Miten päästä perille siitä, olenko narsisti? Mikä antaisi minut ilmi itselleni?
Olen siis omasta mielestäni narsistin pitkäaikainen uhri. Tästä olen aika varma, faktat puhuvat puolestaan melko vakuuttavasti.
Kuitenkin lähipiirissäni on tapahtunut asioita, jotka ovat saaneet minut kyseenalaistamaan voimakkaasti, olenko itsekin narsisti. Sellainen voi olla kai myös uhri. Alistuva mutta silti yhtä narsistinen ja tuhoava.
Mutta miten voin tietää itse? Onko jotain merkkejä, joista voin sen ymmärtää? Voinko parantua, jos itse tiedän olevani sellainen?
Olisin hyvin kiitollinen vastauksista, en yksin pääse tässä asiassa eteenpäin ja jos koitan puhua jollekkin kasvotusten, eikö siinä piilee vaara, että manipuloin tuota henkilöä omaksi edukseni, ehkä itsekään sitä käsittämättä? Mahdoton tilanne.
Kommentit (29)
Se joka vängällä etsii narsistin piirteitä on itse narsistinen.
Hankit itsellesi hyötyjä ja kunniaa keinoja kaihtamatta. Tallaat ja lannistat muita täysin ilman huonoa omaatuntoa. Kiinnität hyvin paljon huomiota hierarkioihin ja kilpailuun. Sinun on vaikeaa kohdella muita tasaveroisina ihmisinä, vaan nostat itsesi muiden yläpuolelle.
Kohtelet ihmisiä huonosti ja oikeutat sen itsellesi. Siinä se.
Hmm. Tavallaan ei ole tärkeää, oletko varsinaisesti narsisti vai et. Sinussa voi olla jotkin narsistiset piirteet vaikka vaan hyvin vahvana, oleellista olisi se että tiedostat haitallisen ja tuhoavan käytöksen (itseäsi tai muita kohtaan) ja pyrit parempaan. Häpeää ja huonoa itsetuntoa pitää työstää, se on kaiken keskiössä. Epävakaa persoonallisuushäiriö, tai piirteet kyseisestä häiriöstä on hyvin yleinen niillä joilla jonkinlaista kaltoinkohtelua lapsuudessa. Esim. kova tarve miellyttää= manipulointia sekin. Mutta motiivi tähän manipulointiin on tarve kokea olevansa turvassa. "Hyväksykää minut, älkää jättäkö, älkää tehkö minulle mitään pahaa."
Sulla taitaa olla sen verran hyvä itsereflektiokyky, että varsinaisesta puhtaasta narsismista ei välttämättä ole kyse. Et ole varmaankaan ihan niin "syvällä" jos/kun pystyt kyseenalaistamaan ajatuksiasi ja käytöstäsi. Syvästi narsistinen ihminen ei kykene näkemään ristiriitaisuuksia ja vikoja itsessään tai toiminnassaan, ikinä, missään tilanteessa. Hän on aina uhri.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Tavallaan ei ole tärkeää, oletko varsinaisesti narsisti vai et. Sinussa voi olla jotkin narsistiset piirteet vaikka vaan hyvin vahvana, oleellista olisi se että tiedostat haitallisen ja tuhoavan käytöksen (itseäsi tai muita kohtaan) ja pyrit parempaan. Häpeää ja huonoa itsetuntoa pitää työstää, se on kaiken keskiössä. Epävakaa persoonallisuushäiriö, tai piirteet kyseisestä häiriöstä on hyvin yleinen niillä joilla jonkinlaista kaltoinkohtelua lapsuudessa. Esim. kova tarve miellyttää= manipulointia sekin. Mutta motiivi tähän manipulointiin on tarve kokea olevansa turvassa. "Hyväksykää minut, älkää jättäkö, älkää tehkö minulle mitään pahaa."
Sulla taitaa olla sen verran hyvä itsereflektiokyky, että varsinaisesta puhtaasta narsismista ei välttämättä ole kyse. Et ole varmaankaan ihan niin "syvällä" jos/kun pystyt kyseenalaistamaan ajatuksiasi ja käytöstäsi. Syvästi narsistinen ihminen ei kykene näkemään ristiriitaisuuksia ja vikoja itsessään tai toiminnassaan, ikinä, missään tilanteessa. Hän on aina uhri.
Pitää paikkansa. Myös ohutnahkainen narsisti esittää koko elämänsä suurena kaltoinkohtelun ja epäoikeudenmukaisuuksien jatkumona eikä mikään asia ole koskaan omalla vastuulla. Hän ei kuitenkaan mahtaile erinomaisuudellaan, vaan pitää itseään muita parempana vain salaa. Siksi hänen vääristyneet tulkintansa tapahtumista voivat mennä kauankin läpi eli hänen tapansa manipuloida on säälin ja myötätunnon herättäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa olla sen verran hyvä itsereflektiokyky, että varsinaisesta puhtaasta narsismista ei välttämättä ole kyse. Et ole varmaankaan ihan niin "syvällä" jos/kun pystyt kyseenalaistamaan ajatuksiasi ja käytöstäsi. Syvästi narsistinen ihminen ei kykene näkemään ristiriitaisuuksia ja vikoja itsessään tai toiminnassaan, ikinä, missään tilanteessa. Hän on aina uhri.Pitää paikkansa. Myös ohutnahkainen narsisti esittää koko elämänsä suurena kaltoinkohtelun ja epäoikeudenmukaisuuksien jatkumona eikä mikään asia ole koskaan omalla vastuulla. Hän ei kuitenkaan mahtaile erinomaisuudellaan, vaan pitää itseään muita parempana vain salaa. Siksi hänen vääristyneet tulkintansa tapahtumista voivat mennä kauankin läpi eli hänen tapansa manipuloida on säälin ja myötätunnon herättäminen.
Minä olen aina ajatellut, että he todellakin kuvittelevat olevansa maailman huonoimpia ja surkeimpia, ja juuri siksi kaiken säälin ja huomion ansainneet. Eivät siis pidä itseään minään - edes salaa.
Vierailija kirjoitti:
Tältä palstalta et varmasti saa oikeaa vastausta. Pistäydypä ihan vaan huviksesi ammattipsykologin vastaanotolla ja kerro hänelle, mikä mieltäsi painaa. Selviät varmasti vielä elämään joukossamme, jos et muuten, niin lääkitys ja terapia auttaa kyllä.
Vain psykiatrian erikoislääkäri voi tehdä persoonallisuushäiriödiagnoosin, ei psykologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa olla sen verran hyvä itsereflektiokyky, että varsinaisesta puhtaasta narsismista ei välttämättä ole kyse. Et ole varmaankaan ihan niin "syvällä" jos/kun pystyt kyseenalaistamaan ajatuksiasi ja käytöstäsi. Syvästi narsistinen ihminen ei kykene näkemään ristiriitaisuuksia ja vikoja itsessään tai toiminnassaan, ikinä, missään tilanteessa. Hän on aina uhri.Pitää paikkansa. Myös ohutnahkainen narsisti esittää koko elämänsä suurena kaltoinkohtelun ja epäoikeudenmukaisuuksien jatkumona eikä mikään asia ole koskaan omalla vastuulla. Hän ei kuitenkaan mahtaile erinomaisuudellaan, vaan pitää itseään muita parempana vain salaa. Siksi hänen vääristyneet tulkintansa tapahtumista voivat mennä kauankin läpi eli hänen tapansa manipuloida on säälin ja myötätunnon herättäminen.
Minä olen aina ajatellut, että he todellakin kuvittelevat olevansa maailman huonoimpia ja surkeimpia, ja juuri siksi kaiken säälin ja huomion ansainneet. Eivät siis pidä itseään minään - edes salaa.
Juuri näin, he ovat kurjuuden kuninkaita ja kuningattaria. He kilpailevat kurjuudella ja aidosti näkevät tulleensa joka asiassa väärin ja epäoikeudenmukaisesti kohdelluiksi. Syvä itsekeskeisyys ilmenee paitsi ylimielisenä mahtailuna, myös näennäisesti vastakohtanaan eli teatraalisena itsesäälinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsesääli ja tunne väärinkohtelusta edellyttävät, että itsestä on sangen korkea käsitys (salaa). Ohutnahkainen narsisti ajattelee olevansa oikeutettu kaikkeen mitä hän haluaa (kuten paksunahkainenkin), vaikka ei olisi tehnyt mitään asian eteen. Narsismi muistuttaa tai on lähes identtinen pahanlaatuisen kateellisuuden kanssa eli muiden saavutuksia ja työtä tavoitteen eteen mitätöidään ja vähätellään. He ovat saaneet kaiken ilmaiseksi ja narsisti on jäänyt epäoikeudenmukaisesti ilman.
Ohutnahkainen narsisti hakeutuu usein parisuhteeseen paksunahkaisen narsistin kanssa. Mainitsemassani kirjassa kuvataan erittäin hyvin koko kuvio. Paksunahkaista narsistia kuvataan mahtailevaksi narsismin muodoksi ja se on selvästi tunnetumpi kuin narsismin ohutnahkainen versio, mutta kyse on pohjimmiltaan samasta asiasta. Nimimerkki Faith esitti erinomaisen nyrkkisäännön tunnistaa narsisti, mutta sinun henkilöhistoriasi ja tapasi kertoa itsestäsi ja tulkita käytöstäsi muodostavat diagnoosin perustan.