Tiedätkö tai tunnetko ketään täällä asuvaa amerikkalaista henkilöä, joka on oppinut puhumaan hyvää suomea?
Kommentit (32)
Serkkuni hullu aviomies, joka on jenkki, haluaa muuttaa Suomeen ja opiskella kunnolla paikan päällä tätä hassua kieltä, jota ei puhu kuin muutama hassu miljoona.
Ennustan suuria vaikeuksia. Suomi ei ole niitä maailman helpoimpia kieliä oppia.
Vierailija kirjoitti:
neil hardwick
Hän heittäisi sinua märällä paperitollolla, jos lukisi tämän ketjun. Hän on britti.
Minä tekisin mieluummin toisinpäin, muuttaisin täältä Valtoihin. Mielenkiintoinen maa elää varmaankin.
Tiedän. Mieheni. Ei tosin tykkää puhua suomea, koska aksentti on edelleen olemassa ja ilmeisesti häpeää sitä kun ei ole täydellinen. Meillä kotona puhutaan nykyään pääasiassa siten että minä ja lapset suomea, mies englantia. Sillä on pärjättyv oikein hyvin. Muutti Suomeen vuonna 2014.
Tunnen. Ollut täällä 15-20 vuotta. Puhuu niin täydellistä suomea, ettei huomaa ulkomaalaiseksi. Ehkä voisi ajatella olevan vain ruotsinkielinen.
Kuulemma hän puhuu ranskaa ja espanjaakin ilman aksenttia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Mieheni. Ei tosin tykkää puhua suomea, koska aksentti on edelleen olemassa ja ilmeisesti häpeää sitä kun ei ole täydellinen. Meillä kotona puhutaan nykyään pääasiassa siten että minä ja lapset suomea, mies englantia. Sillä on pärjättyv oikein hyvin. Muutti Suomeen vuonna 2014.
Sama, kansalaisuuteen vaadittava taso saavutettu ajat sitten, mutta mielellään ei suomea puhu. Joskus jopa saanut osakseen irvailua murteellisesta suomestaan suomalaisilta. Hyvin ymmärtää mitä lapsen kanssa puhun, vaikka itse mieluiten käyttääkin englantia.
Tunnen useamman pitkään Suomessa asuneen amerikkalaisen, ja kaikilla on voimakas aksentti, vaikka he osaavat suomea erittäin hyvin jo ammattinsakin takia.
Sen sijaan tunnen erään Suomessa asuvan saksalaisen, jota en vuosiin edes tajunnut saksalaiseksi, sillä hänellä ei ole minkäänlaista vierasta korostusta puheessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kansalaisuuteen vaadittava taso saavutettu ajat sitten, mutta mielellään ei suomea puhu. Joskus jopa saanut osakseen irvailua murteellisesta suomestaan suomalaisilta. Hyvin ymmärtää mitä lapsen kanssa puhun, vaikka itse mieluiten käyttääkin englantia.
Idiootit suomalaiset, jotka toimivat noin.
Sen lisäksi, että suomi ja englanti kuuluvat aivan eri kielikuntiin, suomen puhumisesta tekee englantia äidinkielenään puhuvalle erityisen vaikeaa se, että suomen ja englannin kielen äännerakenne ja suuri osa äänteistä itsessäänkin ovat hyvin erilaisia. Esimerkiksi italian kieltä puhuvalle suomen kielen ääntäminen on helpompaa ääkkösiä lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisin mieluummin toisinpäin, muuttaisin täältä Valtoihin. Mielenkiintoinen maa elää varmaankin.
Aseissa ainakin löytyy.
Minulla menee niin, etteivät amerikanserkkuni ymmärrä kirjoittamaani englantia. Muualla tulen kyllä englanniksi ymmärretyksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Ollut täällä 15-20 vuotta. Puhuu niin täydellistä suomea, ettei huomaa ulkomaalaiseksi. Ehkä voisi ajatella olevan vain ruotsinkielinen.
Ai espanjaakin ilman aksenttia? Yleensä kun amerikkalaiset yrittävät puhua espanjaa, se kuulostaa ihan järkyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai espanjaakin ilman aksenttia? Yleensä kun amerikkalaiset yrittävät puhua espanjaa, se kuulostaa ihan järkyttävältä.
Hän puhuu kuulemma seitsemää eri kieltä. Todella lahjakas siis.
En tiedä enkä tunne mutta olisi kiva tietää ja tuntea.
neil hardwick