Puuttuu jälkiruoka jouluksi, olisiko suosituksia/mitä teillä on?
Kommentit (69)
Joku sanoi, että glögijuustokakku. Eikös niitä ole nykyisin joka toisessa joulupöydässä.
Luumurahka piparkakun paloilla on meidän klassikko. Tai sitten joskus olen tehnyt myös mustikka- tai karpalohyytelöäkin.
Tarvitaankohan edes jälkuruokaa, jos on joulupuuro sekä kahvit tortuilla ja piparkakuilla...
Mustaviinimarjarahka meillä, oman pihan marjoista.
Minä suunnittelin ensin glögipannacottaa tai suklaamousse vaan nyt olen päätynyt siihen että selviän tästä osuudesta helpolla ja teen mansikka-vadelma-mustikka kiisselin.
Tässä muutama
https://www.valio.fi/joulu/joulun-jalkiruoat/
https://www.arla.fi/reseptit/kaikki-teemat/joulun-jalkiruoat/
Valion reseptit on yleensä toimiva ja toimii myös Arlan tuotteilla ja päinvastoin
Itse olen tylsä. Perinteinen maustekakku sekä luumuhillolla täytetty kääretorttu riittää meille, kahvia tietysti kanssa.
Luumukreemi, rahka, joulutortut, piparkakut, juustokakku, drinkit, konvehdit tai muu suklaa kahvin kanssa, maustekakku, juustot. Varmaan mainittu jo näistä useimmat.
Aikuisille kermaliköörillä maustettu juustokakku.
Juustolautanen, keksejä, pähkinötä ja hedelmiä. Me syödään harvoin imeliä ja makeita jälkiruokia.
Puolukka-valkosuklaakakku. Ohje uusimmassa yhteishyvä lehdessä.
Klassikot hedelmäsalaattia tai luumurahkaa
Olen usein tehnyt karpalojäädykkeen. Se on helppo tehdä valmiiksi pakastimeen. Pakastan sen silikonisissa muoteissa kerta-annoksiksi, niin ei tarvitse ahdistua pöydässä sulavasta jäädykkeestä.
Jäädykkeen kanssa tarjoan kinuskikastiketta.
Kirpeä puolukkajäädyke "Pavlova" tyyppisesti marenkilevyjen väliin ja päälle koottuna. Mukaan myös piparia rouhuhittuna, karpaloja ja itse keitettyä kinuskia päälle.
Puolukkajäädyke on minulla ollut to do listalla jo monta vuotta ja nyt vihdoin meinasin kokeilla
Vierailija kirjoitti:
Aikuisille kermaliköörillä maustettu juustokakku.
Kyllähän se kakku lapsillekin maistuisi.
Ehdotuksia: luumukiisseli ja kermavaahtoa, appelsiiniriisi, luumurahka, juustokakku piparipohjalla, laadukkaat konvehdit kahvin ja konjakin/liköörin kanssa...