kun ovat pinnalta ruskeita kaada päälle purkki ruokakermaa ja lisää vaikla vielä tilkka vettä
Anna pihvien muhia kastikkeessaan vielä 30 min
Vaihtoehtoisesti voit siirtää hauduttamisen uuniin 175 asteeseen.. Maistele vielä suolaisuutta ennen tarjoamista, itse en lisää suolaa koska se valmismarinadi on jo aika suolainen..
Haudutuksen aikana kerkeät keittämään riisin ja tekemään salaatin ja kattamaan pöydän
Nam!
[/quote]
Parempi paistaa maustamaton broileri kuumassa pannussa vaikka vurry öljyssä. Sitten kanat pois ja miedolla lämmöllä kuullotetaan sipuli. Broilerit takasin ja haudutus
Kasvissosekeitoissa on helppo onnistua. Mutta kannattaa tehdä niin, että ensin kuullottaa sipulia ja valkosipulia kattilan pohjalla voissa, sitten lisää juurekset (esim. maa-artisokat/porkkanat/bataatit) paloiteltuin reiluiksi paloiksi ja pyörittelee niitä hetken voissa, sitten vettä päälle niin että peittyvät ja kasvisliemikuutioita 1 per puoli litraa, haluamiasi mausteita, annat kiehua miedolla lämmöllä kunnes juurekset ovat pehmeitä -> soseuta tehosekoittimella tai sauvasekoittimella -> palauta kattilaan -> lisää kermaa ja kuumenna vielä sekoittaen.
Tai risotto: kuullota sipulia (+valkosipulia) öljyssä, lisää riisit, lisää vähän valkoviiniä, sitten kana- tai kasvislientä vähän kerrallaan, kunnes kaikki on mennyt, sitten joukkoon voita ja parmesania ja lopuksi "täytteet" eli esim. sienet, jättikatkaravut tai parsa.
Noiden tekemisestä saa mielestäni tuntumaa siihen, miten raaka-aineita pitää käsitellä.
Tai jotain todella helppoa: leikkaa bataatti reiluiksi paloiksi leivinpaperin päälle pellille. Halutessasi pirskottele päälle vähän öljyä ja suolaa. Laita 200-asteiseen uuniin n. 20 minuutiksi. Mausta siika- tai kuhafileet suolalla ja valkopippurilla. Paista voissa.
No kerro miten teet esim makaronilaatikon, mikä siinä maistuu pahalta?
Keität pussin makaroneja (400g) ei aivan kypsiksi. Paistat jauhelihan (karitsan jauheliha on tosi maukasta tässä) ja maustat suolalla ja pippurilla. Kuullotat pilkotun sipulin. Sekoitat ton kaiken ja tölkin tomaattimurskaa (esim yrtillä tai valkosipulilla maustettu). Lisäksi esim herkkusieniä jos tykkäätte. Sitten rikot pari kananmunaa ja niiden sekaan vispilöit maitoa ja maustat munamaidon -> lopuksi muiden sekaan. Päälle laitat juustoraastetta ja pari voiklimppiä, ettei pinta kärähdä uunissa.
Tossa ei voi mennä pieleen.
Jos saat jostakin käteesi yläkoulun köksänkirjoja, niin uskon että niistä voisi olla iso apu! Ohjeet ovat aika simppeleitä, niistä löytyy sekä perusruokia että vähän erikoisempiakin ja asiat on selitetty yksinkertaisesti :)
Miten sä sitten teet ruokaa? Keität makaronit vetisiksi ja lihat paistat liian kuiviksi? Et käytä mausteita?
Katsi vaikka kotikokin sivuilta kanakastike, uunilohi, makaronilaatikko, makkarakeitto yms. reseptit. Eihän niissä voi epäonnistua helposti. Maisteletko ruokaa kun teet sitä?
Minusta esim. kotikokki.net sivusto on paljon parempi kuin hienot keittokirjat, siellä on paljon perusreseptejä, joita on tosi helppo muokata omaan makuun (ainakin sit kun taidot vähän paranee :)
Minä teen hyvää ruokaa ilman ohjeita. Silmämääräisesti kaikkea sekaan vaan ja hyvää tulee, mös muiden mielestä. Mutta minulla se onkin luontainen vahvuus.
Lihoja kun muistaa vetreyttää huoneenlämmössä puoli tuntia-tunnin ja kypsentää miedolla lämmöllä niin hyvä tulee.
Ruokalistana voi käyttää vaikka lehdissä ilmotettuja koulujen ruokalistoja. Kunhan ei ihan saman viikon listaa käytä mikä koulussakin sillä viikolla on käytössä. Makujen luulisi olevan tuttuja muksuille, vaikkakin ne itse tehtynä eivät aivan samalta maistukaan.
Ohjeet löytää näppärästi kotikokki.net -sivustolta, jossa reseptit ovat ihan ihmisten tekemiä, ei niinkään gourmet-kokkien hienoine ja erikoisine aineksineen ja mausteineen. Yhtenä kategoriana sielä taisi olla "helpot arkiruuat", joiden pitäisi valmistua noin puolessa tunnissa, muutamasta raaka-aineesta.
Opettele tekemään hyvä pitsapohja. Täytteillä vaihtelua ja aina maistuu.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 16:28"]No kerro miten teet esim makaronilaatikon, mikä siinä maistuu pahalta?
Keität pussin makaroneja (400g) ei aivan kypsiksi. Paistat jauhelihan (karitsan jauheliha on tosi maukasta tässä) ja maustat suolalla ja pippurilla. Kuullotat pilkotun sipulin. Sekoitat ton kaiken ja tölkin tomaattimurskaa (esim yrtillä tai valkosipulilla maustettu). Lisäksi esim herkkusieniä jos tykkäätte. Sitten rikot pari kananmunaa ja niiden sekaan vispilöit maitoa ja maustat munamaidon -> lopuksi muiden sekaan. Päälle laitat juustoraastetta ja pari voiklimppiä, ettei pinta kärähdä uunissa.
Tossa ei voi mennä pieleen.
[/quote]
Tai sitten perinteisemmin:
Keittää makaroneja kattilassa lihaliemessä jotta ne maistuvat paremmilta.
Paistaa rasvaisen jauhelihan ja pilkotun sipulin paistinpannulla (ei käräytä lihaa vahingossa) ja laittaa mukaan suolaa ja mustapippuria.
Tekee munamaidon, n. 3 kananmunaa ja maitoa ja vispaa ne tasaiseksi, laittaa tähänkin ripauksen suolaa ja mustapippuria, myös ihan pieni hippusellinen valkopippuria tuo hyvän maun
Makaronit ja jauhelihat ja sipulit uunivuokaan, munamaito päälle, haluttaessa juustoraastetta
Uunissa 45-60min 200 asteessa
Kannattaa muutenkin aina esim. kanaa ja riisiä tehtäessä heittää riisien sekaan kanaliemikuutio ja makaroneja laatikkoon tehdessä laittaa lihaliemikuutio jne. tuovat todella hyvää makua :) Perunoihin riittää pelkkä merisuola kun eivät itseensä oikein mitään ime.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:39"]
Kannattaa muutenkin aina esim. kanaa ja riisiä tehtäessä heittää riisien sekaan kanaliemikuutio ja makaroneja laatikkoon tehdessä laittaa lihaliemikuutio jne. tuovat todella hyvää makua :) Perunoihin riittää pelkkä merisuola kun eivät itseensä oikein mitään ime.
[/quote]
Kannattaa muuten olla käyttämättä noita kuutioita, vievät ruoasta hyvän maun pois.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:36"]
Minä puolestani sain äidiltäni ikivanhan ohjeen "joka keitetyn paistaa, se makian maistaa. Joka paistetun keittää, se henkesä heittää". Sama viiden maun kokki :D
[/quote]
Mä en tajua tuota ohjetta ollenkaan?? Olen ravintolakokki.