Onko USAssa synnytyksissä oikeesti tollainen "siveys peitto"
Helkkari kun oikeen ärsyttää kun aina kun amerikkalaisissa elokuvissa tai sarjoissa joku synnyttää niin jalkojen päälle laitetaan tollanen kangas, sama muutan jos joku käy gynellä. Miksi? Käytetäänkö niitä ihan oikeesti vai onko se elokuvissa vaan siksi että niin ne kohtaukset on helpompi kuvata ilman että naisen värkki näkyy? Lääkäri ja hoitajathan sinne näkee jokatapauksessa (kun joutuvat hankalasti kurkkimaan peitteen alta) ja mies sen on toden näköisesti nähnyt ennenkin, muita noissa synnytyksissä/gynekäynneillä harvemmin on mukanakaan. Onko synnytetäänhän me suomessakin ihan rennosti vaan kaikki paljaana, ja itse ainakaan omassa synnytyksessä en olisi voinut vähempää välittää vaikka olisi ollut koko sairaala katselemassa ja kaiken näkemässä, oli siinä vähän muutakin ajateltavaa. Ollaanko rapakon takana vaan sitten niin siveyden sipuleita ettei synnytyksessäkään saa mitään näkyä vai onko toi vaan oikeesti olemassa kameroita varten? Kukas tietää?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:37"]
Olisipa suomessakin tapana! Ihan hirveä olo gynellä ilman sitä. Otankin nykyään ison huivin mukaan, jolle olen saanut aina luvan lääkäriltä laittaa jalkojeni päälle, koska täällä ei ole tosiaan kaapeista tällaisia löytynyt.
[/quote]
Mitä se huivi auttaa? Gyne näkee alapääsi joka tapauksessa, oli sinulla huivi reisiesi päällä tai ei.
Luulin että kaikkialla laitetaan se peite. Suomessako siis ei?! Ollaanko täällä vain jokin paita päällä ja muutoin ilkoalasti kaikkien töllötettävänä? En kyllä haluaisi levitellä verisiä yms paikkoja isossa huoneessa ventovieraiden edessä.
Minä nimenomaan haluaisin sellasen peiton jos menisin synnyttämään :S Mutta olenkin vähän tällainen.
Minä nimenomaan haluaisin sellasen peiton jos menisin synnyttämään :S Mutta olenkin vähän tällainen.
Ai. Mun mielestä kuulostaa paremmalta kuin Suomen tapa. Olet karjaa sen jälkeen kun olet raskaana, ihan kuka tahansa voi loukata yksityisyyttäsi ja sörkkiä sua. Itseä ainakin ahdistaa tämä Suomen nautakarja tapa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:04"]
Ai. Mun mielestä kuulostaa paremmalta kuin Suomen tapa. Olet karjaa sen jälkeen kun olet raskaana, ihan kuka tahansa voi loukata yksityisyyttäsi ja sörkkiä sua. Itseä ainakin ahdistaa tämä Suomen nautakarja tapa.
[/quote]
Samaa mieltä. Raskaanakin ollessa voisi olla yksityisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:37"]
Olisipa suomessakin tapana! Ihan hirveä olo gynellä ilman sitä. Otankin nykyään ison huivin mukaan, jolle olen saanut aina luvan lääkäriltä laittaa jalkojeni päälle, koska täällä ei ole tosiaan kaapeista tällaisia löytynyt.
[/quote]
Mä just viimeksi gynellä ollessani ajattelin, että miksi ihmeessä sellaista kangasta ei ole meillä käytössä. Olisi niin paljon mukavempi olla siinä jos joku peitto olisi edessä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:03"]
Luulin että kaikkialla laitetaan se peite. Suomessako siis ei?! Ollaanko täällä vain jokin paita päällä ja muutoin ilkoalasti kaikkien töllötettävänä? En kyllä haluaisi levitellä verisiä yms paikkoja isossa huoneessa ventovieraiden edessä.
[/quote]
Ei siellä nyt muuta porukkaa ole kuin synnytystä hoitava henkilökunta. Miten sen peiton kanssa ponnistetaan konttausasennossa tai kyykyssä?
[/quote]
Verisiä paikkoja joudut levittelemään joka tapauksessa, oli sulla peittoa tai ei. Peitto toimii näkösuojana vain itsellesi, ei hoitohenkilökunnalle.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:08"]
[/quote]
Verisiä paikkoja joudut levittelemään joka tapauksessa, oli sulla peittoa tai ei. Peitto toimii näkösuojana vain itsellesi, ei hoitohenkilökunnalle.
[/quote]
Juurikin näin.
Synnytyksen aikana sitä pillua töllää joka tapauksessa puoli sairaalaa suunnilleen vahtimestarista alkaen, oli se peitto päällä tai ei. Että se siitä yksityisyydestä.
Mulla oli loop-hoidossa tuollainen peitto. Liittyykö tuo jotenkin leikkaussalihygieniaan vai miten?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:03"]
[/quote]
[/quote]
Mä oon ihan hirveä vilukissa (joo jopa synnyttäessä) ja mulla ainakin oli paljon mukavempi synnytys kun sai pitää peiton päällä. Oli ihanaa olla valmiiksi lämpimässä peiton alla kun lapsi ojennettiin syliin ja siinä sitten pötköteltiin siihen asti, että meidät kärrättiin osastolle. Oli ihanan raukea olo :)
Peitto polvilla on kuin panisi pään pensaaseen! Ajatelkaas, jos katossa olisi vielä peili, josta saattaisi seurailla tohtorin touhuja.
Mulle laitettiin kaapu jalkojen päälle ku menin ottamaan essuren. Siinä oli vaan "tavaran" kokoinen aukko :D olin vähä ihmeissään kun tosiaan tottunut tähän suomen menoon että housut vaan pois ja reva levälleen siihe sängylle :D
Joka naisella se värkki on, mitä sotä häpeemään. Syntyyhan se vauvakin pylly paljaana. Pylly paljaana (tod.näk) oot sen alun perin väsännytkin.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:25"]
Kyllä Yhdysvalloissa suhtaudutaan ns. normaaliin alastomuuteen hyvin ahdasmielisesti. Siellä myydään mm. sellaisia imetyssuojia, jotka muistuttavat lähinnä jonkinlaisia ponchoja tai telttaviritelmiä...
[/quote]
Ovat siis kohteliaita kanssaihmisiä kohtaan.
[/quote]
No mun mielestä nuo kaavut ja teltat ovat jo vähän ylireagointia. Voi sitä tissiä tai vauvaa peittää vähemmälläkin.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:08"]
[/quote]
[/quote]
Juurikin näin.
[/quote] Eli saman asian ajaisi vaan laittaa silmät kiinni.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:53"]Niin kyllä paikat pitää peitellä tai muuten lääkäri alkaa panemaan siinä synnytyksen yhteydessä kun homma on niin kiihottavaa. Mikähän neekereitä vaivaa jos näkevät naisen hameessa että pitää mennä raiskaamaan. Intiassa tytöt kävi pellolla kusella niin se oli niin kiihottavaa että piti raiskata ja hirttää puuhun. On ne mutiaiset vaan aika poikia koska pojathan on poikia? Vitun elukat. [/quote] Kukahan tällaista on sanonut.. minä ainakin kaipaan peittoa suojaksi, koska tuntuu nöyryyttävältä olla haarat levällään tuntemattoman ihmisen edessä. Häpeän alapäätäni.
[/quote]
Kai ymmärrät että gyne/kätilö näkee alapääsi vaikka peitto olisikin? Peitto suojaa vain povet, reidet ja mahan. Jos lääkäri ei näkisi alapäätäsi, työn tekeminen olisi mahdotonta ja ennen kaikkea vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:25"]
Salkkareissa yks (Sanni?) just synnytti ja sillä oli tuo peitto. Kätilö kurkki ja kopeloi pienestä aukosta. :D
[/quote]
En nähnyt sitä, oliko yhtä aito kun tämä-->Valitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeille
Kätilönä toimiva mies on muuten perussuomalaisten ehdokas näissä vaaleissa.