Sinä raskausaikana tupakoinut.
Mitkä olivat lapsesi syntymämitat? Kerro myös tupakoitko paljon vai vähän.
Mä aloitan. Eli 4500g ja 53cm. Poltin melko paljon raskauden alusta ihan loppuun asti.
Kommentit (89)
Luen aina nämä tupakointiketjut läpi, parhaita ketjuja, ehdottomasti, ja viihdyttävimpiä.
Mikään muu aihe ei kirvoita av-mammoja sanailemaan yhtä paljon. Mistä se mahtaakaan johtua.
Olisiko syynä se, että kerrankin "tiedetään" jotain aiheesta, vaiko kenties mahdollisuus ylemmyydentuntoon. Vai tarjoutuuko tässä mahdollisuus leimata joku muu wt-porukkaan kuuluvaksi.
Jatkakaa, odotan mielenkiinnolla.
"Tupakointi raskausaikana kun ei yksistään mitään sairauksia vauvalle aiheuta (paitsi tuo 200g pienemmän painon, ehkä) vaan lisää riskiä."
Sitä kierrellään ja kaarrellaan. :) Tupakointi raskausaikana lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön (2-3-kertainen riski), ennenaikaisen synnytyksen (2-kertainen riski) ja entisen istukan vaaraa (2,5-kertainen riski). Kätkytkuoleman vaara on jopa viisinkertainen.
Lisätä riskiä = aiheuttaa
Vähän sama asia, kuin lähtisit 5 promillen humalassa auton rattiin ja ajettuasi jonkun ihmisen päälle selittelisit, että "ei se onnettomuus alkoholista johtunut, alkoholi vain LISÄSI RISKIÄ" onnettomuuteen... :D
Mä en ymmärrä! Siis en _tajua_. Ensin poltetaan raskausaikana, sitten väitetään kivenkovaa ettei tullut mitään terveyshaittoja.
Siis anteeks mitä? Eikö äitiyteen nimenomaan kuulu halu suojella lasta kaikelta pahalta? Vai pyydättekö jättämään turvavyöt laittamalla kun ei siitä vältämättä mitään pahaa seuraa? Kehotatte tyttäriänne jättämään drinkit vartioimatta baareissa kun ei sinne välttämättä mitään laiteta? Suosittelette menemään vieraan aikuisen autoon kun ei se vältämättä oo raiskaajapedofiili?
Ai et vai? Olisitteko voineet laittaa vastasyntyneelle vauvalle tupakan suuhun palamaan? Koska ei tossa oo mitään eroa siihen, että vedät myrkkypötkylää maha pystyssä.
Vankilaan te vastuuttomat, itsekkäät ämmät kuulutte.
51 cm, 3990 g
52 cm, 3620 (huom, sektio vk 38)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:08"]Luen aina nämä tupakointiketjut läpi, parhaita ketjuja, ehdottomasti, ja viihdyttävimpiä.
Mikään muu aihe ei kirvoita av-mammoja sanailemaan yhtä paljon. Mistä se mahtaakaan johtua.
Olisiko syynä se, että kerrankin "tiedetään" jotain aiheesta, vaiko kenties mahdollisuus ylemmyydentuntoon. Vai tarjoutuuko tässä mahdollisuus leimata joku muu wt-porukkaan kuuluvaksi.
Jatkakaa, odotan mielenkiinnolla.
[/quote]
Ehkä halu suojella viatonta, täysin hirviöäitinsä armoilla olevaa lasta, jolla on elämä edessä.
Myös elämä on helpompaa kun ad/hd Yessica-Ulpuccasi ei hakkaa lapseni päätä kivetykseen välitunnilla.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:53"]51 cm, 3990 g
[/quote]
Oot ihmissaasta, harmi että sun kaltaisesi jätteet osaavat avata haaransa kun henkistä kykyä kasvattaa lasta ei löydy.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:38"]"Tupakointi raskausaikana kun ei yksistään mitään sairauksia vauvalle aiheuta (paitsi tuo 200g pienemmän painon, ehkä) vaan lisää riskiä."
Sitä kierrellään ja kaarrellaan. :) Tupakointi raskausaikana lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön (2-3-kertainen riski), ennenaikaisen synnytyksen (2-kertainen riski) ja entisen istukan vaaraa (2,5-kertainen riski). Kätkytkuoleman vaara on jopa viisinkertainen.
Lisätä riskiä = aiheuttaa
Vähän sama asia, kuin lähtisit 5 promillen humalassa auton rattiin ja ajettuasi jonkun ihmisen päälle selittelisit, että "ei se onnettomuus alkoholista johtunut, alkoholi vain LISÄSI RISKIÄ" onnettomuuteen... :D
[/quote]
Missä kiertelin ja kaartelin? Sinähän toistat vaan minua. Juuri tuota hain. Lisää riskiä, ei YKSISTÄÄN AIHEUTA mitään noista mitä kirjoitit. Yksistään tupakointi ei missään nimessä aiheuta esimerkiksi kätkytkuolemaa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:53"]51 cm, 3990 g
[/quote]
Oot ihmissaasta, harmi että sun kaltaisesi jätteet osaavat avata haaransa kun henkistä kykyä kasvattaa lasta ei löydy.
[/quote]
Siellä joku rd läskiämmä kiillottelee, niin kiillottelee. Kyllä häikäisee! -ohis
Siskoni tupakoi koko raskautensa ajan, tytöllä on nykyään ADHD, lääkkeitä syönyt 7-vuoriaasta.
Kaverini tupakoi molempia raskauksien ajan, ekalla silmässä coloboma ja toinen silmä myös vioittunut yms... Toisesta ei vielä tietoa miten on vaikuttanut.
Kiva sitten myöhemmin uskotella itselleen "ei se rööki ollut!!!".
Äitini poltti minua odottaessaan ja minulla oli hyvin hötöt korvat kun synnyin sekä toisesta korvasta puuttui rustoa :D
Ei, se ei ollut rööki. Se oli varmaan toi hanavesi...............
Myös eräs tuttuni tupakoi molempien raskauksien ajan, lapset pieniä ja hyvin, hyvin hitaita ja ovat käyneet toimintaterapiassa 1 veestä....
Maitotuotteiden käyttö raskausaikana on sikiölle ihan yhtä vaarallista. Niin ja en todellakaan polttanut raskaana, maitoa vetelin kyllä, koska olin nuori ja pöljä ja uskoin neuvolan tätejä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:51"]Mä en ymmärrä! Siis en _tajua_. Ensin poltetaan raskausaikana, sitten väitetään kivenkovaa ettei tullut mitään terveyshaittoja.
Siis anteeks mitä? Eikö äitiyteen nimenomaan kuulu halu suojella lasta kaikelta pahalta? Vai pyydättekö jättämään turvavyöt laittamalla kun ei siitä vältämättä mitään pahaa seuraa? Kehotatte tyttäriänne jättämään drinkit vartioimatta baareissa kun ei sinne välttämättä mitään laiteta? Suosittelette menemään vieraan aikuisen autoon kun ei se vältämättä oo raiskaajapedofiili?
Ai et vai? Olisitteko voineet laittaa vastasyntyneelle vauvalle tupakan suuhun palamaan? Koska ei tossa oo mitään eroa siihen, että vedät myrkkypötkylää maha pystyssä.
Vankilaan te vastuuttomat, itsekkäät ämmät kuulutte.
[/quote]
Ei olisi sama asia tietenkään. Istukka suodattaa aika ison osan niistä myrkyistä eikä vauvan keuhkoihin se tupakan savu mene kun äiti polttaa. Hirveän huono vertauskuva. Keksi parempi.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:07"]Siskoni tupakoi koko raskautensa ajan, tytöllä on nykyään ADHD, lääkkeitä syönyt 7-vuoriaasta.
Kaverini tupakoi molempia raskauksien ajan, ekalla silmässä coloboma ja toinen silmä myös vioittunut yms... Toisesta ei vielä tietoa miten on vaikuttanut.
Kiva sitten myöhemmin uskotella itselleen "ei se rööki ollut!!!".
Äitini poltti minua odottaessaan ja minulla oli hyvin hötöt korvat kun synnyin sekä toisesta korvasta puuttui rustoa :D
Ei, se ei ollut rööki. Se oli varmaan toi hanavesi...............
[/quote]
Tupakointi ei aiheuta yksistään ADHD:ta. Kirjoituksestasi päätellen suvussanne on tälle altistava geeni. Toki tupakointi lisäsi riskiä sairastua mutta luultavasti olisi sairastunut tupakoinnista huolimattakin.
Tämä keskustelu lähti jo pois raiteiltaan, niin lisään tähän oman ohis-viestini....
Veljeni avovaimo tupakoi raskausaikana.
Lapsi oppi puhumaan suht myöhään (kuitenkaan ei niin myöhään että esim. neuvolassa oltais huolestuttu), on ollut aina hyvin itkuinen ja herkkä, muutenkin vähän omalaatuonen.
Pääsi nyt 6-vuotiaana puheterapiaan koska ei osannut vielä ääntää kaikkia kirjaimia, ja on vähän jäljessä kun on kyse esim. pitkien lauseiden ymmärtämisestä.
Johtuuko tämä tupakasta?
Vai voisiko osa ongelmista johtua siitä että syntyi napanuora kaulan ympärillä ja oli hetken ilman happea?
Ja itkuisuus ja herkkyy, voisiko johtua siitä että jo osastolla sai oppia että itkuun ei vastata? EI ole muuten mikään tuntunut niin kurjalta kuin se, kun synnärillä käytiin katsomassa pikkuista ja hän itki kopassaan, lapsen äiti sanoi ettei saa nostaa syliin koska vauvalla särkee pää imukuppisunnytyksen takia... Siinä sitten vauva itki ja muut katseli vierestä, koska oli pullovauva heti alusta ei ollut syöttöaikakaan.
Lapsen vanhemmat sitten erosivat kun lapsi oli alle vuoden kun ainen löysi toisen, ja kuitenkin käytti lasta törkeästi peinappulana jotta sai/saa veljeni toimimaan juuri niin kuin tämä nainen haluaa...
Mutta kaikki lapsen ongelmat johtuu varmaan tupkasta, aj jos äiti ei olisi tupkaoinut lapsella ei olisi mitään ongelmia?
Toisen veljeni avovaimo ei ole ikinä tupakoinut, heidän toisella lapsella todettiin viime vuonna SI-häiriö.
Syntyi myös napanuora kaulan ympärillä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:11"]Maitotuotteiden käyttö raskausaikana on sikiölle ihan yhtä vaarallista. Niin ja en todellakaan polttanut raskaana, maitoa vetelin kyllä, koska olin nuori ja pöljä ja uskoin neuvolan tätejä.
[/quote]
Haista sinä kuule pitkä vittu! :D Hehheh
Mitenkäs muuten nuo istukat muilla? Onko ollu ihan ok? Minulla oli täysin "terve" istukka. Ei väri tai kalkkimuutoksia vaikka tupakoin ja 2 viikkoa oli yliaikainen raskaus. :) -ap
Aloin odottamaan esikoista yllättäen, raskaus ei ollut suunniteltu. Poltin ennen raskautta ~15 tupakkaa päivässä, enkä millään pystynyt lopettamaan tupakointia kokonaan. Onnistuin kyllä vähentämään 1-4 tupakkaan päivässä, kunnes puolenvälin tienoilla lopetin kokonaan.
Lapsi syntyi yliaikaisena ja hybänkokoisena, yli 4-kiloisena. Pian kuitenkin huomattiin, että hän oli hyvin allerginen. Ruoka-aineallergiat olivat vauvana ja taapero pahat, nyt kouluikäisenä vähän helpottunut, mutta ei poistuneet. Lisäksi hän on allerginen joillekin pölyille ja eläimille. Hänellä puhkesi myös astma esikouluiässä.
Lapsi on rauhallinen, pystyy hyvin keskittymään, on kasvanut ja kehittynyt hyvin ja oppi lukemaan 5-vuotiaan. Ainakaan vielä ei ainakaan kehityksessä näy merkkejä. Sekä minulla että miehelläni on lähiperheessä allergioita, minun puolellani myös astmaa, joten sukurasite on olemassa ja allergioita osattiin odottaa. Lisäksi nyttemmin on käynyt ilmi, että päiväkotirakennus, jossa lapsi oli kaksi vuotta oli pahasti homeessa, se on nyt purettu maan tasalle. Tuolla monet muutkin sai astman tyyppisiä oireita.
Olemme saaneet kuitenkin esikoisen jälkeen kaksi lasta, joilla ei ole mitään allergioita, eikä astmaa. He eivät altistuneet homeelle, mutta en myöskään tupakoinut heitä odottaessani ollenkaan. En ole koskaan sanonut tätä kenellekään, mutta olen 100-prosenttisen varma, että aiheutin tupakoinnillani tyttäremme terveysongelmat.
Lopettakaa hyvät naiset se tupakointi siksi aikaa. Se on elämässä niin lyhyt aika, että vaikka se ei välttämättä mitään aiheuttaisikaan, niin älkää ottako riskejä. Älkää uhkapelatko lastenne terveydellä. Minä en voi antaa itselleni typeryyttäni ikinä anteeksi ja tunnen syyllisyyttä joka päivä.
eikai kukaan järkevä enää nykyaikana polta?? miksi voi miksi.... säästäkää rahanne, terveytenne, lastenne terveys ja valtion hoitokuluja!!! :/
Ja olisikohan myös äidin omasta aineenvaihdunnasta + istukan toiminnasta miten keho varastoi ja antaa tupakan myrkkyä vauvalle. Ehkä se selittää miksi jotkut ovat selvästi saaneet tupakasta jotain kehitystä haittaavaa ja toiset eivät!!! ;/
Ja tajuatteko raskausaikana tupakoivat ja sen hyväksyvät mistä se "vauva syntyy vaan vähän pienipainoisempana-ei muuta!" Johtuu?? Ihan "vaan" siitä että vauva kasvaa kohdussa jatkuvassa hapenpuutteessa.
Tai miksi monien tupakoivien on vaikea tulla raskaaksi? Hedelmöittyminen myrkyllisessä elimistössä ei vaan onnistu tai jos onnistuukin, menee raskaudet usein varhaisessa vaiheessa kesken. Sit hakeudutaan lapsettomuushoitoihin vaikka ratkaisu vois olla pelkkä tupakoinnin lopettaminen!
En voi käsittää miten joku haluaa altistaa lapsensa tietoisesti todella suurelle vaaralle tupakoimalla raskausaikana. Ei ole mitään oikeutta lähteä riskeeraamaan pienen syntymättömän lapsen elämää ja terveyttä.