Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väsymys toimettomuuden syy vai seuraus?

Vierailija
19.12.2021 |

Jotkut sanovat että väsynyt ihminen on väsynyt siksi, että on niin passiivinen. Eli ettei passiivisuus johtuisikaan väsymyksestä vaan päinvastoin. Onko teillä kokemuksia että näin on ollut? Kun pakotitte itsenne liikkumaan ja tekemään enemmän, tulitte pirteämmäksi ja energisemmäksi?

Periaatteessahan väite on järjenvastainen ja mm. fysiikan lakien vastainen. Sen takia suhtaudun siihen skeptisesti.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomalla en tee mitään ja se kyllä alkaa väsyttää.

Vierailija
2/6 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanovat että esim. säännöllinen liikunta nostaa vireystilaa. Mene ja tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen pakottanut itseni väsyneenä pitkälle lenkille 2 tuntia, niin sitä on piristynyt. Ja vielä silläkin lailla tyytyväinen että tulipa tehtyä.

Vierailija
4/6 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen pakottanut itseni väsyneenä pitkälle lenkille 2 tuntia, niin sitä on piristynyt. Ja vielä silläkin lailla tyytyväinen että tulipa tehtyä.

Kyllä näinkin, mutta minä olen pitkän lenkin jälkeen myös väsynyt. Ehkä se on erilaista väsymystä: fyysinen väsymys kehon rasituksen jälkeen on "hyvää", toimettomuuden ja passiivisuuden aiheuttama väsymys on "huonoa", jälkimmäinen liittyy myös henkiseen väsymykseen ja turhautumiseen. Siitä pääsee eroon rasittamalla itseään fyysisesti, mieluusti ulkoilmassa.

5/6 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieli väsynyt, esim. on virikkeetön ja tylsistynyt olo, niin toimeliaisuus ja liikunta auttavat. Jos väsymys on ruumiillista, esim. fyysisestä sairaudesta johtuvaa, niin toimeliaisuus ja liikunta voivat tehdä entistä väsyneemmäksi.

Vierailija
6/6 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsis joskus niin pitkälle että aina tietäis mikä on fyysistä ja mikä psyykkistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme