Gallup ruotsinkielen taidosta
Missä olet syntynyt?
Missä asut?
Puhutko sujuvaa ruotsia?
Koulutustasosi?
Kommentit (62)
Täysin suomenkielisessä kunnassa maalla.
Espoossa.
En puhu sujuvaa ruotsia, mutta luen romaaneja ruotsiksi suuremmitta ongelmitta.
DI.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:33"]
Missä olet syntynyt? Turussa
Missä asut? Turun seudulla
Puhutko sujuvaa ruotsia? Kyllä
Koulutustasosi? amk
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 23:31"]
33. Siinä mielessä olet varmaan oikeassa, että minulla ei ole tietoa mikä virallinen linjaus tässä asiassa on. Kommenttini perustui ihan omiin kokemuksiini. Meillä Turussa puhutaan iloisesti sekaisin ruotsia ja suomea. Useimmiten niin, että kaikki puhutavat omia äidinkieliään. Jos keskustelussa on enemmän ruotsinkielisiä kuin suomenkielisiä, niin saatetaan snackaa kaikki ruotsiksi :)
[/quote]
Näin toimittiin edellisessä työpaikassanikin, jossa oli paljon ruotsinkielisiä, ja jossa oletus oli että kaikki ainakin ymmärtävät ruotsia. Jostain sisämaan asukkaasta tämä voi tuntua oudolta, mutta Turun seudulla on varmasti paljon työpaikkoja missä tämä toimii ihan hyvin.
Missä olet syntynyt?
Missä asut?
Puhutko sujuvaa ruotsia?
Koulutustasosi?
[/quote]
- Jag var född i Tavastland
- Bor fortfarande i Tavastland
- Jo
- Yrkeshögskola
Turku
Tampere
Kyllä, kun oli hyvä ruotsin ope ja mieheni on lisäksi suomenruotsalainen.
Diplomi-insinööri
Olen syntynyt Helsingissä ja täällä asun edelleen.
Kirjoitin keskipitkästä ruotsista laudaturin. Kirjalliset taitoni ovat huomattavasti paremmat kuin suulliset. Luen silloin tällöin huvikseni romaaneja ruotsiksi. Suullisesti pärjään yleensä hyvin ruotsiksi asiakkaiden kanssa puhelimitse, vaikka silloin tällöin sanavarasto loppuukin kesken.
Koulutukseltani olen humanististen tieteiden kandidaatti (vuoden sisällä toivottavasti filosofian maisteri), ja vastustan pakkoruotsia (korvaisin sen valinnaisella toisella kielellä, joka voisi tietenkin olla myös ruotsi).
Missä olet syntynyt?
Missä asut?
Puhutko sujuvaa ruotsia?
Koulutustasosi?
[/quote]
Jag har bod i östra finland och levar här igen, yrkehögsklolan jag var i andra stad. Nej, jag talar inte svenska så bra och jag har inte behovde det efter gymnasiet, till 18 år. Men jag tyckar om svenska.
Länsi-Suomi, ei kuitenkaan ruotsinkielinen seutu.
Asun Tampereella.
Puhun.
FM (ruotsin kieli)
Hei
Olen 43-vuotias mies Hollolasta. Koulutus Jyväskylän yliopistosta ja puhun hyvää ruotsia. Käytän ruotsia monta kertaa viikossa ja ihan ok pystyn työasiat keskustelemaan ruotsin kielellä. Jos joutuu tanskalaisen kanssa juttelemaan, niin sitten puhutaan englantia, mutta ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa skandinaaviska sujuu hyvin.
Ett tvo tre, aa bee cee. Biltema. Sen verran osaan ruotsia
Missä olet syntynyt? Ruotsissa
Missä asut? Pohjois-Suomessa
Puhutko sujuvaa ruotsia? Kyllä puhun, ymmärrän riikinruotsia nykyisin jopa paremmin kuin englantia, esim. elokuvissa ja radiossa
Gallup suomen kielen taidosta otsikkoon viitaten. Osaatko kirjoittaa kielet oikein:
"ruotsin kielen" vai "ruotsinkielen" ?
Jag är född i Åbo och har nyligen flyttat till Norge.
Förstår bra men talar och skriver lite sämre.
Jurist.
Olen syntynyt Espoossa, asun Espoossa, puhun melko sujuvaa ruotsia ja olen lääketieteen lisensiaatti.
Ruotsivihaajat käy alapeukuttelemassa. Voi voi kun se asia nyt vaan on niin, että toistaiseksi Suomi on kaksikielinen maa ja täällä puhutaan ruotsia ja julkiset palvelut saatava myös kahdella kielellä. Ainahan vpitte yrittää vaikuttaa asiaan mm. äänestämällä. Ehkäpä Suomi on joskus toista virallista kieltä köyhempi. Silloin olette varmaan tyytyväisiä? Toisaalta siinä vaiheessa saattaa tulla toiseksi viralliseksi kieleksi esim. somali.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:38"]
Esim. yliopistoilla (ainakin Helsingin YÖ:lla, mutta varmaan muillakin yliopistoilla) on sellainen virallinen kielipolitiikka, että suomenkieliset ja ruotsinkieliset puhuvat toisilleen omaa äidinkieltään. Toimii.
[/quote]
No ei varmasti ole mitään tuollaista virallista käytäntöä. Kyllä ruotsinkieliset ja suomenkieliset puhuvat Suomessa toisilleen suomea. Toimii.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 23:01"]
Ruotsivihaajat käy alapeukuttelemassa. Voi voi kun se asia nyt vaan on niin, että toistaiseksi Suomi on kaksikielinen maa ja täällä puhutaan ruotsia ja julkiset palvelut saatava myös kahdella kielellä. Ainahan vpitte yrittää vaikuttaa asiaan mm. äänestämällä. Ehkäpä Suomi on joskus toista virallista kieltä köyhempi. Silloin olette varmaan tyytyväisiä? Toisaalta siinä vaiheessa saattaa tulla toiseksi viralliseksi kieleksi esim. somali.
[/quote]
Ei suomi ole kaksikielinen maa, sillä myös saamen kielillä on virallinen asema. Todellisuudessa Suomi on monikielinen maa, jonka kansaa yhdistävä pääkieli on suomi.
Missä olet syntynyt? järvenpäässä
Missä asut? ^
Puhutko sujuvaa ruotsia? en ole oikein tositoimissa päässyt käyttämään, mutta varmaan jotkut perusjutut menisi ihan hyvin. b-ruotsista kirjotin ällän
Koulutustasosi? ylioppilaaksi valmistun keväällä
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:38"]
Esim. yliopistoilla (ainakin Helsingin YÖ:lla, mutta varmaan muillakin yliopistoilla) on sellainen virallinen kielipolitiikka, että suomenkieliset ja ruotsinkieliset puhuvat toisilleen omaa äidinkieltään. Toimii.
[/quote]
No ei varmasti ole mitään tuollaista virallista käytäntöä. Kyllä ruotsinkieliset ja suomenkieliset puhuvat Suomessa toisilleen suomea. Toimii.
[/quote]
Olen itse sekä opiskellut että ollut töissä Helsingin yliopistolla, enkä ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta "virallisesta kielipolitiikasta". Suomea tai englantia käytetään.
Missä olet syntynyt? Turussa
Missä asut? Helsingissä
Puhutko sujuvaa ruotsia? Puhun
Koulutustasosi? Yliopistosta loppututkinto