Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yliopiston lehtori tienaa huonommin kuin AMK lehtori?

Vierailija
19.12.2021 |

Miksi kukaan lähtisi yliopistoon opettamaan noilla palkoilla?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yliopistonlehtori teknillisessä yliopistossa. Ei minulla ole mitään halua vaihtaa amk:hon, jossa opiskelijoiden taso on omalla alallani keskimäärin paljon heikompi.

Eli haluat tehdä vaativampaa työtä huonommalla palkalla. Yliopiston kannalta mukava juttu.

Minusta on paljon motivoivampaa opettaa vaativia asioita lahjakkaille opiskelijoille kuin opettaa perusjuttuja (keskimäärin) selvästi heikommille opiskelijoille.

Ymmärrän kyllä, että tämä on sinusta motivoivampaa ja mielekkäämpää, mutta eikö tunnu epäreilulta saada huonompaa palkkaa?

Olen tehnyt näitä hommia sen verran pitkään että palkkani on jo selvästi korkeampi kuin yliopistonlehtorin keskipalkka. Minulla on varaa ostaa kaikki mitä haluan, ruokakaupassa ei tarvitse miettiä hintoja, ja joka kuukausi jää reilusti yli tonni säästöön tai sijoituksiin, vaikka käytän rahaa aika huolettomasti. Muutama lisäsatanen kuukaudessa ei parantaisi elämänlaatuani millään tavalla eikä todellakaan olisi riittävä korvaus siitä, jos työ muuttuisi ikävämmäksi.

Vierailija
62/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yliopistonlehtori teknillisessä yliopistossa. Ei minulla ole mitään halua vaihtaa amk:hon, jossa opiskelijoiden taso on omalla alallani keskimäärin paljon heikompi.

Eli haluat tehdä vaativampaa työtä huonommalla palkalla. Yliopiston kannalta mukava juttu.

Minusta on paljon motivoivampaa opettaa vaativia asioita lahjakkaille opiskelijoille kuin opettaa perusjuttuja (keskimäärin) selvästi heikommille opiskelijoille.

Lahjakkaita tuskin olet päässyt opettamaan. Juuri ne heikommat tarvitsevat sitä opettajaa.

Opettamista on myös esim. se, että suunnittelen kurssini harjoitustehtävät ja -työt. Kyllä myös lahjakkaimmat joutuvat ne tekemään, vaikka he eivät tulisikaan kysymään minulta apua. Ja jokainen joutuu tekemään kandityön ja diplomityön ennen valmistumista. Niitä ohjatessa tutustuu opiskelijoihin laidasta laitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia puupäitä kummassakin. Olet vaan nörtti joka pelkää ihmisiä. Olisit mennyt oikeaan työelämään jos haasteita kaipaat.

Epäilenpä, että luennon pitäminen 400 opiskelijalle (työssäni ihan normaalia) ei kovin hyvin sovi ihmisiä pelkäävälle tyypille.

Vierailija
64/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että tämä on sinusta motivoivampaa ja mielekkäämpää, mutta eikö tunnu epäreilulta saada huonompaa palkkaa?

Olen tehnyt näitä hommia sen verran pitkään että palkkani on jo selvästi korkeampi kuin yliopistonlehtorin keskipalkka. Minulla on varaa ostaa kaikki mitä haluan, ruokakaupassa ei tarvitse miettiä hintoja, ja joka kuukausi jää reilusti yli tonni säästöön tai sijoituksiin, vaikka käytän rahaa aika huolettomasti. Muutama lisäsatanen kuukaudessa ei parantaisi elämänlaatuani millään tavalla eikä todellakaan olisi riittävä korvaus siitä, jos työ muuttuisi ikävämmäksi.

Eli pitkä vastauksesi tarkoittaa "ei, ei ole epäreilua"? Vai "on epäreilua, mutta evvk"?

Vierailija
65/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, mä tienaan saman yläkoulun aineenopena kuin lehtori yliopistolla.

Vierailija
66/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yliopistosta valmistuu joutavampaa porukkaa kuin AMKsta.

Niin mitäs niillä mm. tiedemiehillä, jotka ovat senkin matematiikan, fysiikan ja teknologian takana millä älynväläyksiäsi postittelet, tekee. Tärkeämpiä ovat tulevat AMKeista valmistuvat alemman keskiluokan duunarit.

Vierailija
67/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. sen takia, että pelkkä lehtori on ylintä kastia AMKissa, mutta yliopistoissa tiedekorkeakouluina kovin opetushenkilökunta on paljon korkeammassa asemassa ja kovapalkkaisempaa, lehtori taas on pelkkä lehtori.

Vierailija
68/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitkä vastauksesi tarkoittaa "ei, ei ole epäreilua"? Vai "on epäreilua, mutta evvk"?

Ejkä enemmän "on epäreilua, mutta ei haittaa minua henkilökohtaisesti". Sitä paitsi pidän täysin mahdollisena, että nykyinen palkkani on korkeampi kuin mitä saisin amk:ssa yhtä pitkällä työkokemuksella. Vaikka palkka uran alussa on yliopistossa huonompi, niin voi hyvinkin olla, että amk:ssa tulee yläraja vastaan aikaisemmin.

Vierailija
69/82 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ejkä enemmän "on epäreilua, mutta ei haittaa minua henkilökohtaisesti". Sitä paitsi pidän täysin mahdollisena, että nykyinen palkkani on korkeampi kuin mitä saisin amk:ssa yhtä pitkällä työkokemuksella. Vaikka palkka uran alussa on yliopistossa huonompi, niin voi hyvinkin olla, että amk:ssa tulee yläraja vastaan aikaisemmin.

Toki mahdollista tuokin. Katsoin vain keskimääräiset palkat.

Vierailija
70/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK opettajilta vaaditaan pitkää työkokemusta omalta alaltaa. Siis ihan "oikeissa töissä".

Monella allalla tienaa paljon paremmin kuin opettamalla. Joten jos opettamisesta ei makseta kunnolla ei kukaan halua tehdä sitä.

Rakennusmestari tienaa enemmän raksalla kuin koulussa. Etenkin jos on fiksu tyyppi.

Vierailija
71/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK opettajilta vaaditaan pitkää työkokemusta omalta alaltaa. Siis ihan "oikeissa töissä".

Kyllä tutkijataustaisia on amk-opeina.

Vierailija
72/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella allalla tienaa paljon paremmin kuin opettamalla. Joten jos opettamisesta ei makseta kunnolla ei kukaan halua tehdä sitä.

Rakennusmestari tienaa enemmän raksalla kuin koulussa. Etenkin jos on fiksu tyyppi.

Tiedän kyllä AMK-opettajan, joka opettaa tohtorikoulutuksella ilman sen kummempaa työkokemusta.

Vierailija
73/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan työ on muutakin kuin raha. Ehkä siksi.

Kerro lisää. AP

Jos joku on niin typerä ja itsekäs, että käy töissä palkan takia, onkin ehdottomasti parempi, että hän pysyy poissa yliopistolta. Parasta olisi, ettei tuollaista pskiaista otettaisi mihinkään töihin.

Vierailija
74/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi?

Lukion äidinkielen ope tekee helposti 60-tuntista työviikkoa, kiitos uuden Lopsin. Jokainen tuntemani lukion ai-ope on burnoutissa ja suunnitelee ammatin vaihdosta.

Itse teen yliopisto-opettajana alle puolet tuosta tuntimäärästä. Palkka ei ole kyllä yolla häävi. Tienaan nyt ekan prosenttikorotuksen jälkeen noin 3400 e bruttona, mutta toisaalta meillä on kunnolla töitä vain syyskuusta joulukuun loppuun ja tammikuun puolivälistä toukokuun alkuun. Muu aika on suunnittelua ja lomaa.  Lukiossa palkka on parempi.

Vierailija
75/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

76 jatkaa. Kommentti oli siis 14:lla eli lukion opelle.

Vierailija
76/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

76, ilmeisesti toimit yliopisto-opettajana jollain kielikursseilla tai vastaavilla. Ei yliopistonlehtoreilla ole yleensä mitään tavallisia työntekijöitä pidempiä lomia, vaan heidän oletetaan tekevän tutkimustyötä silloin, kun ei ole opetusta.

Vierailija
77/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi?

Lukion äidinkielen ope tekee helposti 60-tuntista työviikkoa, kiitos uuden Lopsin. Jokainen tuntemani lukion ai-ope on burnoutissa ja suunnitelee ammatin vaihdosta.

Itse teen yliopisto-opettajana alle puolet tuosta tuntimäärästä. Palkka ei ole kyllä yolla häävi. Tienaan nyt ekan prosenttikorotuksen jälkeen noin 3400 e bruttona, mutta toisaalta meillä on kunnolla töitä vain syyskuusta joulukuun loppuun ja tammikuun puolivälistä toukokuun alkuun. Muu aika on suunnittelua ja lomaa.  Lukiossa palkka on parempi.

Näinhän se on. Aiemmin lukio oli paikka, johon haluttiin töihin, ja palkka oli yksi syistä. Ahkera ja työtä pelkäämätön sai hyvin tilin lukion lehtorina. Nyt tilanne on muuttunut ja opettajat  uupuvat, kyynistyvät ja monet pakenavatkin lukiosta.

Vaikka yliopistolla palkka on huonompi, siellä on nykyisin rauha tehdä työtään hyvin. Ammattikorkeakoulussa sama, liksa tosiaan hivenen parempi kuin yliopistolla. Opetusmäärät ja muut velvollisuudet AMK:ssa ja yliopistolla vaihtelevat kovasti pestin mukaan.

Vierailija
78/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan työ on muutakin kuin raha. Ehkä siksi.

Kerro lisää. AP

Jos joku on niin typerä ja itsekäs, että käy töissä palkan takia, onkin ehdottomasti parempi, että hän pysyy poissa yliopistolta. Parasta olisi, ettei tuollaista pskiaista otettaisi mihinkään töihin.

Mulle saa tulla vapaaehtoistyöhön. Tervetuloa! (Ellet ole paskiainen, joka haluaa palkkaa.)

Vierailija
79/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

76 jatkaa. Kommentti oli siis 14:lla eli lukion opelle.

Yliopiston lehtorina piti tutkia. Koska päivät meni opettaessaan ja opiskelijoiden kanssa, tutkimus piti tehdä iltaisin ja viikonloppuisin ja lomilla.

Vierailija
80/82 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. sen takia, että pelkkä lehtori on ylintä kastia AMKissa, mutta yliopistoissa tiedekorkeakouluina kovin opetushenkilökunta on paljon korkeammassa asemassa ja kovapalkkaisempaa, lehtori taas on pelkkä lehtori.

Yliopiston lehtori on kuitenkin tohtori

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä