Koska kävit viimeksi verenluovutuksessa?
Kaikista veriryhmistä on nyt pulaa. Itse aion mennä tänään, tankkaan jo vettä.
Kommentit (46)
Marraskuussa muistaakseni. Tällä hetkellä yritän raskautua, joten en uskalla luovuttaa verta. Haluaisin kyllä käydä :(
Olen luovuttanut muutaman kerran. Viimeisellä jäi yritykseksi. Kyynärtaipeessani ei ole suonia näkyvissä ja verenpaineeni on ollut alhainen ja luovutus ei onnistunut. Olen lisäksi ollut melkein liian hoikka. Nyt olen ajatellut käydä uudelleen kokeilemassa, josko onnistuisi. Kiloja on muutama enemmän ja ehkä verenpainekin hieman kohonnut.
En kelpaa luovuttajaksi sairauksieni takia. Ennen sairastumista ehdin luovuttaa verta 20-25 kertaa, viimeisimmästä kerrasta on yli 10 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 12:18"]
Vuosi sitten. Kilpirauhaslääkitys sotki kuviot, siksi pitkä väli. Parin kuukauden päästä saan taas luovuttaa :)
[/quote] "Vaikuttaako kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen lääkitys verenluovutukseen?
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen käytettävä kilpirauhashormonia korvaava tablettihoito ei estä verenluovutusta, kun hormonitoiminta on saatu tasapainoon ja lääkehoidon aloittamisesta on kulunut vähintään kuusi kuukautta."
Liian kauan sitten. Meillä käy työpaikalla silloin tällöin verenluovutusbussi, johon aina pyrin menemään, mutta jouduin viimeksi jättämään väliin matkustuksesta tulleen kiellon vuoksi. Enkä ole vaan saanut aikaiseksi lähteä asiakseni luovuttamaan vaikka tiedän että pitäisi. Joku tuolla aiemmin mainitsi raskaushaaveen syynä olla luovuttamatta, osaako joku sanoa että estääkö lapsen yritys tosissaan luovutuksen?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 12:32"]
Vuosi sitten. Kilpirauhaslääkitys sotki kuviot, siksi pitkä väli. Parin kuukauden päästä saan taas luovuttaa :)
[/quote] "Vaikuttaako kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen lääkitys verenluovutukseen?
Kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen käytettävä kilpirauhashormonia korvaava tablettihoito ei estä verenluovutusta, kun hormonitoiminta on saatu tasapainoon ja lääkehoidon aloittamisesta on kulunut vähintään kuusi kuukautta."
[/quote]
Kuuden kuukauden varoaika pätee myös silloin, jos annosta muutetaan. Jos annostusta nostetaan tai lasketaan, alkaa kuuden kuukauden varoaika uudelleen. Juuri siksi että se hormonitoiminta saadaan tasapainoon ennen luovutusta.
En koskaan koska Veripalvelu tekee ilmaiseksi saadulla verellä bisnestä.Päätöksen tein kun Veripalvelun taloudessa oli epäselvyyksiä. Jos luovutus tulee pakolliseksi pidän painoni alle luovutusrajan. SPR:n toiminta ei muutenkaan kestä päivänvaloa.
En ole luovuttanut enkä tule luovuttamaankaan.
olen todella piikkikammoinen mutta suurin este on asumiseni Lontoossa 1986-86. En kelpaa luovuttajaksi, mut ei kyllä harmita tuon piikkikammoni takia.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:45"]En koskaan koska Veripalvelu tekee ilmaiseksi saadulla verellä bisnestä.Päätöksen tein kun Veripalvelun taloudessa oli epäselvyyksiä. Jos luovutus tulee pakolliseksi pidän painoni alle luovutusrajan. SPR:n toiminta ei muutenkaan kestä päivänvaloa.
[/quote]
Jep, mä en ilmaiseksi luovu verestäni vain siksi että SPR voi myydä sen ulkomaille.
Viimeisestä kerrasta on varmaan jo melkein kymmenen vuotta. En halua enää tukea SPR:n bisneksiä. Palaan luovuttajaksi sitten kun tämä verenluovutus on järjestetty jonkun muun toimijan kautta.
Voi prkleen prkl... huomasinpa sitten että en voi luovuttaa IKINÄ verta, koska olen hoitoa vaatineen anafylaktisen shokkireaktion allergiasta saanut joskus penskana. No, minkäs sille mahtaa, mutta luulin olevani oikein potentiaalinen luovuttaja! Höh. Sori, eihän tätä täällä kysytty, mutta kun rupesi ärsyttämäänn.
Säännöllisesti. Ainut hyöty, että voi käydä säännöllisesti luovuttamassa verta, kun on aivan kuollutta naisrintamalla. Hyvällä tuurilla vielä nätti hoitaja ottaa veren vastaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:43"]
[/quote]
Kuuden kuukauden varoaika pätee myös silloin, jos annosta muutetaan. Jos annostusta nostetaan tai lasketaan, alkaa kuuden kuukauden varoaika uudelleen. Juuri siksi että se hormonitoiminta saadaan tasapainoon ennen luovutusta.
[/quote] LOL!
Teoreettisesti boikotoin Veripalvelua, epätieteellisen sukupuolivähemmistöjen syrjinnän vuoksi. Käytännössä en kuitenkaan voisi luovuttaa verta kuin ehkä muutamana päivänä vuodessa matkustussääntöjen vuoksi. Onneksi voin kuitenkin luovuttaa esim. Japanissa, Uudessa Seelannissa tai Singaporessa työmatkoilla ollessani.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 14:01"]Teoreettisesti boikotoin Veripalvelua, epätieteellisen sukupuolivähemmistöjen syrjinnän vuoksi. Käytännössä en kuitenkaan voisi luovuttaa verta kuin ehkä muutamana päivänä vuodessa matkustussääntöjen vuoksi. Onneksi voin kuitenkin luovuttaa esim. Japanissa, Uudessa Seelannissa tai Singaporessa työmatkoilla ollessani.
[/quote]
Onko se epätieteellistä jos suomalaisilla homo- ja bi-miehillä on lähes 5% hiv? Tämä on thl:n tutkimuksen tulos.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:43"]
[/quote]
[/quote] LOL!
[/quote]
?
Viime viikolla päättyi edellisen luovutuksen jälkeinen karenssi. Mutta.. selkä pamahti enkä pääse, koska vahva kipulääkitys. Ensi viikolla toivottavasti. Melkein huono omatunto, kun vuosikausia käynyt maksimikerrat luovuttamassa.
Olen käynyt vain kerran elämässäni, joskus syksyllä 2013. Mun verta eivät halunneet kun oli hemoglobiini liian alhainen, äidilläni on aina ollut sama juttu. Olen aina halunnut luovuttaa verta mutta 18 vuotta täytettyäni olin jo raskaana, jolloin ei saa luovuttaa, sitten vielä tietty imetys. Kun viimein sain luvan luovuttaa, ei tosiaan hemoglobiini ollut tarpeeksi :( Sen jälkeen on kerran tarkastettu arvo ja se on aina vaan alhainen, oli myös ennen synnytystä.. Rautaa voisi tietty syödä, raskauden aikana ei vaan tuntunut auttavan yhtään.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 14:01"]Teoreettisesti boikotoin Veripalvelua, epätieteellisen sukupuolivähemmistöjen syrjinnän vuoksi. Käytännössä en kuitenkaan voisi luovuttaa verta kuin ehkä muutamana päivänä vuodessa matkustussääntöjen vuoksi. Onneksi voin kuitenkin luovuttaa esim. Japanissa, Uudessa Seelannissa tai Singaporessa työmatkoilla ollessani. [/quote] Onko se epätieteellistä jos suomalaisilla homo- ja bi-miehillä on lähes 5% hiv? Tämä on thl:n tutkimuksen tulos.
[/quote]
Se on epätieteellistä, koska veri testataan ja luovutuksen aikaraja ei vastaa viruksen näkymistä veressä ja useissa muissa sairauksissa riittää oma ilmoitus terveydestä yhdistettynä testaamiseen. Ymmärrän että veripalvelu katsoo, että homoseksuaalien potentiaalisesti luovuttaman veren määrä ei ole riittävän suuri, jotta systeemiä kannattaisi muuttaa mutta se ei tee siitä yhtään vähempää negatiivisia stereotypioita edistävää syrjintää.