Onko kohtuutonta vaatia teiniltä kahta ruuanlaittovuoroa viikossa?
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
Kommentit (426)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:26"] No entäs tämä: Teini laittaa ruokaa tiistaina ja sitä samaa ruokaa syödään sitten torstainakin?! Ap, miksi kysyt mielipidettä täällä, jos olet jo etukäteen päättänyt, että teinin pitää kuitenkin tehdä ruoka kahtena päivänä viikossa? [/quote] Välillä teini tekee tuplasatsin ja tietysti huolehtii sen lämmityksestä. Usein teinin tekemät ruuat ovat sellaisia, etteivät ne ole hyviä parin päivän päästä lämmitettyinä. Esim. pizzaa valmiiksi tehdyistä pohjista. Kysyin, onko vaatimukseni kohtuuton. Vaikea sanoa onko, mutta näillä nyt mennään. Jos teini ruokavuoroista luovuttaisiin, hänelle tulisi muita ehkä enemmän aikaa vieviä töitä niille ajoille kun vanhemmat tekevät seuraavien päivien ruokia. Täytyy sanoa, että olen kyllä hämmästynyt kuinka pumpulissa lapsia nykyään pitäisi kasvattaa, ilmankos teini valittaa kuinka kaverit sitä ja tätä. Ap [/quote] Älä selitä. Nyt ei ole kasvatuksesta kyse, vaan siitä että olet tehnyt lapsia ja oletat että voit siirtää heille oman vastuusi kun aika ei riitä etkä itse viitsi. Kasvatusta olisi se, että teini laittaa ruokaa kun olette kotona- ei se, että pysyvänä järjestelynä velvoitat teinin hoitamaan omat hommasi kaksi kertaa viikossa.
[/quote]
Ap on ihan oikeassa. Kyllä teiniltä voi hyvin vaatia kahta ruuanlaittovuoroa viikossa. Ei ollenkaan kohtuuntonta. Nuoremmat toki sitten aikanaan osallistuvat kotitöihin. Meillä kolme poikaa ja yksi tyttö ja kaikki tekivät kotitöitä vuorollaan kun kynnelle kykeni. Ei se ole äidin laiskuutta vaan viisautta, että opettaa lapset tekemään kotitöitä ja ottamaan vastuuta yhteisistä asioista.
Täällä tuntuu pyörivän tämmöisiä marttyyriäitejä, jotka odottavat kiitosta itselleen kun yksin passaavat miehet ja lapset.
[/quote]
Tehdään sitten marttyyriteinejä vai? Kaikista täällä oli ok velvoittaa teiniä laittamaan ruokaa ja vahtimaan sisaruksiaan, mutta ei niin että on säännöllisesti vastuussa asioista jotka kuuluu vanhemmille. Tässä äiti näkee teinin ratkaisuna omaan ongelmaansa - eikä todellakaan ole kasvatuksesta kiinnostunut.
Niin, minä joka kerroin kotiorjuushelvetistä aiemmin, myös vahdin sisaruksia kesälomani palkatta, ellen ollut töissä tai töistä vapaalla... n23
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:17"]Eli teini on samalla vahtina nuoremmille sisaruksilleen, jos oikein käsitin. Pitää siis pilkkoa vihanneksia, paistaa jotain pannulla ja keittää kattilassa ja samalla vahtia sisaruksia. Joskus itsellä tuntuu töiden jälkeen stressaavalta tuo härdelli, joten en ihmettele jos teiniä ei kiinnosta. Ruoan lämmittäminen olisi ok.
[/quote]
Ei ole vahtina, nuoremmat ovat jo sen ikäisiä ettei heitä tarvitse varsinaisesti vahtia, vaan pärjäävät myös itsekseen kotona.
Ap
[/quote]
Mutta kuitenkin teini joutuu puuttumaan, kun keksivät hyppiä sängyn pohjasäleet rikki tai olla veitsihippaa kun tuo vei pleikkarin ohjaimen kädestä.
Vaikka nuoremmat itsekseen pärjäisivät itsenäisesti, teinin läsnäolo kuitenkin siirtää vastuun vanhemmalle paikallaolijalle ja voi alkaa lapsettaa.
[/quote]
Teini ei joudu puuttumaan, koska nuoremmat osaavat käyttäytyä. Vastuu nuoremmista sisaruksista on ruuanlaittopäivinä täsmälleen sama kuin silloin kun he ovat muuten vain kaikki keskenään kotona. Vai onko sekin väärin?
Ap
[/quote]
Öö, siis teilläkö teini huolehtii nuoremmat lapset useampanakin päivänä, ei vain kahtena päivänä? Myös silloin kun vanhemmat olette kotona? Koska te olette kotona? Yöllä ja viikonloppuna? Jos kahden aikuisen nuoren äitinä käy sääliksi teiniä. Mun lapset eivät koskaan joutuneet laittamaan ruokaa kotona, mutta niinpä vaan oppivat kun muuttivat kotoa. Silloin hommaan oli ihan eri motivaatio kuin kotona pakotettuna.
Oletko sä niitä äitejä jonka mielestä teini saa pelata tietokoneella tunnin viikossa ja kavereille riittää toinen tunti viikossa. Loppuaika on hyvä olla kotona koska sinä saatat tarvita piikaa. Sun työmäärällä teillä on varaa palkata kotitalousapua kokkaamaan ja pitämään huolta lapsista jos et itse kykene.
[/quote]
Teiniei huolehdi nuoremmista lapsista, vaan he ovat ihan normaalisti keskenään kotona esimerkiksi koulun jälkeen. Nuoremmat, joilla on lyhyempiä päiviä tulevat kotiin ensin, teini myöhemmin. Ei siinä pitäisi olla mitään omituista. Ja sen minkä verran teinillä jää aikaa kavereille, harrastuksille ja läksyille olen jo kertonut tässä ketjussa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:26"] No entäs tämä: Teini laittaa ruokaa tiistaina ja sitä samaa ruokaa syödään sitten torstainakin?! Ap, miksi kysyt mielipidettä täällä, jos olet jo etukäteen päättänyt, että teinin pitää kuitenkin tehdä ruoka kahtena päivänä viikossa? [/quote] Välillä teini tekee tuplasatsin ja tietysti huolehtii sen lämmityksestä. Usein teinin tekemät ruuat ovat sellaisia, etteivät ne ole hyviä parin päivän päästä lämmitettyinä. Esim. pizzaa valmiiksi tehdyistä pohjista. Kysyin, onko vaatimukseni kohtuuton. Vaikea sanoa onko, mutta näillä nyt mennään. Jos teini ruokavuoroista luovuttaisiin, hänelle tulisi muita ehkä enemmän aikaa vieviä töitä niille ajoille kun vanhemmat tekevät seuraavien päivien ruokia. Täytyy sanoa, että olen kyllä hämmästynyt kuinka pumpulissa lapsia nykyään pitäisi kasvattaa, ilmankos teini valittaa kuinka kaverit sitä ja tätä. Ap [/quote] Älä selitä. Nyt ei ole kasvatuksesta kyse, vaan siitä että olet tehnyt lapsia ja oletat että voit siirtää heille oman vastuusi kun aika ei riitä etkä itse viitsi. Kasvatusta olisi se, että teini laittaa ruokaa kun olette kotona- ei se, että pysyvänä järjestelynä velvoitat teinin hoitamaan omat hommasi kaksi kertaa viikossa.
[/quote]
Ap on ihan oikeassa. Kyllä teiniltä voi hyvin vaatia kahta ruuanlaittovuoroa viikossa. Ei ollenkaan kohtuuntonta. Nuoremmat toki sitten aikanaan osallistuvat kotitöihin. Meillä kolme poikaa ja yksi tyttö ja kaikki tekivät kotitöitä vuorollaan kun kynnelle kykeni. Ei se ole äidin laiskuutta vaan viisautta, että opettaa lapset tekemään kotitöitä ja ottamaan vastuuta yhteisistä asioista.
Täällä tuntuu pyörivän tämmöisiä marttyyriäitejä, jotka odottavat kiitosta itselleen kun yksin passaavat miehet ja lapset.
[/quote]
Yhteisistä asioista? Se teini voi aikuisena hankkia omia lapsia jos siltä tuntuu, mutta sun lisääntyminen ei ollut lapsillesi yhteinen asia. Minusta on kuvottavaa sysätä omien lapsiensa hoitovastuu alaikäisille ja vastahakoisille. Hankkikaa kunnon ehkäisy jos ette jaksa tai pysty huolehtimaan kaikista lapsistanne. Ei niitä ole koko ajan pakko vääntää...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:53"]kyllä näissä vastauksissa erottuu kahta eri ihmistyyppiä, noin karkeasti ottaen. tyyppi A. vaaditaan teiniltä (minä vuonna tämä ap:n teini muuten tarkkaan ottaen on syntynyt?) mahdollisimman paljon vastuuta, entisajan malliin suoraan lapsesta mahdollisimman pian aikuiseksi. lopputulos: teini muuttaa todennäköisesti liian nuorena pois kotoa, syömään eineksiä ja muuten epäterveellisen elämän äärelle. tällaisen kasvatuksen saanut ihminen ehkä myöhemmin välttelee vastuuta, ei esim. ota vastaan vastuullisempia tehtäviä työelämässä. tällaisella ihmisellä on usein jokseenkin mustavalkoinen ajatusmaailma. perhe-elämä on usein marttyyrina olemista, ei osata arvioida valintojen seurauksia. tyyppi B. kasvatetaan lasta ja teiniä pehmeämmällä tavalla. opetetaan tekemään kotitöitä, ollaan mukana ja neuvotaan. vastuuta on jonkin verran (esim. oman huoneen siivous, ruoanlaitto osittain), mutta vastuun kodinhoidosta kantavat vanhemmat. tulos: lapsi kehittyy ikätasonsa mukaisesti, on onnellisempi aikuisena, kun silloin tekee omia päätöksiä ja kantaa vastuuta niistä. tällainen ihminen osaa kodinhoidosta perusasiat, koska on ne oppinut kotona. hän saa vastuullisempia tehtäviä työelämässä koska ei koe vastuuta ahdistavaksi, kun sitä ei ole ollut liikaa nuorena. hänen perhe-elämänsä on onnellisempaa, koska nyt hän tietää että nyt on hänen vuoronsa kantaa vastuuta, eikä se tunnu raskaalta, kun se on hänellä vasta aikuisena ja on itse valintansa tehnyt. sellaista, että teiniltä ei vaadittaisi mitään osallistumista kotitöihin, ei ole kukaan tainnut ehdottaa, joten se huoli, ettei teini osaisi mitään kun muuttaa omilleen, on turha. tuon ruokahuollon voi kyllä käytännössä järjestää muutenkin kuin teinille täysvastuu kahtena päivänä, jotenkin hommaa kannattaisi teinin kannalta helpottaa. [/quote] Olipa hyvä analyysi ja allekirjoitan täysin! Minun piti siivota (imuroida) oma huoneeni ko taaperona, oikeita töitä tein jo 9-vuotiaana, pyykin pesut, viikkaamiset, imuroinnit, luuttuamiset ja muut piti tehdä jo pienestä pitäen. Muutin kotoa 16 kesäisenä omilleni, välttelen suuria vastuita, koska vihaan vastuuta. Vihaan siivoamista ja toisaalta olen onneton, kun alisuoriudun, vaikka pää riittäisi pidemmälle. Yritän ottaa vastuuta enemmän, mutta väsyn joka kerta liikaa ja tuntuu, etten selviydy. Tämä masentaa, sillä olen jumissa pääni sisällä. Mustavalkoinen en enää ole, olen kehittänyt itseäni henkisesti valtavasti ja mieheni on ollut loistava opettaja. Pidän ihmisistä, mutta välttelen liian läheisiä kontakteja, sillä pelkään, että ihmiset vaativat minulta liikaa ja käyttävät resurssini loppuun. Kannattaa oikeasti miettiä, mitä lapsiltaan vaatii ja miten heitä kasvattaa. Mielummin lempeä ja kannustava ohjaus, kuin hirveä vaatimuslista armeijatyyliin. Ei niistä lempeästi kasvatetuista mitään pullamössöä tule, vaan tasapainoisia ihmisiä. Toisin kuin meistä, liian ankaran ja rakkaudettoman kasvatuksen saaneista: me kipuillaan koko loppuelämä ja kamppailuaan oman päämme kanssa.
[/quote] Olet ihan oikeassa, mutta tässä juuri ap:n teinin voi laskea kategoriaan B.
Missä perheen yhteinen aika? Miksette kokkaa yhdessä? Mikä piika se teini teillä on? Ja minkä ihmeen ikäisiä on pikkusisarukset jotka 1.osaavat aina käyttäytyä hyvin 2.eivät osaa kokata 3.voivat kuitenkin viettää useita arki-iltoja keskenään teinin vahdittavina 4.mutta joita ei tarvitse vahtia koska kohta 1.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:17"]Eli teini on samalla vahtina nuoremmille sisaruksilleen, jos oikein käsitin. Pitää siis pilkkoa vihanneksia, paistaa jotain pannulla ja keittää kattilassa ja samalla vahtia sisaruksia. Joskus itsellä tuntuu töiden jälkeen stressaavalta tuo härdelli, joten en ihmettele jos teiniä ei kiinnosta. Ruoan lämmittäminen olisi ok.
[/quote]
Ei ole vahtina, nuoremmat ovat jo sen ikäisiä ettei heitä tarvitse varsinaisesti vahtia, vaan pärjäävät myös itsekseen kotona.
Ap
[/quote]
Mutta kuitenkin teini joutuu puuttumaan, kun keksivät hyppiä sängyn pohjasäleet rikki tai olla veitsihippaa kun tuo vei pleikkarin ohjaimen kädestä.
Vaikka nuoremmat itsekseen pärjäisivät itsenäisesti, teinin läsnäolo kuitenkin siirtää vastuun vanhemmalle paikallaolijalle ja voi alkaa lapsettaa.
[/quote]
Teini ei joudu puuttumaan, koska nuoremmat osaavat käyttäytyä. Vastuu nuoremmista sisaruksista on ruuanlaittopäivinä täsmälleen sama kuin silloin kun he ovat muuten vain kaikki keskenään kotona. Vai onko sekin väärin?
Ap
[/quote]
Öö, siis teilläkö teini huolehtii nuoremmat lapset useampanakin päivänä, ei vain kahtena päivänä? Myös silloin kun vanhemmat olette kotona? Koska te olette kotona? Yöllä ja viikonloppuna? Jos kahden aikuisen nuoren äitinä käy sääliksi teiniä. Mun lapset eivät koskaan joutuneet laittamaan ruokaa kotona, mutta niinpä vaan oppivat kun muuttivat kotoa. Silloin hommaan oli ihan eri motivaatio kuin kotona pakotettuna.
Oletko sä niitä äitejä jonka mielestä teini saa pelata tietokoneella tunnin viikossa ja kavereille riittää toinen tunti viikossa. Loppuaika on hyvä olla kotona koska sinä saatat tarvita piikaa. Sun työmäärällä teillä on varaa palkata kotitalousapua kokkaamaan ja pitämään huolta lapsista jos et itse kykene.
[/quote]
Teiniei huolehdi nuoremmista lapsista, vaan he ovat ihan normaalisti keskenään kotona esimerkiksi koulun jälkeen. Nuoremmat, joilla on lyhyempiä päiviä tulevat kotiin ensin, teini myöhemmin. Ei siinä pitäisi olla mitään omituista. Ja sen minkä verran teinillä jää aikaa kavereille, harrastuksille ja läksyille olen jo kertonut tässä ketjussa.
Ap
[/quote]
Minulle vielä enemmän kertoo se mitä jätät kertomatta. Oikeasti, alla lapsen olla lapsi. Sun tehtävä on järjestää ruoka pöytään, tai isän.
Ap vaikuttaa aika takakireältä. Miksi kyselee tätä, jos haluaa vain yhden selkeän vastauksen: olet oikeassa, teini on väärässä, ei ole kohtuutonta vaatia moista. Taitaa itse olla kypsä kokkailuunkin ja nyt vierittää teinin harteille, vähintäänkin sen oman potutuksen.
Entä jos vanhemmat kävisi kotimatkalla ostamassa valmiit ruoka-annokset: silloin ruoka olisi ajoissa valmista eikä se olisi niitä ap:n kammoamia eineksiä.
Ehkä tyttö kaipaa vanhempia kotiin eikä siksi halua kokkausvastuuta.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:55"]
Missä perheen yhteinen aika? Miksette kokkaa yhdessä? Mikä piika se teini teillä on? Ja minkä ihmeen ikäisiä on pikkusisarukset jotka 1.osaavat aina käyttäytyä hyvin 2.eivät osaa kokata 3.voivat kuitenkin viettää useita arki-iltoja keskenään teinin vahdittavina 4.mutta joita ei tarvitse vahtia koska kohta 1.
[/quote]
Menköön vielä tämä. Nuoremmat lapset ovat alakouluikäisiä. Osaavat enimmäkseen käyttäytyä hyvin, ainakin niin etteivät tarvitse mitään jatkuvaa vahtimista. Eivät kumminkaan ole tarpeeksi vanhoja hoitamaan itsekseen sitä ruuanlaittoa. Ja he eivät vietä arki-iltoja keskenään teinin vahdittavina. Perheellä on yhteistä aikaa iltaisin ja viikonloppuisin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:57"]
Entä jos vanhemmat kävisi kotimatkalla ostamassa valmiit ruoka-annokset: silloin ruoka olisi ajoissa valmista eikä se olisi niitä ap:n kammoamia eineksiä.
[/quote]
Ap ei halua eineksiä. piste. Siis huom, Hän ei halua. Ihmettelen miksi noin isot lapset edes tarvitsevat lämmintä ruokaa, eikö 1-2 kahtena päivänä riitä täyttävä rahka, leipä, hedelmä jne.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:43"]Teini osaa laittaa ruokaa, siitä ei ole kyse. Suunnitellaan yhdessä tai sanotaan mitä hän kokkaa, tai halutessaan saisi tietysti itsekin päättää. Ihan perus kotiruokaa joka tapauksessa. Perheeseen kuuluu myös kaksi nuorempaa lasta, jotka ovat liian nuoria hoitamaan koko homman. Jos teini ei laittaisi ruokaa, venyisi syöminen liian myöhäiseksi. Koulu sujuu hyvin, harrastukset eivät tästä kärsi.
Ap
[/quote]
Koska hänellä on harrastuksiakin, hänen vapaa-aikansa minimaalisoituu täysin tuosta
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:55"]
Minulle vielä enemmän kertoo se mitä jätät kertomatta. Oikeasti, alla lapsen olla lapsi. Sun tehtävä on järjestää ruoka pöytään, tai isän.
[/quote]
Sivusta: Yleensähän palstalla hoetaan näistä 15-16-vuotiaista, että ne on melkein aikuisia. Aina on myös joku kirjoittaja joka on muuttanut 16-vuotiaana omilleen ja pärjännyt hyvin. Nyt sitten kun joku antaa vastuuta aika maltillisesti, niin se onkin huono juttu. No, av:lla aloittaja on aina väärässä.
Olennaista tässä lienee se, miksi teini ei halua/jaksa/pysty nyt hoitamaan tuota hommaa. Ystävällisesti ja hyvän kautta lähtisin sitä asiaa selvittämään.
Tuli mieleen, onko teini teidän yhteinen? Vai kenties vain toisen lapsi? Jos jälkimmäinen, niin asetelma on kyllä hiukan...tulenarka.
Sinänsä tuo ei ole liikaa kotitöitä, mutta
a) jos teiniltä tulee ehdoton vastustus niin pakottaminen ei mielestäni vaan toimi.
b) olen sitä mieltä, että vanhempien on järjestettävä työnsä niin, että pystyvät tarvittaessa huolehtimaan lapsistaan ja taloudestaan aikuisvoimin.
c) vaikka työn määrä ei ole liikaa, jatkuva, aikatauluun sidottu vastuu voi olla. Teini käy läpi rankkoja aikuistumiseen liittyviä kehitystehtäviä, ja voi ihan oikeasti tarvita niihin kaikki voimavaransa vastuullisuuden suhteen.
(Tiedän, että täällä on 15-vuotiaana omilleen muuttaneita, jotka ovat pärjänneet hyvin, mutta omien havaintojeni mukaan se ei ole yleensä kovin hyvä ratkaisu)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:34"]
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
[/quote]
On, älytöntä.
Ei teini osaa tehdä ruokaa koko perheelle. Ellei se ole lihapullien lämmitys. Sellaista on turha vaatia teiniltäkään.
Tee ruokaa on hyvää ja teini mukaan siihen että oppii mukana. OPETA.
Minä ainakin teen sellaisia ruokia ettei siihen teinin opit riitä.
[/quote]
En tiedä miten avuttomia sun teinit on, mutta mä osasin jo 15-vuotiaana lukea reseptejä jos en muuten osannut jotain ruokaa tehdä. Se ei oo mitään rakettitiedettä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:37"]On, on sun ja miehesi homma hoitaa perheenne ruuanlaitto. Se ei ole teinin velvollisuus, ei hän ole teidän perheenne koosta ym. päättänyt. Toki voitte sopia että teini sen ruuan laittaa, jos se teinille sopii. Mutta et sä sitä voi vaatia tekemään sun velvollisuuksiasi.
[/quote]
On myös sun ja sun miehes velvollisuus hoitaa myös kaikki muutkin kotityöt teininne puolesta, puhtaat vaatteet viikattuna tuolille aamua varten sinne hänen puolestaan siivoamaanne huoneeseen jne. Läksytkin mielellään pitää tehdä herrantertun puolesta. Te olette sen lapsen tähän maailmaan vääntäneet joten nyt palvelette sitä koko loppuelämän. Tai ei koko loppuelämän, kaksikymppisenä potkaisette sen omaan kotiin ilman mitään käytännön kokemusta asioiden hoitamisesta ja sit otatte sen parin vuoden päästä takaisin siipienne suojaan kun on mennyt kämppä, luottotiedot ja terveys. SITTEN hoivaatte sitä loppuelämän. Teini ei ole osa perheyksikköä vaan vähän niinkuin lemmikki, niinkuin hamsteri jota pitää muistaa hoitaa ja ruokkia. Nih!
224 jatkaa: 207 sanoikin paremmin sen, mitä halusin sanoa. Olen täysin samaa mieltä.
Lisäksi, tää on varmaan ärsyttävää ap, koska olet jo vastannut tähän useita kertoja, mutta mä en vaan voi tajuta, että miten sitä ruokahuoltoa ei voi järjestää jollain muulla tavalla. Esim. teet ma-iltana tiistain ruoan valmiiksi jääkaappiin. Lapset lämmittävät sitä itselleen tiistaina. Sama ke->to. Tai lapset syövät välipalan (huom! voi olla terveellinen) ja kunnon ruoan sitten, kun sinä tai mies tulette töistä.
Meillä on teineillä 1 ruuanlaitto vuoro viikossa. JOkainen huolehtii oman huoneensa ja omat pyykkinsä. Lisäksi pieniä juttuja tekevät.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:25"] Jos ei teini kykene laittamaan ruokaa ja pitämään huushollia pystyssä tuntia-paria viikossa, niin teini ei myöskään ole kykenevä jäämään yksin kotiin esim mökkiviikonloppuna/sukulaisreissun ajan tai huitelemaan pitkin kaupunkia kavereiden kanssa iltaisin. Meillä ainakin ekaluokkalainen osasi olla kaverin kanssa kotona, lämmittää ruokaa, tehdä välipalaa ja käydä ulkona leikkimässä vanhempien ollessa joululomalla töissä. Ei kai teini voi sen avuttomampi olla.... pituus ja voimat ainakin riittää jo nostamaan kuumaa perunakattilaa, joten pelkkää mikrolämmitystä vaativamman homman pitäisi onnistua. Tietty jos järki ei riitä.... [/quote] Juuri näin. Velvollisuus -> vapaus Työ -> palkinto. On tietenkin epistä laittaa teini tekemään jotakin, jos pienemmät sisarukset eivät tee. Mutta sopiva palkinto tai palkka motivoisi tässä tapauksessa varmasti oikein hyvin. Teinille kehityskeskustelu, jossa kerrotaan, mitä pitää tehdä, syyt tilanteeseen, ja lopuksi pitävä lupaus palkkiosta. Tämänhän pitäisi olla normiarkea joka perheessä, eikö? [/quote] Ja lisäksi teinillä pitää olla mahdollisuus perua jos tulee muuta menoa. Eli loppukädessä perheen ruokkiminen on vanhempien vastuu, ei teinin.
[/quote]
Kannatan, sillä lisäyksellä, että "muu meno" ei tietenkään ole mikään "eihuvitanytlähenkavereille"-tyyppinen meno. Toki perheen ruokkiminen on vanhempien päävastuulla, he ruokatarvikkeet ostavatkin, mutta _osa_ vastuusta voi ihan hyvin olla 15-vuotiaalla.