Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yliopistossa saa hyviä arvosanoja?

Vierailija
01.04.2015 |

Luen tentteihin niin hyvin kuin pystyn. Mielestäni olen vastannut kokeessa miltei kaikkeen oikein. Silti saan arvosanaksi ykkösiä ja kakkosia. Mikä voi olla vikana? Miten niihin kysymyksiin pitää oikein vastata? Harmittaa, kun arvosanat ovat niin huonoja :( En ymmärrä, missä on vika. Vastaanko jotenkin väärällä tavalla. Pitäisikö vastausten olla pidempiä vai onko ongelma vastausten sisällössä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:35"]

Oppiainetta tietämättä on vähän vaikea tarkemmin sanoa, mikä on vikana. Kaikilla aloilla vaaditaan faktojen osaamista, mutta tekstin pituuteen, jäsentyneisyyteen, hyvään kieleen yms. kiinnitetään eri tavalla huomiota eri aineissa. Olen itse opiskellut sekä humanistisia että luonnontieteellisiä aineita. Luonnontieteissä, tekniikassa yms. on paljon opiskelijoita ja opetushenkilökuntaakin, jotka eivät ole kauhean hyviä tekstintuottajia. Pääasia, että osataan itse asia, ja selitetään se ytimekkäästi. Jossain taidehistoriassa tai kirjallisuustieteessä vaaditaan varmaan vähän toisenlaisia vastauksia.

[/quote]

Opiskelen psykologiaa sivuaineena ja siinä minulla on vaikeuksia saada hyviä arvosanoja. Kokeet sisältävät yleensä kysymyksiä, joihin pitää vastata lyhyesti. Joskus myös esseekysymyksiä ja toisinaan monivalintoja. - Ap

Vierailija
22/28 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tenttiin hyvin ja ymmärrä lukemasi. Vastaa siihen mitä kysytään, vastausta voi painottaa niin että kertoo laveammin siitä mikä on hyvin muistissa ja sivuuttaa maininnalla ne asiat jotka ovat heikommin hallussa. Minulla oli tapana luonnostella ensin vastauksen pääkohdat suttupaperille ja vasta sitten kirjoittaa vastaus puhtaaksi koepaperille. Tee vaikka käsitekartta johon heittelet kaikki aiheeseen liittyvät seikat jotka päästäsi vain löytyvät. Aloita vastaaminen helpoimmasta kysymyksestä, niin aikaa säästyy paremmin vaikeampien vastausten miettimiselle ja itseluottamus ehtii vähän kasvaa kun huomaa osaavansa jotakin. Perustele vastauksesi selkeästi ja johdonmukaisesti. Kerro yksityiskohtia mutta pysy asiassa. Omat tenttivastaukseni ovat olleet n.3-4 sivua/esseekysymys keskikokoisella käsialalla kirjoitettuna, ja arvosanani ovat olleet järjestään kiitettäviä.

Älä sorru lavertelemaan aiheen vierestä. Älä myöskään jätä jotakin "pikkuseikkaa" kertomatta- kyllä nekin tentaattoria kiinnostavat, jos vain liittyvät kysymykseen. Perustele vastauksesi hyvin ja ennen kaikkea johdonmukaisesti. Älä koskaan arvele, usko, tai luule vaan kerro yksinkertaisesti miten asia on. Kerro yksityiskohtia mutta pysy asiassa. Omat tenttivastaukseni ovat olleet n.3-4 sivua/esseekysymys keskikokoisella käsialalla kirjoitettuna, ja arvosanani ovat olleet järjestään kiitettäviä. Opintojen puolenvälin jälkeen käytin tuota "ihannepituutta" mittana: tiesin, että jos saan puristettua sen verran järkevää tekstiä, tentti on pulkassa.

Komppaan ehdotusta ottaa jälkeenpäin yhteyttä tentaattoriin jos arvosana mietityttää ja haluat tietää mitä hyvän arvosanan saaminen edellyttää. Tentaattorit pitävät opiskelijoista jotka haluavat kehittyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri aineissa on vähän erilainen tyyli, jossain pitää ymmärtää ilmiöitä, jossakin opetella (ulkoa) teorioita ja osata soveltaa niitä ja jossain on väliä nippelitiedoilla. Itsellekin on tullut alkuun huonoja arvosanoja juuri sivuaineista, ennen kuin on päässyt sisälle uuteen aineeseen ja opiskelutyyliin. Psykologiasta on minusta vaikea saada hyviä arvosanoja, itse huomasin tentissä lukeneeni siihen "väärin." Nimiä ja teorioita olisi pitänyt opetella tarkemmin ulkomuistiin.

Vierailija
24/28 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:14"]Kirjoitatkohan riittävästi? Joskus aikoinaan nyrkkisääntönä oli, että hyvä esseevastaus on 2 sivua pitkä.
[/quote]

Varmaan semmoisina aikoina ku kaikki on myös opetettu kirjoittamaan samalla käsialalla? Mulla on iso käsiala ja 3-4 sivua on perus. Tenteistä saan pääasiassa 4-5.

Vierailija
25/28 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä koitan aina vain lukea ja muuten valmistautua hyvin tentteihin. Olen saanut kaikkia mahdollisia arvosanoja eli hylättyjä sekä arvosanoja väliltä 1-5. Joskus vain toiset kurssit ja tentit menevät mulla huomattavasti paremmin kuin toiset kurssit ja tentit. Mutta en mä jaksa stressata arvosanoista, kunhan on vaan läpi päässyt.

Vierailija
26/28 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tentaattorina voin kertoa, että tavallisesti syynä on se, että vastauksesi on väärä tai et perustele vastaustasi millään tavalla. Hyvällä vastaustekniikalla saa tavallisesti kaikista kysymyksistä ainakin muutaman pisteen, sillä se auttaa sinua tunnistamaan sen mitä varsinaisesti kysytään. Tiedän toki tiedekuntia, joissa voidaan kysyä asioita, joissa merkityksettömät yksityiskohdat ratkaisevat, mutta tavallisesti hyvä vastaus on hyvä koska se ilmentää kirjoittajansa osaamista ja ymmärrystä. Jos osaaminen ja ymmärrys puuttuvat on aika yhdentekevää montako sivua tekstiä on.

Vierailija
27/28 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:31"]

Alussa vika oli toki siinä, että opittavaa oli yksinkertaisesti liikaa enkä ehtinyt kaikkea opettelemaan ulkoa niin hyvin. Mutta nykyisin tekniikkani kokeisiin lukemiseen on parantunut, mutta silti arvosanat säilyvät huonoina. Masentavaa. - Ap

[/quote]

Ei ole tarkoituksena opetella ulkoa, vaan ymmärtää lukemansa.

Vierailija
28/28 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:49"]

Dippainssiopiskelijana minulla ei ole ollut vaikeuksia :) tentit ovat menneet läpi 4-5 tasolla, kun on osannut vain laskea ja ymmärtää kurssien aihepiirin. Esseevastauksista en tiedä, kun oma alani on hirveän eksakti.

[/quote]

Siis minkä hiton linjan dippainssi ei ole joutunut kirjoittamaan tenteissä esseitä? Fantasia-linjan?