Sinä lihaa syövä, kysymys sinulle:
Ajatteletko koskaan lihaa, kalaa, broileria jne syödessäsi millaisen elämän se lautaselle päätynyt elukka on elänyt? Kiinnostaako asia edes sinua? Jos ei, miksi? Koetko välittäväsi eläimistä mikäli sinua ei kiinnosta lihan alkuperä ja sen elinolot?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Olen pikkulikasta asti ollut eläinten kanssa tekemisissä. Nähnyt elonkaaren; siemennyksen, syntymän, elämän ja kuoleman. Viisi vuotiaana jo ollut hämmentämässä veriämpäriä teurastuksessa.
Aikuisikäni olen toiminut maatalouslomittajana. Yli 60 maatilalla olen työskennellyt. Maitotiloja pienistä kannukone parsinavetoista nykyaikaisiin robottinavetoihin, lihanautatiloja, vasikkakasvattamoita, sikaloita, kanala. Myös lampaat, vuohet, hevoset ovat tulleet tutuiksi siinä sivussa.
Syön hyvillä mielin kotimaista lihaa ja muita eläinperäisiä elintarvikkeita. Tietoni perustuvat kokemukseen eikä mielikuviin tai muiden kertomuksiin.
Olen maatalouslomittajan lapsi ja elänyt maaseudulla ja nähnyt monenlaisia tiloja. Minun kokemukseni ei ole noin ruusunpunainen. Silmät on helppo sulkea epäkohdilta kun on pienestä pitäen nähnyt eläinten kohtelua ja pitää sitä normaalina, vaikka se ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjät, miksi ette halua nähdä totuutta lihantuotantoprosessista, alusta loppuun?
Tulisiko paha mieli. Totuuden kohtaaminen tekee kipeää.
Tulee paha mieli ja kostan sen vegaaneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan.
Olisi myös reilua että lihansyöjät noudattaisivat edeltäjiensä esimerkkiä ja söisivät myös saaliinsa silmät, sisäelimet, sorkat, veren jne. On hirveää tuhlausta kasvattaa lehmä parin pihvin takia.
Syön silmät, sisäelimet, sorkat ym. Verta en osta säilyvyyden takia, mutta verituotteita kyllä. Mielestäni kasvatettu eläin on käytettävä kokonaan, nahkoineen päivineen.
Syödessäni en ajattele, mutta muuten välillä kyllä ajattelen, millaisissa olosuhteissa eläimiä kasvatetaan Suomessa. Ostan suomalaista lihaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
” Ajatteletko koskaan lihaa, kalaa, broileria jne syödessäsi millaisen elämän se lautaselle päätynyt elukka on elänyt? Kiinnostaako asia edes sinua? Jos ei, miksi? Koetko välittäväsi eläimistä mikäli sinua ei kiinnosta lihan alkuperä ja sen elinolot?”
En, koska tiedän, ettei siinä ole ollut vapaan eläimen normaalin elämän sisältöä.
Ei kauheasti kiinnosta, kun valitsee syödä lihaa, valitsee sen, että meillä on tuotantoeläimiä. Toki liputan sen puolesta, ettei eläimiä kohdeltaisi kaltoin. Mutta jos kerran luomutuotanto on keksitty, miksi vasikoita edelleen vieroitetaan jne? Koen siis, että vastuu on eläimiä rääkkäävillä. Ei lopputuotteen käyttäjällä. Ostin aikoinaan maidon AINA luomuna, mutta se jäi, kun lapseni vierasti luomumaidon kökkeröitä. Täysin harmittomiahan ne ovat, mutta lapsi ennen eläimiä jne.
Ostan munat VAIN luomuna.
Lihaa syön tehotuotettuna, koska luomu on niin kallista. Ostan luomua joskus.
Välitän eläimistä kyllä kovasti, minulla on lemmikkeinä lintuja ja kissoja.
En todellakaan mieti enkä ole koskaan miettinyt. Luulisi että pahimpaan korona-aikaan ihmisillä olisi isommat ongelmat kuin jonkun kanan viimeiset hetket.
En ajattele. Ajattelen vain että maistuu niin hyvälle ja ravitsee parhaiten minun kehoani. ps. Syön myös porkkanaa
Kissat ja koirat eivät ole luonnostaan sekasyöjiä, lihaa pitää olla.
Isojen hämähäkkien ruokavalio ei ole vegaani.
Linnut ovat sekasyöjiä, mutta elävä ravintokin maistuu. Varsinkin jos on poikasia ruokittavana ja kasvatettavana.
Käärmeet ja liskot söisivät mieluiten elävää liharavintoa.
Pakastetut hiiret yms. jyrsijät ovat mieluista evästä kun elävää ravintoa ei ole tarjolla. Ilmeisesti murhattu ennen pakastamista.