Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Magneettikuvaukseen lähete

Vierailija
31.03.2015 |

Onkohan mahdollista saada yksityiseltä julkiselle puolelle magneettikuvauksiin lähete? Mulla on nyt pitkään ollut muistihäriöitä, en muista enää nykyään mitään. Lisäksi aamuisin on tosi paha päänsärky ja maatessa pahenee. Kerran joutunut oksentamaankin.

Julkisella ei kuitenkaan suostu tekemään mitään. Olen menossa tänään yksityiselle yhdestä toisesta asiasta. Mietin olisiko mahdollista pyytää lähetettä julkiselle, kun sehän maksaa vissiin ihan järkyttävästi, jos yksityisellä menisi magneettikuvauksiin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile. Kyllä senvoi saada mutta riippuu sielläkin lääkäristä.

Vierailija
2/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta riippuu lääkäristä. Yleensä jos päänsärky ja pahenee maatessa ja oksentaa, kannattaa mennä päivystykseen. Ja neurologi tietää noi pääjutut parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen saanut yksityiseltä lähetteen kunnalliselle puolelle. Kovasti maanitteli yksityiseen magneettiin mutta kun ei kertakaikkiaan ole rahaa sellaisiin niin sitten teki lähetteen kunnalliselle puolelle. 6kk jonotuksella pääsin.

Vierailija
4/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:54"]

Kyllä olen saanut yksityiseltä lähetteen kunnalliselle puolelle. Kovasti maanitteli yksityiseen magneettiin mutta kun ei kertakaikkiaan ole rahaa sellaisiin niin sitten teki lähetteen kunnalliselle puolelle. 6kk jonotuksella pääsin.

[/quote]

Miten voi olla noin pitkä jonotusaika?

Vierailija
5/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halunnut jäädä puoleksi vuodeksi jonottamaan magneettiin (kamalat tuskat) joten menin yksityiselle. Nyt on uusi yksityinen Cityterveys (?) ja siellä uudet koneet ja tosi edulliset hinnat. Mulle yksityislääkäri suositteli sitä.

Vierailija
6/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:54"]

[/quote]

Miten voi olla noin pitkä jonotusaika?

[/quote]

Julkinen terveydenhuolto...

Vierailija
7/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vertailla niitä yksityisten hintoja, niissä voi olla isoja eroja. Mutta mikään pulju tuskin tekee magneettikuvausta alle 200 eurolla, sillä sellainen laite maksaa n. 1 000 000 € ja operointi n. 3 000 €/vko, joten sen laitteen käyttö maksaa sairaalallekin n. 500 €/h...

Vierailija
8/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pää kuvataan tarvittaessa vaikka päivystyksenä, mikäli tilanne sitä vaatii. Esim. veljeni oli kolarissa ja sai aivotärähdyksen. Pää kuvattiin vuorokauden aikana kolmasti (tosin CT) kun oli niin sekava eikä kyetty sulkemaan sulkemaan vuodon mahdollisuutta pois. Myös ystäväni pää on kuvattu magneetissa muutamia kertoja järkyttävän migreenikohtauksen aikana, kun lääkkeet ei auttaneet ja alettiin jo miettiä tukosta tai vuotoa.

Ap:n tapauksessa hakeutuisin neurologille joka osaa oikeasti arvioida magneetin tarpeellisuuden. Ja 6kk odotukseen en todellakaan alistuisi, ymmärrän että sellaisia jonoja pidetään joissain tukirangan kulumissa ja jo tiedossa olevien vaarattomien vaivojen kontrolloinnissa. Mutta jos itselläni olisi tuollaiset neurologiset oireet, en todellakaan suostuisi odottamaan niin kauaa. Ei minullla psyykekään kestäisi moista.

Vierailija
9/11 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla on akuutti tilanne päällä, niin magneetti otetaan yleensä jo päivystyksessä samantien. Magneettikuvauksissakin on kiireellisyysaika. Mulla oli epäily MS-taudista, niin jonotus oli n 1 kk, ei ollut vaarallisia oireita. Kun olen mennyt magneettiin ennen esim.jalan leikkausta, niin jonotus ollut n 2-3 kk. Minä siis Helsingissä ja käynyt magneetissa aina Meilahden sairaalassa.

Vierailija
10/11 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sellan laaja MRI (1.5 teslaa) maksoi Cityterveydessä 99 euroa (avajaistarjouksena, norm. hinta muistaakseni 139 e), kun vastaava hinta Teslamedissa (Aavan kautta) olisi maksanut 670-760 euroa! Joten laske siitä säästö!
Päästä löytyi se, mitä odotettiinkin (löydös siis), lausunnon sain jo seuraavana päivänä, ja sit hoitavan lääkärin kanssa käytiin hoitolinjaukset läpi ja aloitettiin hoito. Uusintakuvaus ens keväänä (ja arvatkaapa, onko sama paikka (139 e vs 670-760 euroa!)).

Kuvat lausui siis J. Halavaara, erikoislääkäri, dosentti ja HUS radiologian ylilääkäri, joka vastuussa HUSsin magneettiprosesseista. Joten se niistä puutteellisista lausunnoista (lienee kilpailijoiden kommentteja)..

Vierailija
11/11 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvattiin varmaan Helsingissä tai jossain muussa isossa yksikössä ja käytettiin varjoainettakin, lääkäri paikalla? Noissa muualla Suomessa sijaitsevissa pikkuyksiköissähän ei ole  yleensä lääkäriä paikalla eikä voida siksi kuvata varjoaineella. Kuvat voi kyllä lausua vaikka miten korkean tason spesialisti mutta tietyt kuvaukset nyt vaan vaativat sen varjoaineen ja tutkimus jää puolitiehen ilman tehostusta (esim. juuri sellan tutkimus, MS-plakkien aktiivisuuden arviointi, olkapään kiertäjäkalvosin-ja labrumvauriot, aivokasvaimet, spinaaliset tuumorit jne.). Perustutkimukset varmaan sujuvat ihan hyvin ja varmasti kilpailijoita edullisemmin. Tosin noiden lähetteiden kanssa on varmaan ollut sompaamista, ilmeisesti KELA ei ole hyväksynyt kaikkia lähetteitä ja joiltain asiakkailta on jälkiperitty reilun parinsadan lisälaskuja, jotka varmaan KELA hylännyt.