Sinä raskausaikana tupakoinut.
Mitkä olivat lapsesi syntymämitat? Kerro myös tupakoitko paljon vai vähän.
Mä aloitan. Eli 4500g ja 53cm. Poltin melko paljon raskauden alusta ihan loppuun asti.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:25"]Vähän ohis, mutta olen tavannut jo aikuisikään ehtineen lapsen, jonka äiti poltti raskausaikana. Hän on ihan täysin terve. Mutta olen myös tavannut aikuisikään ehtineen lapsen, jonka äiti poltti raskausaikana, ja joka ei ole terve. Hänellä oli oppimishäiriöitä, hän on pienikokoinen yms. Että se on ihan arpapeliä vaurioituuko lapsi. Ja koska se on arpapeliä, en ikinä altistaisi omaa lastani siihen. Mutta, en myöskään moralisoi heitä, jotka polttavat. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, niin hyvät kuin huonotkin.
[/quote]
Miksi et moralisoi? Miksei niitä pösilöitä saa moralisoida?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:38"]"Tupakointi raskausaikana kun ei yksistään mitään sairauksia vauvalle aiheuta (paitsi tuo 200g pienemmän painon, ehkä) vaan lisää riskiä."
Sitä kierrellään ja kaarrellaan. :) Tupakointi raskausaikana lisää merkittävästi sikiön kasvuhäiriön (2-3-kertainen riski), ennenaikaisen synnytyksen (2-kertainen riski) ja entisen istukan vaaraa (2,5-kertainen riski). Kätkytkuoleman vaara on jopa viisinkertainen.
Lisätä riskiä = aiheuttaa
Vähän sama asia, kuin lähtisit 5 promillen humalassa auton rattiin ja ajettuasi jonkun ihmisen päälle selittelisit, että "ei se onnettomuus alkoholista johtunut, alkoholi vain LISÄSI RISKIÄ" onnettomuuteen... :D
[/quote]
Missä kiertelin ja kaartelin? Sinähän toistat vaan minua. Juuri tuota hain. Lisää riskiä, ei YKSISTÄÄN AIHEUTA mitään noista mitä kirjoitit. Yksistään tupakointi ei missään nimessä aiheuta esimerkiksi kätkytkuolemaa.
[/quote]
Voihan aiheuttaa, mitä sinä höpiset?? Tupakka voi aiheuttaa lapsellesi astman, pelkkä raskausajan tupakointi.
En puolustele tupakoivia äitejä, mutta tosiasia on kuitenkin se, että esim. 70- ja 80-luvuilla on syntynyt paljon ihan terveitä lapsia (nyt ihan normaaleja ja terveitä aikuisia) joiden äidit on polttaneet. Ja mm. Indonesiassa suositellaan että raskaana polttaisi max. 10 savuketta päivässä. Ja niin edelleen. Mun mielestä tätä jotenkin ylikorostetaan, usein myös ylipainon ja korkean verenpaineen jne. aiheuttamien vaurioiden huomioinnin kustannuksella. Miksi niistä ei vauhkota samalla intensiteetillä ja huudella pahoinpitelyä ja WT:tä? Ärsyttää kaikki tällainen mustavalkoinen vouhotus.
Ensinnäkään; missään ei ole ainuttakaan tutkimusta,joka toteaisi tupakoinnin AIHEUTTAVAN jotain sairautta. Kaikissa todetaan tupakoinnin LISÄÄVÄN RISKIÄ. Kaksi täysin eri asiaa. Toiseksi; meitä sisaruksia on neljä ja tiettävästi äiti sekä tupakoi,että alkoili raskausaikoinaan. Vanhin muksuista on yli 40v ja tiettävästi ei mitään suurempia ongelmia ole terveydessä ollut,ellei selkävaivoja lasketa. Kahdella nuorimmalla (n 20v) on ollut masennusalttiutta, ja nuorimmalla kuulovaurio ja astma. Mikään näistä ei kuitenkaan suoranaisesti tule tupakasta.
Oma raskauteni alkoi yllättäen ja olin tietoinen siitä vasta raskausviikkoja ollessa 14+. Sulatteluun meni hetki. Tupakoinnin lopetin kokonaan n. 20 viikon kohdilla. Tyhmänä aloitin uudelleen,kun raskaus meni yliajalle ja elopaino alkoi lähetä 30:ttä kiloa. Lopetin uudelleen ristiäisten korvilla. Lapsi oli 50cm ja 3,9kg syntyessään. Terve koululainen. Toinen lapsi tuli lähes heti perään ja raskausajan olin polttamatta; 4,5kg ja 55cm. Kolmannen aikana poltin satunnaisesti, tyyliin aina kun vitutti tai väsytti. Lapsi oli 52cm ja 4,2kg ja neljännen aikana en polttanut yhtään koko raskaus enkä imetys aikana. Hän oli 51cm ja 4,2kg. Nyt olen ollut polttamatta 7kk ja odotan viidettä. Painoarvion mukaan tullee syntymään yliaikaisena -kuten muutkin- ja kokoluokka 4+kg.. Lapsilla ei ole kehitysviivästymiä, eikä muuta, joihin idioottimainen tupakointini olisi saattanut antaa potkua. Toivottavasti en tule ikinä enää siihen paskaan sortumaan.
Meil röökattii sisällä kun äiti odotti pikkuveljee. Tais se tissutellaki muutaman kerran. Oon ollu 7v kun veli synty. Se tais olla suvun isoin syntyny. 52 senttinen ja melkee viis kiloo. Jouduttiin leikkaan kun ei imukuppikaan auttanu. Ite oon ollu pieni rääpäle vaik synnyinki viikon jäljessä. 46cm ja 2,2kg. Uskon et äiti poltti sillonki kun mua odotti.
Näin ollen vaikka kirjoitusasu alkutekstissäni onkin eritysen eleganttia, olen korkeasti koulutettu ja terve neljän lapsen äiti. Enkä ole eläessäni tupakoinut sitä yhtä maistokertaa enempää. Veljellä puolestaan on niin paha astma, että tuo raukka heitettiin armeijasta pihalle. Muuten on poika säästynyt sairauksilta, vaikka astma rajoittaakin elämää armeijan lisäksi mm. koulun ja työn puolelta.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 11:18"]
Jep, "no mutta neuvolassa sanottiin et ei kannata lopettaa seinään" "stressi on vaarallisempaa ku röökin poltto".. Ja heti tulee parempi omatunto! Miksköhän neuvola jakaa niitä kaiken maailman vihkosia tupakan ym.päihteiden vaaroista. Ilmeisesti iha huvikseen, jos näitä tupakoivia supermammoja on uskominen.
[/quote]Ei neuvolassa mulle ainakaan noin sanottu vaan ihan neuvolatäti ja lääkäri alunalkaen painostivat ja saarnasivat lopettamaan tupakanpolton samantien,ja sainkin sen lopetettua kokonaan rv22
Mulle sanottiin neuvolassa vain "kyllä sä vähentäen pystyt lopettamaan" ja "ei ole suurta merkitystä jos pystyt pitämään alle 5:ssä tupakassa". Alkuun 10 väheni 3-5;en ja siitä satunnaistupakointiin. Missään vaiheessa ei ollut neuvolan puolelta painostusta, ennemminkin kannustusta. Tyyliin hiljaa hyvä tulee. Olisin kyllä ehkä toivonut painostusta.. Vetelin siis läpi raskausajan vaikka välissä oli päiviä, jopa viikkoja etten polttanut yhtään tai vain yhden. Lapsi oli 4250g 55cm. Ja näin kolmivuotiaana ainakin vielä normaali terveyden suhteen. Istukka oli normaali, vauva syntyessään muuten hyväkuntoinen, mutta happisaturaatiota ei saatu mitattua aluksi vasemmalta puolen. Hiljalleen lukemat nousi normaalirajoihin. En tiedä oliko kyse tupakoinnistani vai oliko syypää esim se, että raajat olivat kylmät (esim verensokeri mitataan vauvoilla kantapäästä ja jos jalat on kylmät, mittausarvo on väärä)..
Joku väitti tuolla että "ennen tupakka ei ollut niin vaarallista kuin nykyään" ja kaikki yläpeukuttaa?? Mitä helvettiä oikeasti? :D Mihin tämä väite perustuu?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 00:27"]Joku väitti tuolla että "ennen tupakka ei ollut niin vaarallista kuin nykyään" ja kaikki yläpeukuttaa?? Mitä helvettiä oikeasti? :D Mihin tämä väite perustuu?
[/quote]eikö kaikki ollu ennen vaarallisempaa. Sillonhan kouluunkin mentiin suksilla eestaas 40km kesättalvet...
4450g ja 52cm. Olin välillä polttamatta, välillä repsahdin ja poltin.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:51"]
Mitkä olivat lapsesi syntymämitat? Kerro myös tupakoitko paljon vai vähän. Mä aloitan. Eli 4500g ja 53cm. Poltin melko paljon raskauden alusta ihan loppuun asti.
[/quote]
White trash -meininkiä parhaimmillaan. Tuon pitäisi olla lain mukaan törkeä pahoinpitely.
Pistää niin vihaks naiset, ketkä polttavat raskausaikana. Äitinrakkauden luulis olevan suurempi ku röökinhimo :D ite poltin askin päivässä ennen kun tulin raskaaks, positiivisen testin jälkeen lopetin seinään. Tiukkaa teki, varsinkin kun samalla viikolla oli työpaikan pikkujoulut ja melkein koko työporukka polttaa. Terveen pojan sain, mietin usein kuinka onnekas toi poika oikeesti onkaan, kun nykyään tuntuu et niin moni altistaa sikiön tupakan myrkyille. No, omapahan on tupakoivien raskaana olevien nautinto :D
Poikaa kun odotin poltin 1-3/pvä, lopetin pari kk ennen LA, Syntyi rv38+6. 3000g, 50cm.
Tyttöä kun odotin poltin 1-2/pvä, lopetin rv16. Syntyi rv40+3, 3390g, 50cm.
Nyt odotan kolmatta, lopetin rv6, painoarvio ultrassa rv30+2 1400g, eli pienikokoinen.
2,4kg ja 44cm. +elinikäinen sairaus. Eikä syntynyt ennenaikaisena.
Aika onnekkaita olette olleet jotka saaneet terveen vauvan tupakoinnista huolimatta.
Itse ruoskin itseäni joka päivä kuinka saatoin olla niin itsekäs ja typerä.
Huhhuh.. Nää röökimammat on kyllä niin itsekkäitä...
Jep, "no mutta neuvolassa sanottiin et ei kannata lopettaa seinään" "stressi on vaarallisempaa ku röökin poltto".. Ja heti tulee parempi omatunto! Miksköhän neuvola jakaa niitä kaiken maailman vihkosia tupakan ym.päihteiden vaaroista. Ilmeisesti iha huvikseen, jos näitä tupakoivia supermammoja on uskominen.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 11:09"]2,4kg ja 44cm. +elinikäinen sairaus. Eikä syntynyt ennenaikaisena.
Aika onnekkaita olette olleet jotka saaneet terveen vauvan tupakoinnista huolimatta.
Itse ruoskin itseäni joka päivä kuinka saatoin olla niin itsekäs ja typerä.
[/quote]
Johtui siis tupakoinnistasi? Pelkästään? Tupakointi raskausaikana kun ei yksistään mitään sairauksia vauvalle aiheuta (paitsi tuo 200g pienemmän painon, ehkä) vaan lisää riskiä. Mä en tunne ketään raskausaikana tupakoinutta jolla sairas tai pienipainoinen vauva. Siksi tämän aloituksen teinkin.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 11:09"]
2,4kg ja 44cm. +elinikäinen sairaus. Eikä syntynyt ennenaikaisena. Aika onnekkaita olette olleet jotka saaneet terveen vauvan tupakoinnista huolimatta. Itse ruoskin itseäni joka päivä kuinka saatoin olla niin itsekäs ja typerä.
[/quote]
Höppön, löppön,
Ei pelkkä tupakka tuollaista aiheuta. Ellet provoile vain, niin joitan muita aineita on vedetty tai sitten lapsellasi on ollut kehityshäiriö ihan muista syistä.
Mutta löytyi jo seitsemän tyhmää, joille tällainen menee täydestä.
Itse en koskaan ole polttanut, joten en raskausaikanakaan. Harva varmasti silloin aloittaa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 11:09"]
2,4kg ja 44cm. +elinikäinen sairaus. Eikä syntynyt ennenaikaisena. Aika onnekkaita olette olleet jotka saaneet terveen vauvan tupakoinnista huolimatta. Itse ruoskin itseäni joka päivä kuinka saatoin olla niin itsekäs ja typerä.
[/quote]
Höppön, löppön,
Ei pelkkä tupakka tuollaista aiheuta. Ellet provoile vain, niin joitan muita aineita on vedetty tai sitten lapsellasi on ollut kehityshäiriö ihan muista syistä.
Mutta löytyi jo seitsemän tyhmää, joille tällainen menee täydestä.
Itse en koskaan ole polttanut, joten en raskausaikanakaan. Harva varmasti silloin aloittaa.
[/quote]
Nyt on jo 16 tyhmää koossa.
Tupakoitsijoiden vauvat syntyvät keskimäärin pienipainoisempina. Ero on 100-200 grammaa. Eli jos tupakoimattomana olisin saanut lapsen 3800 g, niin tupakoitsijana 3600-3700.
Ei sen kummempaa ole todettu vielä. Mutta onhan mahdollista, että myrkyistä jää jokin jälki, joka tulee esiin myöhemmin tavalla tai toisella. Siitä ei vain vielä ole tietoa.
En tod. puolusta tupakanpolttoa, en raskausaikana enkä muutoinkaan. Mutta tällaiset kauhutarinat voi jättää omaan arvoonsa. Jokin sikiön kasvua ja kehitystä haittaava tekijä tässä tietysti on ollut muuten.
Ja vielä: itse en polttanut, joten ei oma lehmä ojassa. Vastustan vain kaikkea hysteeristä puppua vastoin tutkimustietoa.
[/quote]
http://www.babycenter.com/0_how-smoking-during-pregnancy-affects-you-and-your-baby_1405720.bc
Ai ei kummempaa ole todettu kuin pienipainoisuus? Missä takapajulassa se sinäkin elät??