Oletteko lahjoittaneet rahaa kuinka moneen "autetaan vähävaraisia" - keräykseen tänä jouluna?
Mitä kaikkea olette lahjoittaneet ja kuinka isolla summalla?
Kommentit (76)
Joulukukan ostin jollekin yksinäiselle vanhukselle. Viime vuonna lahjoitin Hurstin apuun. Oman äitini hoidan itse, ettei tarvitse laitokseen mennä. Se on mielestäni aika hyvä teko moneltakin kannalta.
Ei mulla ole ylimääräisiä lahjoitettavaksi. Tai siis lahjoitanhan minä tavallaan. Lapsi on tosi pienituloinen kun työttömänä niin ostan hälle ruokaa jouluna. Ja vaatteita mutta vasta alennusmyynnistä. Ja kaikkea mitä tarvii, ei kyllä mielestänsä tarvi juuri mitään. Jotain tietsikan päivitysjuttua mietti ensin, ei olis ollut ees kallis, mutta sanoi sitten ettei tarvikaan.
Ei mulla sitten juurikaan jää ylimääräisiä avustuksiin laitettavaksi. Ostan kontista ja lähetyskirppikseltäkin joskus tavaraa niin sitenhän tulee tuettua hyväntekeväisyyttäkin samalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitin Jouluapua-keräyksen kautta noin satasen edestä joululahjoja vähävaraisen perheen kahdelle lapselle. Hienoa kun oikeasti näki mihin lahjoitus menee.
Eikö tämä ollut se huijauksista kuuluisa ryhmä? Mistä tiedät että perhe on vähävarainen? Tarkistitko heidän tiliotteensa?
Jos perheen äiti purskahti itkuun kiitollisena siitä että lapset saavat edes jonkun lahjan niin tiedän ihan riittävästi.
Hah hah hah hah. Oletpa niin herkkäuskoinen.
Olen sitten sitä mieluummin kuin noin kyyninen.
Itse ainakin haluan auttaa oikeasti hädässä olevia, en huijareita. Siitä tulee hyvä mieli kun tietää oikeasti auttaneensa, ei tulleensa huijatuksi jonkun hämäräperäisen ryhmän kautta. Mutta antoihan moni sille Brother Christmaksellekin rahaa. No, jos haluaa osallistua rikokseen niin mikä siinä.
Ja mistä sitten niitä uskottavia hädänalaisia löydät?
Virallisten toimijoiden kautta. Ei minkään epämääräisen some-ryhmän.
Virallisten toimijoiden joiden kautta suurin osa lahjoituksesta kuluu ties mihin toimistokuluihin ja virallisen toimijan pomon palkkaan? Ei kiitos.
Onpas siellä kyyninen ja katkera ihminen. Olet ilmeisesti tosi kateellinen niiden ammatikseen auttavien palkasta.
Ihme kilpailumentaliteetti sulla, että sun pitäisi olla se suuri auttaja, ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset, jotka oikeasti tietävät mitä tekevät, eivät kelpaa, vaan sun pitää päästä henk.koht. kokemaan miten joku itkee sinun edessäsi kiitollisuudesta juuri sinulle.
Sinänsä sinä valotit sitä, mikä motivoi ihmisiä noihin hämäräperäisiin some-ryhmiin, vaikka kaikki tietävät niiden olevan täynnä huijauksia. Kai se on niin ihanaa se vallantunne että saa kokea juuri itsensä tärkeämmäksi ja etevämmäksi kuin kaikki ammattilaiset ja asiantuntijat ja pääsee kokemaan sen kun joku itkee omien jalkojen juuressa.
Mielenkiintoista ja paljastavaa.
Ai se on kyynistä jos uskoo että autettavien joukossa on oikeasti sitä tarvitsevia eikä pelkkiä huijareita? Kovin erikoinen näkökulma. Ja kyllä, on paljon miellyttävämpää auttaa kun näkee kenelle se apu menee eikä jää ainoastaan kasvottomaksi rahakirstuksi. Vallantunteella ei ole mitään tekemistä sen kanssa jos haluaa tehdä jotain henkilökohtaisempaa kuin vain levitellä seteleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitin Jouluapua-keräyksen kautta noin satasen edestä joululahjoja vähävaraisen perheen kahdelle lapselle. Hienoa kun oikeasti näki mihin lahjoitus menee.
Eikö tämä ollut se huijauksista kuuluisa ryhmä? Mistä tiedät että perhe on vähävarainen? Tarkistitko heidän tiliotteensa?
Jos perheen äiti purskahti itkuun kiitollisena siitä että lapset saavat edes jonkun lahjan niin tiedän ihan riittävästi.
Itse ainakin haluan auttaa oikeasti hädässä olevia, en huijareita. Siitä tulee hyvä mieli kun tietää oikeasti auttaneensa, ei tulleensa huijatuksi jonkun hämäräperäisen ryhmän kautta. Mutta antoihan moni sille Brother Christmaksellekin rahaa. No, jos haluaa osallistua rikokseen niin mikä siinä.
Virallisten toimijoiden joiden kautta suurin osa lahjoituksesta kuluu ties mihin toimistokuluihin ja virallisen toimijan pomon palkkaan? Ei kiitos.
Onpas siellä kyyninen ja katkera ihminen. Olet ilmeisesti tosi kateellinen niiden ammatikseen auttavien palkasta.
Ihme kilpailumentaliteetti sulla, että sun pitäisi olla se suuri auttaja, ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset, jotka oikeasti tietävät mitä tekevät, eivät kelpaa, vaan sun pitää päästä henk.koht. kokemaan miten joku itkee sinun edessäsi kiitollisuudesta juuri sinulle.
Sinänsä sinä valotit sitä, mikä motivoi ihmisiä noihin hämäräperäisiin some-ryhmiin, vaikka kaikki tietävät niiden olevan täynnä huijauksia. Kai se on niin ihanaa se vallantunne että saa kokea juuri itsensä tärkeämmäksi ja etevämmäksi kuin kaikki ammattilaiset ja asiantuntijat ja pääsee kokemaan sen kun joku itkee omien jalkojen juuressa.
Ai se on kyynistä jos uskoo että autettavien joukossa on oikeasti sitä tarvitsevia eikä pelkkiä huijareita? Kovin erikoinen näkökulma. Ja kyllä, on paljon miellyttävämpää auttaa kun näkee kenelle se apu menee eikä jää ainoastaan kasvottomaksi rahakirstuksi. Vallantunteella ei ole mitään tekemistä sen kanssa jos haluaa tehdä jotain henkilökohtaisempaa kuin vain levitellä seteleitä.
Kai lahjoitat romanikerjäläisillekin joka päivä? Siinäkin pääset henkilökohtaiseen kontaktiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai lahjoitat romanikerjäläisillekin joka päivä? Siinäkin pääset henkilökohtaiseen kontaktiin.
Auta nyt ymmärtämään, miten se olisi sinulta pois vaikka lahjoittaisinkin? Miksi ylipäätään olet noin vihainen siitä jos joku lahjoittaa toisille jotain?
En ole juurikaan antanut tuolla tavalla.
Yhtä perhettä olen tukenut antamalla heille lapseni pieneksi jääneitä vaatteita eteenpäin.
Paikallista, erään yhdistyksen pyörittämää kirppistä olen tukenut erilaisilla vaate- ja tavaralahjoituksilla. En siis myy missään torissa tai fb-kanavalla tarpeettomia tavaroita vaan pistän tuonne kirppikselle, jossa tiedän käyvän apua kaipaavaa porukkaa. Pientä hyväntekeväisyyttä siis ympäri vuoden, ei pelkästään jouluna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta nyt ymmärtämään, miten se olisi sinulta pois vaikka lahjoittaisinkin? Miksi ylipäätään olet noin vihainen siitä jos joku lahjoittaa toisille jotain?
Ihmettelen vain miten joku onnistuu valitsemaan sen kaikkein huonomaineisimman ryhmän eikä vaivaannu yhtään miettimään. Omathan on rahasi, mutta selvästi olit erittäin ahne ihailulle etkä edes kestänyt sen toteamista, että kyseinen ryhmä on erittäin tunnettu huijauksista. Jos olet niin varma tekemisistäsi niin eihän tuo toteamus olisi sinua häirinnyt. Samalla sinulla oli kova tarve halveksua kaikkia virallisia tahoja. Onhan tuo nyt epäilyttävä asenne eikä ihan vaikuta että sinulla on puhtaat jauhot pussissa.
Ja toki romanikerjäläisiä voi auttaa, sitähän sinulle suosittelin, että siinä saat sitä kaipaamaasi henkilökohtaista kiitollisuutta joka korttelin välein. Tuo oli siis suositus sinulle avuksi siihen miten saat maksimoitua oman mielihyväsi.
Itse nyt yleisesti arvostan enemmän sitä, että ihmiset auttavat muista syistä kuin kohottaakseen omaa egoaan ja yrittävät vähän tarkistaa että ovat luotettavan tahon kanssa tekemisissä. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoin tällä kertaa suoraan. 150 euroa.
Yleensä tavalla tai toisella 100 - 400 euroa/ joulu. Esim. joulukukkia vanhuksille, hyvä joulumieli, Unicef, yksinäiset vanhukset, köyhät lapsiperheet tms.
Ja mistä yhtään tiedät kenelle ne rahat menevät ja mihin käyttöön? Todennäköisesti ne vielä laitetaan johonkin Kelalta salaiseen tiliin, jolloin olet osallinen petokseen.
Herää, pönttö.
Ihan itse kyllä olet. Taisi kalikka kalahtaa yhteen syylliseen kun tuollainen reaktio tuli. Se koira älähtää ...
Monet näistä Jouluapu-ryhmistä ja vastaavista ryhmistä kertovat avoimesti lahjoittajille toimivansa näin. Keräävät rahaa ja siirtävät sitä toimeentulotuella olevien tilille, niin sehän katsotaan tuloksi jos menee "viralliselle", eli Kelan tiedossa olevalle tilille. Niin neuvovat avunsaajia pitämään Kelalta salattuja tilejä joille rahat siirretään ettei Kela näe niitä eivätkä vaikuta toimeentulotukeen. Mikä on ihan lain mukaan petos josta Kela vetää käräjille heti kun siitä jää kiinni. Eli rahanlahjoittaminen tuossa tilanteessa on avunantoa rikokseen.
Nämähän ovat ihan perusasioita jotka jokaisen pitäisi tietää.
Annoin lahjakortin ruokakauppaan.
Aloituksessa kysyttiin rahan lahjoittamisesta. Mitä tapahtuu paljon suoraan ihmisten tileille.
No eiköhän se ole rahan lahjoittamista, että ostaa rahalla kaupasta lahjakortin ja antaa jollekin. Harva lahjoittaa rahaa suoraan kenellekään paitsi järjestöille.
Mä autan ainoastaan eläinsuojeluyhdistyksiä ja vastaavia. Muutama kymppi eri osoitteisiin, lisäks ostan kannatus- ja myyjäistuotteita ja lähetän ruokapaketteja.
Pelastusarmeijalle menee rahaa tänäkin jouluna (pitkin vuotta myös). Uskon, että sitä kautta apu menee lähes kokonaan avun tarvitsijoille.
Jonku kolikon heitin ettei äijän tarvinnu siinä tyhjän panttina seisoskella. En minä ees tiedä mihin ne rahat oli menossa haha mutta kai sitä ny voi aina välillä keräyksee osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole ylimääräisiä lahjoitettavaksi. Tai siis lahjoitanhan minä tavallaan. Lapsi on tosi pienituloinen kun työttömänä niin ostan hälle ruokaa jouluna. Ja vaatteita mutta vasta alennusmyynnistä. Ja kaikkea mitä tarvii, ei kyllä mielestänsä tarvi juuri mitään. Jotain tietsikan päivitysjuttua mietti ensin, ei olis ollut ees kallis, mutta sanoi sitten ettei tarvikaan.
Ei mulla sitten juurikaan jää ylimääräisiä avustuksiin laitettavaksi. Ostan kontista ja lähetyskirppikseltäkin joskus tavaraa niin sitenhän tulee tuettua hyväntekeväisyyttäkin samalla
Ei se ole yhtään vähempiarvokasta, jos autat omaa lastasi, äitiäsi, sukulaistasi tai naapuriasi. Niinhän sen oikeastaan kuuluisi mennäkin, että jokainen auttaa läheisiään. Jäisi myös 'härskit huijarit" nuolemaan näppejään.
Samaa mieltä 1:n kanssa. Loiset saa jo ihan riittävästi rahaa verojen kautta, itse annan mielummin pennoseni eläinsuojelulle.
En tänä vuonna, vaan olimme itse avunsaajana. Emme saa sossun tukia tai loisi muutenkaan. Mies töissä, minä opiskelen useiden vuosien pätkätöiden jälkeen, jotta tulot nousisivat. Äärimmäisen raskas vuosi sekä henkisesti että fyysisesti koko perheellä. Saimme hienon lahjan lapselle ja valtava kiitollisuus siitä, vaikka en tiedäkään keneltä se tuli. Kiitos kuitenkin. Haluan vaan sanoa, ettei me kaikki avunsaajat olla niitä, jotka maataan vuodesta toiseen kotona lisääntymässä sossun tuilla.
Autoin kummityttöä ja annoin rahaa
Mielestäni ylenpalttinen rahallinen avustaminen muuttuu usein etenkin sosiaalisissa ryhmissä juuri mainitsemaksesi överiksi toiminnaksi ja alkaa itseä ainakin mietityttämään että onko kyse auttamisen halusta vai egon pönkittämisestä. Lisäksi minulla on sellainen olo että usein ne eniten tarvitsevat eivät edes kehtaa tuolla somessa puutettaan tuoda esiin vaan yritetään selvitä omin voimin viimeiseen asti.