Onko kohtuutonta vaatia teiniltä kahta ruuanlaittovuoroa viikossa?
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
Kommentit (426)
207 ja 224 tiivistivät upeasti tämän tapauksen ongelmat!
Eipä ole ap käynyt enää kommentoimassa?!
Mä muutin myös omilleni 16 vuotiaana ja hyvin pärjäsin, vaikka en orjatyötä joutunutkaan tekemään kotona.
Mä en oikeasti käsitä sitä, miksi teini tekee kahtena päivänä viikossa ruokaa, kun äiti eikä isäkään tee.
Ja miksi ihmeessä ei voi käyttää eineksiä? Harva aikuinenkaan jaksaa aina tehdä ruokaa ja ap:n 15 v joutuu sitä tekemään eikä ole mahdollisuuksia päästä halvalla viemällä perhe vaikka pikaruokalaan tai ostaa ranskiksia kaikille.
Ap ei vastaa kysymyksiin ja veikkaan tytön olevan isän lapsi ja ap nyt vain haluaa kyykyttää häntä. Jos arvostaisi kaikkia kolmea lasta tasavertaisesti, niin kaksi nuorempaa lasta tekisi pari kertaa viikossa jotain teinin hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:41"]207 ja 224 tiivistivät upeasti tämän tapauksen ongelmat!
Eipä ole ap käynyt enää kommentoimassa?!
[/quote]
Provo. Eihän se osannut vastat nuihin kysymyksiinkään, että miksi teini on ruennut kapinoimaan, joku syyhän siihen on. Mutta ei keksinyt uskottavasti tarinaa eteenpäin, tämä sana tyyppi tarinoi täällä harva se päivä. Aina joku tällainen vinoutunut aloitus, missä muut yrittää takoa järkeä ap:n päähän, mutta ap pysyy idioottimaisesta kannassaan eikä vastaa oikeasti hyviin kysymyksiin. Huomenna taas uusi väsynyt provo...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:25"]
Jos ei teini kykene laittamaan ruokaa ja pitämään huushollia pystyssä tuntia-paria viikossa, niin teini ei myöskään ole kykenevä jäämään yksin kotiin esim mökkiviikonloppuna/sukulaisreissun ajan tai huitelemaan pitkin kaupunkia kavereiden kanssa iltaisin.
Meillä ainakin ekaluokkalainen osasi olla kaverin kanssa kotona, lämmittää ruokaa, tehdä välipalaa ja käydä ulkona leikkimässä vanhempien ollessa joululomalla töissä. Ei kai teini voi sen avuttomampi olla.... pituus ja voimat ainakin riittää jo nostamaan kuumaa perunakattilaa, joten pelkkää mikrolämmitystä vaativamman homman pitäisi onnistua. Tietty jos järki ei riitä....
[/quote]
No miksi näillä ap:n muilla isoilla lapsilla ei riitä järki tähän samaan kuin sinun lapsella?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:37"]On, on sun ja miehesi homma hoitaa perheenne ruuanlaitto. Se ei ole teinin velvollisuus, ei hän ole teidän perheenne koosta ym. päättänyt. Toki voitte sopia että teini sen ruuan laittaa, jos se teinille sopii. Mutta et sä sitä voi vaatia tekemään sun velvollisuuksiasi. [/quote] On myös sun ja sun miehes velvollisuus hoitaa myös kaikki muutkin kotityöt teininne puolesta, puhtaat vaatteet viikattuna tuolille aamua varten sinne hänen puolestaan siivoamaanne huoneeseen jne. Läksytkin mielellään pitää tehdä herrantertun puolesta. Te olette sen lapsen tähän maailmaan vääntäneet joten nyt palvelette sitä koko loppuelämän. Tai ei koko loppuelämän, kaksikymppisenä potkaisette sen omaan kotiin ilman mitään käytännön kokemusta asioiden hoitamisesta ja sit otatte sen parin vuoden päästä takaisin siipienne suojaan kun on mennyt kämppä, luottotiedot ja terveys. SITTEN hoivaatte sitä loppuelämän. Teini ei ole osa perheyksikköä vaan vähän niinkuin lemmikki, niinkuin hamsteri jota pitää muistaa hoitaa ja ruokkia. Nih!
[/quote]
Niinhän palvelevat näitä kahta muuta isoa lastakin.
tai vanhin palvelee, vaikka kaikki ovat isoja.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:37"]Itse asuin tuon ikäisenä jo omillani. Olin myös n.12 vuotiaasta tehnyt ruokaa ja hoitanut pyykkini jne. Todellakin korkea aika alkaa hoitamaan asioita itse, jos jo 16 täyttää..
[/quote]
Ja ennen lapset meni töihin 6-vuotiaana
ei todellakaan kohtuutonta, ton ikäsen pitäis osata kotihommista vähän sitä sun tätä ja ei oo parempaa tapaa saada sellasta tekemisen rytmiä kun alottamalla hommat :) voisit ehkä kokata sen kans jossei yksin halua? tai sit voitte sopia että vaikka kolme kotityötä per viikko, oman huoneen ylläoidon lisäks siis. voi vaikka viikon aikana kerran imuroida, kerran kokata ja kerran vaikka pestä vessan, sais sit ite päättää mitä haluaa tehdä. ton ikäsenä asuin jo omillani mutta harmitti kun kotona ei ollut joutunu tekemään mitään kotihommia, tulinsit ihan yllätyksenä että kokkaukseen, siivoomiseen, pyykkäämiseen menee oikeesti aikaa ja nekin täytyy hoitaa. :)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:53"]kyllä näissä vastauksissa erottuu kahta eri ihmistyyppiä, noin karkeasti ottaen. tyyppi A. vaaditaan teiniltä (minä vuonna tämä ap:n teini muuten tarkkaan ottaen on syntynyt?) mahdollisimman paljon vastuuta, entisajan malliin suoraan lapsesta mahdollisimman pian aikuiseksi. lopputulos: teini muuttaa todennäköisesti liian nuorena pois kotoa, syömään eineksiä ja muuten epäterveellisen elämän äärelle. tällaisen kasvatuksen saanut ihminen ehkä myöhemmin välttelee vastuuta, ei esim. ota vastaan vastuullisempia tehtäviä työelämässä. tällaisella ihmisellä on usein jokseenkin mustavalkoinen ajatusmaailma. perhe-elämä on usein marttyyrina olemista, ei osata arvioida valintojen seurauksia. tyyppi B. kasvatetaan lasta ja teiniä pehmeämmällä tavalla. opetetaan tekemään kotitöitä, ollaan mukana ja neuvotaan. vastuuta on jonkin verran (esim. oman huoneen siivous, ruoanlaitto osittain), mutta vastuun kodinhoidosta kantavat vanhemmat. tulos: lapsi kehittyy ikätasonsa mukaisesti, on onnellisempi aikuisena, kun silloin tekee omia päätöksiä ja kantaa vastuuta niistä. tällainen ihminen osaa kodinhoidosta perusasiat, koska on ne oppinut kotona. hän saa vastuullisempia tehtäviä työelämässä koska ei koe vastuuta ahdistavaksi, kun sitä ei ole ollut liikaa nuorena. hänen perhe-elämänsä on onnellisempaa, koska nyt hän tietää että nyt on hänen vuoronsa kantaa vastuuta, eikä se tunnu raskaalta, kun se on hänellä vasta aikuisena ja on itse valintansa tehnyt. sellaista, että teiniltä ei vaadittaisi mitään osallistumista kotitöihin, ei ole kukaan tainnut ehdottaa, joten se huoli, ettei teini osaisi mitään kun muuttaa omilleen, on turha. tuon ruokahuollon voi kyllä käytännössä järjestää muutenkin kuin teinille täysvastuu kahtena päivänä, jotenkin hommaa kannattaisi teinin kannalta helpottaa. [/quote] Olipa hyvä analyysi ja allekirjoitan täysin! Minun piti siivota (imuroida) oma huoneeni ko taaperona, oikeita töitä tein jo 9-vuotiaana, pyykin pesut, viikkaamiset, imuroinnit, luuttuamiset ja muut piti tehdä jo pienestä pitäen. Muutin kotoa 16 kesäisenä omilleni, välttelen suuria vastuita, koska vihaan vastuuta. Vihaan siivoamista ja toisaalta olen onneton, kun alisuoriudun, vaikka pää riittäisi pidemmälle. Yritän ottaa vastuuta enemmän, mutta väsyn joka kerta liikaa ja tuntuu, etten selviydy. Tämä masentaa, sillä olen jumissa pääni sisällä. Mustavalkoinen en enää ole, olen kehittänyt itseäni henkisesti valtavasti ja mieheni on ollut loistava opettaja. Pidän ihmisistä, mutta välttelen liian läheisiä kontakteja, sillä pelkään, että ihmiset vaativat minulta liikaa ja käyttävät resurssini loppuun. Kannattaa oikeasti miettiä, mitä lapsiltaan vaatii ja miten heitä kasvattaa. Mielummin lempeä ja kannustava ohjaus, kuin hirveä vaatimuslista armeijatyyliin. Ei niistä lempeästi kasvatetuista mitään pullamössöä tule, vaan tasapainoisia ihmisiä. Toisin kuin meistä, liian ankaran ja rakkaudettoman kasvatuksen saaneista: me kipuillaan koko loppuelämä ja kamppailuaan oman päämme kanssa.
[/quote] Olet ihan oikeassa, mutta tässä juuri ap:n teinin voi laskea kategoriaan B.
[/quote]
olen eri mieltä, kyllä tässä on kyse kategoriasta A. pakottaminen, yhteistyön puute äidin (ap:n) puolelta, ja sitovuus sekä palkkion puute ja suuritöisyys (kyllä ruoanlaitto on teinin näkökulmasta suuri työ) ja säännöllisyys tekevät sen, että tämä tapaus kuuluu kategoriaan A.
kyllähän jotkut 16-vuotiaat jo asuvat omillaan, mutta silloin ei saa äänestää, ajaa ajokorttia, ostaa alkoholia, ei saa luottokorttia ym. eli ei ole aikuisen oikeuksia kuitenkaan. ja siihen on syynsä.
Kuinka vanhoja ne muut lapset siis on? En jaksa selata koko ketjua.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:41"]
Vähän asiasta ohi. Valmennan eräässä urheiluseurassa nuorten ryhmää, ja meille sanottiin jo valmentajakoulutuksessa kun puhuttiin nuoren arkirytmistä, että siihen pitäisi sisältyä koulun ja harrastusten lisäksi myös kotityöt. En siis näe, että noin vähäinen määrä mitenkään voisi vahingoittaa kouluun tai harrastuksiin keskittymistä, saati sitten olla muuten liian rankkaa.
[/quote]
Ja muutenkin on pakko sanoa, että teini tai nuorempikaan lapsi ei mene rikki siitä että hänellä on säännöllisiä velvollisuuksia.
[/quote]Mieluiten ei niin että teinin työpäivästä tulee pitempi kuin vanhempiensa työpäivästä. Ap nimenomaan haluaa istua valmiiseen ruokapöytään silloin kun hänen oma työpäivänsä on jo päättynyt, teinin ei ole, eikä lapsia pidä pitää palvelijoina. Ap luulee olevansa nokkela kun verhoilee teinin alistamisen kasvatukseksi. Saisi siinä tapauksessa kasvattaa koko lapsikatrasta tasapuolisesti eikä vain yhtä jonka pitäisi raataa yksinään.
"Kyllä taas ketjusta näkee, että kun tarpeeksi yrittää, voi lukea asiat ihan miten itse haluaa...
Ensinnäkin täällä on useampi kommentoija kirjoittanut, että esikoistyttö joutuu passaamaan nuorempia veljiään/velipuoliaan, vaikka ap on kertonut, että kyse on ydinperheestä ja ap:n viesteissä ei ole missään vaiheessa sanottu molempien nuorempien sisarusten olevan poikia, vaan on nimenomaan kirjoittanut pojAsta yksikössä.
Kun ap, kertoi ettei eineksiä voida käyttää erikoisruokavalion vuoksi, alkoi joku kommentoija mekastaa, että teinin täytyy osata ottaa huomioon pienempien erikoisruokavaliot, vaikka ap oli kertonut, että kyseessä on kuopuksen ja teinin erikoisruokavalio. Ruuanlaittokin kestää palstalaisten mukaan yhtäkkiä paljon kauemmin kun pitää huomioida erikoisruokavalio ja teinin on oltava kotona silmä kovana vahtimassa, ettei nuorempi sisarus syö mitään, mille on allerginen. Vilja-allergikon äitinä voin sanoa, ettei ainakaan minulla alkukankeuden jälkeen ole mennyt yhtään kauempaa, tehdä lapsen allergiaruoka, kuin mikä tahansa ruoka-annos. Lapseni on myös jo 2,5-vuotiaana tiennyt mitä voi ja mitä ei voi kotona syödä, kun on säännöllisesti neuvottu, mitkä ruoat ovat hänelle sopivia.
Muutenkin aika paljon painoa on keskustelussa laitettu sille, että teini joutuisi vahtimaan sisaruksiaan. Ketjun loppupuolella alettiin vaatia, että pikkusisarukset on laitettava iltapäiväkerhoon, jottei esikoinen joudu olemaan heidän kanssaan kotona lapsenlikkana. Jos ajatellaan, että nämä sisarukset olisivat vaikkapa 3- ja 5-luokkalaisia, niin mihin ihmeen iltikseen heidät on tarkoitus tunkea. Täällä meillä päin iltapäiväkerhoissa ei riitä paikkoja edes kaikille halukkaille tokaluokkalaisille saati sitten isommille alakoululaisille. Enpä kyllä usko, että itse ainakaan olisin enää ekan luokan jälkeen suostunut iltikseen menemäänkään, pikkulasten juttujahan siellä oli. Kyllä tuollaiset kymmenkesäiset jo osaavat olla itsekseen kotona tekemässä omia juttujaan, vaikkei teiniä olisi perheessä ollenkaan.
Lisäksi on väitetty, että ap olisi haukkunut lastaan laiskapaskaksi. Tämän kohdan keskustelussa, jos joku viitsisi ystävällisesti osoittaa minulle. Minun nähdäkseni ap ei ole ketjussa käyttänyt alatyylistä kieltä missään vaiheessa eikä muutenkaan nimitellyt lastaan.
Taitaa mammoilla nyt vaan olla omat erityiset silmälasit päässään ketjua lukiessaan. Kuten yleensä, ap on aina väärässä av:lla, silloinkin kun hän on oikeassa.
[/quote]
Meinasin itse kirjoittaa samankaltaisen viestin, mutta tässä tulikin jo melkein kaikki mitä halusin sanoa. Ap on myös sanonut, että teinillä on vapaa-aikaa, ja että kolme muuta iltapäivää teini saa vaikka luuhata siellä kaupungilla jos haluaa."
Nyt olet asiasta ulkona kuin lumiukot, ei ainakaan meidän teinit voi luuhata kaupungilla iltapäiviään, sillä koulu päättyy yleensä vasta klo 15 tai 16 ja päälle tulevat vielä koulumatkat, jonka jälkeen tulee pieni lepotauko ja läksyjen teko ja kokeisiin lukeminen eli tekevät pitempää työpäivää kuin vanhempansa, kun huomioidaan läksyt ja kokeisiin luvut, jos haluaa hyvät arvosanat, niin työtä on tehtävä sen eteen.
Tuossa iässä tärkeintä on koulun käynti ja vanhempien tehtävä on tukea lapsiaan opiskelussa. Tämän päivän yläaste on vaativa ja koulun menestys ratkaisee juuri tuossa iässä miten pärjää aikuisena työelämässä. Kokonaisuudessaan tärkeä elämänvaihe. Opiskelupaikoista käydään tiukkaa taistelua, eikä 7 tai 8 keskiarvoilla päästä edes lukioon eikä amikseen, vaan nuori syrjäytyy jo alkumetreillä. Monet vanhemmat kuvittelevat lapsen pääsevät heikoillakin keskiarvolla ainakin amikseen, mutta näin ei enää ole, vaan useammat paikat vaativat korkeamman todistuksen keskiarvon kuin lukioon.
Jos ap. tytär haluaa osallistua perheen ruokahuoltoon, sen pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen, mutta tärkeintä on koulun käynti ja riittävä lepo ja uni ja harrastukset ja sosiaalinen kaveripiiri.
Suuresti ihmettelen ap. sepustuksia omista kotitöistään ja miehestään hän on vain maininnut tulevan työstään kotiin klo 17.30, mutta ei mitään muuta. Mikä on perheen isän osuus kotitöistä ja ruokahuollosta, vai onko hän vain naisten (äidin ja tyttären) passattavana ja vapaamatkustajana.
"Musta on kohtuullista laittaa teini osallistumaan kotitöihin? Täällä näköjään suurin osa paapoo lapsiaan. Sitten tulee näitä eineksien syöjiä lisää kun itse ei osata edes perunoita keittää! "Teinin tahdon mukaan" -tarviiko teillä teinin siivota jos hän ei halua? Elämässä täytyy tehdä asioita joita ei halua. Mulle on sinänsä sama onko se sitä kokkausta, imurointia vai pyykinpesua, mutta kyllä teinin täytyy jo osallistua kotitöihin, ihan vaan jo oppimisen vuoksi ja siksi kun hän yhtälailla sotkeekin/syökin. Miten herranen aika ennen vanhaakin on äiti ja tytär heränneet navettasn yhdessä? Nostettu perunat? Mitä ihmeen pumpulikasvattajia te olette? Kyse ei oo meillä ainakaan siitä, etteikö itse ehdi/jaksa, vaan siitä että opetetaan (lue: kasvatetaan) nuorta itsenäiseen elämään jossa imuri pysyy kädessä ja kauha toisessa. Ja ymmärtää mitä on auttaminen. [/quote] Ja taas yksi urpo joka ei osaa lukea. Mistä näitä riittää? Näytä tksikin kommentti, missä sanotaan, että lapsia pitää paapoa ja mitään ei saa vaatia? [/quote]
no heti ekalla sivulla on että "on ap SINUN tehtävä laittaa ruokaa, SINUN tehtävä hoitaa lapsesi" jne."
Totta kait se on vanhempien tehtävä ja lasten/teinien tehtävä on koulun käynti. Nyt kun kokeita on paljon, saatan jopa iltapalan viedä tarjottimella teinille, jotta hän voi keskittyä kokeiden lukemiseen. Minulle ei suinkaan ole tärkeintä miten paljon teinit tekevät kotitöitä, vaan mikä on hänen koulumenestyksensä, sillä se antaa parhaat eväät lapsen elämälle.
Ja silti tyttäreni osaa tehdää ruokaa, siivota, leipoa, ommella ja neuloa vaatteita, kun olemme tehneet niitä lukemattomia kertoja YHDESSÄ tai hän ihan vapaaehtoisesti yksin. Ja tyttäreni on ap. tyttären ikäluokkaan.
Vähän asiasta ohi. Valmennan eräässä urheiluseurassa nuorten ryhmää, ja meille sanottiin jo valmentajakoulutuksessa kun puhuttiin nuoren arkirytmistä, että siihen pitäisi sisältyä koulun ja harrastusten lisäksi myös kotityöt. En siis näe, että noin vähäinen määrä mitenkään voisi vahingoittaa kouluun tai harrastuksiin keskittymistä, saati sitten olla muuten liian rankkaa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 18:41"]
[/quote]
Ja muutenkin on pakko sanoa, että teini tai nuorempikaan lapsi ei mene rikki siitä että hänellä on säännöllisiä velvollisuuksia.
Ei ole väärin vaatia! Itse hoidin kotona kaupassa käynnin,ruuan laiton, siivouksen, pyykit yms. isäni kuoltua koska äiti toi rahan kotiin ja jonkun piti hoitaa kotia. Ja olin siis 13v. silloin...
Edelleenkään ei ole väärin vaatia teiniltä kotitöitä mutta on väärin pakottaa hänet tekemään ne tiettyinä päivinä ja tiettyinä kellonaikoina viikosta toiseen. Kukaan meistä aikuisistakaan ei tee kaikkea samalla tavalla joka viikko ja me sentään olemme itse valinneet perhekokomme.
Minusta ruoanlaitto perheelle kaksi kertaa viikossa ei ole kohtuutonta, mutta on kohtuutonta että päivät ja kellonajat eivät vaihdu. Teini ei itse asiassa tee kotitöitä vaan palvelee perhettä, jotta muu perhe saa ruoan valmiina heille sopivaan aikaan. Oikeanlainen tapa olisi, että teini saisi valita tekeekö ruoan etukäteen edellisenä iltana valmiiksi vai koulupäivän päätteeksi. Onhan paljon helpompaa tehdä ruokaa kun on jo hoitanut kaikki koulutyöt kuin juosta koulusta kotiin kokkaamaan ja sitten loppuilta päntätä läksyjä ja kokeisiin. Tämän lisäksi ruonalaitto ei saisi olla teinin ainoa mahdollisuus kotitöihin. Jos hän esim. mieluummin imuroi tai pesee perheen pyykkiä, pitäisi hänellä olla mahdollisuus siihen. Myös sisarusten pitäisi tehdä koko perheen eteen kotitöitä eikä siihen riitä mikään kauppa-apulaisena toimiminen. Perheen pyykkien viikkaaminen sujuu kyllä alakoululaiselta.
Minusta järkevintä on antaa teinille vaihtoehtoja. Hän voi valita viikottain vaihtuvat kotityöt ja ne kotityöt voi suorittaa sen verran joustavasti, ettei ole katastrofi, vaikka niitä ei tee tietyllä kellonlyömällä.
Kyllä minua mietityttää teinin näkökantakin kun rankan kouupäivän jälkeen pitää tehdä kotitöitä vaikka läksyä on roppakaupalla ja seuraavana päivänä kokeet. Jossain välissä on kai ne harrastuksetkin eli arkipäivistä ei todellakaan jää vapaaksi kolme iltaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:26"]Viimeinen viestini tähän ketjuun, tämän jälkeen saatte olettaa ja uskotella itselle ihan mitä lystää.
Teini ei joudu vahtimaan iltapäivisin nuorempia sisaruksiaan. Sisarukset pärjäävät keskenään kotona koulun jälkeen niinä päivinä kun teinillä ei ole ruuanlaittovuoroa eikä hän välttämättä tule kotiin ennen meitä vanhempia. Silloin kun tulee, hän ei ole sisarustensa hoitaja. Jos jonkun koululaiset tarvitsevatkin jatkuvasti lapsenvahtia, niin nuo meidän eivät tarvitse.
Teini ehtii tehdä läksynsä, lukea kokeisiin, harrastaa ja viettää aikaa kavereidensa kanssa. Tarvittaessa ruuanlaittovuoroissa voidaan joustaa, mutta mikään päämäärätön kaupungilla hengailu ei ole riittävä syy, sitä teini voi tehnä muinakin päivinä.
Nuoremmat lapset tekevät oman osuuutensa kotitöistä. Kotitöiden laatu ja määrä katsotaan iän, ei sukupuolen mukaan. Myös poika auttaa kykyjensä mukaan keittiössä ja kunhan aika on, opettelee hänkin itsenäisen ruuanlaiton. Nuorempien kotitöitä en ole nähnyt tarpeelliseksi luetella sen tarkemmin, koska avauksen tarkoituksena ei ollut levittää koko perheemme elämää palstan ruodittavaksi.
Hauska nähdä av-mammojen tyrkyttävän eineksiä, vaikka yleensä pussimuusikin on suuri synti. Eineksiä meillä ei käytetä, pakastevihanneksia, tomaattimurskaa ym. vastaavia puolivalmisteita kylläkin. Einesten välttämiseen on syynä kahden lapsen erityiruokavalio, teinin ja kuopuksen.
Ruokailun ajankohtaan on syynsä, joita en halua täällä avata. Joka tapauksessa tuo 17.30 jälkeen on meille myöhäinen ajankohta, niinä päivinä kun itse ehdin laittamaan ruokaa syödään aikaisemmin.
Ap
[/quote]
Eli et edelleenkään ole valmis neuvottelemaan jostain muista kotitöistä, joita teini tekisi mielummin, vaan ruokaa on pakko laittaa ja osata ottaa huomioon pienempien erityisruokavaliotkin? Ja ruoan on oltava tiettyyn aikaan, koska syy x mitä et suostu avaamaan, koska et halua kertoa liikaa perheestäsi. Teinistäsi avasit sen verran, että sait muutaman ilkeän haukkumaan lapsesi laiskaksi paskaksi ja aloituksenkin teit vain siitä syystä, että muidenkin on oltava kanssasi samaa mieltä? On siinä hieno äiti, ei voi muuta sanoa...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:26"]
Viimeinen viestini tähän ketjuun, tämän jälkeen saatte olettaa ja uskotella itselle ihan mitä lystää.
Teini ei joudu vahtimaan iltapäivisin nuorempia sisaruksiaan. Sisarukset pärjäävät keskenään kotona koulun jälkeen niinä päivinä kun teinillä ei ole ruuanlaittovuoroa eikä hän välttämättä tule kotiin ennen meitä vanhempia. Silloin kun tulee, hän ei ole sisarustensa hoitaja. Jos jonkun koululaiset tarvitsevatkin jatkuvasti lapsenvahtia, niin nuo meidän eivät tarvitse.
Teini ehtii tehdä läksynsä, lukea kokeisiin, harrastaa ja viettää aikaa kavereidensa kanssa. Tarvittaessa ruuanlaittovuoroissa voidaan joustaa, mutta mikään päämäärätön kaupungilla hengailu ei ole riittävä syy, sitä teini voi tehnä muinakin päivinä.
Nuoremmat lapset tekevät oman osuuutensa kotitöistä. Kotitöiden laatu ja määrä katsotaan iän, ei sukupuolen mukaan. Myös poika auttaa kykyjensä mukaan keittiössä ja kunhan aika on, opettelee hänkin itsenäisen ruuanlaiton. Nuorempien kotitöitä en ole nähnyt tarpeelliseksi luetella sen tarkemmin, koska avauksen tarkoituksena ei ollut levittää koko perheemme elämää palstan ruodittavaksi.
Hauska nähdä av-mammojen tyrkyttävän eineksiä, vaikka yleensä pussimuusikin on suuri synti. Eineksiä meillä ei käytetä, pakastevihanneksia, tomaattimurskaa ym. vastaavia puolivalmisteita kylläkin. Einesten välttämiseen on syynä kahden lapsen erityiruokavalio, teinin ja kuopuksen.
Ruokailun ajankohtaan on syynsä, joita en halua täällä avata. Joka tapauksessa tuo 17.30 jälkeen on meille myöhäinen ajankohta, niinä päivinä kun itse ehdin laittamaan ruokaa syödään aikaisemmin.
Ap
[/quote]
Tässä nyt näyttää olevan niin paljon "tämä pätee absoluuttisesti eikä siitä jousteta, mutta en voi kertoa syytä"-tavaraa että miten ajattelit saavasi mielipiteen tältä palstalta? Vastaukset eivät ole aina juu/ei-luokkaa vaan vaativat jonkinlaista pohjatietoa. Ja kummasti voit teinistä kertoa, mutta et luetella nuorempien kotitöitä...? Mitä salaisuuksia ne muka ovat? Pojat vievät roskapussin kerran viikossa ja teini tekee loput? On muutenkin täysin eri asia esim. siivota yhdessä taloa kuin tehdä yksin koko perheelle ruoat useamman kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:26"]
Viimeinen viestini tähän ketjuun, tämän jälkeen saatte olettaa ja uskotella itselle ihan mitä lystää.
Ap
[/quote]Juuri noin, alakouluikäiset hoitavat itse itsensä mutta eivät osaa mennä jääkaapille tekemään itselleen voileipää jos tulee nälkä? Kukahan teillä on pumpulissa kasvatettu? Ja kumma että taas tarina muuttuu aivan toisenlaiseksi sitä mukaa kun siinä huomataan epäkohtia/kummallisuuksia. Nyt teini onkin yhtäkkiä kaupungilla huitelemassa suurimman osan ajasta ja ahkerat "kauppa-avut" hoitavat itse itsensä.
Itse asuin tuon ikäisenä jo omillani. Olin myös n.12 vuotiaasta tehnyt ruokaa ja hoitanut pyykkini jne. Todellakin korkea aika alkaa hoitamaan asioita itse, jos jo 16 täyttää..