Vanhus määräilee. Vain hänen tapansa on oikea, koski se sitten ruoanlaittoa tai autoreitin valitsemista
Kokemuksia vastaavasta? Miten reagoitte? Käskee siis, että pitää tehdä hänen tavallaan, vaikka hän ei ole edes paikalla.
Kommentit (52)
Ottaisin ainakin etäisyyttä, jollei muu auta. Altistuisin vastedes paljon harvemmin ja kertoisin tietysti suoraan, mutta nätisti syyn. Vanhus voisi sitten joko mennä itseensä tai olla yksikseen kaikkitietävänä ja aina oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni.
Meilläpäin on jopa ojatkin vääränlaisia.
Sama kokemus. Kaikki autoiluun ja liikenteeseen liittyvästä hän tietää enemmän. Se että on alkanut ajaa autoa 1950-luvulla ei kyllä tee yhtään enemmän asiantuntijaa kuin joka on ajanut 70-luvusta lähtien vai kuinka?
Ei varmaan 50-luvulla kortin saaneita kovin paljon ole liikenteessä..
Minun appeni oli ihan sietämätön määräilijä ja kiukuttelija noin 57 vuodesta eteenpäin.
Ihmettelin aina kun vaimo ja lapset väitti häntä lupsakaksi, kun minusta hän oli sietämätön riivinrauta.
Sitten heitäkin alkoi häiritä apen ilkeys ja toisaalta sellainen omituinen arkuus. Hän ei esimerkiksi uskaltanut enää ajaa autoa Helsingissä ja muutenkin oli todella arka kaiken uuden suhteen.
Seitenkymppisenä sai Alzheimer-diagnoosin mutta epäilen, että nuo oli taudin ensipiirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavinta on se kun se määräilijä määräilee asioista joista ei oikeasti ymmärrä mitään. Appeni pätee lastenhoidossa, vaikkei ikinä ole yhtä ainutta lasta hoitanut.
Minulla taas anoppipuoli on lastenhoidon asiantuntija, vaikkei sitä ollut koskaan tehnyt, eikä ole alaakaan mitenkään opetellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni.
Meilläpäin on jopa ojatkin vääränlaisia.
Sama kokemus. Kaikki autoiluun ja liikenteeseen liittyvästä hän tietää enemmän. Se että on alkanut ajaa autoa 1950-luvulla ei kyllä tee yhtään enemmän asiantuntijaa kuin joka on ajanut 70-luvusta lähtien vai kuinka?
Ei varmaan 50-luvulla kortin saaneita kovin paljon ole liikenteessä..
Kyllä 50-luvun loppupuolella kortin saaneita liikenteessä riittää.
Ne on näitä jotka ovat aina olleet kontrollinhaluisia persoonia. Pahenevat iän myötä. Mun yksi perheenjäsen on sellainen joka tykkää sanoa viimeisen sanan. Esimerkiksi neuvoo ihmistä jolla on ikänsä ollut silmälasit, miten ne putsataan. Tai kuinka voi kuuluu ottaa veitsellä rasiasta. Tilanteita on lukemattomia. Takaisin ei voi sanoa, kun ottaa nokkiinsa. Aina vierailulla täytyy vain purra hampaita yhteen ja kestää, jos ei halua toisen suuttuvan. On välillä lapsellisen itsekäs ja huomionhakuinen. Ei kestä sitä, jos esimerkiksi minä sanon jotain hauskaa ja muut nauravat sille.
Pakko kestää muutaman kerran vuodessa, koska ei ole vaihtoehtoa.
Sanon vaan joo, joo. Appi neuvoo ajoreittejä, niitä mitä ajeli viimeksi parikymmentä vuotta sitten. Ainut vaan, että tuolla reitillä ne tiet on muuttuneet paljon niistä päivistä.
Mitä väliä sillä on, miten ruoan teen, jos neuvoja ei ole sitä edes syömässä.
Joo joo, kyllä kyllä. Ja teen kuten itse parhaaksi näen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kerran paha riita appiukon kanssa auton pesusta (meidän auto kyseessä). Pesin sen sienellä ja ämpärissä veteen sekoitetulla pesuainjeella, hänen mielestä olisi pitänyt käyttää vain pesuharjaa joka on letkussa kiinni.
Väitin että auto on niin likainen että se ei tule puhtaaksi sillä, hän väitti että mä naarmutan autoa, sanoin että mitä se sulle kuuluu, mun autosta on kyse. Sen jälkeen mä huuhtelinauton ruiskuttamalla letkulla vettä päälle ja hän alkoi repiä multa letkun käsistä. Alkoi huutaa että mitä sä tänne meille kylään tulet kun olet aina haastamassa riitaa!
Mä vastasin että en ole halunnut tulla moneen vuoteen kylään teille mutta kun sun tyttäresi pakottaa.
Sen jälkeen lähdettiin saman tien pois eikä nähty appivanhempia moneen viikkoon . Anoppi oli surulline ja syytti minua siitä että en kuuntele appiukkoa joka on ajanut autoa 50-luvulta asti (minä olen ajanut 70-luvulta ja pessyt autoja jo 60-luvulla isäni kanssa)
Että sellaisia appivanhempia.
Ja surullista on se, että vaimot komppaa ja puolustelee näitä vanhoja äijiään. Vaikka hyvin tietävät miksi ristiriitoja syntyy. Eivät jotenkin uskalla vastustaa ukkojaan tai ovat niin naiveja kuuliaisuudessaan.
Pidä sinä pääsi. Älä päästä appivanhempia niskan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kerran paha riita appiukon kanssa auton pesusta (meidän auto kyseessä). Pesin sen sienellä ja ämpärissä veteen sekoitetulla pesuainjeella, hänen mielestä olisi pitänyt käyttää vain pesuharjaa joka on letkussa kiinni.
Väitin että auto on niin likainen että se ei tule puhtaaksi sillä, hän väitti että mä naarmutan autoa, sanoin että mitä se sulle kuuluu, mun autosta on kyse. Sen jälkeen mä huuhtelinauton ruiskuttamalla letkulla vettä päälle ja hän alkoi repiä multa letkun käsistä. Alkoi huutaa että mitä sä tänne meille kylään tulet kun olet aina haastamassa riitaa!
Mä vastasin että en ole halunnut tulla moneen vuoteen kylään teille mutta kun sun tyttäresi pakottaa.
Sen jälkeen lähdettiin saman tien pois eikä nähty appivanhempia moneen viikkoon . Anoppi oli surulline ja syytti minua siitä että en kuuntele appiukkoa joka on ajanut autoa 50-luvulta asti (minä olen ajanut 70-luvulta ja pessyt autoja jo 60-luvulla isäni kanssa)
Että sellaisia appivanhempia.
Ja surullista on se, että vaimot komppaa ja puolustelee näitä vanhoja äijiään. Vaikka hyvin tietävät miksi ristiriitoja syntyy. Eivät jotenkin uskalla vastustaa ukkojaan tai ovat niin naiveja kuuliaisuudessaan.
Pidä sinä pääsi. Älä päästä appivanhempia niskan päälle.
Tai seniiligubbet komppaa ja puolustelee.
Faith kirjoitti:
Ikääntyessä aivojen toiminta heikkenee ja varmaan se voi johtaa kyvyttömyyteen joustaa. Joustaminenhan edellyttää sitä, että ajattelee asioita toisesta näkökulmasta ja huomaa sen mahdollisuudet ja edut.
Monilla vanhuksilla on ehkä sekin, että he eivät enää pysty hallitsemaan omaa arkeaan samalla tavalla kuin nuorena, minkä takia he haluavat pitää kiinni hallinnan rippeistä vaatimalla että asiat tehdän heidän tavallaan.
No tuo kyvyttömyys joustamiseen ihan tutkittu ja tosi. Vanhat tavat pysyy ja uutta ei edes haluta oppia. Yksilökohtaista toki kuka on pahempi jääräpää ja kuka vähän vähemmän.
Voisiko tästä keskustella neutraalisti ja rennosti hyvällä hetkellä? Miksi pitää besserwisseröidä ja määräillä?