Onko kohtuutonta vaatia teiniltä kahta ruuanlaittovuoroa viikossa?
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
Kommentit (426)
Montako kertaa viikossa aloittajan mies laittaa ruokaa?
Jos joku epätasapuolisesta kohdeltu teini sattuisi tämänkaltaista ketjua lukemaan, niin on mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäntilanteeseen. Teini voi puhua kotiongelmistaan jollekin koulussa, heillä on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos perheasioissa tuntuu olevan jokin vialla. Tai teini voi ottaa yhteyttä suoraan sosiaalitoimistoon, niin toivottavasti pääsee ainakin elämään jotakuinkin normaalia teinin elämää ja vanhemmat tietysti joutuvat miettimään tilanteen uusiksi kun ilmainen kotiorja ja lapsilisät muuttavat uuteen osoitteeseen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:11"]Aivan naurettavaa, ettei teineiltä voi nykyään enää vaatia mitään. Ei ihme, että nuoriso lihoo ja laiskistuu, kun mammanpojat saa vain hakea pitsaa ja lämmittää mikroruokaa, ettei vaan rasiteta heitä liikaa. Jää enemmän aikaa nörtätä ja whatsappailla. Ja uusavuttomuus on huipussaan.
[/quote]
Mitä aikaa? Sehän on päivän koulussa, tulee kotiin, tekee läksyt tai lukee kokeeseen, sitten pitäisi laittaa päivällinen ilmeisesti ainakin viidelle hengelle. Ei tuossa ihmeitä jää.
Kauppa-avuksi lähteminen ei ole mikään kotityö. Minun lapsuudessani se oli palkinto ja oikein tapeltiin, kuka pääsee kauppaan valitsemaan jugurttimaun ja leipämerkin ja yleensä äiti osti jotain ylimääräistäkin, sai itse valita leikkeleen tiskiltä tai vastaavaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:11"]Aivan naurettavaa, ettei teineiltä voi nykyään enää vaatia mitään. Ei ihme, että nuoriso lihoo ja laiskistuu, kun mammanpojat saa vain hakea pitsaa ja lämmittää mikroruokaa, ettei vaan rasiteta heitä liikaa. Jää enemmän aikaa nörtätä ja whatsappailla. Ja uusavuttomuus on huipussaan. [/quote] Niin joo. Määräilyn sijaan toinen mahdollisuus on se, ettei mitään tehdä eikä vaadita. Muita vaihtoehtoja ei ole, ei mitään välimaastoa. On vain joko tai, musta taikka valkoinen.
[/quote]
ihmeellistä, ettei nähdä tässä asiassa ongelmia tai hyviä puolia, vaan joko tuomitaan tai puolustellaan toimintatapaa. monet kirjoittajat on tuoneet esiin järjestelyyn liittyviä ongelmia, mutta toisaalta myös pohtineet asian hyviä puolia ja sitä, miten vastuuta ja kotitöitä voi opetella. ei tässä kukaan halua mitään uusavuttomia kasvattaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:17"]Jos joku epätasapuolisesta kohdeltu teini sattuisi tämänkaltaista ketjua lukemaan, niin on mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäntilanteeseen. Teini voi puhua kotiongelmistaan jollekin koulussa, heillä on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos perheasioissa tuntuu olevan jokin vialla. Tai teini voi ottaa yhteyttä suoraan sosiaalitoimistoon, niin toivottavasti pääsee ainakin elämään jotakuinkin normaalia teinin elämää ja vanhemmat tietysti joutuvat miettimään tilanteen uusiksi kun ilmainen kotiorja ja lapsilisät muuttavat uuteen osoitteeseen.
[/quote]
Toivottavasti ainakin puuttuisi. Vielä 2000-luvulla lapsia sai hakata (ihan kunnolla hakata hakata) kotona, eikä viranomaiset tehneet mitään, vaikka lapsi meni itse pyytämään apua. Sanottiin vaan, että on täällä kuule paaaaljon pahempiakin tapauksia, pitää mennä takaisin kotiin ja olla kiltisti, ettei tulisi enää pahoinpidellyksi. Toivottavasti nykyisin ei ole enää niin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:17"]
Jos joku epätasapuolisesta kohdeltu teini sattuisi tämänkaltaista ketjua lukemaan, niin on mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäntilanteeseen. Teini voi puhua kotiongelmistaan jollekin koulussa, heillä on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos perheasioissa tuntuu olevan jokin vialla. Tai teini voi ottaa yhteyttä suoraan sosiaalitoimistoon, niin toivottavasti pääsee ainakin elämään jotakuinkin normaalia teinin elämää ja vanhemmat tietysti joutuvat miettimään tilanteen uusiksi kun ilmainen kotiorja ja lapsilisät muuttavat uuteen osoitteeseen.
[/quote]Kouluissa pitäisi antaa enemmän tietoa lasten ja nuorten oikeuksista ja neuvoja siitä kuinka tulee toimia että saa itselleen kuuluvat oikeudet. Perheissä todellakin tapahtuu kaikenlaista pahaa, on seksuaalista hyväksikäyttöä, narsisteja tai kaikenlaisia muuten vanhemmiksi sopimattomia yksilöitä, joiden armoilla lapsi joutuu kärsimään vuosikausia ilman että osaa hakea apua mistään.
"Vähän nyt maalaisjärkeä ja arkiajattelua mukaan, arvon raati! Älä ap lannistu täysin asiattomista kommenteista. Varmaan monella kirjoittajalla ei edes teiniä kotona, vaan passaavat ruokia alle kouluikäisille ;) Niin se maailma muuttu, kun lapset kasvaa. Hyvä ap, että uskallat olla vanhempi! "
Maalaisjärkeä ja vanhempien vastuuta minäkin toivon, äitinä, isoäitinä ja vanhimmat lastenlapseni ovat jo teini-ikäisiä, jopa vanhempia kuin ap. tytär.
Lasten ja teinien tärkein tehtävä on koulu. Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsen hyvinvoinnista, johon kuuluu myös ruoka, eikä sen esteenä voi olla vanhempien työ tai pitkät työpäivät, sillä lapsen hyvinvointi menee kaiken edelle.
Ap. tapauksessa ei voi vedota edes kasvatuksellisiin syihin, sillä tuon ikäiseltä ei voi odottaa vastuuta perheen ruokahuollosta. Ei, sillä se on vanhempien tehtävä. Eikä lapsi myöskään opi, ellei vanhemmat näytä omalla esimerkillään ja neuvoillaan ohjaa lasta. Se on yhteistyötä mitä suurimmassa määrin.
Täällä jotkut ovat ottaneet valttikortikseen entisajan. Ok. lapset osallistuivat kotitöihin, mutta ei suinkaan yksin, vaan mukana oli joko äiti, isoäiti, kotiapulainen jne. näin oli ainakin omassa lapsuudessani ja osassa kaveripiiriä, mutta en muista koskaan vanhempien määränneet vastuuta yksin kannettavaksi. Se olisi ollut aivan liian suuri taakka kannettavaksi ja nujertanut nuoren luovuuden ja innostuksen, mahdollisesti aikuisikään asti. Jo silloin ymmärrettiin koulun ja opiskelun merkitys, joka oli nuoren ykkösasia.
Tosin, kaveripiirissäni oli myös niitä, jotka kantoivat yksin vastuun pienemmistä sisaruksistaan hoitamalla heitä, vaikka vastuu olil liian suuri kannettavaksi ja useimmat heistä ovat vapaaehtoisesti jääneet lapsettomaksi tai jos ovat hankkineet lapsia, niin lähes kaikki ovat halunneet antaa lapselleen toisenlaisen elämän ja vanhemmat hoitaneet lapsensa itse. Ja vielä vanhempanakin he muistavat lapsuutensa raskaana ja eriarvoisina muihin sisaruksiin verrattuna. Samoin oli kaikissa kotitöissä tai askareissa, vanhemmat tappoivat jo nuorena lapsen ja nuoren innostuksen ja luovuuden ja nyt aikuisena, eivät halua samaa kohtaloa omille lapsilleen.
Ehkä ap. ei itse ole kokenut lapsuudessaan samaa, mitä hän on nyt vaatimassa omalta teiniltään, eikä siksi ei ymmärrä, mitkä tuhon siemenet hän on kylvämässä lapselle tai äiti-lapsi suhteelle, mutta luulen ap. jonain päivänä ymmärtävän, mitä hän on tehnyt lapselleen, kun lapsi on aikuinen, mutta ehkä se on liian myöhäistä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:11"]Aivan naurettavaa, ettei teineiltä voi nykyään enää vaatia mitään. Ei ihme, että nuoriso lihoo ja laiskistuu, kun mammanpojat saa vain hakea pitsaa ja lämmittää mikroruokaa, ettei vaan rasiteta heitä liikaa. Jää enemmän aikaa nörtätä ja whatsappailla. Ja uusavuttomuus on huipussaan. [/quote] Niin joo. Määräilyn sijaan toinen mahdollisuus on se, ettei mitään tehdä eikä vaadita. Muita vaihtoehtoja ei ole, ei mitään välimaastoa. On vain joko tai, musta taikka valkoinen.
[/quote]
ihmeellistä, ettei nähdä tässä asiassa ongelmia tai hyviä puolia, vaan joko tuomitaan tai puolustellaan toimintatapaa. monet kirjoittajat on tuoneet esiin järjestelyyn liittyviä ongelmia, mutta toisaalta myös pohtineet asian hyviä puolia ja sitä, miten vastuuta ja kotitöitä voi opetella. ei tässä kukaan halua mitään uusavuttomia kasvattaa.
[/quote]
Niinpä. Tietysti kotitöitä pitää opettaa, mutta millä tavalla ja mikä on kohtuus. Ei kukaan ole väittänyt, että teinin ei tarvitsisi mitään tehdä, mutta silti täällä moni haluaa kritiikin sillä tavalla tulkita! Miksi ihmeessä?
Ero tässä alapeukutusten määrään olisi jo lyhyelläkin matikalla, että kukaan ei pakottanut sinua. Luetunymmärtäminen HOP!
No mites teidän miehet osallistuu ruoanlaittoon, siivoamiseen, pyykit koneeseen ja ulos , asianpesukoneeseen likaiset astiat ja puhtaat omalle paikalleen????????????????????????????????????? Ei s4en puoleen teini-ikäisiltä voi jo vaatia nuo samat asiat.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:16"]
[/quote]
[/quote]
Autoritääriset kasvattajat ovat näköjään luonteeltaan aikuistenkin välisessä kanssakäymisessä aika joustamattomia ja kyvyttömiä ymmärtämään toisen näkökulmaa.
Vastapuoli on tässä rauhassa perustellut ja kertonut, että kyllä kotitöitä voi tosiaan vaatia, mutta tilanne ei vaikuta reilulta eikä teinin näkökulmaa tunnuta ottavan huomioon.
Teini ei ole ap:n mukaan antanut hyvää syytä laistaa tästä määrätystä velvollisuudesta. Aikuiseksi kasvamiseen kuuluu kuitenkin omat asiat ja itsenäisyys, eikä lapsi ole vanhemmilleen enää kaikesta tilivelvollinen. Teinillä voi olla oikeasti tärkeä meno, jota ei nyt syystä x halua vanhemmilleen kertoa. Jos syytä epäluottamukseenei ole, kannattaisi teiniä tahtoineen kunnioittaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:26"]
Ero tässä alapeukutusten määrään olisi jo lyhyelläkin matikalla, että kukaan ei pakottanut sinua. Luetunymmärtäminen HOP!
[/quote]Meillä teini kokkailee mielellään, leipoo sämpylöitä ja kaikenlaista muutakin. Mutta ehdotukset tulevat teiniltä itseltään, saa itse päättää mitä kokkailee. Näin innostus ruoalaittoon säilyy kun saa tehdä niitä ruokia mistä pitää. En ymmärrä ap:n harjoittamaa ruokafasismia, jos haluaa jonkin tietyn reseptin, niin valmistakoon itse niin teinikin saa vähän aikaa läksyille ja kavereille.
No sinänsä ei ole paha, enkä näe että ap:n teini "vastaa perheen ruokahuollosta" kuten täällä väitetään - hänen ei tarvitse käydä kaupassa eikä suunnitella aterioita, vain valmistaa, ilmeisesti jotain yksinkertaista ja nopeaa.
MUTTA jos teini mieluummin vaihtaa esim. toisen ruoanlaittopäivän muihin kotitöihin, niin koittaisin tehdä kompromisseja ja järjestellä sen.
LISÄÄN että pisteet siitä että olet opettanut teinille ruoanlaittoa ja antanut sopivasti vastuuta, todella hyvä asia! Nämä kommentit, että "taitaa teini muuttaa 18-vuotiaana omilleen ja syödä pelkkiä eineksiä" ovat huvittavia. Eiköhän se teini sitä ruokaa omassakin kodissaan tee, kun kerran osaa. Pelkkiä eineksiä syövät ne mammojen uusavuttomiksi kasvatetut kullanmurut.
Sovitut asiat pitää hoitaa.
Ap:n teini vaikuttaa kuitenkin lähestyneen asiaa kypsästi ja neuvottelumielessä. Ei ilmeisesti ole laiminlyönyt sovittuja velvollisuuksiaan ja jättänyt perhettä nälkäisiksi, vaan kertonut, että tämä ei enää hänestä toimi ja halunnut muuttaa sopimusta. Ap ei vaan tahdo joustaa yhtään, syytä ei suostu kertomaan.
Itse teen useamman kerran viikossa ruokaa, koska nautin siitä. Olen aina ollut kiinnostunut ruuan laitosta, ja usein ilmoitankin äidilleni että teen seuraavaksi päiväksi ruokaa. Mutta jos minua pakotettaisiin tähän, tulisi kaikelle kokkaamiselle stoppi. En ole mikään piika, jota voi halutessaan patistaa. Olen edelleen lapsi, ja on vanhempieni tehtävä huolehtia ruokani pöytään, jos en itse sitä halua tehdä. T 15v tyttö.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:19"]
Kauppa-avuksi lähteminen ei ole mikään kotityö. Minun lapsuudessani se oli palkinto ja oikein tapeltiin, kuka pääsee kauppaan valitsemaan jugurttimaun ja leipämerkin ja yleensä äiti osti jotain ylimääräistäkin, sai itse valita leikkeleen tiskiltä tai vastaavaa.
[/quote]Niin, tuon kaupa-avun ap vetäisi hihastaan siinä vaiheessa kun alettiin kysellä miksi muut sisarukset eivät tee mitään, sitten tulikin myöhemmin vielä iso joukko kaikenlaista muuta minä muka tekevät,paljon on tarinaa muutettu alkuperäisestä. Ja edelleenkään ap ei ole vastannut kysymykseen, kuka vastaa nuoremmista sisaruksista siihen asti kunnes vanhemmat tulevat kotiin? Ap väittää että teinin ei tarvitse tehdä muuta kuin tuo väitetty ruoanlaitto 1 tunti viikossa, muuten saa tulla ja mennä miten haluaa? Ap: tarina ei vaikuta uskottavalta.
Mitä te nyt liioittelette, ettei saa käyttää puolivalmisteita ja kaikki omin käsin nyyh nyyh. Ap mainitsi esimerkkinä pizzan valmispohjaan tehtynä. Sellaisen tekee hetkessä, paitsi jos keittää tomaattikastikkeen.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:31"]
Edelleenkin ap, miten hoitaisit tilanteen, jos teiniä ei olisi?
[/quote]
En tiedä. Varmaan sitten mikropuurolla tai muilla tukevammilla välipaloilla ja myöhäisemmillä aterioilla olisi pakko pärjätä ne pari päivää. Nyt ei onneksi ole pakko, vaan aikataulut on saatu soviteltua tällaisiksi.
Ap
[/quote]
Hyi, olet vielä marttyyrikin! Vai ei einekset kelpaa, mutta jos lapsesi ei ottaisi vastuuta ruoanlaitosta niin mentäisiin MIKROPUUROLLA?
Mulla oli hyvin vapaa kasvatus, nyt kun olen miettinyt jälkikäteen niin multa ei ikinä vaadittu yhtään mitään, siis ei niin mitään. Opin ottamaan sitä vastuuta ihan itse. Kirjoitin viisi E:tä ja 3 M:ää, mulla on akateeminen tutkinto, nyt perhe ja lapsia. Olen tosi hyvä kodinhengetär ja ihan kaiken olen oppinut itse,omasta halusta. Usein kysyn äidiltä neuvoa kun tulee eteen vaikka ekan janssoninkiusauksen kokkaus. Jos äitini olisi mua vaatinut sitä laittamaan, niin uskon että kokkaisin ihan muita ruokia nykyään...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:11"]Aivan naurettavaa, ettei teineiltä voi nykyään enää vaatia mitään. Ei ihme, että nuoriso lihoo ja laiskistuu, kun mammanpojat saa vain hakea pitsaa ja lämmittää mikroruokaa, ettei vaan rasiteta heitä liikaa. Jää enemmän aikaa nörtätä ja whatsappailla. Ja uusavuttomuus on huipussaan.
[/quote]
Niin joo. Määräilyn sijaan toinen mahdollisuus on se, ettei mitään tehdä eikä vaadita. Muita vaihtoehtoja ei ole, ei mitään välimaastoa. On vain joko tai, musta taikka valkoinen.