Miten selviät kun tulee kova ahdistuskohtaus?
jos sinulla ei ole käytössä mitään lääkettä niihin hetkiin? Vinkkejä kaipaan.
Kommentit (32)
Olen opetellut ajattelemaan ahdistuksen tunteen keskellä vaikkapa pakolaisleirillä olevia lapsia tai sitä, että mitä käytännössä tapahtuu jos sota syttyisi. Voi ajatella, ettei minulla oikeasti ole nyt mitään hätää ja asiat voisivat olla huonomminkin.
Teen mielessäni janan, jonka toiseen päähän asetan kaikki elämäni oikeasti ahdistavat ja pelottavat asiat ja toiseen onnelliset hetket. Sitten asetan ahdistuksen hetken janalle, jotta tajuan olevani oikeasti ihan turvassa ja onnellinen.
Menen kissan luokse, se on niin rauhoittava
Mä luettelen maita joissa en ole käynyt. Yritän muistaa tarkasti, missä ne sijaitsee.
ahmin itseni niin täyteen etten pysty kunnolla hengittämään, sitten oksennan silmät verillä niin kauan että vatsahapot polttaa suussa.
sen jälkeen on helpottunut olo.
Minulle ahdistuneena tulee taivaskaipuu. Se auttaa jaksamaan ahdistuksen. Luen Raamatusta Jumalan lupauksia.
Itken. Jos kukaan ei ole paikalla paiskon vielä tavaroitakin pitkin seiniä. Sitten rauhoitun ja nukahdan. Herään paremmalla luonnolla.
mua auttaa virkkaaminen, kenties epäloogista mutta se on ainut terveellinen/kehittävä juttu, joka mulla toimii.
Käyn makaamaan lattialle ja nostan jalat ylös esim. jumppapallon päälle, jostain syystä rauhoittaa mua kovasti. (sängyssä makaaminen ei ikinä rentouta mua, ainoastaan kivikovalla lattialla makaaminen, mikä lie syynä :)
Joskus myös kirjotan paperille ihan kaiken mitä mieleen juolahtaa, vaikka kuinka sekavaa sepustusta tulis, niin antaa vaan kaiken tulla ulos.
Hengittelen rauhallisesti ja luen naistenlehtiä tai ruokareseptejä.