Äitiyslomalta töihin palaavat onko teille käynyt näin
Oon nyt reilun kuukauden ollut töissä ja musta tuntuu että mua ei enää haluta sinne. Tuntuu että kaikki haikailee mun sijaisen perään tyyliin " L kyllä teki tarvittaessa ekstraakin, että saatiin hommat tehtyä. L sanoi että hänelle saa soittaa vaikka yöllä. L oli aina valmis auttamaan. Niin väärin että L joutui lähtemään. " Jopa esimies harmitteli mulle että "Kyllä oli suuri menestys,kun L joutui lähtemään".
Mä oon aina ollut tarkka vapaa-ajasta ,enkä ole suostunut tekemään ekstraa, enkä halua että mulle soitetaan työasioissa,kun olen vapaalla. Töissä koen kuitenkin antaneeni aina kaikkeni. Nyt en tiedä pitäisikö luopua näistä periaatteista vai mitä mä teen. Vai oonko vaan vainoharhainen,kun tuntuu että mua ei enää haluta töihin?Onko muille äippälomalta palaaville käynyt näin?
Nimimerkillä eka ja vika lapsi. En uskalla enää jäädä äippikselle toista kertaa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömiä vastauksia. Ei ap:n tartte joustaa työajoissa ellei sitten ole selkeästi sovitaan, miten ylityöt korvataan. Pienen lapsen äidin ei tarvitse pyydellä anteeksi olemassaoloaan.
Työkavereiden kommentit tuskin mitenkään liittyvät aloittajan äitiyteen vaan tapaan tehdä työtään ylipäätään. Tuskin hänen tapansa ovat tässä kuukauden aikana aiemmasta muuttuneet niin radikaalisti, että työkaverit ovat vasta nyt alkaneet haikailla sijaisen perään.
Mä en ole koskaan kuullut kenenkään kommentoivan noin suoraan työkaverilleen mitään, vaikka mullakin on sellaisia kollegoita ollut, jotka ovat työyhteisöä kuormittaneet. Siksi ajattelenkin, että aloittajan täytyy olla harvinaisen epäyhteistyökykyinen.
Suorasuut ei ole mitään totuudenpuhujia vaan juurikin niitä hankalia tapauksia itse. On moukkamaista haikailla ap:lle päin naamaa muuta henkilöä hänen tilalleen. Ihan peruskäytöstavat pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä ap:n tapaus yleistäkin Suomessa? Vai puhtaasti firmasta kiinni?
Voi olla kiinni ihan puhtaasti henkilökemioista. "L" on saattanut olla tykätympi työkaveri kuin ap. Enkä siis tarkoita, että ap:ssakaan olisi yhtään mitään vikaa, mutta joidenkin kanssa vain jutut sopivat paremmin yksiin.
Jos tästä sijaisesta oikeasti olisi haluttu pitää kiinni, hänelle olisi löytynyt jatkoa tavalla tai toisella.
No tuo taas riippuu aivan täysin firmasta/työnantajasta. Esim. julkisella sektorilla ei tuosta noin tyhjästä luoda työpaikkaa sijaiselle, vaikka esimies haluaisi.
Julkisella sektorilla nimenomaan ketjutetaan erilaisia määräaikaisuuksia.
Se ketjuttaminen tarkoittaa esim., että sijaiselle tehdään ensin 10kk työsopimus, koska A on äitiyslomalla, sen jälkeen A ilmoittaa jäävänsä hoitovapaalle, jolloin sijaiselle tehdään uusi määräaikainen työsopimus. Tämän jälkeen B jää puolen vuoden sairauslomalle, jolloin sijaiselle tehdään jälleen uusi sopimus, mutta kun B palaa töihin, eikä kukaan muu ole jäämässä pois, ei sijaiselle voida enää tarjota töitä, vaikka olisi kuinka pidetty työntekijä.
Tätä ketjua selatessani ymmärrän aina vaan paremmin mistä viettini ryhtyä yrittäjäksi on kummunnut. Vastuuta piisaa mutta eipä ole vaivaa v-mäisistä kollegoista. Hankalat asiakkuudet (joita ei ole vielä tullut onneksi vastaan) voi katkaista heti, kun siltä tuntuu. Ei ole pakko sietää kuten työyhteisössä kollegoita.
Vierailija kirjoitti:
Näen tän jutun tulevaisuuden niin selvästi. AP tietää oikeutensa, nyt on seuraavat 8 vuotta piikki auki saikuttaa, koska ensin on lapsi sairaana ja sitten perään sairastuu itse. Kyllä nää omista oikeuksistaan huolehtivat tiedetään. Lomien osalta vaaditaan toki etuoikeus, koska lapsi ja valtaosa vuodesta saikutetaan, koska lapsi sairaana.
Taas niin älytön kommentti, ettei mitään rajaa. En sinusta tiedä, mutta normaalit ihmiset ei paljon valitse sairastumistaan ja vielä vähemmän lapsensa sairastumista. Poissa ollaan silloin kun ei olla työkykyisiä. Ilmeisesti kommentin kirjoittaja jotenkin kikkailee näiden sairauslomien kanssa eikä tajua, että sairausloma on tarkoitettu pidettäväksi silloin, kun on sairaana. Eli silloin kun ei ole paljon vaihtoehtoja.
Ja jos sairastumisen voi itse valita, niin kerropa miten pitää päiväkoti-ikäiset terveenä? Niin monta menoa (työ sekä vapaa-aika) on nyt syjsyn aikana peruuntunut jatkuvan flunssakierteen takia, että olisi oikein kiva kuulla, miten olla valitsematta lasten sairastumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömiä vastauksia. Ei ap:n tartte joustaa työajoissa ellei sitten ole selkeästi sovitaan, miten ylityöt korvataan. Pienen lapsen äidin ei tarvitse pyydellä anteeksi olemassaoloaan.
Työkavereiden kommentit tuskin mitenkään liittyvät aloittajan äitiyteen vaan tapaan tehdä työtään ylipäätään. Tuskin hänen tapansa ovat tässä kuukauden aikana aiemmasta muuttuneet niin radikaalisti, että työkaverit ovat vasta nyt alkaneet haikailla sijaisen perään.
Mä en ole koskaan kuullut kenenkään kommentoivan noin suoraan työkaverilleen mitään, vaikka mullakin on sellaisia kollegoita ollut, jotka ovat työyhteisöä kuormittaneet. Siksi ajattelenkin, että aloittajan täytyy olla harvinaisen epäyhteistyökykyinen.
Suorasuut ei ole mitään totuudenpuhujia vaan juurikin niitä hankalia tapauksia itse. On moukkamaista haikailla ap:lle päin naamaa muuta henkilöä hänen tilalleen. Ihan peruskäytöstavat pitäisi olla.
Olen samaa mieltä, mutta juuri siksi tämä onkin niin erikoista. Aloittaja itsekin sanoo viihtyneensä, ja kehui työpaikan henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen tän jutun tulevaisuuden niin selvästi. AP tietää oikeutensa, nyt on seuraavat 8 vuotta piikki auki saikuttaa, koska ensin on lapsi sairaana ja sitten perään sairastuu itse. Kyllä nää omista oikeuksistaan huolehtivat tiedetään. Lomien osalta vaaditaan toki etuoikeus, koska lapsi ja valtaosa vuodesta saikutetaan, koska lapsi sairaana.
Kai sä ymmärrät, että se on ihan normaalia, että pieni lapsi sairastaa? Mitä tässä pitäisi tehdä, kaikkien jättää lapset tekemättä? Et sä saa mitään apua tällä hetkellä pienen lapsen hoitoon, et voi pyytää mummoja, et saa kotiapua, et voi edes palkata järjestöiltä hoitajaa, koska korona. Niin mikä on sun ratkaisu nyt tähän? Syyllistää vähän lisää vanhempia? Lasten tekeminen pitää lopettaa kokonaan ja täytetään maahan muuttajilla Suomi, että edes joku maksaa eläkkeet?
Silloin ei ainakaan vinguta kun työyhteisössä ei arvosteta kun joka saikulta muut joutuvat tekemään tämän jatkuvasti saikuttavan työt omien töiden lisäksi. Miksi niitä lapsia edes tehdään jos tietää jo etukäteen että ei pysty niistä huolehtimaan ilman että koko työyhteisö joutuu kärsimään ja joustamaan tämän yhden äidin eteen. Nykyaikaisen pätkätyön aikaansaamat eläkkeet on niin pieniä että sinun lapsi ei niihin vaikuta ja mistä tiedät että lapsesta ei tule elämäntapa työtöntä joka ei muutenkaan niitä eläkkeitä maksa mihin vetoat
Pidemmän päälle vapaa-ajastaan kiinni pitävä tulee halvemmaksi ja tekee laadukkaampaa työtä, kun ei väsy tai jopa pala loppuun.
Kummallista, että niin monet joutuvat joustamaan ja tekemään sitä extraa vaikka työaika ois 8 h päivässä. Ei ole lapsillekaan kivaa tai edes tervettä olla kymmentä tuntia päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muakin on ennen arvostettu. Aloitin opiskelijana ja sain heti valmistuttua vakipaikan. Musta töihin on ollut aina kiva mennä ja meillä on ollut kiva henki,mutta ehkä sitten olen ymmärtänyt jotain väärin. Ja työaikana autan kyllä muita ja joustan jne,mutta vapaat haluan pitää itselläni. Nuorempana olin liian kiltti ja tein suunnilleen toistenkin työt. Iän myötä ymmärsin että on tervettä asettaa rajoja ihan oman jaksamisen kannalta. Mutta nyt tosiaan epäröin. Mies matkustaa työn vuoksi paljon,niin mitä se on jos mä vapaallakin taapero kainalossa oon kiinni jossain ylläri teams "hätäpalaverissa". Tai väännän ekstratöitä koneella lapsen mentyä nukkumaan.
Mietin kyllä sitäkin että ottaisin tämän puheeksi ja pyytäisin palautetta mitä voisin tehdä toisin ja kertoisin miltä musta tuntuu,mutta pelkään että mut leimataan draamailijaksi.
Ap
Mutta jos miettisit asiaa työkavereiden näkökulmasta etkä vaan omastasi niin huomaisit että kyllä se ihan varmasti ärsyttää jos jonkun kuitenkin joustettava ja osallistuttava siihen "hätäpalaveriin" niin olisi reilua että jokainen joustaisi vuorollaan. Mutta sitten kun sinulla on se sinun joustamaton periaate niin kaikki se joustaminen kaatuu työkavereiden niskaan etkä heidän silmissään tee osuuttasi. Jos nämä jaettaisiin tasan niin kaikki joustaisivat tyyliin kerran viikossa. Nyt kun yksi joustamaton on poissa pelistä, muut joutuvat venymään useammin.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että niin monet joutuvat joustamaan ja tekemään sitä extraa vaikka työaika ois 8 h päivässä. Ei ole lapsillekaan kivaa tai edes tervettä olla kymmentä tuntia päiväkodissa.
Monilla se joustaminen on varmasti kuitenkin aika pientä. Tyyliä kerran kahdessa viikossa menee vähän pitempään töissä ja silloin puoliso hakee lapset hoidosta. Ja kyllähän työnantaja näistä maksaa joko rahana tai tuntipankin muodossa plustunteina. Outo käsitys täällä monella joustamattomalla että ilmaiseksi pitäisi tehdä extrat ja ylityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että se on ihan normaalia, että pieni lapsi sairastaa? Mitä tässä pitäisi tehdä, kaikkien jättää lapset tekemättä? Et sä saa mitään apua tällä hetkellä pienen lapsen hoitoon, et voi pyytää mummoja, et saa kotiapua, et voi edes palkata järjestöiltä hoitajaa, koska korona. Niin mikä on sun ratkaisu nyt tähän? Syyllistää vähän lisää vanhempia? Lasten tekeminen pitää lopettaa kokonaan ja täytetään maahan muuttajilla Suomi, että edes joku maksaa eläkkeet?
Silloin ei ainakaan vinguta kun työyhteisössä ei arvosteta kun joka saikulta muut joutuvat tekemään tämän jatkuvasti saikuttavan työt omien töiden lisäksi. Miksi niitä lapsia edes tehdään jos tietää jo etukäteen että ei pysty niistä huolehtimaan ilman että koko työyhteisö joutuu kärsimään ja joustamaan tämän yhden äidin eteen. Nykyaikaisen pätkätyön aikaansaamat eläkkeet on niin pieniä että sinun lapsi ei niihin vaikuta ja mistä tiedät että lapsesta ei tule elämäntapa työtöntä joka ei muutenkaan niitä eläkkeitä maksa mihin vetoat
Ei pienten lasten äidit ole ainoita jotka vaatii joustoa. Voi olla omaishoitajaa, opiskelijaa, harrastusta jne jonka takia haluaa joustoja työhön. Ja voi olla ettei pienten lasten äiti vaadi yhtään mitään joustoja,vaan päinvastoin. Itse tiedän yhden yh äidin joka tulee töihin vaikka lapsi ja koira kainalossa jos on tarve. Tekee kahta työtä ja opiskelee. Ja en kyllä muista montakaan kertaa että ois lapsi ollu sairas.
Työpaikalla pitäisi esimiehen johdolla auki puhua tälläiset epäselvät joustamiskäytännöt. Huonoa johtamista ap: n töissä,ei muuta.
Olen aina halunnut monta lasta ja en oikeastaan tiedä kannattaako se, jos ei ole töitä mihin palata naisena. En ihmettele yhtään, miksi naiset eivät enää tee montaa lasta tai ollenkaan, ei ole millä elättää sitten niitä kunnolla.
Ei se aina ole kiinni siitä että ei halua joustaa, vaan kyseessä voi olla ihan oma jaksaminen. Minäkin joustaisin mielelläni tarvittaessa (en kuitenkaan jatkuvasti), mutta mies tekee reissutyötä ja koti, lapset ja kaikki meidän perheen elämä on reissujen ajan vain ja yksin mun harteilla. Vaikka saisinkin mummon välillä hakemaan lapset hoidosta, niin en vaan jaksa (enkä halua) tulla raatona kotiin vain nukkumaan ja aloittamaan huomenna alusta.
Jos itsestä huolehtiminen ja elämän priorisointi tekee minusta huonon työntekijän olkoon niin. Koskaan ei ole pomo tästä valittanut.
Kolmen lapsen äiti
Tuo sama aloitus on ollut palsalla jo useita kertoja aikaisemmin.
Ap jauhaa pelkkää mennyttä sontaa, kun ei mutakaan keksi aloitukseksi.
Ja se joka on on ollut pitkällä lomalla työapaikastaan, ei koskaa voi vaatia juuri samaa duuniaan takaisin-.
Voi vaatia jotain samanlaista työtä, mutta ei juuri sitä entistä työpaikkaansa ja työhuonettaaan ja työtehtäviään.
Tyoapailla voi tapahtua muutoksia ja uudelleenjärjertelyjä, äityslomalla, opintotovapaalla tai virkavapaalla olevan työntekijän poissa olon aikana.
Työntantaja on se, joka määrrä työtehtävät ja työnantajalla on työnjohto oikeus.
Ja mikäs työnantaja tai kukaan muukaan voi sille, jos vapaalta tulevaa työkaveria kohdellaan hänen mielestään epäystävällisemmin tai ilkeämmin tai aikaisemmin?
Sen takia suomessa on yläraja kuinka paljon ylitöitä edes saa tehdä ja kannatta opetella keinot levätä ja rentoutua nopeasti eikö järjestä joka vapaapäivälle ohjelmaa niin ei siinä itseään loppuun polta. Ymmärrän kyllä se että lepääminen on hankalaa jos jo muutamia päiviä ennen vapaata on suunnitellu että pitää tehdä sitä ja tätä ja tuota ja mennä tuonne